Hallo, na jarenlang GoT te hebben bezocht zonder te posten, dan nu een vraag waar ik helemaal geen raad meer mee weet.
ik draai een freebsd 4.9 als router/server, en dat gaat allemaal best lekker.
het is alleen zo dat wanneer ik hem boot 2 dingen niet werken, nl:
- interface rl2 krijgt geen ip van demon.nl
de instellingen van rl2 in rc.conf:
Ik heb dit opgelost door een simpel script in /usr/local/etc/rc.d/ te zetten dat "/sbin/dhclient rl2" aanroept.
Maar als jullie een nettere oplossing hebben... graag.
- het 2e probleem is dat tijdens het booten rl1 zijn carier(utp draadje) niet meer herkend. Het lampje van de NIC gaat ook uit.
de instellingen van rl1 in rc.conf:
waneer ik het utp stekkertje er uithaal en er weer in doe, wordt hij direct weer herkend.
Het zijn geen onoverkombare problemen, maar als ik hem bv. een keer remote zou moeten booten heb ik een probleem.
ik heb uiteraard al gegoogled, het handboek er op nagelezen en verschillende GoT searches geprobeerd. maar helaas zonder iemand te kunnen vinden met een vergelijkbaar probleem.
Ik zal maar gelijk even mijn rc.conf compleet posten:
mocht er meer info nodig zijn, post ik die ook nog even
ik draai een freebsd 4.9 als router/server, en dat gaat allemaal best lekker.
het is alleen zo dat wanneer ik hem boot 2 dingen niet werken, nl:
- interface rl2 krijgt geen ip van demon.nl
de instellingen van rl2 in rc.conf:
code:
1
| ifconfig_rl2="media 10baseT/UTP DHCP" |
Ik heb dit opgelost door een simpel script in /usr/local/etc/rc.d/ te zetten dat "/sbin/dhclient rl2" aanroept.
Maar als jullie een nettere oplossing hebben... graag.
- het 2e probleem is dat tijdens het booten rl1 zijn carier(utp draadje) niet meer herkend. Het lampje van de NIC gaat ook uit.
de instellingen van rl1 in rc.conf:
code:
1
| ifconfig_rl1="inet 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0 media 100baseTX mediaopt full-duplex" |
waneer ik het utp stekkertje er uithaal en er weer in doe, wordt hij direct weer herkend.
Het zijn geen onoverkombare problemen, maar als ik hem bv. een keer remote zou moeten booten heb ik een probleem.
ik heb uiteraard al gegoogled, het handboek er op nagelezen en verschillende GoT searches geprobeerd. maar helaas zonder iemand te kunnen vinden met een vergelijkbaar probleem.
Ik zal maar gelijk even mijn rc.conf compleet posten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| inetd_enable="YES" kern_securelevel_enable="NO" linux_enable="YES" nfs_reserved_port_only="YES" sendmail_enable="YES" sshd_enable="YES" usbd_enable="YES" ### Ipnat and Ipfilter easy setup script generated insertions on Wed Jan 7 18:59:05 CET 2004 ipfilter_enable="YES" ipnat_enable="YES" gateway_enable="YES" ipfilter_rules="/etc/ipf.rules" ipmon_enable="YES" ipmon_flags="-Dv -P /var/run/ipmon.pid /var/log/firewall.log" # This file now contains just the overrides from /etc/defaults/rc.conf. # Please make all changes to this file, not to /etc/defaults/rc.conf. # Enable network daemons for user convenience. # Created: Wed Jan 7 18:26:10 2004 # -- sysinstall generated deltas -- # Wed Jan 7 18:26:10 2004 ifconfig_rl0="inet 192.168.2.1 netmask 255.255.255.0 media 100baseTX mediaopt full-duplex" ifconfig_rl1="inet 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0 media 100baseTX mediaopt full-duplex" ifconfig_rl2="media 10baseT/UTP DHCP" hostname="EDIT.demon.nl" |
mocht er meer info nodig zijn, post ik die ook nog even