Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Baybus i.c.m. LCD

Pagina: 1
Acties:

• VioLenT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11-2018
ik wil een baybus gaan maken voor 2 fans, met voor ieder een aan en uit schakelaar, een schakelaartje met 3 standen: 1 voor +7V, 1 voor +12 en 1 voor een potmeter en een potmeter zelf. Nu wil ik daar een lcd schermpje in bouwen, waarschijnlijk 2*16, waarop ik de status van mijn fan wil laten zien:
code:
1
2
Fan1 +12V
Fan2 Potmeter

maar dan niet een gemeten waarde vanaf de computer, want die ziet immers niet als ik een schakelaar over haal, maar vanuit die schakeling zelf (schakelaar om, verandering van status op het lcd scherm).

Ik zelf dacht aan een schakeling met ic's, zodat je met logische "1"en en "0"en kan gaan werken en die dan laten verwerken door een eeprom die het signaal die een waarde geeft en doorgeeft aan het lcd scherm

zou dat mogelijk zijn? en zo ja hoe? en zo nee, wat zou er wel kunnen?

Mijn Specs

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zomaar een 1 of 0 naar en LCD display sturen werkt niet ;) je zal toch wat moeten programmeren, zoals je al aangeeft met een eeprom. Als je de kennis hebt om te programmeren moet dat wel te doen zijn :)

Verwijderd

Een aantal mogelijkheden:

Als je echt 5, 7, 12, Potmeter wilt, kun je volstaan met 4 datalijnen van je parallelle poort icm 4x onderstaand circuit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/lpt-ingang-v2.gif

Alternatief zou je een spanningssensor IC kunnen nemen, die aan je seriele/parallelle poort hangen zodat puur de spanning die op de fan staat wordt doorgegeven.
In dat geval zou je naar de Maxim IC's kunnen kijken in dit topic: [rml][ HowTo] Thermometer aan de parallelle poort[/rml] (maar dan natuurlijk als spanningssensor)

In beiden gevallen ga ik uit van software op de PC zelf die de input van de seriele/parallelle poort doorgeeft aan de LCD(software). Natuurlijk kan dit ook een PIC/AVR zijn als je een standalone oplossing wilt hebben.

Overigens bestaan er ook 3 kleurenledjes, mocht je er met een LCD niet uitkomen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 15:58 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
maar dan niet een gemeten waarde vanaf de computer, want die ziet immers niet als ik een schakelaar over haal, maar vanuit die schakeling zelf
Je zou eens kunnen kijken naar een PIC microcontroller. Echt eenvoudig is het niet maar daarmee is het wel te doen.

Senile! Senile Oekaki