[Win2k Server] Driver met geheugenlek, hoe op te sporen?

Pagina: 1
Acties:

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zoals de titel al zegt heb ik een probleem. Eén van de servers hiero heeft de neiging om na 2 dagen of te blauw schermen (met in de eventlog alleen de melding dat de nonpaged memory pool low is) of om heel traag te worden waarbij de het system process 99% van de CPU verbruikt waardoor het systeem nergens meer op reageerd.

Afijn, dit lijkt mij te wijzen op een driver met een geheugenlek, toch? Nu heb ik van alle hardware de nieuwste drivers geïnstalleerd, maar het probleem blijft. Nou heb ik wel eens gelezen dat je met performance monitor en tools e.d. de driver die het probleem veroorzaakt kan opzoeken.

Nou komt eindelijk mijn vraag: wie weet hoe dit moet?!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:37
BCC schreef op 12 februari 2004 @ 13:56:
Afijn, dit lijkt mij te wijzen op een driver met een geheugenlek, toch?
Misschien is een applicatie met een geheugenlek ook nog mogelijk? Of draai ej verder geen applicaties?

Verwijderd

Zou je kunnen aangeven wat er dan precies staat op die blauwe schermen? Als je dan vervolgens met die informatie gaat zoeken op de Microsoft Knowledge Base kom je vast heel wat te weten.

En geef even aan wat je zelf al hebt geprobeerd om het probleem op te lossen, en waarom dat niet lukte.

Verder, waarom ga je er vanuit dat een driver met geheugenlek de oorzaak is?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 14:18 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47

lier

MikroTik nerd

Wat heeft je system proces te maken met je geheugen (of een lek in de driver...) ?

Heb je al wat hardwarematige testen gedaan ?
Zelfbouw server of merk ?
Garantie ?

Hardware ???

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BCC
  • Nu online
lier schreef op 12 februari 2004 @ 14:17:
Wat heeft je system proces te maken met je geheugen (of een lek in de driver...) ?

Heb je al wat hardwarematige testen gedaan ?
Zelfbouw server of merk ?
Garantie ?

Hardware ???
system proces -> Hieronder draaien al je drivers

Hardwarematige tests -> Memtest (geen problemen)
Maar het systeem is ook zo stabiel als een huis.. tot het geheugen vol is :X

Zelfbouw Server.

Hardware: Asus P4PE + 1024 MB DDR + P4 2,4 GB + Promise TX4 Raid controler

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 12-02-2004 14:43 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BCC
  • Nu online
djluc schreef op 12 februari 2004 @ 14:13:
[...]
Misschien is een applicatie met een geheugenlek ook nog mogelijk? Of draai ej verder geen applicaties?
Er draait verder nog windows SQL server (idd ook bekend om zijn geheugen lekken), maar het geheugen loopt niet daadwerklijk vol. Alle pages worden klaarblijkelijk gereserveerd. Server is een domain controler en draait nog een mailserver.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 12-02-2004 14:35 ]

• BCC
  • Nu online
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 14:16:
Zou je kunnen aangeven wat er dan precies staat op die blauwe schermen? Als je dan vervolgens met die informatie gaat zoeken op de Microsoft Knowledge Base kom je vast heel wat te weten.

En geef even aan wat je zelf al hebt geprobeerd om het probleem op te lossen, en waarom dat niet lukte.

Verder, waarom ga je er vanuit dat een driver met geheugenlek de oorzaak is?
Dat levert dus niets op.. hij loopt willekeurig vast in een proces omdat de memory pool gewoon vol is..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

BCC - probeer als je zelf de laatste poster bent even je bericht te bewerken in plaats van een nieuwe te posten :)

Vewrder heeft Windows sinds 2000 er wat tools voor gemaakt (ik heb deze zelf nog nooit hoeven te gebruiken en heb er dus ook geen ervaring mee), maar misschien dat je hier eens kan beginnen:Verder - op welk servicepack zit je? :)

• BCC
  • Nu online
elevator schreef op 12 februari 2004 @ 14:57:
BCC - probeer als je zelf de laatste poster bent even je bericht te bewerken in plaats van een nieuwe te posten :)

Vewrder heeft Windows sinds 2000 er wat tools voor gemaakt (ik heb deze zelf nog nooit hoeven te gebruiken en heb er dus ook geen ervaring mee), maar misschien dat je hier eens kan beginnen:Verder - op welk servicepack zit je? :)
Oh.. dit leek mij duidelijker :). Systeem is verder helemaal bij volgens windows update. Maar die links van je zijn toch meer voor driver development? Of zie ik dat verkeerd? Ik zou natuurlijk ook gewoon de server 1x per dag kunnen laten rebooten.. Hoe kan dat handig? En is dat een nette oplossing :X?

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 12-02-2004 15:24 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

BCC schreef op 12 februari 2004 @ 15:24:
Maar die links van je zijn toch meer voor driver development? Of zie ik dat verkeerd?
Het zou fijn zijn geweest als de developer dit had gedaan ja - maar als ik het goed interpreteer kan het wel precies wat je wil:
Pool Leakage Detection
All of the driver's pool allocations are automatically tracked. At driver unload time, a bug check occurs if any of the allocations are not freed. You can then use the !verifier 3 kernel-debugger command to show all the allocations that are not freed. You can also use this command before unloading to view the outstanding allocations the driver has at any point in time.
Ik zou natuurlijk ook gewoon de server 1x per dag kunnen laten rebooten.. Hoe kan dat handig? En is dat een nette oplossing :X?
Dat dat geen nette oplossing is hoeft niemand je te vertellen denk ik ;)

• BCC
  • Nu online
elevator schreef op 12 februari 2004 @ 15:39:
[...]

Het zou fijn zijn geweest als de developer dit had gedaan ja - maar als ik het goed interpreteer kan het wel precies wat je wil:

Dat dat geen nette oplossing is hoeft niemand je te vertellen denk ik ;)
Verifier zorgt er voor dat mijn werkstation alleen nog maar in veilige modus wou opstarten :X.
En van dat rebooten.. de server hoeft in principe alleen maar te werken tijdens kantooruren.. dus als ik hem om een uur of 23:00 laat rebooten merkt niemand dat en heb ik wel weer tijdelijk een stabiele oplossing.... kan dat gewoon in de scheduler?

Pagina: 1