[WIRELESS] - Produktie WiFi

Pagina: 1
Acties:

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08 21:06
Wij zijn bij ons op het bedrijf op zoek naar een Wireless Solution voor in een produktie omgeving. Op het moment draait er een Wireless LAN van 1.6Mb dewelke niet echt om naar huis over te schrijven is. Het betreft apparatuur van Proxim ( Range2Lan gebeuren ).

Waarom deze vraag :

Wij zijn dus op zoek naar access points die in een omgeving kunnen werken waarin zowizo vrij veel storing is. Ook moeten deze tegen vuil en stof kunnen.

Probleem is dat ik eigenlijk totaal geen idee heb van wat deftige merken zijn en wat eigenlijk voor de SOHO markt (bv Belkin, D-Link etc. ).

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:46
Van goed naar minder goed (dit wil overigens niet zeggen dat de spullen onderaan slecht zijn, in tegendeel. Ik heb zeer goede ervaringen met bepaalde wireless producten van Sitecom en E-tech bijvoorbeeld.

Alvarion
Cisco

Senao
Orinoco
Buffalo

Netgear
3Com

Linksys
D-Link
US Robotics
E-tech
Sitecom
..

Ik denk dat de merken Cisco en Senao het meest interessant zijn voor jou. Deze zijn goed te betalen (Alvarion is echt meer dan n rib uit je lijf).
Beiden hebben producten die geschikt zijn voor in n moeilijke omgeving.

[ Voor 26% gewijzigd door FatalError op 12-02-2004 12:08 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29
Ik heb heel wat problemen gehad met de e-tech.
Dit was een probleem met de toewijzing van de dhcp, het bereik was echter goed.
Ik zou eerder een belkin of een netgear aanraden

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 09:14

xshredx

Misschien niet echt een 'professionele' opmerking, maar die apparatuur beschermen tegen vuil en stof kun je misschien zelf doen i.p.v. speciale apparaten te kopen die daarvoor speciaal gemaakt zijn.
Ik heb al verscheidene mensen een wireless AP buiten zien installeren in een Tupperware doos of iets gelijkaardigs... goedkope manier om je apparatuur tegen de elementen te beschermen.
Dan kun je focussen op apparatuur die voldoet qua bereik en omgaan met storing.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08 21:06
Klopt wat betreft behuizing, maar toch kruipt er dan nog steeds stof in. Ik ben dus meer op zoek naar AP met stoffilter en dergelijke

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Over ongeveer 2 maanden komt d-link met de 100 mbps versie, bereik is ook uitstekend, en niet gevoelig voor storing..

• FatalError
Alle wireless apparatuur is gevoelig voor storing :)
volgens mij heeft D-link heeft al '100 mbit' spullen
Die 100/108 MBit is geen officiele standaard, dus waarschijnlijk niet interessant voor besrijfsmatig gebruik.

[ Voor 29% gewijzigd door FatalError op 12-02-2004 16:13 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Klopt, in america al wel, frequentie is nu nog illegaal in nederland maar word dus over 2 maanden verwacht...

• FatalError
Die frequentie is gewoon legaal, het gaat op dezelfde frequentie als gewoon 11 en 54 mbit wireless.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 14:37
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 16:58:
Klopt, in america al wel, frequentie is nu nog illegaal in nederland maar word dus over 2 maanden verwacht...
Ik wil je verhaal niet verpesten, maar die zogenaamde 100 of 108 Mbit/s heeft niets met frequenties te maken.

De officiele standaarden zijn 802.11a, b en g. De laatste twee zijn in Europa veel gebruikt, b is 11Mbit/s en g 54Mbit/s. Diverse fabrikanten spelen een beetje met de errorcorrection c.q. de framesizes en claimen daarmee tweemaal zo hoge snelheiden. Dat was met 802.11b als zo (22 mbit/s dus) en met 802.11g is dat ook zo, maar dit zijn typische vendor specific oplossingen.

Wat voor de TS belangrijk is is dat je zoekt waar die snelheids problemen vandaan komen. Er zijn twee voornaamste oorzaken; storing (door andere 2.4Ghz zenders bijvoorbeeld) en het feit dat het netwerk gedeeld wordt door meerdere clients.
Als we even van 802.11b uitgaan dan heb je theoretisch 11Mbit/s. In de praktijk, zeker met gebruik van WEP (of moderner WPA/802.1x) moet je rekenen op 600KB/s. Die bandbreedte is echter gedeeld. Heb je twee clients en beiden zijn files aan het versturen, dan heb je ieder 300KB/s.

Dit probleem kun je oplossen door meerdere basestations te gebruiken die op verschillende 'kanalen' werken. Houdt daarbij wel rekening met een kanaaloverlap in 802.11b/g, de basestations moeten 3 of 4 kanalen uit elkaar liggen (bijvoorbeeld kanaal 1, 5, 9 en 14). Daarnaast kun je door gebruik te maken van sector of paneel antennes het zend en ontvangsbereik van een bepaalde AP een bepaalde kant opsturen en daarmee (in die richting) vergroten. Van dit feit kun je natuurlijk ook gebruik maken om meerdere AP's in de buurt van elkaar te plaatsen. Bijvoorbeeld AP1 naar het noorden op kanaal 1, AP2 naar het oosten op kanaal 13, AP3 naar het zuiden op kanaal 5 en AP4 naar het westen op kanaal 9.

Terugkomend op welke merken de TS moet overwegen; zolang het niet een heel vaag taiwanees merk is, zal het op zich wel functioneren (ook als er nieuwe OS-en uitkomen waar nieuwe drivers voor nodig zijn). Het gaat vooral om degelijkheid in dit geval. Kijk gewoon naar een merk waar ze rekening houden met industriele omgevingen, de behuizingen er een beetje stevig uitzien e.d.. Neem contact op met de vertegenwoordigers van merken en vraag of ze ervaring hebben in omgevingen zoals die van jou.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Als je met externe antenne werkt, wordt je bereik groter. En er zijn tegenwoordig lowloss antenne kabels te koop die meters lang zijn, zonder veel signaalverlies.
Kun je je ap dus misschien makkelijker stofvrij opbergen en de antenne in de troep.
Kijk ook eens naar 802.16 (wimax/wirelessman)

[ Voor 9% gewijzigd door arikkert op 12-02-2004 18:00 . Reden: 802.16 ]

Pagina: 1