Toon posts:

[slack9.1] KDE automatisch starten voor users?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Slackware 9.1 op deze machine geinstalleerd met KDE als de default window manager.

Ik (root) wil graag met een prompt opstarten, maar voor mijn users wil ik graag dat de KDE start zodra ze inloggen.

Is dit op een nette manier mogelijk? en zo ja, op welke plek kan ik dan het handigste "startkde" zeggen?

Is er ook een handige manier om aan de users de mogelijkheid te bieden om "shutdown" te kiezen vanuit de KDE? (in plaats van alleen maar "logout")
De users zijn Windows gewend en bovendien hoef ik ze dan niet allemaal het root password te geven om halt te mogen doen 8)7

In Red Hat werkt dat heel mooi; als je KDE als standaard wm instelt, log je grafisch in en kun je (ook als gewone user) shutdown doen vanuit de KDE.
De prijs die je er voor betaalt, is dat de rest van de KDE ook gratis geheel is aangepast door Redhat en dat is heel irritant.

Het gaat om een gewone (dual boot) thuiscomputer waar meerdere users gebruik van maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 12:18 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Installeer 'kdm', dan krijg je geloof ik ook de optie dat iedereen de computer mag afsluiten, en je kunt ook password-less logins aanzetten (zelfs autologin op een bepaald account, net zoals in Windows). Erg veilig is dat natuurlijk allemaal niet, maar dat zal je wel niet echt zo interesseren voor je thuis-computer :)

Ik kan in ieder geval via het KDE control center dit allemaal instellen, dus ik zou denken dat dat bij jou ook moet kunnen? Vervolgens kun je kdm gewoon toevoegen aan een van je opstartscripts.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Waarom pas je de initlevel in /etc/inittab niet aan naar 4? Is dat niet gewoon wat je wilt?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Als je inderdaad je inittab aanpast, kun je alsnog met alt+ctrl+f6 weer naar een console komen om zelf onderhoud te doen. Slack verstopt daar één console, namelijk...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik ben geen slackware kenner, maar init 4 is not used in de meeste distro's.

Optie 1: Zie post Wilke
Optie 2: zet als default runlevel in /etc/inittab "3" en zet startkde in het ".bash_profile" van de gebruiker. (Bij andere shell's zal het een ander bestand zijn.)

Na het (textueel) inloggen zal dan direct kde starten.

Optie 1 is mooier, omdat de gebruikers de machine dan vanuit kdm (the K(DE) Desktop Manager) kunnen rebooten / shutdownen.
En wanneer je een andere DE (Desktop Environment) zoals Gnome hebt geinstalleerd kan je die ook kiezen vanuit KDM.
Wil je voor deze optie kiezen, zet dan je default runlevel in /etc/inittab op "5"

@Shoikan: Zou ctrl-alt-F<1,2,3,4,5,6> niet ook gewoon werken.. Of heeft slack dat uitgeschakeld..(Is volgens mij standaard System V )

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

In Slackware 9.1 is X runlevel 4 hoor :)
En ik heb 6 text-tty's naast X maar het zou kunnen dat ik die er zelf in gehackt heb ;)

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

I stand corrected.. ;)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 23:48

JaQ

WildernessChild schreef op 13 februari 2004 @ 11:39:
In Slackware 9.1 is X runlevel 4 hoor :)
En ik heb 6 text-tty's naast X maar het zou kunnen dat ik die er zelf in gehackt heb ;)
en die zou je natuurlijk met vlock en wat scripting netjes kunnen afsluiten ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor het commentaar.

Ik heb in /etc/inittab de standaard runlevel op 4 gezet in plaats van 3.

Dus als ik het systeem start gaat hij eerst naar 3 (multiuser), en daarna naar 4, en start hij vanuit /etc/rc.d/rc.4 de GDM.

In Slackware 9.1 zit het script /etc/rc.d/rc.4 zo in elkaar dat hij eerst kijkt of

- GDM bestaat, zo ja, start GDM
- KDM bestaat zo ja start die
- XDM bestaat zo ja start die (commentaar Patrick Volkerding: "tja.. als dat alles is wat je hebt, ben ik bang dat we die maar moeten starten." :-) )

Ik ben KDE-gelovige dus ik veranderde het scriptje natuurlijk zodat hij KDM gebruikte (Gnome is ook geinstalleerd namelijk)
Maar daar ben ik toch op terug gekomen, want die GDM ziet er prachtig uit en de KDM is niet om aan te zien.
Dus nu gebruik ik de GDM om KDE 3.2 te starten :-)

En inderdaad kun je in de KDE configuratie apart toestemming geven voor welke users (root, bepaalde users of iedereen) de commando's "halt" en "reboot" mogen uitvoeren.
Dus ook dat is gefikst.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 15:04:
Bedankt iedereen voor het commentaar.

Ik heb in /etc/inittab de standaard runlevel op 4 gezet in plaats van 3.

Dus als ik het systeem start gaat hij eerst naar 3 (multiuser), en daarna naar 4, en start hij vanuit /etc/rc.d/rc.4 de GDM.

In Slackware 9.1 zit het script /etc/rc.d/rc.4 zo in elkaar dat hij eerst kijkt of

- GDM bestaat, zo ja, start GDM
- KDM bestaat zo ja start die
- XDM bestaat zo ja start die (commentaar Patrick Volkerding: "tja.. als dat alles is wat je hebt, ben ik bang dat we die maar moeten starten." :-) )

Ik ben KDE-gelovige dus ik veranderde het scriptje natuurlijk zodat hij KDM gebruikte (Gnome is ook geinstalleerd namelijk)
Maar daar ben ik toch op terug gekomen, want die GDM ziet er prachtig uit en de KDM is niet om aan te zien.
Dus nu gebruik ik de GDM om KDE 3.2 te starten :-)

En inderdaad kun je in de KDE configuratie apart toestemming geven voor welke users (root, bepaalde users of iedereen) de commando's "halt" en "reboot" mogen uitvoeren.
Dus ook dat is gefikst.
Wat jij wilt is dat er op het gdm-loginscherm ook een knop "shutdown" of "reboot" bestaat. Om dat voor elkaar te krijgen moet je /etc/X11/gdm/gdm.conf editen, bij het commentaar staat wat je moet doen, of (als root) gdmsetup uitvoeren, dat is grafisch.

In het commentaar zegt Patrick trouwens ook waarom ie eerst gdm probeert...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, als je in gdm.conf "show actions menu" aanzet, krijg je op het gdm loginscherm een menuutje extra waarin je shutdown en reboot kunt doen.

Het is wel heel cryptisch hoor om het op zo'n manier in te moeten stellen. Ik heb er een tijd naar lopen zoeken, heel onlogisch.

Maar goed het werkt.
Je kunt nu dus niet vanuit de kde shutdown en reboot kiezen in het kde menu, maar dat geeft niet. Ik vind het eigenlijk wel correcter zo, dat je eerst jezelf moet uitloggen.

Dat commentaar van Patrick Volkerding over waarom gdm heb ik nergens kunnen vinden, terwijl ik toch die hele pokkefile /etc/X11/gdm/gdm.conf doorgespit heb.
Pagina: 1