Abit AB-PR5r2 & Pentium 200MMX

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
1) Mijn moederbord is een Abit AB-PR5r2 (socket 7). Hij ondersteunt processoren tot 200 Mhz, ik heb ook een Pentium MMX van 200 Mhz. :)

Je raad het al, de processor moet op het moederbord. Maar, het werkt niet. Als ik de processor in de socket stop, fan erop en de computer aanzet, gaat alles draaien, maar krijg ik geen beeld. Nu denk ik dat ik nog ergens een jumpertje moet omzetten van P54C naar P55C (niet-MMX naar MMX). In de handleiding staat er verder niets over. Ik heb nu de instellingen die in de handleiding stonden bij P200 gebruikt, maar die doen het dus niet. :(

Google + GoT Search zijn gebruikt, zonder succes. :)

Weet iemand waar die jumper zit? Of ondersteunt dit moederbord gewoon geen MMX...

2) Dan heb ik nog een vraagje dat hier een beetje bij hoort. De CPUfan zet ik vast met een metalen stangetje die dan weer met 2 "puntjes" aan de socket vastzit. Als ik dat nu probeer, schiet het stangetje steeds weer los, ik denk omdat het puntje versleten is :'( . Weet iemand daar (ook) een oplossing voor?

Steam

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Misschien heb je hier wat aan: http://www.heise.de/ct/english/97/06/338/

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je de voltages wel goed? Dit zijn namelijk DUAL VOLTAGE cpu's. Ten eerste moet je mobo dit ondersteuen, lijkt me wel omdat het socket 7 is. (tja kon ook socket 5 zijn). En ten tweede moet je dus die spanningen goed zetten. I/O spanning en Core spanning. :)

Zoek effe een handleiding van die Abit AB-PR5r2. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Falskdansker
  • Niet online
Prutz0r schreef op 12 februari 2004 @ 17:54:
Heb je de voltages wel goed? Dit zijn namelijk DUAL VOLTAGE cpu's. Ten eerste moet je mobo dit ondersteuen, lijkt me wel omdat het socket 7 is. (tja kon ook socket 5 zijn). En ten tweede moet je dus die spanningen goed zetten. I/O spanning en Core spanning. :)

Zoek effe een handleiding van die Abit AB-PR5r2. :)
Handleiding heb ik, maar daar staat verder ook niets in.

Steam

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Ik denk dat je gewoon pech hebt.

Ik heb hier een compaq en een ibm moederbord. Beide ondersteunen ze officieel geen mmx. In de compaq werkt m'n P1-200mmx idd niet, in de ibm wel.

tvw

• Falskdansker
  • Niet online
Het gekke is, dat ik er wél een keer een AMD-K6-2 in heb gedaan, en hij daarmee wel opstarte (totdat ik erachter kwam dat de koeler er niet opzat :'( ).

Dan heb ik nog een vraag die hier ook een beetje bij hoort.

De CPUfan zet ik vast met een metalen stangetje die dan weer met 2 "puntjes" aan de socket vastzit. Als ik dat nu probeer, schiet het stangetje steeds weer los, ik denk omdat het puntje versleten is :( .

Weet iemand daar (ook) een oplossing voor?

Steam

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vastlijmen? :P

En van die K6-2, ja vreemd. Ik heb effe die handleiding doorgespit maar er staat idd verder niets in over core en I/O spanning. Ondersteund het dus niet. ;(

Toen waren beige computers heel gewoon.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Als je even met google in de discussiegroepen rondneust zul je zien dat dit mobo wél MMX CPU's ondersteunt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Falskdansker
  • Niet online
EXX schreef op 13 februari 2004 @ 09:12:
Als je even met google in de discussiegroepen rondneust zul je zien dat dit mobo wél MMX CPU's ondersteunt.
Maar hoe moet het moederbord dan vertellen of er een MMX inzit?

Steam

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik krijg als ik op de PR25r2 zoek erg tegenstrijdige info- enerzijds schijnt het om een i430VX chipset te gaan, met dual voltage, DIMM sloten en al, anderzijds krijg ik een single-voltage bord te zien die naar i430FX ruikt.

Maar dat zou niet moeten uitmaken, je kunt met een paar kunstgrepen een MMX op een single voltage bord die bovendien de CPU niet in BIOS ondersteut makkelijk draaien, dat het totaal niet boot lijkt me erg raar. Probeer iig de multiplier eens op 2x in te stellen, dat is traag, maar met 2x66MHz boot iedere MMX CPU. Verder moet je zorgen dat Vio op 3.3V zit en niet 3.5, en dat VRE zeker niet enabled is. Dan heb je in het ergste geval 3.3V/3.3V, wat dus flink out of spec is, maar wel zal werken.

Edit: typo

Oslik blyat! Oslik!

• Falskdansker
  • Niet online
Het is een PR5r2, en die multiplier zal ik zometeen proberen. Hij gaat wel aan, maar ik krijg geen beeld en weet dus niet of hij wel/niet boot

Steam

• Falskdansker
  • Niet online
Multiplier op 2 helpt niets, hij staat ook op 66.
Vio 3.3

Steam

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johannesmvp2 schreef op 13 februari 2004 @ 18:11:
Het is een PR5r5, en die multiplier zal ik zometeen proberen. Hij gaat wel aan, maar ik krijg geen beeld en weet dus niet of hij wel/niet boot
Sorry voor de typo (er is helemaal geen PR2)

Bij een AT voeding zit de schakelaar gewoon rechtstreeks op de voeding zelf en zegt niets over mobo. Je mag er rustig vanuit gaan dat als je geen beeld krijgt hij ook niet boot, zeker als hij wel beeld geeft met een andere CPU.

Maareh, is dit je mobo?

Afbeeldingslocatie: http://www.embeddedlogic.com/TH99/m/S-T/35097-1.png

Zo ja dan is er iig geen officiele support voor split voltage, maar dan nog zou het moeten draaien (zij het erg heet).

Oslik blyat! Oslik!

• Falskdansker
  • Niet online
Ja, dat is hem.

<edit>

Ik denk zelf dat ik ergens een schakelaartje/jumper moet omzetten om de processor op P55C in te stellen ipv P54C.

<edit2>

De videokaart is trouwens een Voodoo 3 PCI

[ Voor 103% gewijzigd door Falskdansker op 13-02-2004 20:36 ]

Steam

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johannesmvp2 schreef op 13 februari 2004 @ 20:18:
Ja, dat is hem.

Ik denk zelf dat ik ergens een schakelaartje/jumper moet omzetten om de processor op P55C in te stellen ipv P54C.
Zo'n schakelaar is hooguit een single/split voltage selector. Zoals ik al zei, een P55C zal rustig draaien op P54C instellingen, alleen behoorlijk heet.

De videokaart is trouwens een Voodoo 3 PCI
Zoals ik al zei, dat doet er niet toe. Als hij werkt met P54C dan zal hij ook met P55C werken.

Oslik blyat! Oslik!

• Falskdansker
  • Niet online
hoe kan ik controleren of een processor kapot is? Als ik namelijk mijn oude AMD K6-2 erin stop, gebeurt er precies hetzelfde als wat er nu gebeurt: hij gaat aan, maar ik krijg geen beeld. Misschien is de processor wel kapot

Steam

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johannesmvp2 schreef op 13 februari 2004 @ 21:06:
hoe kan ik controleren of een processor kapot is? Als ik namelijk mijn oude AMD K6-2 erin stop, gebeurt er precies hetzelfde als wat er nu gebeurt: hij gaat aan, maar ik krijg geen beeld. Misschien is de processor wel kapot
Een K6-2 hoort 2.2V te krijgen, dat is maar 2/3 van de 3.3V die het wel krijgt. Geen wonder dat dat niet gaat werken...

Hoe je kunt zien of een CPU kapot is? Stop hem in een ander mobo waarvan je weet dat hij het doet :z

Oslik blyat! Oslik!

• Falskdansker
  • Niet online
Die K6-2 deed het eerst wél in mijn moederbord, maar nadat ik de koeler er was vergeten op te doen niet meet 8)7

Steam

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johannesmvp2 schreef op 13 februari 2004 @ 21:54:
Die K6-2 deed het eerst wél in mijn moederbord, maar nadat ik de koeler er was vergeten op te doen niet meet 8)7
Vooral vroege K6-2tjes waren enorme heethoofden die erg krap tegen hun thermische limieten aanzaten. Dit zou wel eens een dooie kunnen zijn dus als je hem op 50% te hoge voltage zonder koeler draaide...

Maar kans op dooie P55C lijkt me klein- die dingen kunnen enorm veel hebben, zeker de latere stepping kon makkelijk 250 tot 300MHz op default voltage, ze zijn alleen om marketingredenen (om de dure P2 te verkopen) tot 233MHz te beperken. Diezelfde rekbaarheid betekent dat ze zo goed als onbreekbaar zijn met verkeerde instellingen.

Oslik blyat! Oslik!

• Falskdansker
  • Niet online
OK, genoeg "ge-k6-2-ed" :P

processor zou het moeten doen op dit moederbord, maar doet het niet.

conclusie: :?

Steam

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Conclusie: P55C toch dood. Of heb je'm recent ergens anders op getest?

Verkeerde instellingen krijgen zo'n ding niet/nauwelijks kapot, maar ESD blijft even dodelijk. Allicht is een tapijt de schuldige :+

Oslik blyat! Oslik!

• Falskdansker
  • Niet online
Ok, ik ga nu degene van wie ik ze gekocht heb mailen, bedankt voor de antwoorden :)

Steam

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johannesmvp2 schreef op 14 februari 2004 @ 09:11:
Ok, ik ga nu degene van wie ik ze gekocht heb mailen, bedankt voor de antwoorden :)
Ho ff- test dan eerst eens die P55C op een ander mobo- het kan namelijk nog steeds zo zijn dat het gewoon niet wil draaien op dat bordje, al lijkt dat me onwaarschijnlijk. Echt zekerheid heb je pas als ze los van elkaar getest hebt.

Overigens kun je wel diegene mailen met de mededeling dat die mobo iig die CPU niet officieel ondersteunt ;)

Oslik blyat! Oslik!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59

LopeZ

Too much is never enough

ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/manual/english/pr5r2e.exe

Ding ondersteunt zeker weten MMX processoren, had het mobo zelf ook :)
(zie deze link als bewijs)
Als je geluk hebt kun je zelfs nog aardig overclocken, het ligt aan je clockgen. Het bord werd geleverd met 2 verschillende clockgens, een cypress en een winbond. Ik kan me alleen echt niet meer herinneren welke van de 2 harder ging, ik gok de cypress (zoek naar een chippie met een palmboom en zonnetje erop :)
Pagina: 1