[Koeling] Vraagje over CPU cooler onder PSU.

Pagina: 1
Acties:

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 22:34

cdoens

Peugeot-gek

Topicstarter
Hoi allemaal,

ik ben nu een nieuwe case aan het modden. Ik weet het merk niet (cheap-ass Mycom kast). Nu zit de voeding direct boven de CPU. Er is weinig ruimte tussen CPU cooler en PSU, maar het past (waarschijnlijk, tussen PSU en mobo zit ongeveer 5 cm.).

De PSU zuigt lucht weg bij de CPU, maar de koeler blaast lucht precies de andere kant op.
Tevens heb ik 2 intake fans op de voorkant van de case (HD + case koeling).

Nu wil ik nog een fan erbij zetten om de warme lucht bovenin weg te voeren maar zit met een vraag:

Krijg ik geen problemen met de CPU koeler, omdat je al 2 luchtstromen in tegengestelde richting hebt, en waarschijnlijk ook nog eens een casefan die lucht wegzuigt? Ik ga bij het inbouwen ook kijken of iets van een hitteschild / luchtstroomscheider te fabrieken is...

Ik hoop dat de situatie duidelijk is, ik zal vanaaf proberen een schets te maken, zodat het een en ander duidelijker wordt...

Alvast bedankt, Christian.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

hmm.. idd even wachten op de schets, het is me nu niet helemaal duidelijk, maar als je bang ben voor de flow van je CPU cooler, kun je geen airduct maken/aanschaffen dan ?

www.google.nl

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Topicstarter
Hierbij de schets:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/doense/casemod/plaatjes/fansituatie.JPG

Waar ik dus mee zit, is dat tussen de cooler en powersupply een soort onderdruk zal komen (tis maar een centimeter ruimte ofzo). Ik heb bij nummertje 1 en 2 de warme lucht met rode pijlen getekend, en ik vrees dus dat de warme lucht door de PSU omhoog getrokken wordt en dan door de koeler weer in de heatsink wordt gezogen. Ruimte om een heatsink te maken is er, vrees ik, nauwelijks.

Nogmaals het mobo e.d. zitten nog in een andere kast en die haal ik er nog niet uit, anders kan ik niet meer i-netten :9

Iemand nog tips hoe ik de luchtstromen kan scheiden?

PS. Staat al in het plaatje, maar hij moet eigenlijk op zijn zij staan, rechts is dus bovenkant van case...

Groetjes, Christian.

• snooze
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

ik denk dat je het beste de proc fan aan de linkerkant van de heatsink kunt doen (desnoods een grotere heatsink erop en de proc fan dan dezelfde kant uit laten blazen als fan 3

weet iemand nog een leuke signature?

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Topicstarter
DAt is op zich een goed idee, maar ik kan mijn fan maar op 1 manier op mijn sink krijgen... Aangezien ik low-budget case-modder ben :'( zal ik eerst eens kijken of ik die fan kan kantelen...Maar een nieuwe sink zit er nog effe niet in, weet niet eens wat een beetje sink zonder fan kost.

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
misschien een idee om er een Zalman Cnps6000 of Cnps6500 op te zetten? :)

Verwijderd

Draai je fan eens om; ofwel laat hem dan zuigen ipv blazen.

Doordat je voeding ook al zuigt, raak je makkelijker je warmte kwijt en geleid je je flow beter.

je kan dan misschien altijd nog half in je kast een 80x80 of 120x120mm fan zetten/hangen/plakken aan de kabels/casco bijv. die koude lucht richting je CPU blaast.

Zal denk ik wel veel berter werken. In je huidige situatie krijg je veel luchtstroom-turbulenties en daardoor zuig je a) minder aan en b) blaas je veel meer warme lucht terug op je cpu, die dus minder afkoelt.

afzuigen dus die hap! ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik ga mee met het advies van John_Hoek. Ik zou gewoon de fan even omdraaien op de cpu-koeler (zou niet zo'n probleem moeten zijn).

Bovenstaande situatie werkt bij mij al jaren goed i.c.m. een athlon 1GHz @ 1.33 wat ook best een hittebron is :)

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Topicstarter
Waarschijnlijk zal dat wel werken, dat ga ik eerst proberen. Als dat mobo met CPU eenmaal aan de gang is, kan ik iig weer internetten. Heb al gemerkt dat de CPU zonder fan kan draaien (P3 800) als er maar een goede casefan draait. (Gezond is anders, i know).

Daarna maar eens kijken naar een hitteschildje oid.

Nu eerst maar plamuren en spuiten, dan is mijn case klaar (foto's volgen ;)) en dan inbouwen...

Groetjes en bedankt allemaal,
Christian

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
je zou ook een airduct kunnen maken, zoals al eerder is vermeld.
zet deze in contact met de lucht van buiten de kast, en 't koelt gelijk een stuk beter.
heb ik ook gedaan (eerst met karton en daarna plexiglas), en 't scheelt toch al gauw zo'n 5 of meer graden.. :)

edit:
weet alleen niet of jij er ruimte voor hebt, maar zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSCN0077.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door NewbieNeo op 13-02-2004 11:12 ]

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Topicstarter
Mooie oplossing (functioneel)... Ik heb maar 1 a 2 cm tussen PSU en cooler, dus ik moet um eerst inbouwen om te zien wat ik kan doen, maar zeker weten dat ik een paar CDhoesjes ga opofferen om te zien wat ik kan doen...

Is het trouwens zo, dat een CPU cooler bij blazen net zo koel is als bij zuigen??? Of is dit afhankelijk van de koeler en andere omstandigheden?

Groetjes, Christian.

Pagina: 1