Toon posts:

voeding stil maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi ik heb een goedkope Q-tec 400w dual fan gold voeding in mijn computer en die maakt nogal wat lawaai. zou ik de fan ook gewoon op 6 volt kunnen zetten of zou hij dan toch te warm worden??

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:32

FastBunny

Give it the Works !

Ik denk dat je voeding dan wel erg warm zal worden, beter lijkt me een stille fan kopen en die erin plaatsen of een duurdere stille voeding kopen ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

De fans in de Qtec kunnen vanaf 5V lopen - al moet je er rekening mee houden dat hij dan erg warm wordt. Zie ook: Q-tec voedingen ervaringen topic

5V: fans parallel op 5V en GND
6V: fans in serie op 12V en GND
7V: fans parallel op 5V en 12V
8-11,3V: fans in serie met weerstand/diode/LM regelaar etc

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat voor fans kan ik dan het beste kopen? k heb ook al gekeken naar een Zalman ZM300A-APF maar dan ben je meteen weer tussen de 60 en 70 euro kwijt. zijn er geen goedkopere stille voedingen?

Verwijderd

6V wordt zowieso beetje lastig, eerder 5 of 7V. Verder heb je een probleem als een keer de fan niet aangaat bij zo'n laag voltage. De kans is dan reëel dat je voeding doorfikt en je pc de geest geeft. Dit geldt uiteraard eveneens als de voeding te heet wordt doordat er te weinig airflow doorheen gaat. Als ik jou was zou ik gewoon een andere voeding halen (Chieftec 360, Zalman 300/400 of iets dergelijks, zijn stil] of stillere fan.

OK, 5 V moet dus geen probleem zijn. euss was eerder met z'n reply :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 13:31 . Reden: typo + toevoeging ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Als je die ZM300A-APF neemt heb je gelijk een goede voeding en een stille voeding!

Nu heb je een zwakker Q-tec met onstabiele voltlijnen ( de Qtec 400 is daar berucht om ) en maakt behoorlijk wat geluid.

Mmm, koop de zalman..veel beter idee!

BTW mijn enermax heeft verstelbare fans.... misschien is een enermax met verstelbare fans iets voor je.

Q: "waarom nu gelijk een dure nieuwe voeding? Als een goedkope het ook kan"
A: "De goedkope kan het initieel maar de kwaliteit is zo laag dat binnen een paar maanden hij onstabiel kan worden en de rest van je hardware kan beschadigen"

Q: "Begrijp het nog steeds niet"
A: "Wat ben je liever kwijt ..70 euro voor een goede voeding of 325 voor een nieuwe moederbord, processor, geheugen... en misschien nog wel meer omdat de grafische kaart ook mee "gezapt" is "

[ Voor 59% gewijzigd door swampy op 12-02-2004 13:42 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

als hij advies wilde over een goede alternatieve stille voeding dan had ie dat wel gevraagd!!

mijn advies luid.... gewoon proberen op 7 volt, en dan de eerste tijd een beetje de temp in de gaten houden!! maar als je niet een tegekke setup heb denk ik dat het wel gaat lukken!

Verwijderd

Topicstarter
k zal er nog is over nadenken dan om een Zalman ZM300A-APF (300 Watt) te kopen. maar als ik nou bijv. alleen 2 nieuwe fans er in zou zetten welke kan ik dan het beste nemen

Verwijderd

Nu heb je een zwakker Q-tec met onstabiele voltlijnen ( de Qtec 400 is daar berucht om ) en maakt behoorlijk wat geluid.
De 400W is inderdaad een berucht model (komt mede ook omdat het geen 400 maar een 338 Watt voeding is). Mocht je last krijgen van een te lage 5V lijn dan zou je met een voltmod daar nog 'iets' meer uit kunnen persen. Bijv.: [rml][ EL] Q-Tec 550 Voltmod schakeling[/rml] (mits het IC hetzelfde is > TL494CN).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 13:41 ]

Verwijderd

...delete this posting...
offtopic:
:? dubbelpost zonder waarschuwing van "post inhoud is hetzelfde!"

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 13:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 13:33:
k zal er nog is over nadenken dan om een Zalman ZM300A-APF (300 Watt) te kopen. maar als ik nou bijv. alleen 2 nieuwe fans er in zou zetten welke kan ik dan het beste nemen
Papst ventilatoren zijn goed.

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 13:33:
bijv. pabst 12db (8412ngmlv)

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Verwijderd

Papst, deze worden ook in de Zalman 400watt voeding gebruikt (trotse eigenaar van 2 stuks)

Verwijderd

Topicstarter
dan ben ik ook ongeveer 35 euro kwijt voor 2 papst vans. kan ik dus toch maar beter een nieuwe voeding halen. Zalman ZM300A-APF lijkt me dan toch wel het best of zou iemand mij een andere aanraden?

Verwijderd

als ik jou was zou ik dan meteen de zalman 400 watt nemen. Die kost 10 euro meer ofzo, maar dan hebje wel meteen 400 watt. Ik heb zelf ook die 400 watt, en hij is erg stil moet ik zeggen :)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
dhr. banuyn schreef op 12 februari 2004 @ 13:40:
[...]

bijv. pabst 12db (8412ngmlv)
dan zou ik het eerst proberen met de fans op 5V. Er zit niet zoveel verschil met standaard fans op 5v en die papst dingen (alleen zijn die papst iets stiller)
Maar naar mijn gevoel komt de airflow overeen.

Verwijderd

Die Papst 8412ngmlv is geen 12 maar 10~19dB - heeft bar weinig airflow (15,9 ~ 26,5 CFM) - en voor een voeding die bij een idlePC @ 30CFM al 40'C wordt is dan niet echt een aanrader. Bovendien is dat een dure variafan die dus in duo duurder wordt als de voeding zelf kost.
Dan kun je beter hier kijken voor thermo-alternatieven: Fan controller: hardware-matig+temp. controlled - de huidige fans omlaag stellen met een baybusje: [rml][ How-to] Baybus - met schakelaars en leds[/rml] of checken door eerst 5, 6 en 7V te proberen.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
tussen de zalman 300w en 400w zit meer dan 30 euro verschil dus ja dat is heel wat meer dan 10 euro. 300w lijkt mij wel genoeg of zou dat niet?

heb de temperatuur even opgemeten van de lucht die uit de voeding komt die is tegen de 30 graden nu. dat is toch niet veel?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 13:57 ]

Verwijderd

Wil je nu de huidige stiller maken of een nieuwe voeding? In geval van het laatste: Welke voeding heb ik nodig? Deel 3 - het is maar net wat je specs zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil mijn computer stiller hebben. en die voeding maakt zo'n kabaal.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 00:13
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 13:22:
hoi ik heb een goedkope Q-tec 400w dual fan gold voeding in mijn computer en die maakt nogal wat lawaai. zou ik de fan ook gewoon op 6 volt kunnen zetten of zou hij dan toch te warm worden??
Mijn pa heeft precies datzelfde ding en ik heb de voeding gewoon opengehaald, de draaidjes aan mekaar gedraaid en zo de fans op de 5 volt aansluiting van de standaard hdd en cdrom voedingsstukjes aangesloten. Werkt als een tiet, hartstikke stil en er komt nog steeds redelijk koele lucht uit. Kost je geen bal en het is stil.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt ik zal is kijken dan. welke draadjes moet ik dan pakken (kleur)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 14:25 ]

Verwijderd

Wat ik heb gedaan is 1 fan laten stilleggen in deze voeding. Ik vind de inhoud van deze voeding trouwens niet bepaald indrukwekkend, er zitten geen exotische componenten in die voor extreme hitte zorgen e.d.
Verder vind ik de 5V idd instabiel, hij wankelt continue, misschien dat ik de voltage regulator ic ga vervangen want dit gaat mijn athlon 64 zn kop kosten

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Check ook eens Noisblocker fan's, sommige scheinen stiller te zijn dan Papst en met een betere dB/CFM verhouding. Mochten er nog uitgestanste roosters voor je fan zitten dan is het ook aan te raden deze door een goede fanguard te vervangen. De fan kan eventueel nog in rubbers opgehangen worden. Misschien is een temperatuur geregelde fan een goed id, dan kan de boel nooit te heet worden omdat de fan dan vanzelf harder gaat draaien indien nodig, maar toch lekker stil is als de voeding bijna niet belast wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door _XipHiaS_ op 12-02-2004 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
voor 2 noisblocker fans betaal je ook ongeveer 35 euro en zijn ook regelbaar. is dat slim om te doen dan voor mijn q-tec 400w voeding. volgens mij kan ik het beste toch maar gewoon een nieuwe voeding kopen van 400w. 300w is vast te weinig ik heb er nu een 40 gb hd op zitten (komt straks een grotere), cd brander, athlon xp 2800+, 2x 256mb pc333, en een ati readon 9600 pro 128 mb. dan is 300w zeker nog maar net genoeg en kan ik dus beter 400w nemen denk ik zo.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 14:39:
voor 2 noisblocker fans betaal je ook ongeveer 35 euro en zijn ook regelbaar. is dat slim om te doen dan voor mijn q-tec 400w voeding. volgens mij kan ik het beste toch maar gewoon een nieuwe voeding kopen van 400w. 300w is vast te weinig ik heb er nu een 40 gb hd op zitten (komt straks een grotere), cd brander, athlon xp 2800+, 2x 256mb pc333, en een ati readon 9600 pro 128 mb. dan is 300w zeker nog maar net genoeg en kan ik dus beter 400w nemen denk ik zo.
Pcies, dat werdt hierboven ook al gezegt :). Maar ga dan voor een goede, dan heb je er lang wat aan, kans op problemen kleiner, wattage ook echt het vermeldde, en er zijn zat goede die ook nog 's fijn stil zijn. Er zijn er met een enkelle 120mm fan, die draaien heel rustig hun rondje en zullen zeker niet boven je CPU fan uitkomen.
Pagina: 1