molex connector ombouw vraag

Pagina: 1
Acties:

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ik heb hier een 120mm fan liggen waar alleen een grote powerplug aan zit (molex heten die dingen toch?) ik heb ook een aerogate2 waar ik dus alleen kleine stekkertjes op kan aansluiten, weetjewel, die 3 pins die ook op je mobo zitten.
Nu wil ik graag het toerental weten+regelen van die grote fan, volgens mij moet dat kunnen wat hij heeft ook een rooie, gele en twee zwarte draden. Met een beetje solderen moet dat dus lukken, aangezien ik hier ook zo'n klein stekkertje heb.

Nu is mijn vraag, welke van die twee zwarte draden moet ik hebben, want een is 12v en de ander 5v geloof ik????

edit: ik heb geen multimeter helaas, dus kan het zelf niet meten...

[ Voor 7% gewijzigd door Tiberium op 12-02-2004 08:42 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is niet zonder meer mogelijk om een RPM uitlezing aan de fan te hangen. De twee zwarte draden zijn beide aarde of ground draden. Is dus geen verschil tussen 5 en 12V. de gele kabel is 12V, de rode is 5V.
ik denk dat er aan de fan 2 draadjes zitten, een gele(of eentje die naar het gele kabeltje van de molex loopt) en een zwarte.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 12 februari 2004 @ 12:16:
Het is niet zonder meer mogelijk om een RPM uitlezing aan de fan te hangen. De twee zwarte draden zijn beide aarde of ground draden. Is dus geen verschil tussen 5 en 12V. de gele kabel is 12V, de rode is 5V.
ik denk dat er aan de fan 2 draadjes zitten, een gele(of eentje die naar het gele kabeltje van de molex loopt) en een zwarte.
Yep je hebt gelijk helaas, ik had niet goed gekeken, er zitten maar twee draadjes aan, geen sensordraad dus. Als ik hem aansluit op mijn Aerogate gaat ie piepen hij registreerd namelijk <500 RPM. Dit omdat hij dus zijn toerental helemaal niet doorgeeft. Is er een mogelijkheid om de Aerogate voor de gek te houden?
Zelf zat ik te denken aan de gele sensordraad van een andere fan ook aan te sluiten op de poort waar bovenstaande fan op zit, om zo de waarschuwing te voorkomen... is er een nog makkelijkere manier?

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een 120mm fan kopen die wel een rpm meter heeft (duh)

https://discord.com/invite/tweakers

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of er een draadje met weerstand op aansluiten zodat hij toch denk dat er enigszins een stroom op staat. Even door meten wat een sensor draad doet op een normale fan en dan bijvoorbeeld een 3.3V lijn pakken met evt een weerstandje als 3.3 teveel is.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
redfoxert schreef op 16 februari 2004 @ 14:41:
Een 120mm fan kopen die wel een rpm meter heeft (duh)
Als iets niet doet wat jij wilt koop je dan een andere? dan ben jij geen tweaker maar een doodgewone consument.

Aangezien we ons hier op gathering of TWEAKERS bevinden neem ik aan dat je een tweaker bent en dus wel zinnige antwoorden kunt verzinnen.
Beetje lomp om te replyen om veel posts te krijgen....

/edit bovendien vroeg ik dus duidelijk om een manier om de Aerogate voor de gek te houden, dus je antwoord is echt pure onzin.

[ Voor 20% gewijzigd door Tiberium op 18-02-2004 19:40 ]

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 17 februari 2004 @ 12:25:
Of er een draadje met weerstand op aansluiten zodat hij toch denk dat er enigszins een stroom op staat. Even door meten wat een sensor draad doet op een normale fan en dan bijvoorbeeld een 3.3V lijn pakken met evt een weerstandje als 3.3 teveel is.
bedankt voor de tip, dat ga ik eens even proberen!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16
Gaat niet werken. Het is namelijk het +12v signaal waar ze een wisselspanning overheen zetten. Dat signaal heeft dus hele kleine spanningsfluktuaties die door het mobo gemeten worden.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Als het een redelijk nieuwe 120mm fan is (of een papst) dan is het rpm contact wel aanwezig maar gewoon niet verbonden met een draadje. Het contactje kun je zelf opsporen en verbinden met je Aerogate door middel van een willekeurig draadje.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~p.koning8/rpm.jpg
Pagina: 1