Toon posts:

[Acces] De M voor de G sorteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig in acces met een studenten registratie formulier. Nu is het een Amerikaanse school dus ze werken hier met een ander klassen systeem als in Nederland. Om het helemaal duidelijk te maken gaat et om de volgende klassen van laag naar hoog:
Montessori
Montessori 1
Grade 1
Grade 2 enz... tot Grade 12

Nu wil ik voor de studenten labels maken en die wil ik zowel op achternaam als op klas kunnen afdrukken. Op de achternaam is geen probleem dat is al gelukt. Maar nu wil ik dus op volgorde van de klas de labels af hebben gedrukt. Maar wat er dus gebeurt is het volgende... de volgende volgorde neemt acces aan:
Grade 1
Grade 10
Grade 11
Grade 12
Grade 2/3/4/5/6/7/8/9
Montessori
Montessori 1

Is er een mogelijkheid dat ik de volgorde zoals ik het in het 1e lijstje aangaf kan krijgen in acces?? Ik heb ook een gewone overzicht van de studenten die ik wel op grade heb gkregen op volgorde want ik heb een query die de goede volgorde heeft van de klassen... Ik hoop dat jullie het een beetje snappen en mij er uit kunnen helpen...

Groeten

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik zou gewoon een extra kolom toevoegen met een 'sorteergetal' die gelijk is aan het niveau van de bepaalde opleiding. Kan je daar lekker makkelijk op sorteren.

Zelf een sorteervolgorde opgeven zoals jij denkt kan in ieder geval niet.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 12 februari 2004 @ 17:59:
Ik zou gewoon een extra kolom toevoegen met een 'sorteergetal' die gelijk is aan het niveau van de bepaalde opleiding. Kan je daar lekker makkelijk op sorteren.

Zelf een sorteervolgorde opgeven zoals jij denkt kan in ieder geval niet.
Dit werkt helaas bij mij niet zo heel goed. Omdat de klas in dezelfde tabel wordt gezet als de student gegevens. En de gegevens die worden ingevoert bij de klas wordt uit een query gehaal die de klassen wel op de juiste volgorde heet staan. Wat ik zo raar vind is dat als ik een Studenten lijst maak dat hij dan wel goed op grade kan sorteren... maar in de labels lukt dat dus niet Erg irritant dus. Ik heb al wat gehoord over VB maar ik ben geen kei in VB :?

Groeten

Verwijderd

Ik weet niet hoe access werkt, maar is het niet een idee om een 0 voor de getallen lager dan tien neer te zetten? Hierdoor lijkt het me dat de sortering beter gaat dan nou.

Zie het op deze manier (affabed is simpel voorbeeld, zelfde effect):
0 = a, 1 = b, 2 = c
Als je op die manier sorteerd krijg je dit (zonder 0)
code:
1
2
3
4
5
b  (1)
ba (10)
bb (11)
bc (12)
c  (2)

Op de manier met 0 er bij
code:
1
2
3
4
5
ab (01)
ac (02)
ba (10)
bb (11)
bc (12)

Verwijderd

Ik denk dat er weer een database klaar is voor een spoed cursus normaliseren

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

zo klinkt het wel he :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 18:34:
Ik weet niet hoe access werkt, maar is het niet een idee om een 0 voor de getallen lager dan tien neer te zetten? Hierdoor lijkt het me dat de sortering beter gaat dan nou.

Zie het op deze manier (affabed is simpel voorbeeld, zelfde effect):
0 = a, 1 = b, 2 = c
Als je op die manier sorteerd krijg je dit (zonder 0)
code:
1
2
3
4
5
b  (1)
ba (10)
bb (11)
bc (12)
c  (2)

Op de manier met 0 er bij
code:
1
2
3
4
5
ab (01)
ac (02)
ba (10)
bb (11)
bc (12)
Dat wil ik dus juist niet. Want ik vind het er heel erg "vies" uitzien als er voor de 1 een 0 komt te staan. Want die oplossing had ik zelf ook al bedacht maar ik wil dat juist niet. Het zou toch wel op een andere manier moeten kunnen....
Ik denk dat er weer een database klaar is voor een spoed cursus normaliseren
Hoe bedoel je dat???

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Moet ik uit je reactie opmaken dat je niet weet wat normaliseren is? mabit en Boss bedoelen dat de structuur van je database niet is zoals het hoort. Kijk bijvoorbeeld hier.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

als je elke type opleiding een nummer geeft van laag naar hoog. Die in een aparte tabel stopt en vervolgens de originele tabel selecteer op dat nummer krijg je de goede volgorde.

Voor een uitgebreidere Normalisatie uitleg moet je ff langskomen in PW

Verwijderd

Topicstarter
KingRichard schreef op 12 februari 2004 @ 21:32:
[...]
Moet ik uit je reactie opmaken dat je niet weet wat normaliseren is? mabit en Boss bedoelen dat de structuur van je database niet is zoals het hoort. Kijk bijvoorbeeld hier.
Ok het gaat dus alleen helemaal niet om een php pagina er achter te gaan maken. Het blijft gewoon in Acces. Het is een beetje moeilijk uit te leggen voor de klassen maar op dit moment gebruik ik een query die de klassen op een volgorde brengt. Zodat de gene die ze invoert dus alleen uit deze klassen kan kiezen. En daar staan ze wel goed op volgorde. Ook als het ik het overzicht van de studenten maak dus een gewoon rapport gaat het helemaal goed. Dan begint die gewoon met Montessori en dan gewoon verder. Dus dat zit al goed. Maar het gaat er om dat als ik de label wizard van acces doe dat hij du sgewoon zoals ik al eerder heb uitgelegt sorteerd... Verder zit zover ik weet mij database goed in elkaar (kan natuurlijk altijd wel wat aan verandert worden).

Ik zal proberen een maandag een goed overzicht voor jullie te maken hoe ik het heb... Maar misschien kunnen jullie al iets met wat ik heb gegegevn....
Groeten

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Laat me gokken: de records zijn toevallig in de goede volgorde ingevoerd, en die querys sorteren helemaal niet maar geven e.e.a. in de invoervolgorde terug. Dat wordt een probleem als er een niveau tussengevoegd moet worden...
KR, Mabit en Boss hebben gewoon gelijk: je refereert aan een eigenschap van een klas, namelijk niveau. Dus heb je een tabel nodig met 'klassen' waarin het niveau wordt gespecificeerd waarop je kunt sorteren. En zoveel werk is dat niet: access kan volledig automatisch je herhalende gegevens uit een tabelletje plukken en die in een aparte tabel zetten.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

KingRichard schreef op 12 februari 2004 @ 21:32:
[...]
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 19:55:
[...]
Ok het gaat dus alleen helemaal niet om een php pagina er achter te gaan maken. [...]
Wie zei er iets over PHP? :? 8)7
Als je niet weet wat normaliseren is, is de kans groot dat je database niet goed is. Je ontwerp doet wat jij wilt, tot nu toe. ;) Maar nu wil je sorteren op een factor die niet in je ontwerp is meegenomen, namelijk een rangorde die niet uit de namen van de klassen te halen is. Daar zul je dus iets anders voor moeten bedenken.
Post maandag je database-ontwerp, en sta open voor suggesties die je eigenlijke ontwerp overhoop halen. :)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

daar ben ik dan weer. Ik zal ff wat screenshot's neerzetten wat ik nu heb in mijn tabllen enz... Ik hoop dat dit voldoende is om te laten zien wat ik heb. De tabel met klassen heb ik dus wel (zoals jullie zien is het een engelse database)...

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.r.den.heijer/got/tabellen.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.r.den.heijer/got/queryklas.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.r.den.heijer/got/relaties.jpg

Groeten

ps.: uiteraard sta ik open voor ideën maar ik vind het onnodig als ik dingen moet veranderen die niet nodig zijn of die al bestaan....

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 17:05:
Hallo allemaal,

daar ben ik dan weer. Ik zal ff wat screenshot's neerzetten wat ik nu heb in mijn tabllen enz... Ik hoop dat dit voldoende is om te laten zien wat ik heb. De tabel met klassen heb ik dus wel (zoals jullie zien is het een engelse database)...

ps.: uiteraard sta ik open voor ideën maar ik vind het onnodig als ik dingen moet veranderen die niet nodig zijn of die al bestaan....
Dan zal ik me maar beperken tot je oorspronkelijke probleem; :'(.
Over classes: wat is dat voor een raar ID. Het veld classes is al uniek gedefinieerd en is je primaire key, dus dat is dubbelop. Zelf ben ik ook niet gecharmeerd van veldnamen die identiek zijn aan tabelnamen.
Helaas kun je uit plaatje niet afleiden hoe class nu geregistreerd wordt, maar vanwege je probleem gok ik erop dat de hele naam ergens in een veld gestopt wordt?
Anyway: id geeft al de sorteervolgorde aan zie ik. Dan ben je dus al klaar als je in al je querys dat veld meeneemt om op te sorteren. Lelijk maar het werkt. Mooier is als volgt:
classestabel: ID, FullName, Level en sla in je studenttabel alleen de ID op. Maar dat is al eerder gezegd. Nog beter advies (al wil je dat niet horen): lees een boekje over normaliseren en begin opnieuw. Nu is dat nog simpel met vier vijf tabellen. Straks niet meer, en je loopt geheid vast.

[ Voor 1% gewijzigd door Lustucru op 16-02-2004 18:20 . Reden: kan niet tellen ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Hier ben ik weer... Dank je wel voor je reactie. alleen ik snap niet zo wat je bedoelt met het ID opslaan in de studenten. Maar mischien als ik het volgende laat zien dat je er iets uit begrijpt...

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.r.den.heijer/got/studentform.jpg
het Form om de gegevens van de studenten in te vullen (let niet op spelfouten)

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.r.den.heijer/got/classes.jpg
Dit is de tabel calsses... Vandaar dat het ID er in zit om hem op het ID te laten selecteren....

Ik heb het zo gezegt bij het formulier ontwerp dat hij de gegevens uit de tabel classes haalt en dan de Naam van de clas dus meeneemt en niet het ID(dit ivm met rapporten afdrukken)

Boeken lezen doe ik niet zo graag aan... Ik weet dat ik eigenlijk als ik officeel ga werken helemaal met een uitgeschreven ontwerp moet beginnen... maar daar hou ik niet van. Ik wil gewoon doen en gaan werken. en het is alleen flink klotuh als alles weer opnieuw moet.

Groeten

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 19:09:
Boeken lezen doe ik niet zo graag aan... Ik weet dat ik eigenlijk als ik officeel ga werken helemaal met een uitgeschreven ontwerp moet beginnen... maar daar hou ik niet van. Ik wil gewoon doen en gaan werken. en het is alleen flink klotuh als alles weer opnieuw moet.
En hier geef je ineens al de reden waarom je eerst een ontwerp moet maken:
anders moet je helemaal opnieuw beginnen, want dan merk je tijdens het proggen dat er geen **** van klopt. :)
Om dat in het vervolg te vermijden kan je dus best een boek lezen over relationele databases en normaliseren(of op inet als je niet van boeken houdt :P)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Sh*t zeg. Je gaat me toch niet vertellen dat al die velden in een tabel staan? In ieder geval: sla die id op, lees ook eens wat over query's en het joinen van tabellen en heel veel succes (niet sarcastisch bedoeld ;) ).

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 16-02-2004 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op 16 februari 2004 @ 20:43:
Sh*t zeg. Je gaat me toch niet vertellen dat al die velden in een tabel staan? In ieder geval: sla die id op, lees ook eens wat over query's en het joinen van tabellen en heel veel succes (niet sarcastisch bedoeld ;) ).
Ik weet het zijn heel veel velden. Dit zijn alle gegevens van een student die hij/zij moet invullen voordat hij de school mag betreden. Dus het was een eis van de school dat al deze velden er in staan (en dan heb je nog niet eens het Medisch formulier gezien 8)7 )
1 van de andere eisen van de school was dat ze ook de oud studenten konden opzoeken met alle gegevens erbij. Wat ik eerst had gedaan was 2 tabellen gemaakt identiek aan elkaar met de ene als active studenten en de andere oud studenten. Totdat ik een tip kreeg van een andere GOTter die zei waarom maak je niet een veld aan met actief of non-actief? Dus toen heb ik al weer het 1 en ander gewijzigt. En nu is het mogelijk om de studenten allemaal tegelijk te zoeken. Want ik had eerst de 2 tabellen aan elkaar gezet door middel van JOIN. Maar dat extra veld aanmaken ging dus gewoon goed. Ik zal nog ff 2 screenshot's erbij zetten van wat ik bedoel....

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.r.den.heijer/got/rapport1.jpg
Bij dit plaatje zie je dat hij goed op Grade selecteerd (zoals het zou moeten)

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.r.den.heijer/got/rapport2.jpg
Delefde gegevens als het vorige plaatje alleen dan staat dus Grade 11 voor Grade 2 (sorry welke grade de student zit staat er niet bij maar als je het vergelijkt met het vorige plaatje dan zie het verschil)

Waarom zou ik het ID moeten opslaan ipv de naam van de Grade?? Is het dan ook nog mogelijk om daarna te zeggen bij het rapport dat het ID moet worden weergegeven als een Grade die er aan vast zit?

Groeten

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

koen_nie,

Heb je inmiddels nou al een van de reeds aangeboden onderwerpen / links over relationele databases en normaliseren doorgelezen? Ga dat aub eerst doen.

Na het bekijken van je screenshots trek ik de conclusie dat je database in een (semi)professionele (werk) omgeving gebruikt gaat worden. Misschien krijg je er zelfs geld voor om het te maken?
In ieder geval ben je compleet verkeerd bezig. De naamgeving van je objecten, je relaties, de layout van je formulieren... allemaal bagger. Misschien kan je het met een hoop gepruts nu zover krijgen dat het werkt. Maar over een jaartje ben jij er misschien niet meer, terwijl de organisatie die de database gebruikt misschien nog wel aanpassingen wil. Dan moeten ze naar een ander (bedrijf) en worden dan compleet uitgelachen. Misschien doe jij dit klusje nu met de beste bedoelingen, maar dit kan jouw opdrachtgever duur komen te staan.

Dus... ga wat doorlezen. Bekijk de voorbeelddatabase'noordenwind' die bij Access zit. Probeer eens wat basic concepten uit, en ga dan voor het eggie aan de slag.

Als dan is gebleken dat je een beetje weet wat je doet, je erover nadenkt, en er dan nog niet uit komt zijn er hier genoeg mensen die je heel graag willen helpen.

Je hoeft van te voren niet eens een heel ontwerp uit te schrijven (doe ik meestal ook niet), maar je moet wel weten waar je aan bezig bent, zodat je in ieder geval weet dat datgene wat je neerzet in 1x goed is, of in ieder geval nog goed aan te passen omdat je opbouw goed is.

Denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 17 februari 2004 @ 22:33:
koen_nie,

Heb je inmiddels nou al een van de reeds aangeboden onderwerpen / links over relationele databases en normaliseren doorgelezen? Ga dat aub eerst doen.

Na het bekijken van je screenshots trek ik de conclusie dat je database in een (semi)professionele (werk) omgeving gebruikt gaat worden. Misschien krijg je er zelfs geld voor om het te maken?
In ieder geval ben je compleet verkeerd bezig. De naamgeving van je objecten, je relaties, de layout van je formulieren... allemaal bagger. Misschien kan je het met een hoop gepruts nu zover krijgen dat het werkt. Maar over een jaartje ben jij er misschien niet meer, terwijl de organisatie die de database gebruikt misschien nog wel aanpassingen wil. Dan moeten ze naar een ander (bedrijf) en worden dan compleet uitgelachen. Misschien doe jij dit klusje nu met de beste bedoelingen, maar dit kan jouw opdrachtgever duur komen te staan.

Dus... ga wat doorlezen. Bekijk de voorbeelddatabase'noordenwind' die bij Access zit. Probeer eens wat basic concepten uit, en ga dan voor het eggie aan de slag.

Als dan is gebleken dat je een beetje weet wat je doet, je erover nadenkt, en er dan nog niet uit komt zijn er hier genoeg mensen die je heel graag willen helpen.

Je hoeft van te voren niet eens een heel ontwerp uit te schrijven (doe ik meestal ook niet), maar je moet wel weten waar je aan bezig bent, zodat je in ieder geval weet dat datgene wat je neerzet in 1x goed is, of in ieder geval nog goed aan te passen omdat je opbouw goed is.

Denk ik.
Ik zal op zoek gaan naar wat website's op het internet over normaliseren en relationele databse's... Ik doe het niet voor geld want ik ben hier bezig met een stage op deze school. Wat ik tot nu toe heb gedaan is het inschrijf formulier van de studenten overgenomen in acces. Zodat alle gegevens die de student invult voordat hij/zij op school komt in de database komt te staan (ja ik weet het het is veel maar de student MOET dit allemaal invullen). Ik heb hier alleen de Engelse Acces dus daar staat die database noorderwind niet in. Ik zal is op zoek gan op een aantal website's en proberen te normaliseren. De namen van de objecten heb ik zo gezet dat ze voor mij makkelijk te begrijpen zijn. Het formulier moet nog proef worden gedraait of dat goed werkt voor de scretaresses(Want die zullen er uiteindelijk alleen mee gaan werken). Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat een genormaliseerde datbase geen dubbele gegevens zou bevatten. Dus dat betekend dat ik bv. de ISA History in een andere tabel zou kunnen zetten?

Bedankt voor je opmerking en ik zal is het 1 en ander gaan lezen (het is jammer want ik heb niet echt een stage begelijder die me met dit soort problemen kan helpen)...

Groeten

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is helemaal niet veel, alleen van je ontwerp klopt niks.
* Wat nu als iemand 21 jaar ISA history heeft?
* Wat als iemand 1 ouder heeft
* Wat als iemand een homo paar als ouder heeft
* Wat als iemand geen ouders heeft (maar bv wel een voogd?)
* Wat als de ouders veranderen?
* Wat als iemand 2x verhuist?
* Wat als iemand 5 'siblings' heeft?
* Wat als de klassen zo groot worden dat er een 1a en 1b ontstaan?
* Wat als de klassen te klein worden en twee klassen worden gecombineerd?
* Welke leraar heeft een student?
* Welke leraar had een student vorig jaar?

Zomaar een paar punten die mij tebinnen schieten na het bekijken van de plaatjes.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
* Wat nu als iemand 21 jaar ISA history heeft?
- 21 jaar ISA is nog niet eerder voorgekomen. De school heeft ook 15 klassen dus een student zou dan 5 keer moeten blijven zitten. Kleine kans dat dat hier mogelijk is. Ik heb al ruim gerekend. En anders is het pech hebben :P

* Wat als iemand 1 ouder heeft
- dan wordt de ander dus niet ingevult. De mogelijkheid voor 2 ouders zit hem omdat hier heel vaak gebeurt dat ouders scheiden of al zijn gescheiden. Mocht er dus maar 1 ouder zijn wordt er ook maar 1 ingevult. (zou ook niet weten hoe ik dit anders zou kunnen doen (nieuwe tabel waarschijnlijk voor vader en nieuwe tabel voor moeder))

* Wat als iemand een homo paar als ouder heeft
- Iets waar ik nog niet aan heb gedacht. Maar dan zit het zelfde probleem in het formulier van de school zelf wat ze meegeven aan de studenten
* Wat als iemand geen ouders heeft (maar bv wel een voogd?)
- Dan wordt dat bij de ouders gezet.
* Wat als de ouders veranderen?
- Je bedoelt van geslacht? Ook een goeie waar ik verder niet aan gedacht hebt. maar dan zit je dus weer wat ik hiervoor al heb gezegt dan zit die fout ook in het inschrijf formulier

* Wat als iemand 2x verhuist?
- Wordt het adres gewoon verandert. De Went to: is voor als de student de school heeft verlaten en naar een ander land is gegaan bv. Dus niet voor het adres waar ze nu op wonen. Mochten ze verhuizen wordt het oude adres gewoon overschreven

* Wat als iemand 5 'siblings' heeft?
- Dan heeft hij/zij er 1 teveel :7 neej hetzelfde als met de ouder's dat zit een fout in het inschrijf formulier. Maar zijn wel punten die ik kan bespreken met de "opdrachtgever"

* Wat als de klassen zo groot worden dat er een 1a en 1b ontstaan?
- Dan moet er 1 aanpassing worden gemaakt in de tabel Classes. Niet al te veel werk. Zou ik ook nog een formulier voor kunnen maken eventueel. Grootste klas op dit moment is 21 en de kleinste is 5.

* Wat als de klassen te klein worden en twee klassen worden gecombineerd?
- Zie hierboven

* Welke leraar heeft een student?
- Dat wordt hier verder nergens bijgehouden. Vaak weten de leraren hier ook nog welke studenten zij hebben gehad. Je kan deze school bijna zien als een privé school

* Welke leraar had een student vorig jaar?
- Zou dus betekenen dat ik alle leraren er ook in moet gaan zetten in een tabel. Misschien ook wel iets om over te denken...

Ik zal in ieder geval even een klein overleg plegen met degene die het zou gaan gebruiken en mijn "stagebegeleider" en kijken wat hun er over hebben te zeggen...

Bedankt voor je tips

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik denk niet Janoz dit bedoelde als een punt van discussie of als een uitputtende lijst van alle mogelijke problemen ;). Maar ja, zelfs dan. Het is een beetje lullig om een database fout te ontwerpen omdat het inschirjfformulier ook al fout zou zijn. Wat ook niet waar is: aan een inschrijffomulier kun je een blaadje toevoegen met opmerkingen en eh, nee, ik bedoel niet dat je nu een los formulier moet maken met extra opmerkingen :+. Dus doe ons en jezelf een lol, vergeet die hele handel, bestudeer Noordenwind (o, ja Northwind in het engels) en dan helpen we je graag verder. Ik wilde het niet zo hard opschrijven als 'boss' het deed, maar het is wel waar: je ontwerp is zo'n bagger dat ik echt niet weet waar ik moet beginen met verbeteringen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 19:09:
Euhm, je zegt nu dat je geen zin hebt om er zelf al te veel voor te moeten doen en verwacht dat men op GoT wel even je werk gaat doen :?

Nogmaals: het is heel verstandig om een goed boek of twee erover te lezen en als je weet wat wat is, voortaan een (redelijk) solide ontwerp te maken voor je begint met typen. Nu zou ik toch eerst nog even wat meer over normaalvormen etc. lezen en dan nog eens naar je ontwerp kijken.
Ik zeg trouwens expres boek en niet een paar topics hier doorlezen, omdat je met een goed boek waarschijnlijk meer leert over de structuren omdat er hier in de regel van uit wordt gegaan dat dat al min of meer bekend is :)

Als je steeds 'even dit kleine dingetje' moet aanpassen om een specifiek probleem op te lossen, heb je uiteindelijk veel meer werk. En zelfs als je straks een werkend systeem hebt, zou het een nachtmerrie kunnen worden bij aanpassingen of onderhoud.

Mijn advies is toch om met je stagebegeleider een dag of twee tijd in te plannen met alleen maar lezen, leren en lezen. (Even aangenomen dat je niet al een vak database design oid. hebt gehad en niet al te best hebt opgelet, dat zou je begeleider dan niet echt waarderen ;) )
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 14:07:
21 jaar ISA is nog niet eerder voorgekomen. De school heeft ook 15 klassen dus een student zou dan 5 keer moeten blijven zitten. Kleine kans dat dat hier mogelijk is. Ik heb al ruim gerekend. En anders is het pech hebben :P
[... etc ]
Het gaat er niet om dat het in dit geval al dan niet werkt, maar of je er rekening mee houdt in je database ontwerp. Bij een goed ontwerp heb je dit probleem helemaal niet (al zou je het in eerste instantie uit je formulier kunnen laten, wil je je database zelf niet zo beperken IMHO ).

Maar dus een antwoord op je originele vraag: pas je ontwerp wat aan zodat het wat meer flexibel is :P

Klinkt misschien allemaal wat lullig, maar een goed overzicht krijgen en dan er nog eens goed naar kijken is juist de manier om jezelf een hoop werk te besparen :)
Ik heb zelf trouwens al 5 jaar amper iets gedaan in Access dus je hebt al meer gedaan dan ik op het moment zou kunnen, maar dat zegt nog niets: je wilt per slot van rekening een goed en werkend systeem afleveren ;)

offtopic:
Het is 2nd en 20th year, niet 2e en 20e year.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08 22:56
8)7 8)7 8)7

Ik dacht dat dit soort databases niet bestonden in het echt. Sorry hoor, maar de structuur is echt heeeeeel ver te zoeken. Misschien dat ik je een oplossing kan geven voor je probleem uit de start-post:

Maak een UNION query waarin je het volgende doet:

SELECT *
FROM tabelnaam (Classes)
WHERE Classes Like "M*"

UNION

SELECT *
FROM tabelnaam (Classes)
WHERE Classes NOT Like "M*"

Ik weet niet of Access dit sorteert na groepering of er voor, maar dit is 1 van de weinig mogelijkheden die ik nog voor je zie. Naast dat je datamodel natuurlijk omgegooid kan worden...

Edit: Nog een dingetje: Je sorterings-probleem met de nummers bij Grade 1, Grade 10.. etc. komt omdat het tekst is die van links-naar rechts wordt uitgelezen. Als je Grade 01 etc gebruikt gaat dat in ieder geval wel goed.

[ Voor 18% gewijzigd door JJvG op 18-02-2004 14:53 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

JJvG schreef op 18 februari 2004 @ 14:48:
Misschien dat ik je een oplossing kan geven voor je probleem uit de start-post:

Maak een UNION query waarin je het volgende doet:
Help die jongen nou niet van drup in de sloot. :). De goede sorteervolgorde staat al in het classes.id. :? Probleem is alleen dat hij niet weet hoe hij in een rapport die sorteervolgorde mee kan krijgen, m.a.w.
code:
1
2
3
SELECT * 
from student inner join classes ON classes.classes=student.class
Order BY classes.id, student.familyname
Maar dat helpt hem ook niet op het rechte pad.

[ Voor 32% gewijzigd door Lustucru op 18-02-2004 15:02 ]

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08 22:56
Niesje schreef op 18 februari 2004 @ 14:59:
[...]

Help die jongen nou niet van drup in de sloot. :). De goede sorteervolgorde staat al in het classes.id. :? Probleem is alleen dat hij niet weet hoe hij in een rapport die sorteervolgorde mee kan krijgen, m.a.w.
code:
1
2
3
SELECT * 
from student inner join classes ON classes.classes=student.class
Order BY classes.id, student.familyname
Maar dat helpt hem ook niet op het rechte pad.
Wil 'm ook niet in de sloot helpen, maar het probleem met het ID is dat als je een nieuwe toevoegt, bijv. Montesori 2 dat je dan van al je Grade xx je nummering moet wijzigen.... Just my 2 cents...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn advies is toch om met je stagebegeleider een dag of twee tijd in te plannen met alleen maar lezen, leren en lezen. (Even aangenomen dat je niet al een vak database design oid. hebt gehad en niet al te best hebt opgelet, dat zou je begeleider dan niet echt waarderen )
Het vervelende is dat ik op Aruba zit(teminste vervelend in een andere manier). Dus veel boeken enz... kan ik hier niet krijgen. Ik zal is een keertje een bezoek maken bij boekenwinkel. Misschien dat hun iets voor mij hebben. Ik heb hier ook nog 3 hele dikke boeken van Acces liggen. Misschien dat ik daar is door heen moet gaan spitten.
offtopic:

Het is 2nd en 20th year, niet 2e en 20e year.
dit wist ik al maar ben nog te lui geweest om alle spelfouten er uit te halen (is trouwens niet de enigste fout in erin maar hij wordt nog een keer gecontroleerd voor me.)
JJvG schreef op 18 februari 2004 @ 15:04:
[...]

Wil 'm ook niet in de sloot helpen, maar het probleem met het ID is dat als je een nieuwe toevoegt, bijv. Montesori 2 dat je dan van al je Grade xx je nummering moet wijzigen.... Just my 2 cents...
Hou er rekening mee dat dit een Amerikaanse school is. Daar komen niet zomaar klassen bij of weg. Dus dit is een vast systeem voor ik weet niet al hoe lang. Het is net zoiets als Groep 1 t/m 8... daar is ook al sins jaren geen extra klas meer bijgekomen behlave dat je dan Groep 6a/b hebt bv...

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 16:54:
[...]

Het vervelende is dat ik op Aruba zit(teminste vervelend in een andere manier). .
offtopic:
Wil wel een handje komen helpen bij de normalisatie van die database. Simpel reiskostenvergoeding en onderdak neem ik genoegen mee.

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op 18 februari 2004 @ 17:04:
[...]

offtopic:
Wil wel een handje komen helpen bij de normalisatie van die database. Simpel reiskostenvergoeding en onderdak neem ik genoegen mee.
offtopic:
onderdak is geen probleem de reiskosten wel :7
Pagina: 1