[FreeBSD] Geen herkening utp kabel bij boot

Pagina: 1
Acties:

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-02 20:09
Hallo, na jarenlang GoT te hebben bezocht zonder te posten, dan nu een vraag waar ik helemaal geen raad meer mee weet.

ik draai een freebsd 4.9 als router/server, en dat gaat allemaal best lekker.
het is alleen zo dat wanneer ik hem boot 2 dingen niet werken, nl:

- interface rl2 krijgt geen ip van demon.nl
de instellingen van rl2 in rc.conf:
code:
1
ifconfig_rl2="media 10baseT/UTP DHCP"

Ik heb dit opgelost door een simpel script in /usr/local/etc/rc.d/ te zetten dat "/sbin/dhclient rl2" aanroept.
Maar als jullie een nettere oplossing hebben... graag.

- het 2e probleem is dat tijdens het booten rl1 zijn carier(utp draadje) niet meer herkend. Het lampje van de NIC gaat ook uit.
de instellingen van rl1 in rc.conf:
code:
1
ifconfig_rl1="inet 192.168.0.1  netmask 255.255.255.0 media 100baseTX mediaopt full-duplex"

waneer ik het utp stekkertje er uithaal en er weer in doe, wordt hij direct weer herkend.

Het zijn geen onoverkombare problemen, maar als ik hem bv. een keer remote zou moeten booten heb ik een probleem.

ik heb uiteraard al gegoogled, het handboek er op nagelezen en verschillende GoT searches geprobeerd. maar helaas zonder iemand te kunnen vinden met een vergelijkbaar probleem.

Ik zal maar gelijk even mijn rc.conf compleet posten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
inetd_enable="YES"
kern_securelevel_enable="NO"
linux_enable="YES"
nfs_reserved_port_only="YES"
sendmail_enable="YES"
sshd_enable="YES"
usbd_enable="YES"

### Ipnat and Ipfilter easy setup script generated insertions on Wed Jan  7 18:59:05 CET 2004

ipfilter_enable="YES"
ipnat_enable="YES"
gateway_enable="YES"
ipfilter_rules="/etc/ipf.rules"
ipmon_enable="YES"
ipmon_flags="-Dv -P /var/run/ipmon.pid /var/log/firewall.log"

# This file now contains just the overrides from /etc/defaults/rc.conf.
# Please make all changes to this file, not to /etc/defaults/rc.conf.

# Enable network daemons for user convenience.
# Created: Wed Jan  7 18:26:10 2004
# -- sysinstall generated deltas -- # Wed Jan  7 18:26:10 2004
ifconfig_rl0="inet 192.168.2.1  netmask 255.255.255.0 media 100baseTX mediaopt full-duplex"
ifconfig_rl1="inet 192.168.0.1  netmask 255.255.255.0 media 100baseTX mediaopt full-duplex"
ifconfig_rl2="media 10baseT/UTP DHCP"
hostname="EDIT.demon.nl"

mocht er meer info nodig zijn, post ik die ook nog even :)

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Heb je al eens geprobeerd om de rl2 interface te veranderen naar gewoon DHCP ipv media 10baseT/UTP DHCP?? Ik hoef bij m'n chello verbinding ook alleen maar DHCP in te vullen ...

En dat ie die carrier niet herkent tijdens het booten heb ik ook, maar ze werken wel gewoon zonder problemen. Misschien is dat netwerkkaartje niet meer helemaal lekker??

Succes

• badeendjuh
silentsnake schreef op 12 februari 2004 @ 15:32:
Heb je al eens geprobeerd om de rl2 interface te veranderen naar gewoon DHCP ipv media 10baseT/UTP DHCP?? Ik hoef bij m'n chello verbinding ook alleen maar DHCP in te vullen ...

En dat ie die carrier niet herkent tijdens het booten heb ik ook, maar ze werken wel gewoon zonder problemen. Misschien is dat netwerkkaartje niet meer helemaal lekker??

Succes
waneer ik de media optie weghaal gaat hij op auto staan, dat vrijwel altijd 100mbit full-duplex inhoud. In deze modus kan hij jammergenoeg geen of nauwenlijks contact onderhouden met mijn modem (zytel 650).

Het zijn nieuwe kaartjes, maar heb uiteraard al eens een andere geprobeerd. dat mocht alleen niet baten.

edit: tijdens het booten gaat hij uit. en na het booten blijft hij ook uit. Ik neem aan dat jouw carrier na het booten wel weer herkend wordt?

[ Voor 10% gewijzigd door badeendjuh op 12-02-2004 15:52 ]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
edit: tijdens het booten gaat hij uit. en na het booten blijft hij ook uit. Ik neem aan dat jouw carrier na het booten wel weer herkend wordt?
Ja idd. Ik zie ook dat de lampjes op m'n switch heel ffies uitgaan en daarna weer aan gaan.

Maar ik zou het anders ook niet weten, sorry

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
badeendjuh schreef op 12 februari 2004 @ 15:49:
wanneer ik de media optie weghaal gaat hij op auto staan, dat vrijwel altijd 100mbit full-duplex inhoud.
edit: tijdens het booten gaat hij uit. en na het booten blijft hij ook uit.
Heb je 10baseT/UTP @ full-duplex al geprobeerd ?

man rl

Het klopt wel dat FreeBSD Realtekjes tijdens het booten FF neerhaalt, maar dat is om de link te determineren ( fulll/half-duplex/10/100 mBit )

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• badeendjuh
LaLaLand schreef op 13 februari 2004 @ 13:12:
[...]

Heb je 10baseT/UTP @ full-duplex al geprobeerd ?

man rl

Het klopt wel dat FreeBSD Realtekjes tijdens het booten FF neerhaalt, maar dat is om de link te determineren ( fulll/half-duplex/10/100 mBit )
Daarnet even geprobeerd, en nu blijft hij het, na het booten, mooi doen :*) Thanks!

Maar het liefst heb ik hem natuurlijk op 100mbit :D
Enig idee hoe ik dit voor mekaar zou kunnen krijgen ?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
badeendjuh schreef op 13 februari 2004 @ 18:50:
Enig idee hoe ik dit voor mekaar zou kunnen krijgen ?
Try it yourself :*)

[ Voor 4% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 13-02-2004 19:18 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Pagina: 1