Toon posts:

Waterkoeling uitbreiden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topictitel al doet vermoeden wil ik mijn huidige waterkoelsetup gaan uitbreiden/verbeteren.
Maar voordat ik dingen ga kopen wil ik de situatie hier ff voorleggen zodat jullie me kunnen vertellen wat er evt. beter/anders zou kunnen of wat gewoon helemaal niet kan ;)
Even een korte indruk van wat ik nu heb en wat ik eraan wil veranderen.
Ik heb: Een mooie waterkoeling setup die in zijn geheel in mijn pc is verwerkt, met een pomp, een 5.25" plexiglas reservoir, een blackice radiator en een CPU koelblok.
Op de northbridge en gpu zit dus nog geen waterkoeling.
Wat ik nu heb doet "opzich" zijn werk goed, mijn P4 2.8ghz draait vrolijk op ongeveer 3.7Ghz dus ik ben er opzich tevreden mee.
Ik heb alleen het idee dat het beter moet kunnen, en dan denk ik voornamelijk aan het uitbreiden van de koeling naar de northbridge en mijn GPU.
Met dat idee in mijn hoofd heb ik eens na zitten denken hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen.
Het makkelijkste is natuurlijk gewoon 2 blokjes kopen, aansluiten en klaar is kees, maar dat betekent dat mijn mooie compacte WC setup dus flink meer hitte te verwerken krijgt, waardoor de NB en GPU wel koeler zullen worden als nu, maar mijn CPU zal het warmer krijgen. En dat is iets wat ik liever niet wil natuurlijk.
Ik heb dus zitten denken over een oplossing voor dit probleem, en dit is wat ik ervoor bedacht heb:

Een externe koelsetup. (barmodelletje koelkast/vriezer) die ik simpel kan aansluiten op mijn bestaande waterkoeling, en die ik ook simpel weer los kan maken als ik mn case meeneem naar een lan.
Mijn plexi 5.25" reservoir heeft 4 aansluitingen waarvan ik er nu 2 gebruik, dus ik zou die andere 2 mooi kunnen omleiden naar de achterkant van mijn case en daar een aansluiting maken om mijn externe koeling op aan te sluiten.
Ik werk bij een electronicazaak dus het barmodel koeler kan ik wel aankomen en een vijverpomp heb ik nog wel liggen dus de materialen voor de koeling kosten me haast geen drol.
Alleen blijf ik toch met wat vragen zitten m.b.t. deze opstelling.

- Kan ik eventueel een vriezer gebruiken voor nog betere resultaten, en zo ja, welke maatregelen moet ik nemen mbt de vloeistof die ik erin wil gebruiken, of doe ik er verstandig aan om gewoon een "normale" koelkast te gebruiken die mijn watertempiratuur net boven het nulpunt houdt.
- De koelkast/vriezer komt lager te staan dan mijn pc, zal dit veel problemen geven met het loskoppelen van de slangen, en denk hierbij vooral aan lucht in de setup...?
- Moet ik zelfs de huidige radiator in mijn kast gaan isoleren ivm de lage watertempiratuur en alle condensatie risico's vandien ?

Alle opmerkingen en tips zijn van harte welkom

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

welke temps haal je nu? (stessed tegenover kamertemp)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Volgens mij moet je jezelf geen overdreven voorstelling maken van de temperatuur van de vloeistof, die is maar net een paar graden warmer dan de omgeving, beetje afhankelijk van de radiator natuurlijk. Zelf heb ik een danger-den cooling cube, die ze niet meer leveren, 15 passes door de lamellen is veel. Volgens mij moet je gewoon eerst eens uitproberen wat het scheelt als je die twee extra blokjes er nog tussen zet, dat zou best eens ontzettend kunnen meevallen. Verder, wat hoop je er mee te winnen? Just curious.....

Verwijderd

Misschien een stomme opmerking, maar je kunt zoeken naar een inbouw koelelement wat gewoon je hele kast koelt. Je zou kunnen informeren bij een koelwagenfabrikant, of een variant op stokstofkoeling.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:46

Wimo.

Shake and Bake!

Even over je verhaal.

1) Wat voor blackice rad heb je?
2) Wat voor temps WIL je gaan halen

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Vergeet niet dat je bij temps die meer dan ene paar graden onder de omgevingstemp komen, je last gata krijgen van condensatie. Je zult dus alles moeten gaan isoleren als je het water te ver af laat koelen.

Als dit geen probleem is: gewon voor zo koel mogelijk gaan. Als je onder nul gaat je wel andere koelvloeistoffen moet gaan gebruiken, maar dat lijkt me het kleinste probleem.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

ok.. ik weet niet wat voor radiator je nu hebt maar een blackIce kan toch wel die paar extra blokje's afkoelen hoor! Pas als je overal peltier elementen tussen gaat stoppen zal die radiator het niet meer bij kunnen houden (ik spreek uit ervaring :) ) Je Idee is opzich wel heel erg flex.. Een bar model koelertje ligt er een beetje aan hoe die koelen maar meestal is dat met een peltier en dat is niet effectief genoeg om te kunne koelen.. Werkt zo'n koelertje echter met een phase-change idee (net als in een echte vriezer) dan zal je er wel leuke dingen mee kunnen doen maar dit wordt allemaal best wel groot...

Als ik het zo lees kan je het beste gewoon die blokje's erbij doen.. je water temp zal echt niet zoveel omhoog schieten dat je proc opeens heel slecht gekoeld wordt ofzo... Het water wat langs je CPU komt wordt misschien maar tot 0,5 % van z'n maximale warmte opname verwarmt ofzo.. dus dat kan makkelijk :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
De radiator die ik nu heb is gewoon zo'n relatief simpele blackice voor een 12vm fan.
En hetgeen wat ik wil bereiken is eigenlijk op te splitsen in 2 "wensen".

Allereerst wil ik mijn videokaart en northbridge gaan waterkoelen.
Dat is iets wat ik sowiezo ga doen, daar twijfel ik inmiddels niet meer over.
Het idee van de externe koeling is meer een volgende stap.
Het moet volgens mij voor aardige resultaten kunnen zorgen en daarbij lijkt het me gewoon cool als ik het daadwerkelijk voor elkaar krijg.

Ik heb inmiddels op mijn werk even een goede tour gedaan over de witgoedafdeling en daar zag ik dat de barmodel koelkastjes inderdaad zo'n beetje allemaal gewoon met een peltier werken, dus dat is vrij nutteloos.
Dan zijn de verschillen wimpelweg te klein om alle moeite voor te gaan nemen.

De vriezertjes daarintegen zijn wel gewoon voorzien van een compressor, dus die zouden toch voor aanzienlijke resultaten moeten "kunnen" zorgen m.b.t. mijn watertempiratuur.
Het idee wat ik heb is dus om gewoon de koeling uit de vriezer te slopen en de rest van de behuizing weg te gooien.
Omdat ik het uit een barmodel wil slopen is de omvang vrij beperkt en moet de koude kant van het apparaat goed in een koelbox te bouwen zijn.
De "warme" radiator van de vriesunit heeft geen actieve koeling nodig dus die hang ik gewoon buiten de koelbox.
Vervolgens zorgt deze opstelling er dus voor dat mijn koelvloeistof aanzienlijk kouder zal worden dan de huidige tempiratuur. (die met een simpele rad. natuurlijk nooit onder kamertempiratuur zal komen)

Qua setup heb ik dan in principe dit:

Huidige setup:

5.25" intern reservoir -> pompje -> cpu -> chipset -> gpu -> radiator -> 5.25" res.
Vervolgens wil ik de 2 loze aansluitingen op mijn interne 5.25" reservoir doorlussen naar de externe koeling.
Die trekt dus het warme water uit het reservoir, koelt het vervolgens en pompt het weer terug mijn case in.
Ik laat het verwarmde water dus weglopen naar de koelbox en vervolgens komt het flink koud weer terug mijn pc in.
Hierbij zit ik te denken aan eventueel een 2e pompje die ik in de koelbox wil plaatsen i.v.m hoogteverschil.
En als ik mijn pc een keer mee wil slepen naar een lan dan koppel ik de externe koelbox dus gewoon los, en draait het hele zooitje verder op mijn gewone radiatortje.

Hoop dat mijn idiote gedachtengang nu een beetje in beeld begint te komen :D
Maar wat ik me dus afvroeg is of ik wel met een extern "vriezertje" kan gaan werken zonder echt de hele boel in mijn kast compleet te isoleren.
Opzich is dat geen probleem maar dat zou ook betekenen dat ik de radiator in mijn kast zou moeten isoleren omdat daar dus flink koud water doorheen stroomt.
Het isoleren van de slangen en koelblokjes enzo is verder geen punt natuurlijk, alleen bij die radiator heb ik mijn twijfels.

Ik hoop dat jullie het nog een beetje volgen :D
Ik ga in ieder geval ASAP even langs de stortplaats om ff te kijken of er nog iemand een rot barmodel vriezertje heeft gedumpt.
Dan gaan we gewoon eens ff eigen huis en koeling doen hier in de garage ;)
Rob en Nico eat my dust ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal trouwens van het weekend mijn systeem eens flink op zn donder geven en even kijken hoe ver hij nog komt qua scores.
Is al een tijdje terug dat ik echt zwaar heb lopen tweaken.
De resultaten zal ik hier meteen even achterlaten.
pi-fast, 3dmark en sisoft membench here i come ;)
Pagina: 1