Excel data importeren in Davilex

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 56836

Topicstarter
Ik heb diverse Davilex producten, o.a. davilex Account. Tot nu toe heb ik mijn administratie in Excel gedaan, maar dat is geen optie meer, dus ik ben aan het overstappen. In Davilex heb ik dezelfde opzet gemaakt als in Excel, de kopjes etc. zijn allemaal gelijk, maar als ik data vanuit Excel exporteer als .csv (comma separated) en deze probeer te importeren in Davilex, lukt dat slechts gedeeltelijk; het lijkt bijna alsof hij random velden kiest die wel of niet worden geïmporteerd.

Als test heb ik in Davilex wat data ingevoerd en dat geexporteerd, waarna ik de csv bestanden vergeleken heb. Het blijkt dat csv bestanden uit Davilex de data tussen aanhalingstekens hebben staan, en gescheiden door komma's. De data uit Excel is alleen gescheiden door puntkomma's, maar staat niet tussen aanhalingstekens.

Bij het importeren in Davilex geef ik aan dat de separator puntkomma is, maar toch lukt het niet...
Heeft iemand een idee? Moet ik de bestanden handmatig (of met een script) gaan aanpassen zodat er wel aanhalingstekens worden gebruikt? Het lijkt me dat dit toch goed moet kunnen gaan, maar hoe?

De search functie hier levert niets op..

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Met een 'eenvoudige' search en replace zou dat kunnen.

Een andere manier, moet je wel wat meer 'lef' voor hebben: in MS Access kan je connecten met de Davilex SQL database (via ODBC). Vervolgens kan je ff flink gaan zoeken in de tabellen. Kom je er meteen achter dat Davilex ALLE tabellen aanmaakt, ook voor de programma onderdelen die je helemaal niet gekocht hebt (voorraad, factuur, etc.).
Heb je de juiste tabellen eenmaal, dan kan je je excelsheet ook in Access importeren en via een query overzetten.
Maak wel eerst bakcups :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.