Toon posts:

External storage of gewoon intern?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Hier op m'n werk zijn we toe aan een nieuwe fileserver. Hoewel de "oude" eigenlijk nog helemaal niet zo oud is, presteert deze toch zwaar onder de maat. Nu hebben we hier helemaal niet zo gek veel data (ongeveer 40 GB), maar deze moet wel snel aangeleverd kunnen worden. Nu is het gewoon zonde van de Gigabit backbone die er ligt ;)
Anyway, het plan is dus een nieuwe server te kopen, maar de vraag is of we hiervoor external of internal storage gaan gebruiken. Zijn er mensen met (al dan niet goede) ervaringen die advies kunnen geven? Wij hebben namelijk geen idee waar we aan beginnen wat external storage betreft. Misschien hoort het niet helemaal in dit forum thuis, maar hoe zit het met Linux ondersteuning? We willen graag de fileserver op Linux gaan draaien en dan is dat wel een must natuurlijk.
Ik hoor het wel als er extra info nodig is, ik verdwijn ondertussen eerst naar huis :)

Btw, ik heb redelijk uitgebreid op GoT gezocht, maar geen ervaringen kunnen vinden over dit specifieke onderwerp. Excuus als ik niet goed gezocht heb!

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 21:15
volgens mij heeft het helemaal geen aanhang of je nou windows of linux gebruikt met internal of external storage.

voordeel van external is dat het mobiel is je kan het overal meenemen.
nadeel van external is dat het bijna 2x zo langzaam is als internal. en ook kan het een keer gebeuren dat je een external schijf laat vallen. wat niet goed is op den duur voor je schijf. als het voor een bedrijf is zou ik voor internal scsi gaan.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Als je voor snel wil gaan zou ik duidelijk kiezen voor intern. Eventueel met RAID om de betrouwbaarheid en/of de snelheid te verhogen.

Misschien is de Wester Digital Raptor wat voor jou.
-Snel
-SCSI prestaties
-IDE prijsje :)

Extern is alleen zinvol als je een backup wil maken of zoiets.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Joh met 3 * 80 GB in raid 5 heb je ~160 Gig om je data op te kunnen plempen. Bij verdubbeling van de data per jaar 40 * 2 * 2=160 heb je zat storage voor de komende 3 jaar. Gewoon intern dus.

Houd je wel rekening met voldoende capaciteit op je backup? ;)