Toon posts:

[MACOS X] Panther tikkie minder stabiel dan Jaguar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Appelaars,

Het valt mij op dat sinds ik MacOS X Panther gebruik er wat vaker iets fout gaat dan ik gewend was met Jaguar. Voorbeeldjes:

1) Photoshop 'unexpectedly quits' soms
2) Powerbook geeft na sleep en weer open doen de 'you have to restart your computer' melding soms
3) MSN knalt er geregeld uit
4) UT2003 doet het helemaal niet meer (splash laadt en dan is ie weg)

Zijn er meer mensen die ondervinden dat er wat meer glitches zijn of ligt het aan mij?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat kernel panicje bij het slapen gaan herken ik wel. Dit is mij ook al een keer of vijf gebeurd, maar dan onder Jaguar. Daarbij blijft de harde schijf rondjes draaien, waardoor de temperatuur flink oploopt.

BTW: Zouden ze bij Apple zich niet afvragen of ze een MacOSX kunnen uitbrengen met Linus' 2.6 kernel?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
benoni schreef op 12 februari 2004 @ 12:57:

BTW: Zouden ze bij Apple zich niet afvragen of ze een MacOSX kunnen uitbrengen met Linus' 2.6 kernel?
Waarom zouden ze dat doen? Behalve dat ze al een redelijk werkend systeem hebben, en het rechten-technisch niet voor de hand ligt, zie ook nog niet echt voordelen voor dat idee :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor Apple zelf zou het wel tricky zijn idd... nog even en MacOSX is niet meer dan een naam in het rijtje van de Linux distro's. Maar voor de computergebruiker is het natuurlijk ideaal... kun je op een computer naar keuze een kernel naar keuze draaien en 1 of meer grafische omgevingen naar keuze :7

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou Apple in godsnaam switchen van de ene open source kernel naar de andere? Het is nu GNU Darwin en ik verwacht eigenlijk niet dat daar verandering in komt. En Quartz/Aqua brengen ze echt never nooit uit voor andere platforms dan dat van henzelf, dat zou het stomste zijn wat ze zouden kunnen doen!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

MacOS X is geen linux, maar BSD. Maar goed, dat terzijde.

Ik heb sinds kort ook Panther geinstalleerd, maar tegen volle tevredenheid. Heb je een update of new install gedaan? Wat zeggen de logboeken als er een crash gebeurt?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op 12 februari 2004 @ 16:20:
MacOS X is geen linux, maar BSD. Maar goed, dat terzijde.

Ik heb sinds kort ook Panther geinstalleerd, maar tegen volle tevredenheid. Heb je een update of new install gedaan? Wat zeggen de logboeken als er een crash gebeurt?
Het is een ongeveer 1 maand oude powerbook dus een verse install. Tenminste, ik kreeg hem pre-installed. Misschien moet ik hem maar es helemaal legen en zelf opnieuw installeren...

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Das idd een goed id.

P.s. dat doe ik sowieso met bijna elke machine die ik pre-installed binnen krijg ;) Al die zogenaamde "handige tooltjes" vertragen alleen maar. Nu heb ik het dan natuurlijk wel over Windows machines'''maar toch ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tomaat schreef op 12 februari 2004 @ 18:21:
Das idd een goed id.

P.s. dat doe ik sowieso met bijna elke machine die ik pre-installed binnen krijg ;) Al die zogenaamde "handige tooltjes" vertragen alleen maar. Nu heb ik het dan natuurlijk wel over Windows machines'''maar toch ;)
Niet vloeken he in een topic over heilige aluminium wonderdozen ;)

Maar nee je hebt wel gelijk een fresh install is wel een goed idee denk ik. Kan ik meteen de HDD opdelen want dat is nu ook gewoon 1 partitie.
En ik zou het ook wel verdomd leuk vinden om es te testen hoe UT2003 op deze laptop draait.... ;)

• chem
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Ik heb net 10.3 op de iBook 900 hier gezet, en het werkt perfect. Ook de kbase van Apple en xlr8yourmac kan ik geen relevante informatie vinden...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
De installatie die je mee krijgt op een nieuwe Mac bevat bijna precies dezelfde software als een standaard MacOSX installatie. Bijvoorbeeld alle iLife app's worden mee geinstalleerd. Alleen als je bijvoorbeeld een iBook hebt moet je nog de programmatuur herstel er over heen gooien voor bijvoorbeeld AppleWorks en TonyHawk 4. :)

Misschien gewoon eens Disk Utility draaien en kijken of alle permissions nog wel goed staan. :)

kleurbleur.nl

• Soepie
  • Laatst online: 22:42
Heb je inderdaad wel alles software updates gedraaid? Heb het op mijn iBook 500 draaien (ja ja, oud beestje, maar doet het prima) en had met clean install van Panther nog wel eens een vage melding (maar wel heel af en toe). Na de update naar 10.3.2 (geloof ik, weet niet meer wat laatste versie is uit mijn hoofd) gaat alles goed, niet één vastloper gehad, en uit doe ik dat ding al nooit, gewoon dichtklappen en weer open maken.

Gewoon spullen

Verwijderd

Heb je er zelf ram bijgeplaatst?
Zo ja, haal dat er anders eerst eens uit, ook zgn A-keus ram vertoont nog wel eens kuren.
Kernel panics zijn bijna altijd gevolg van foute hardware of slechte derde partij kexts en mogen eigenlijk niet voorkomen ;)
Panther draait ook hier zonder problemen nog geen KP meegemaakt en gaat altijd in slaap.
Dit al sinds X.0, msn staat ook als een huis.
http://www.daniweb.com/techtalkforums/printthread.php?t=2195
check bayard

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 23:37:
[...]

Niet vloeken he in een topic over heilige aluminium wonderdozen ;)

Maar nee je hebt wel gelijk een fresh install is wel een goed idee denk ik. Kan ik meteen de HDD opdelen want dat is nu ook gewoon 1 partitie.
En ik zou het ook wel verdomd leuk vinden om es te testen hoe UT2003 op deze laptop draait.... ;)
ik heb eergisteren Q3 geinstalleerd op mijn laptop (dezelfde als jij hebt ;)) en ik vond de FPS aardig tegenvallen... maargoed, ik heb ook nog niks getweaked ;) Ik haalde met Q3 +/- 130 fps op 1024x768x32 met Trilinear buffering
maargoed UT2003 is ook een andere engine dus zou heel andere resultaten kunnen zijn :)

maar weer ff ontopic: ik heb nog steeds nergens last van. ik heb die laptop nu bijna 2 weken en ik klap'm meerdere keren per dag open en dicht en hij blijft heerlijk door kachelen dus niks aan de hand. Photoshop (7) draait ook prima en ook MSN houdt het lang genoeg uit.

enige waar ik wel last van heb is het bereiken van Windows Shares. Als om de een of andere reden de share niet gevonden kan worden of de verbinding mislukt, dan crashet heel de finder en dat is best vervelend :/

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 11:29:
Heb je er zelf ram bijgeplaatst?
Zo ja, haal dat er anders eerst eens uit, ook zgn A-keus ram vertoont nog wel eens kuren.
Kernel panics zijn bijna altijd gevolg van foute hardware of slechte derde partij kexts en mogen eigenlijk niet voorkomen ;)
Panther draait ook hier zonder problemen nog geen KP meegemaakt en gaat altijd in slaap.
Dit al sinds X.0, msn staat ook als een huis.
http://www.daniweb.com/techtalkforums/printthread.php?t=2195
check bayard
Ik heb hem besteld met 1GB direct. Dus dat is er bij de shop al bijgeplaatst. Heb trouwens al met TechTool Deluxe (wat je bij AppleCare krijgt) diagnostics laten runnen en volgens mij is er niks mis hardwarematig. Nou ja het is ook niet dat het continu gebeurt, het is wel eens een keer gebeurd, dat is het meer.

Ben nu trouwens de UT2004 demo aan het downloaden. Mij benieuwen hoe dat draait ;)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 15:38:
[...]

Ben nu trouwens de UT2004 demo aan het downloaden. Mij benieuwen hoe dat draait ;)
Waar heb je die vandaan? Op de site van epic staat een gigantische lijst met windows-mirrors maar de mac versie is nergens te vinden. En de enige site waarop ik'm kan vinden is van planetmirror.com en die gaat met 8kB/s :(

edit:
laat maar, kheb'm al :D voor de geinteresseerden: dit is de link ;) ik haal 350kB/s met deze mirror, snel zat lijkt me zo ;)

[ Voor 24% gewijzigd door BezurK op 13-02-2004 18:16 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 15:38:
[...]

Ik heb hem besteld met 1GB direct. Dus dat is er bij de shop al bijgeplaatst. Heb trouwens al met TechTool Deluxe (wat je bij AppleCare krijgt) diagnostics laten runnen en volgens mij is er niks mis hardwarematig. Nou ja het is ook niet dat het continu gebeurt, het is wel eens een keer gebeurd, dat is het meer.

Heb je met TechTool de korte of de grote test gedaan? Met de grootte checkt hij volgens mij ook het geheugen intensief en met de korte minder intensief. Anders even bij een ASAP langs gaan en daar uitleggen dat het waarschijnlijk het geheugen is. Ze hebben daar nogal uitgebreide software omdat te checken. :)

kleurbleur.nl

Verwijderd

"Ben nu trouwens de UT2004 demo aan het downloaden. Mij benieuwen hoe dat draait "
laat dat ff weten in het Apple draadje ;)
Pagina: 1