"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 12-02-2004 13:14 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Zo dramatisch is het toch niet gesteld met de gevoeligheid ? 84db/1w/1m... Gewoon flinke versterker achter hangendeepspace schreef op 12 februari 2004 @ 13:13:
Als je goed in mijn subwoofer topic hebt gekeken, zul je zien dat de DPL12 zeker is langs gekomen. Probleem van dat ding is gewoon dat ie een lage gevoeligheid heeft.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
stereo subwoofer opstelling met 2 tempest's in een gesloten behuizing van elk 100 liter.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Ecodan warmtepomp
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Verwijderd

-3dB bij 37Hz. Let op dat de flanksteilheid -12dB per octaaf is en niet -24dB zoals bij basreflex. Je kunt de curve dus makkelijker rechttrekken door met de plaatsing te spelen of een een actief correctie netwerkje.
Ik vind dat veel te veel mensen zo hameren op die 20Hz. Heb je al eens 20hz gehoord. Nou 30Hz doet meer het WOW effect vergroten dan 20Hz (ookal klinkt het vet) De geluidskwaliteit zal dik in orde zijn. Als je een stereo opstelling kwijt kan zitten de SPL's ook wel goed, zelfs bij 20Hz.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 21:20 ]
Nou, als ik 100 liter voor me zie, dan zie ik twee van mijn shiva kasten op elkaar staan, en dan heb je een ding van bijna een meter hoog! Dat vind ik toch behoorlijk groot hoor!
Maarja, als je plaats hebt hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. En als de vrouw/vriendin kaagt, plak je er nog wat planken tegenaan, een nopje erop, en doe je alsof het een kastje is
Maar idd, in een wat grotere kast doet de Tempest het prima. Over die 20 Hz... Voor muziek heb je die idd niet echt nodig, dan is 30 Hz idd voldoenden, maar ik heb al bij films gemerkt dat het wel degelijk uitmaakt! Je hoort het niet echt, maar daarvoor voel je het des te beter
Verwijderd
Heb uiteindelijk voor de focal gekozen, shiva leek me wel aardig, alleen lastig aan te komen, en de focal matched denk ik beter met mijn fronts, verder waren de beschrijvingen en recenties erg positief.
Wat betreft de Brahma, dat leek me een ontzettend leuke unit, heb ik ook heel serieus naar gekeken, het probleem bij de "brutere" units zoals de brahma is het impedantie verloop, een dikke eindbak kun je kopen dat is niet zo'n probleem, alleen dat ding dat haalde een minimale impedantie van geloof 0,7 ohm volgens WinISD.
Valt niet mee om dat aan te sturen, hoe je het ook aansluit ik kon niet boven de 4ohm blijven. Dat was voor mij 1 van de redenen om hier niet voor te gaan.
De tumult is toch een afgeleide van de brahma, maar dan voor in huis?
Wise enough to play the fool
Die Brahma 15" is idd de woofer der woofersFFF schreef op 12 februari 2004 @ 22:47:
Ik heb ook naar diverse adire audio units gekeken (o.a. de Brahma, tumult, en de shiva)
Heb uiteindelijk voor de focal gekozen, shiva leek me wel aardig, alleen lastig aan te komen, en de focal matched denk ik beter met mijn fronts, verder waren de beschrijvingen en recenties erg positief.
Wat betreft de Brahma, dat leek me een ontzettend leuke unit, heb ik ook heel serieus naar gekeken, het probleem bij de "brutere" units zoals de brahma is het impedantie verloop, een dikke eindbak kun je kopen dat is niet zo'n probleem, alleen dat ding dat haalde een minimale impedantie van geloof 0,7 ohm volgens WinISD.
Valt niet mee om dat aan te sturen, hoe je het ook aansluit ik kon niet boven de 4ohm blijven. Dat was voor mij 1 van de redenen om hier niet voor te gaan.
27mm Xmax one-way
Ik heb persoonlijk ook een voorliefde voor de tempest, al kan ik die niet goed verklaren
Als de inkoopactie defenitief wordt en dat zal binnen een week besloten zijn, dan kun je daar eens kijken tbusquet. Momenteel zitten we aan een richtprijs van 160,-
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Verwijderd
De responsefunctie van een kamer is ook niet recht, je hebt altijd (hoef je de sub nog niet voor in de hoek te plaatsen) al een gain in het 20 -30hz gebied van ongeveer 6db. Plaats het in een hoek en je hebt al 12 db te pakken. Zoals Walter al aangeeft, is de afval van 12db keurig te corrigeren mbv je ruimte en anders wel met je sub-amp. Recht tot 20hz betekent dat je in-room overschot aan lage frequenties krijgt.Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 21:18:
100 liter is toch geen achterlijk grote kast? De tempest is wel degelijk een zeer geschikte woofer voor een gesloten systeem. Wat is er dan mis met de response grafiek???
[afbeelding]
-3dB bij 37Hz. Let op dat de flanksteilheid -12dB per octaaf is en niet -24dB zoals bij basreflex. Je kunt de curve dus makkelijker rechttrekken door met de plaatsing te spelen of een een actief correctie netwerkje.
Ik vind dat veel te veel mensen zo hameren op die 20Hz. Heb je al eens 20hz gehoord. Nou 30Hz doet meer het WOW effect vergroten dan 20Hz (ookal klinkt het vet) De geluidskwaliteit zal dik in orde zijn. Als je een stereo opstelling kwijt kan zitten de SPL's ook wel goed, zelfs bij 20Hz.
Een BR config getuned op 16hz en een kast van 144l een strakke freq resp. produceert tot zo'n 22hz en een -3db punt van 15.8hz.
[ Voor 31% gewijzigd door tbusquet op 13-02-2004 12:00 ]
Ecodan warmtepomp
Groupdelay heb ik eerlijkgezegd niet naar gekeken. Lijkt me ook niet echt een probleem. Tempest heeft ook behoorlijke kast nodig en dan moet je echt flink corrigeren in het laag. Dat gaat ten kostte van de excursie, die wordt vrij snel bereikt dan, bovendien heb je flink wat versterker vermogen extra nodig. Verder maak ik me niet echt zorgen over de gevoeligheid van de DPL12. Maar misschien zie ik echt iets enorm over het hoofd. Kan bijna niet andersJT schreef op 13 februari 2004 @ 12:17:
Wat voor group delay heb je daarbij ? En maak je je totaal geen zorgen over de gevoeligheid ? Vind je de Tempest niet interessant, die je makkelijk kan rechttrekken met zo een gevoeligheid ? Voor de rest niks mis met de keuze ofzo, vraag me gewoon af wat je van de andere dingen vind
De tempest in BR config is wel interessant, maar je hebt dan zo'n belachelijk grote kast nodig ! 260+ liter pffeww..
Moet trouwens eerst nog eens een koper vinden voor mijn peerless cubes en eindversterker
[ Voor 12% gewijzigd door tbusquet op 13-02-2004 12:54 ]
hmzzz.. peerless cubes... interestingtbusquet schreef op 13 februari 2004 @ 12:52:
Moet trouwens eerst nog eens een koper vinden voor mijn peerless cubes en eindversterker
leon1005567 AT yahoo.com
Wise enough to play the fool
Dacht ik ook, maar bleek niet zo te zijn. Weet niet meer waar de uitleg vandaan kwam of hoe dat zat, maar dat moet je ff aan Jag vragen.tbusquet schreef op 13 februari 2004 @ 12:52:
[...]
Dat gaat ten kostte van de excursie, die wordt vrij snel bereikt dan
Als je de Tempest 4dB corrigeert op 25hz, dan gaattie bij hetzelfde vermogen nog steeds 1dB harder dan de DPL en is de lijn rechter, er vanuitgaande dat ze beide in een 100l gesloten kist zitten.bovendien heb je flink wat versterker vermogen extra nodig.
Maak je er je bank vanDe tempest in BR config is wel interessant, maar je hebt dan zo'n belachelijk grote kast nodig ! 260+ liter pffeww..
Ecodan warmtepomp
Dan crieer je dus het effect van een 260 liter BR kast.
Nadelen, 2tempests benodigd en 3dB minder gevoelig
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Ecodan warmtepomp
Die DPL12 is trouwens bedoeld voor dipole subs, waarbij vooral is gelet op het stil krijgen van de driver (voor dipole gebruik belangrijk). Verder wordt die driver af en toe wel eens gebruikt voor conventionele monopole subs.
Sja, lijkt me niets mee mis, met die driver. Idd een wat lage gevoeligheid, wat zich uitbetaalt in een kleinere behuizing (gevoeligheid, F3 punt en grote van de behuizing zit een nauw verband tussen, you can't have it all).
De Tempest heeft een hogere gevoeligheid en heeft dus ook een grotere behuizing nodig. Adire stopt hem zelf in een 200L kist, niet misselijk! Sealed gaat vanaf 65L (Q van 0.9), wat natuurlijk makkelijk lager te krijgen is met een LT circuit. Sja, en dan die inhoud Vs spl. Het is zeker niet zo dat een grotere behuizing altijd resulteert in meer max output. Er is een gedeelte waar de max spl gelimiteerd wordt door de x-max van de woofer, niet door de thermal power handling. En als je weet dat excursie = spl, dan weet je ook dat in het gebied dat de spl begrenst wordt door de x-max je met minder gevoeligheid (kleinere behuizing) toch dezelfde max spl kan halen.
Hier staat het allemaal wat duidelijker uitgelegd.
Maar goed, als je gewoon heel veel output in de laagste regionen wilt, dan zul je toch voor BR/PR moeten gaan, en niet een sealed enclosure. Of je moet een woofer nemen met echt veel max excursie zoals de Tumult of Brahma.
Vind je dat je peerless setje te slecht presteerd, en wat wil je met je nieuwe sub berijken? Beter geluid, of juist meer vermogen?
Of ben je gewoon toe aan iets anders (zelfbouw project
Dit wordt al je 4de sub toch? (1 peerless, toen de 2 peerless cubes en nu de adire audio?) En wta is je budget, en wat voor amp wil je erop leggen?
Tja, als je zijn naam een beetje creatief ontleed: tbusquet -> The sub questFFF schreef op 13 februari 2004 @ 19:45:
Goede vraag van jag,
Vind je dat je peerless setje te slecht presteerd, en wat wil je met je nieuwe sub berijken? Beter geluid, of juist meer vermogen?
Of ben je gewoon toe aan iets anders (zelfbouw project)
Dit wordt al je 4de sub toch? (1 peerless, toen de 2 peerless cubes en nu de adire audio?) En wta is je budget, en wat voor amp wil je erop leggen?
Misschien moet je eens een keer gaan luisteren bij iemand die een Adire sub heeft, shiva/DLP12/Tempest. Neem je peerless subs mee, dan kun je echt verglijken! Zo slecht kunnen die dingen idd niet zijn.
Ik heb niet het idee dat hij er op de manier op vooruit gaat idd.deepspace schreef op 13 februari 2004 @ 19:55:
[...]
Tja, als je zijn naam een beetje creatief ontleed: tbusquet -> The sub quest
Misschien moet je eens een keer gaan luisteren bij iemand die een Adire sub heeft, shiva/DLP12/Tempest. Neem je peerless subs mee, dan kun je echt verglijken! Zo slecht kunnen die dingen idd niet zijn.
Die unit is nauwelijks beter als die peerless, komt bij dat je nu een stereo weergave hebt (of sowieso kan opstellen)
Als je duidelijk betere geluidskwaliteit wilt, moet je echt naar wat anders kijken, als
je duidelijk harder wil kunnen ook.
Im mijn ogen heb je op deze manier geen echte vooruitgang.
(Wat betreft unit dat wle te verstaan) aan kasten en versterkers en het instelen daar van kun je bezig blijven.
[ Voor 8% gewijzigd door FFF op 13-02-2004 21:17 ]
JuistemFFF schreef op 13 februari 2004 @ 19:45:
Goede vraag van jag,
Of ben je gewoon toe aan iets anders (zelfbouw project)
Subs heb ik inderdaad in velen soorten en maten gehad, zelfbouw een stuk of 5. Koop een heleboel meer
Versterker weet ik nog niet, als ik de Rotel verkoop bij mijn peerless subjes dan komt er een sub amp met een groot vermogen (400+ watt).
Tumult heb ik ook al overwogen.. maar dan wordt het wel een hele hoge kostenpost, helemaal om daar een goede amp bij te vinden om het beestje tot zijn recht te laten komen.
Misschien is een vergelijking niet eens zo'n slecht idee, zou graag eens wat "zelfbouwsels" van anderen horen.
Of misschien moet ik toch maar eens actief de gain's en dip's in mijn ruimte gaan compenseren met een Ultracurve oid. Waar kon je die dingen in Nederland ook alweer kopen ? Zat toch een winkel in utrecht ?
[ Voor 25% gewijzigd door tbusquet op 13-02-2004 22:24 ]
Zit net bij Feedback te kijken in Utrecht, kost een Ultracurve me 229 euri. Heb net ff met SPL meter zitten meten, zit een hele dikke bult rond de 60-70hz, en rond de 40hz, dikke dip rond de 30hz. Dat zou wel recht getrokken kunnen worden denk ik. Tevens wil ik subsonic gaan filteren om vermogen te sparen. Alles onder de 17hz mag weg..Jag schreef op 13 februari 2004 @ 22:40:
Misschien kan ik wel een keer langskomen om eens te meten en te kijken wat je met EQ bereikt. Moet ik wel ff kijken of dat haalbaar is qua bekabeling en wat ik nog meer aan spullen moet meeslepen.
(zet ff je ICQ aan anders
[ Voor 3% gewijzigd door tbusquet op 13-02-2004 22:44 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Klopt ik heb de XLS10 x2... Vandaag een Ultracurve DSP8024 gescoord. Ik ga eens kijken of ik de subjes zo een beetje rechter kan trekken.Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 13:03:
Ik heb juist een dikke bult bij 30Hzen een dip bij 100hz
. Maar Tbus je had toch XLS10 en niet 12?
Laat het even weten, ik ben benieuwd...tbusquet schreef op 14 februari 2004 @ 18:13:
[...]
Klopt ik heb de XLS10 x2... Vandaag een Ultracurve DSP8024 gescoord. Ik ga eens kijken of ik de subjes zo een beetje rechter kan trekken.
Anders ik wel, is nog niet zo makkelijk om met dat ding te werken. Veeeeel opties. Net een midikabel gekocht, dan zou je hem via de computer moeten kunnen programeren, kom ik erachter dat ik een nieuwe firmware versie nodig heb. Dus gelijk maar ff mailtje gestuurd naar Behringer en om een nieuwe Eprom gevraagd. Eigenlijk moet ik nu nog een goede meet micro zien te regelen want met mijn Conrad DB-metertje calibreren valt nog best tegen
Ik heb de besturing via midi nooit zo'n succes gevonden. De bediening met de hand vond ik net zo praktisch, rare gedoe met memory dumps enzo. Moderne DSPs worden ook gewoon uitgerust met RS232 of liever nog RS485.
Sja, en dat is ff wennen zo'n apparaat. Een spl meter is idd niet het beste om te gebruiken. Ik denk dat je het beste gewoon ff die meetmic van Behringer kan kopen, die is helemaal niet zo duur. Wil je de Behringer alleen gebruiken voor het sublaag?
Ik wil wel een keer langskomen, moeten maar ff kijken of we een dag in het weekend kunnen vinden dat we allebei kunnen.
Dat is correctVerwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 17:47:
Mooi ! Je hebt die ultracurve gewoon tussen de eindtrap en de pre-amp gezet?
LFE uit naar Ultracurve naar Rotel eindbak voor subs..
Ecodan warmtepomp
Voorlopig dan toch maar de Peerlessjes houden, spelen nu lekker met de Ultracurve.JT schreef op 15 februari 2004 @ 18:51:
Ga je nog verder, of hou je die Peerlessjes nu ?
Maar ik blijf wel verder kijken dan mijn neus lang is, het idee van een nieuwe sub zit nog steeds in mijn hoofd.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
De DPL12 is idd minder gevoelig dan een Shiva. Het scheelt 3dB. Theoretisch zul je, om de SPL gelijk te trekken een versterker nog hebben met dubbel zoveel vermogen.. Echter op het -3dB punt van een willekeurige kast zul je ook zien dat een Shiva al een aantal meer dB aan het zakken is in een gelijke kast. Het verschil op dit punt is dan nog maar ongeveer 1,8dB.
Het absolute maximun van een Shiva ligt op 99,5dB bij 20Hz. Dit maximum aan SPL wordt bepaald door de fysieke beperking van de speaker de Xmax. Op dat punt zit je bij een DPL12 op 97,7dB.
Als je van plan bent op je sub ook te gebruiken voor muziek kan ik je vertellen dat deze erg goed kan integreren met je fronts zonder te domineren. En geloof mij, ook met deze speaker kun je het kalk van de muren spelen. (als je er vanuit gaat dat zoals de meesten in een nomaal (rijtjes)huis wonen)..
Shiva in optimale Sub-bas behuizing (180l getuned op 20hz)
SPLmax113dB (650w)
SPLpeak117dB (1500w)
Ecodan warmtepomp
Wellicht is de DPL12 + 15" PR wel een goede tegenhanger. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten.m.m schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 09:42:
Dit topic is al een jaar oud, best leuk om het weer te lezen maar je schop is verder niet echt nuttig. Max SPL vergelijken op 1 frequentie is een beet lastig en oneerlijk, tevens gaat de shiva echt veel harder op 20hz, want uiteraard bouw je een BR als je serieuze output in je laag wilt hebben.
Shiva in optimale Sub-bas behuizing (180l getuned op 20hz)
SPLmax113dB (650w)
SPLpeak117dB (1500w)
Ecodan warmtepomp
[ Voor 6% gewijzigd door sphere op 14-01-2005 01:26 . Reden: ok niet 10 ]
Ecodan warmtepomp
http://www.orbitcaraudio.be/adireaudio.html
onderaan.... staan prijzen...
(interessante speakers trouwens, ..... mm maybe iets voor mijn sub, maar wordt dan wel flink door sparen ivm versterker......)
[ Voor 49% gewijzigd door B_FORCE op 14-01-2005 01:50 ]
Sja, gewoon importeren uit de USA, kost je +/- het bedrag in euro's. 3 procent invoerbelasting over goederen, verzendkosten erbij, 19 procent btw over dat bedrag.JT schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 01:29:
190USD ? Das dan best wel goedkoopMaar wat kost een DPL12 + PR15 in NL of Dld ?
$ * .77 = €
Ecodan warmtepomp
Ecodan warmtepomp