[Phase Change] Chiller/Cascade project: Enkele vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Nadat ik de prestaties van DaBit en Haeg heb gezien ben ik me ook eens gaan interesseren in het phase-change gebeuren. En me na een tijdje te hebben verdiept in de materie heb ik ook maar besloten dat het eens tijd is voor een zelfbouw-projectje :)

Hierbij moet ik meteen vermelden dat ik hierbij de hulp van DaBit zal krijgen (en ook al heb gekregen bij het onderzoek), wat het een stukje makkelijker maakt. Zeker omdat hij behalve de nodige ervaring ook al de benodigde spullen heeft om zoiets voor elkaar te krijgen :)

Maargoed, wat wil ik gaan maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=62fa05eb56b9b2c303df55b857dcb7a3&quality=high

Dit is eigenlijk een gewone cascade-setup, gecombineerd met een waterchiller. De warmtewisselaar voor de beide stages komt in een dichte container welke ook meteen als waterchiller werkt :)

Voor de high-stage zal ik losse onderdelen moeten zoeken (airco compressor o.i.d. met bijbehorende condenser, nieuwe drogers een een expansie-ventiel)

Voor de low-stage wil ik een prommy gaan misbruiken waarbij de condenser zal vervallen en een olie-afscheider toegevoegd moet worden. Verder zal de capilaire leiding aangepast moeten worden aan een nieuw gas :)

Voor de high stage had ik in gedachten om R290 te gaan gebruiken (propaan). Hiermee heb ik als voordeel dat ik dit voor zover ik weet gewoon mag gebruiken zonder stek-licentie. Verder kan hiervoor gewoon een R22 expansie-ventiel gebruikt worden. Verder kun je ook een oudere R22 compressor gebruiken omdat de olie in de compressor hiervoor ook geschikt is.
Voor de low stage had ik eerst R410a in gedachten, maar volgens DaBit zou ethyleen ook moeten werken, eventueel aangevuld met wat propaan om de drukken te verlagen mocht dit nodig zijn :)
Ook voor ethyleen is geen stek-licentie nodig voor zover ik weet. Verder heeft dit als voordeel dat er geen condenser-druk regelaar nodig is.

Nu dan mijn vraagjes:

Een oude (airco)compressor / condenser moet misschien nog wel aan te komen zijn op een sloop. Maar waar zou ik de andere onderdelen kunnen regelen? (de R22 tev, de drogers, de capilaire leiding en het benodigde koper?)
Ik heb wat rondgezocht op internet, maar ik vond eigenlijk alleen groothandels.

Klopt mijn idee over de benodigde koelmiddelen i.c.m. de stek-licentie?

En als iemand andere dingen op te merken / verbeteren heeft hoor ik het natuurlijk ook graag :)

Overigens is dit geen projectje wat over een week ofzo af zal zijn. Ik zal de nodige tijd nodig hebben om de benodigde onderdelen aan te komen, en ik heb met DaBit afgesproken dat we hier pas aan gaan werken nadat zijn cascade helemaal klaar is, wat inhoud dat dit dus pas na de UFO-dag zal zijn :)

Verwijderd

Ben benieuwd, tot nu toe vind ik het altijd erg leuk tezien hoe mensen hun eigen cascade bouwen!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Dit wordt weer een smul topic :9
Nu kan ik me eens gaan verdiepen in de cascade/chiller stuff en dan zelf (op lange termijn) een chiller voor mn wc gaan bouwen >:)

*Bookmarked :9~

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10

Epsilon

Leuk dat je hier aan begint Twynn ;)

Ook het ideel dat je ook een waterchiller er van maakt. Origineel idee :).

Overigens is dit wel de makkelijkste manier om een cascade te maken.

Door 2 identieke compressors te gebruiken, kun je ook de -70 halen oid :).
Met de low-stage, koel je de high-stage af naar -25. Op deze temperatuur kun je genoeg vermogen koelen met een kleinere compressor en ben je dus klaar met een 1/3hp oid ;)

Doe in de low stage R507 en in de high stage R410 en gaan met die banaan ;)

Btw, als iemand opmerkingen heeft over dit idee --> plz :x

Verwijderd

aangezien ik zie dat iemand anders ookal een topic heeft geopend net die ook op zoek is naar spullen... is het geen idee om met een paar wat dingen bij rparts te kopen? probleem is dat ze momenteel erg weinig op voorraad hebben :<

@epsilon, als ik het verhaaltje zo lees van twynn wil hij propaan gebruiken omdat hij daar geen stek voor nodig heeft ;) overigens presteert propaan niet eens zo heel veel slechter dan r507 en heeft het als grote voordeel dat het met alle olieën werkt in tegenstelling tot r507 wat alleen met POE werkt en niet met mineral.
ps. heb je net 5 seconden geleden gemaild :D toevallig

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 23:18 ]

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 23:15:
aangezien ik zie dat iemand anders ookal een topic heeft geopend net die ook op zoek is naar spullen... is het geen idee om met een paar wat dingen bij rparts te kopen? probleem is dat ze momenteel erg weinig op voorraad hebben :<

@epsilon, als ik het verhaaltje zo lees van twynn wil hij propaan gebruiken omdat hij daar geen stek voor nodig heeft ;) overigens presteert propaan niet eens zo heel veel slechter dan r507 en heeft het als grote voordeel dat het met alle olieën werkt in tegenstelling tot r507 wat alleen met POE werkt en niet met mineral.
ps. heb je net 5 seconden geleden gemaild :D toevallig
klopt ;)

Dit was eventueel ook een idee voor een simpele cascade wat je kan doen met een prommie @ r410 ;). Door een prom met r410 te vullen en de condensor te koelen met een waterchillen kun je temps van -60 tot -70 halen (exacte limiet van r410 weet ik niet zo uit mn hoofd btw).

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 11 februari 2004 @ 23:30:
[...]

klopt ;)

Dit was eventueel ook een idee voor een simpele cascade wat je kan doen met een prommie @ r410 ;). Door een prom met r410 te vullen en de condensor te koelen met een waterchillen kun je temps van -60 tot -70 halen (exacte limiet van r410 weet ik niet zo uit mn hoofd btw).
Ik heb de -79 gehaald met R410 maar dat kan misschien nog wel beter dan dat.
Overigens een leuk topic en als ik wat toe te voegen heb zal ik dat zeker doen .
Wat betreft ethyleen en propaan kan ook bij mijn weten vrij gebruikt worden.
Verder zou ik het proberen zo compact mogelijk te houden ,en als het even kan voor de high stage dan ook een lbp R134a compressor .
Het geluid dat deze compressor produceert staat niet in verhouding met de takkeherrie van zo'n oude airco pot .
Veel succes,

[ Voor 31% gewijzigd door Haeg op 11-02-2004 23:47 ]

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 11 februari 2004 @ 23:35:
[...]

Ik heb de -79 gehaald met R410 maar dat kan misschien nog wel beter dan dat.
Is het trouwens een realistisch idee om het op die manier te doen ?

Ik ben wel van plan om een systeem te maken btw. Maar wel met een watergekoelde condensor. Niet omdat het beter is, want dat is onzin, maar omdat ik geen condensor heb, maar wel radiatoren.

Overigens wel een single stage system hoor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Epsilon op 11-02-2004 23:45 ]

Verwijderd

Beneden de -65 .. -70 kom je niet snel. De druk van het R410A zakt dan wel snel weg. Verkrijgbaarheid van R410A is dan ook nog eens een probleem, hoewel het gemeengoed begint te worden bij aircoprofs.

Puur ethyleen kan, mits je de temperatuur echt laag kunt houden. In mijn cascade condenseert het ethyleen op 11-12 bar. Da's voor de NL11F geen probleem; een R507 prom condenseert onderhand hoger. Maarja, mijn high stage houd de temperatuur wel braaf beneden de -45C.

Een andere optie is het 'versnijden' van het ethyleen met propaan. Met ethaan werkt dit (er zijn commerciele ethaan/propaan mengsels van Calorgas te krijgen als vervanging voor R502). Of het met ethyleen ook werkt weet ik niet, dus dat moet geprobeerd worden. We zullen eens een keer een prom afvullen met propaan en daar een klein beetje ethyleen bijgooien; eens kijken of de compressor begint te stuiteren :P
Het levert zowiezo een zeotroop (goed nederlands woord?) mengsel op (kooktraject ipv kookpunt), wat ook weer problemen met zich meebrengt.

Wat betreft de onderdelen; ik heb ooit naar Gafco-Altron gebeld voor een Carel IR32 tempcontroller (zit ook in de prom), en die wilden ze wel leveren. Lijkt me dus dat ze dat met dingen als ventielen enzo ook wel willen doen. Daadwerkelijk besteld heb ik er niet, want uiteindelijk wilde die IR32 met Pt100 sensor nog niet beneden de -100, en dat had ik wel nodig >:)
ECR (in o.a. Nuenen) kun je ook nog proberen.

Het nadeel van deze bedrijven is dat ze ingesteld zijn op leveren aan andere bedrijven, en niet aan particulieren. Dat kan dus nog eventueel een klein probleempje zijn. Maar niet onoplosbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 23:52 ]

Verwijderd

zeker als we gewoon met een aantal mensen bij zo'n bedrijf bestellen zullen ze het niet heel erg vinden neem ik aan (meestal is de bestelling te klein van particulieren voor groothandels).

kan je trouwens dat versnijden is wat verder uitleggen? ik bedoel als je gewoon twee gassen mengt dan krijg je het idee wat in een autocascade moet gebeuren toch? (een gas condenseert maar het andere blijft gasvormig, de rest ken je heus wel :D )

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 19:02
Als er spullen besteld gaan worden dan heb ik zeker interesse !!!!. Ik heb al gezien dat ze bij rparts een zeer betaalbare meterset hebben.

• Twynn
Epsilon schreef op 11 februari 2004 @ 23:02:
Ook het ideel dat je ook een waterchiller er van maakt. Origineel idee :).
Echt origineel is het niet meer.. Op Xtreme zijn er ook een aantal posts over :)
Maar het leek me de meest eenvoudige manier om te beginnen, en het heeft wel een toegevoegde waarde :)
Door 2 identieke compressors te gebruiken, kun je ook de -70 halen oid :).
Met de low-stage, koel je de high-stage af naar -25. Op deze temperatuur kun je genoeg vermogen koelen met een kleinere compressor en ben je dus klaar met een 1/3hp oid ;)

Doe in de low stage R507 en in de high stage R410 en gaan met die banaan ;)

Btw, als iemand opmerkingen heeft over dit idee --> plz :x
Jup, dat zou ook moeten werken. wat ik van DaBit begreep en ook ergens op xtreme heb gelezen is dat je met R410 de high-stage het beste kunt afregelen zodat de condenser-temperatuur van de low-stage ongeveer -15 graden is. (verdamper-temp van rond de -22 o.i.d.)
Ga je veel lager dan heb je kans dat je een instabiele low-stage krijgt. (Alhoewel ik begreep dat Haeg met zijn cascade die problemen niet had ;))

Een reden waarom ik daarvan afgestapt ben is dat ik voor de high-stage en chiller het liefst een lagere temperatuur wil en daardoor de setup ook simpeler kan houden (geen magneetkleppen in de high-stage om de temperatuur te regelen en geen condenserdruk-regelaar in de low-stage om de druk te regelen).

Dat betekend wel dat ik een redelijke capaciteit voor m'n high-stage moet hebben, dus sterke compressor nodig heb :)
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 23:15:
Ik zal es gaan kijken.. Bedankt voor de tip :)
Klopt helemaal :)
Haeg schreef op 11 februari 2004 @ 23:35:
Overigens een leuk topic en als ik wat toe te voegen heb zal ik dat zeker doen .
Graag :)
Mijn kennis op dit gebied is slechts pure theorie, en praktijk is toch wel even wat belangrijker (en vaak ook anders ;))
Verder zou ik het proberen zo compact mogelijk te houden ,en als het even kan voor de high stage dan ook een lbp R134a compressor .
Het geluid dat deze compressor produceert staat niet in verhouding met de takkeherrie van zo'n oude airco pot .
Jup, ik zal ook zeker naar een R134a of R404a/R507 compressor zoeken, of zelfs nog een R22 met redelijke capaciteit. Als ik bijvoorbeeld nog zo'n SC21 aan kan komen die ik voor DaBit heb geregeld voor z'n lowstage dan zal ik het zeker niet laten :)

Probleem is een beetje dat ik niet goed kan inschatten wat voor vermogen de high-stage moet afvoeren. Vandaar sowieso ook de keuze voor een TEV in die stage.
Veel succes,
Thanx :)
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 23:47:
Wat betreft de onderdelen; ik heb ooit naar Gafco-Altron gebeld voor een Carel IR32 tempcontroller (zit ook in de prom), en die wilden ze wel leveren. Lijkt me dus dat ze dat met dingen als ventielen enzo ook wel willen doen. Daadwerkelijk besteld heb ik er niet, want uiteindelijk wilde die IR32 met Pt100 sensor nog niet beneden de -100, en dat had ik wel nodig >:)
ECR (in o.a. Nuenen) kun je ook nog proberen.
Dat zijn inderdaad ook de zaken die ik al bekeken had :)

Overigens ga ik die Carel van de prom in dit project ook gewoon gebruiken, maar dan om de low stage in te schakelen op basis van de high-stage temps :)
Het nadeel van deze bedrijven is dat ze ingesteld zijn op leveren aan andere bedrijven, en niet aan particulieren. Dat kan dus nog eventueel een klein probleempje zijn. Maar niet onoplosbaar.
We zullen zien :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 00:02:
kan je trouwens dat versnijden is wat verder uitleggen? ik bedoel als je gewoon twee gassen mengt dan krijg je het idee wat in een autocascade moet gebeuren toch? (een gas condenseert maar het andere blijft gasvormig, de rest ken je heus wel :D )
Hoeft niet. Ook gassen als R410A bevatten componenten die in pure vorm hoger zouden condenseren dan het mengsel.

Wat je condenserdruk word bij een mengsel is gedeeltelijk af te leiden uit de partitiele drukken van de verschillende componenten, en dat is eigenlijk waar ik op wil gokken. Er moet ook nog iets anders spelen, anders is het niet volledig uit te leggen. Ik denk dat de vloeistoffen oplossen in elkaar ofzoiets.

Een voorbeeld van zo'n mengsel is een mengsel van 95% ethanol (alcohol) en 5% water. Het kookpunt (nouja, begin van het kooktraject) van dit mengsel ligt lager dan het kookpunt van zowel het water als de alcohol.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Die ola vriezers met die schuifdeksels bovenop waar je waterijs uit koopt vind je vaak de NL11F van danfoss zo heb je 2 dezelfde.

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 17:08

Maku

Derp

Haeg schreef op 12 februari 2004 @ 18:26:
Die ola vriezers met die schuifdeksels bovenop waar je waterijs uit koopt vind je vaak de NL11F van danfoss zo heb je 2 dezelfde.
SLushpuppy bedoel je :)

Verwijderd

Maku schreef op 12 februari 2004 @ 18:39:
[...]

SLushpuppy bedoel je :)
Neej die grote bakken met schuifdeksel zoals ze in iedere supermarkt/bar/friettent wel te vinden zijn, waar gewoon losse ijsjes in liggen.

Als je er zoeen kan vinden die open staat in de supermarkt dan heb je helemaal een krachtig systeem.

• Twynn
Haeg schreef op 12 februari 2004 @ 18:26:
Bedankt voor de tip. Als ik zo'n ding zie zal ik het zeker niet laten om even te kijken want die NL11F is zeker geen slechte compressor..

Alleen denk ik dat ik voor dit project een iets zwaardere high-stage zoek ;)

De NL11F kan volgens de documentatie 125 Watt wegwerken bij -35. Bij nog lagere temperaturen dus nog minder. Ik vrees eigenlijk dat ik toch wat lagere temperaturen nodig ga hebben.. (vanwege de drukken van het ethyleen)

Vandaar ook eigenlijk het idee voor een oude aircocompressor :)
Maar ik ga er een beetje van uit dat ook de zwaardere professionele koelers (inderdaad die grote supermarkt kisten e.d.) ook wel genoeg weg kunnen werken :)

Ik bedenk me net dat ik nog niet verteld had wat ik er precies mee wilde gaan koelen. Da's natuurlijk wel belangrijk bij dit soort dingen :)

De lowstage gaat uiteraard de direct-die voor de cpu verzorgen.
Met de high stage wil ik het volgende koelen:

Condenser low-stage + GPU + chipset + een tweede watercircuit.
Dat tweede watercircuit wordt aangesloten op een radiator waar ik een fan op zet die koude lucht in een mobo-bak blaast.
Het is de bedoeling om een kleine warmtewisselaar te maken zodat het water in het tweede circuit een paar graden boven nul blijft. Op die manier kan ik het vocht uit de lucht onttrekken (dus minder problemen met condens) en de overige onderdelen op het mobo worden met koude lucht gekoeld :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is :)

[ Voor 31% gewijzigd door Twynn op 12-02-2004 19:36 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Twynn schreef op 12 februari 2004 @ 19:18:
[...]
De lowstage gaat uiteraard de direct-die voor de cpu verzorgen.
Met de high stage wil ik het volgende koelen:

Condenser low-stage + GPU + chipset + een tweede watercircuit.
Dat tweede watercircuit wordt aangesloten op een radiator waar ik een fan op zet die koude lucht in een mobo-bak blaast.
Je wilt best wel veel koelen, denk je dat het haalbaar is om op je high-stage zo'n grote capaciteit te halen?
Ik denk dat je een vrij stevige condensor nodig gaat hebben..

• Twynn
ANdrode schreef op 12 februari 2004 @ 21:00:
Je wilt best wel veel koelen, denk je dat het haalbaar is om op je high-stage zo'n grote capaciteit te halen?
Ik denk dat je een vrij stevige condensor nodig gaat hebben..
Ik ben ook bang dat ik een vrij stevige setup nodig ga hebben ja :)

Maargoed, chipset is niet zoveel vermogen, en GPU valt ook nogal mee.

Ik denk dat ik het vermogen wat die tweede watertrap wegneemt ook behoorijk kan beperken (je moet niet vergeten dat ik daar erg koud water ga gebruiken om de tweede trap minder koud te maken en dan niet teveel lucht door de rad blazen, dan komt dat wel goed).

Maar ik gok dat ik toch op minimaal 250W ofzo moet rekenen.. (Ik weet niet hoeveel vermogen de low-stage wegtrekt). En dat bij een watertemp van -35 / -40 ofzo.

Misschien dat iemand anders hier een idee over heeft?

Verwijderd

De lowstage belasting op je watercircuit is met 120W aan CPU-load erop toch al gauw 200-250W.

Chipset 10W
GPU 100W (Twynn koopt vast wel een leuke 9800 die hij voltmod :P )
Radje in de doos: 200W (gokje. Haeg, help!)
Verliezen door isolatie: 100W.

Samen dus een koellast van zo'n 600W bij een verdampingstemperatuur van -40C. Ietsjes minder omdat je rad op een hogere temp draait.
Dat gaat een NL11F niet trekken. Daar heeft zelfs die 1.5pk compressor uit Haegs waterchiller moeite mee. Je wilt dus wel een compressor met een slagvolume van 40-50cc minimaal.

Een hele dikke A/C compressor zou dus net kunnen....

• Twynn
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 14:14:
De lowstage belasting op je watercircuit is met 120W aan CPU-load erop toch al gauw 200-250W.

Chipset 10W
GPU 100W (Twynn koopt vast wel een leuke 9800 die hij voltmod :P )
Radje in de doos: 200W (gokje. Haeg, help!)
Verliezen door isolatie: 100W.

Samen dus een koellast van zo'n 600W bij een verdampingstemperatuur van -40C. Ietsjes minder omdat je rad op een hogere temp draait.
Dat gaat een NL11F niet trekken. Daar heeft zelfs die 1.5pk compressor uit Haegs waterchiller moeite mee. Je wilt dus wel een compressor met een slagvolume van 40-50cc minimaal.

Een hele dikke A/C compressor zou dus net kunnen....
Oeps... Da's nog net even iets meer als ik gegokt had (zeg maar ruim het dubbele :X)
Misschien dat ik nog wat kan winnen door het water niet zo koud mogelijk te laten worden :)

En ik denk dan ook dat een airco-compressor nog steeds noodzakelijk blijft :)

Verwijderd

Goh, waarom zou jij nou denken dat een A/C compressor noodzakelijk blijft? :P

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 13 februari 2004 @ 15:18:
[...]

Oeps... Da's nog net even iets meer als ik gegokt had (zeg maar ruim het dubbele :X)
Misschien dat ik nog wat kan winnen door het water niet zo koud mogelijk te laten worden :)

En ik denk dan ook dat een airco-compressor nog steeds noodzakelijk blijft :)
Wat bedoel je met een airco compressor?

De NL11F kan volgens de documentatie 125 Watt wegwerken bij -35.
Inderdaad dit is met 134a maar met 404 erin doet wel een poepie meer.

Maar ik begrijp dat je nog veel extremer wilt en dan zul je inderdaad iets van een 50 cc slagvolume nodig hebben .
Een FH 2480Z van Lúnite voldoet hieraan {850€} :P

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
die 1,5 pk compressor die ik heb staan, hoeveel cc zou die zijn??
ik weet even geen merk.
mijn pa kan daar makkelijk aankomen, maar ze moeten het natuurlijk niet merken, en ik heb er nog een nodig voor me eigen ;) en volgens mij zijn het niet een a/c compressors

[ Voor 11% gewijzigd door AMD 64 op 14-02-2004 00:38 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 13 februari 2004 @ 22:00:
[...]

Maar ik begrijp dat je nog veel extremer wilt en dan zul je inderdaad iets van een 50 cc slagvolume nodig hebben .
Als je een mooie airco kan vinden die toevallig weg gaat ofzo (niet zo een voor in je raam, maar die je overal op het dak ziet staan ;)), kun je een heel eind komen.

Verwijderd

de hogere druk, de iets andere verdampingsenthalpie en warmtecapaciteit van het 404a, en de verminderde isentropische efficiency van de compressor meegerekend kom ik op zo'n 180 Watt uit.

Zo beroerd is die NL11F nog niet...
Is dat inclusief of exclusief oordopjes? :P

Twynn: we pakken die oude R22 A/C compressor van mij waar nog minerale olie inzit, en vullen 'm met (BBQ-grade) propaan. Dan kijken we wel. Is het niks, dan is het niks.
Moet je alleen wel zelf de rest regelen; condenser, R22 TEV, filter enz.
Een R22 lage-temprange ventiel is verreweg de beste 'match' voor propaan, maar eventueel dat een R404a/R507 of R502 ventiel ook nog gaat. Bij -35C zit dat ventiel er dan 5C 'naast', wat nog wel bij te regelen is.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 20:52:

Een R22 lage-temprange ventiel is verreweg de beste 'match' voor propaan, maar eventueel dat een R404a/R507 of R502 ventiel ook nog gaat. Bij -35C zit dat ventiel er dan 5C 'naast', wat nog wel bij te regelen is.
Een verschil tussen R502 en R22 in ventielen is er niet of nauwelijks .
Er zijn zat fabrikanten die beide gassoorten op hun ventiel noteren.

• Twynn
Eh, da's een goeie :)
Daarmee omschreef ik mijn idee van een compressor uit een buitenunit met flink wat vermogen ;)
Inderdaad die dingetjes die DaBit nog heeft staan :P
Dat is inderdaad een hele mooie optie. Alleen jammer dat die prijs enigszins buiten mijn budget valt :'(
Epsilon schreef op 14 februari 2004 @ 14:01:
[...]

Als je een mooie airco kan vinden die toevallig weg gaat ofzo (niet zo een voor in je raam, maar die je overal op het dak ziet staan ;)), kun je een heel eind komen.
Exact.. Zo'n beestje bedoelde ik.
Helaas zijn die dingen wel wat luidruchtig, maarja.. Je kunt niet alles hebben :P
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 20:52:
Twynn: we pakken die oude R22 A/C compressor van mij waar nog minerale olie inzit, en vullen 'm met (BBQ-grade) propaan. Dan kijken we wel. Is het niks, dan is het niks.
Moet je alleen wel zelf de rest regelen; condenser, R22 TEV, filter enz.
Deal :)
En als het niet werkt dan is dat pech gehad.. Hebben we wel weer iets geleerd :)

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 15 februari 2004 @ 19:05:

Eh, da's een goeie :)
Daarmee omschreef ik mijn idee van een compressor uit een buitenunit met flink wat vermogen ;)
Inderdaad die dingetjes die DaBit nog heeft staan :P

Dat is inderdaad een hele mooie optie. Alleen jammer dat die prijs enigszins buiten mijn budget valt :'(

Exact.. Zo'n beestje bedoelde ik.
Helaas zijn die dingen wel wat luidruchtig, maarja.. Je kunt niet alles hebben :P

Deal :)
En als het niet werkt dan is dat pech gehad.. Hebben we wel weer iets geleerd :)
Zo'n compressor die DaBit heeft staan die je mag hebben komt zelden voor in een buitenunit van een airco.
Dit is namelijk een zuigercomp en nu gebruiken ze eigenlijk alleen nog maar scroll compressoren en die zijn niet echt geschikt voor voor lage zuigdrukken.

De prijs van die compressor was een geintje,hij staat voor die prijs in het ECR boek
DaBit heeft ook zo'n boek.

Inderdaad zo'n ding maakt echt een takkeherrie.

Verwijderd

Haeg schreef op 15 februari 2004 @ 20:30:
Dit is namelijk een zuigercomp en nu gebruiken ze eigenlijk alleen nog maar scroll compressoren en die zijn niet echt geschikt voor voor lage zuigdrukken.
Bedoel je een 'echte' scroll, dus met 1 of 2 schroeven erin, of bedoel je een roterende compressor? Deze twee worden nogal vaak door elkaar gehaald. Een roterende compressor (zo'n langwerpig ding dus met de elektrische aansluitingen aan de bovenkant en een soort van receiver eraan geknoopt) is geen scroll, maar heeft meer iets weg van een Wankelmotor; deze werkt met een excentrisch wiel om het gas te verdrijven.

Deze kunnen wel degelijk lage zuigdrukken halen; vaak lager dan zuigercompressoren. Het enige probleem is dan de warmteafvoer; ze zijn zonder uitzondering 100% zuiggas gekoeld. Geen zuiggas (vacuum), geen koeling.

Check ook deze pagina over het gebruik van dit soort compressoren als vacuumpomp:
http://www.belljar.net/refrig.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 11:07 ]

Verwijderd

Ik volg in stilte in de hoop mijn kennis te verbreden :)

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 07:25:
[...]

Bedoel je een 'echte' scroll, dus met 1 of 2 schroeven erin, of bedoel je een roterende compressor? Deze twee worden nogal vaak door elkaar gehaald. Een roterende compressor (zo'n langwerpig ding dus met de elektrische aansluitingen aan de bovenkant en een soort van receiver eraan geknoopt) is geen scroll, maar heeft meer iets weg van een Wankelmotor; deze werkt met een excentrisch wiel om het gas te verdrijven.

Deze kunnen wel degelijk lage zuigdrukken halen; vaak lager dan zuigercompressoren. Het enige probleem is dan de warmteafvoer; ze zijn zonder uitzondering 100% zuiggas gekoeld. Geen zuiggas (vacuum), geen koeling.

Check ook deze pagina over het gebruik van dit soort compressoren als vacuumpomp:
http://www.belljar.net/refrig.htm
Je hebt wel gelijk,vaak hebben wat kleinere airco's zo'n roterende .
Alleen in de wat grotere vanaf ongeveer 5a6 kilowatt zie je meestal scroll.
Ik ben ook niet zo'n airco man en wat ik bedoelde is dat jij nog een zuigercompressor hebt en die zie je niet vaak meer in de airco's.

Verwijderd

Haeg schreef op 16 februari 2004 @ 19:43:
Je hebt wel gelijk,vaak hebben wat kleinere airco's zo'n roterende .
Alleen in de wat grotere vanaf ongeveer 5a6 kilowatt zie je meestal scroll.
Ik ben ook niet zo'n airco man en wat ik bedoelde is dat jij nog een zuigercompressor hebt en die zie je niet vaak meer in de airco's.
Nee, klopt. Maar die compressoren zijn dan ook niet bepaald recente beestjes :P

Overigens hebben we vandaag de 2e prom van Twynn hervuld met propaan om eens te kijken wat dat deed. Serenity heeft 'm nu; die gaat 'm eens aan de tand voelen. 't is wel een US prom, dus met 9cc compressor ipv 11cc voor de 220V modellen.

Het ding deed bij mij -49C (0.6 bara / -53C SST) op een 2500+ @ 2.06Vcore, 2600MHz (meen ik). Niet slecht lijkt me, al heb ik weinig ervaring met proms. Ik heb er voor de zekerheid nog een beetje propaan extra ingegooid; dan kan Serenity 'm goed afregelen op zijn proc.

Dat was dus een goed gelukt testje met propaan; wat mij betreft komt er in die chiller van Twynn ook propaan. 18 euro voor 7.5kg is een leuk prijsje voor koudemiddel, en 't werkt nog met minerale olie ook.

Wat helaas niet werkte was een beetje ethyleen bijmengen om meer richting R507 te gaan. Met nog geen gram erbij schoot de zuigdruk omhoog; de temperatuur helaas ook.

En terwijl ik bezig was met de Prom heeft Twynn nog wat draden gelegd in mijn cascade; de cascade is nog slechts 4 draden verwijderd van stekker-erin-en-draaien-maar, inclusief het in kunnen stellen van de minimale verdampertemperatuur.

Verwijderd

waar heb je dat propaan zo goedkoop vandaan dan als ik vragen mag?

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 00:10:
[...]

Overigens hebben we vandaag de 2e prom van Twynn hervuld met propaan om eens te kijken wat dat deed. Serenity heeft 'm nu; die gaat 'm eens aan de tand voelen. 't is wel een US prom, dus met 9cc compressor ipv 11cc voor de 220V modellen.

.
Noemen die yankees een 9CC compressor dan ook een NL11F.
Ik dacht dat die 11 voor de cc's stond.

Verwijderd

Haeg schreef op 17 februari 2004 @ 23:41:
[...]

Ja mij lijkt het ook sterk dat er een verschil in vermogen zit, denk toch echt dat dit tot de electra beperkt blijft en de prom zelf dezelfde prestaties haald, ook nooit verschil gezien tussen reviews uit de USA en Europa.

EDIT:
Overegens moet ik wel zeggen dat de temps de met propaan zijn gehaald heel netjes zijn, weet je nog dat wij eerst een hele tijd naar propaan hebben lopen zoeken Dabit :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 00:06 ]

• Twynn
Die 11 staat volgens mij ook voor de cc's :)
In de us-versie zit een NF9FX.
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 00:05:
Ja mij lijkt het ook sterk dat er een verschil in vermogen zit, denk toch echt dat dit tot de electra beperkt blijft en de prom zelf dezelfde prestaties haald, ook nooit verschil gezien tussen reviews uit de USA en Europa.
Er zit wel iets verschil in. De compressor draait maar op 110V, en officieel ook 60Hz. Via een trafo draait het ding hier ook gewoon goed, maar dan op 50Hz, dus iets langzamer.
De rest van de electra is gewoon gelijk :)
Maar in praktijk merk je weinig verschil.

Verwijderd

Maar je zou toch zeggen dat er verschil in moet zitten, hoe kan het dan dat er tussen (2:11x100%) 18,2% CC verschil toch hetzelfde resultaat word gehaald, is er voor de rest helemaal niks anders aan de prom (behalve dat hij standaard voor 60HZ @ 110V is) :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 21:06:
waar heb je dat propaan zo goedkoop vandaan dan als ik vragen mag?
Formido...

Ik had maar een flesje gehaald. Aanstekergas als protectiegas is ook een dure grap; die busjes zijn zo leeg. Propaan moet ook werken vond ik, en een degelijke fles met kraan erop is toch wat prettiger werken dan een busje aanstekergas dat aan een ventiel vastgelijmd zit en opengehouden word met een lijmklem.

Verder kan ik het propaan ook gebruiken met m'n brander, en als koudemiddel. Dus geen verkeerde investering, zo'n bus propaan.
Nope, die noemen dat een NL9FX.
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 00:05:
Nee, maar (60Hz/50Hz) * 9 = 10.8. Dus dezelfde capaciteit als de 11cc/50Hz compressoren. 't verschil zit 'm in het laten draaien van een 60Hz compressor op 50Hz.
Overigens moet ik wel zeggen dat de temps de met propaan zijn gehaald heel netjes zijn, weet je nog dat wij eerst een hele tijd naar propaan hebben lopen zoeken Dabit :)
Dat weet ik ja. Maar dat was zuiver propaan; nu heb ik gewoon barbeknoei-propaan. Werkt ook. Ik liep toevallig tegen dat flesje aan, en ik had zoiets van 'is 't niks dan kan ik er altijd de brander mee stoken'. Drukmeter erop gehangen, en 't is redelijk zuiver propaan wat erin zit. Niet zo heel veel butaan erbij iig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 11:01:
[...]

Nee, maar (60Hz/50Hz) * 9 = 10.8. Dus dezelfde capaciteit als de 11cc/50Hz compressoren. 't verschil zit 'm in het laten draaien van een 60Hz compressor op 50Hz.
Mr. Hard begrijpt het nu helemaal :)

Verwijderd

dank dabit, lokale campingwinkel had enkel campinggaz maar zal zo ff kijken bij formido :).

toch vreemd trouwens dat ethyleen niet mengt in die prom. heb nog is naar standaard mengsels zitten kijken maar die zitten toch ook soms grote verschillen tussen de kookpunten van de gassen. misschien is het toch belangrijk dat de gassen op moleculair niveau gemengd zijn. denk aan metaal legeringen, duraluminium is een mengsel van alu en een klein beetje koper. Het materiaal heeft een lagere smelttemperatuur dan beide stoffen. Gooi je echter een beetje koperpoeder door alupoeder en je probeert het te smelten zal dit nog niet smelten op het punt van duraluminium. (beetje vreemd voorbeeld maar gaat om de idee ;) )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 14:36:
dank dabit, lokale campingwinkel had enkel campinggaz maar zal zo ff kijken bij formido :).

toch vreemd trouwens dat ethyleen niet mengt in die prom. heb nog is naar standaard mengsels zitten kijken maar die zitten toch ook soms grote verschillen tussen de kookpunten van de gassen. misschien is het toch belangrijk dat de gassen op moleculair niveau gemengd zijn. denk aan metaal legeringen, duraluminium is een mengsel van alu en een klein beetje koper. Het materiaal heeft een lagere smelttemperatuur dan beide stoffen. Gooi je echter een beetje koperpoeder door alupoeder en je probeert het te smelten zal dit nog niet smelten op het punt van duraluminium. (beetje vreemd voorbeeld maar gaat om de idee ;) )
Meschien een vreemd voorbeeld maar het is iig een voorbeeld dat ik als phase change noob nog kan volgen dus van mij mag je ze vaker gebruiken ;)

Verwijderd

't heeft er iets mee te maken of de stoffen in elkaar oplossen of niet. Ik weet het niet, en neimand heeft me ooit een acceptabel onderbouwd antwoord op die vraag gegeven...

En dat ze niet in elkaar oplossen heeft een paar leuke voordelen voor mij. Vandaar ook dat experiment.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 16:18 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
hoe zit het nou precies met slagvolume, als je bijvoorbeeld een sc15 pakt hoeveel slagvolume heeft die?? 15 cc dan?

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 21 februari 2004 @ 00:04:
hoe zit het nou precies met slagvolume, als je bijvoorbeeld een sc15 pakt hoeveel slagvolume heeft die?? 15 cc dan?
Je hebt in 1 keer goed geraden je mag door voor de wasmachine :D ;)

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
maar hoeveel zou mijn 1,5pk dan hebben?? het is een l'unite CAJ4511A is dat dan 45cc??

ik las net dat het een hoge druk compressor was, wat bedoelen ze hier precies mee

[ Voor 70% gewijzigd door AMD 64 op 21-02-2004 15:31 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 21 februari 2004 @ 14:57:
maar hoeveel zou mijn 1,5pk dan hebben?? het is een l'unite CAJ4511A is dat dan 45cc??
Nee ,en het is ook geen anderhalf pk .
Het is een 1pk met 32.7 cc

Verwijderd

AMD 64 schreef op 21 februari 2004 @ 14:57:

ik las net dat het een hoge druk compressor was, wat bedoelen ze hier precies mee
Gemaakt voor een hoge ingangsdruk, dus een hoge verdampingstemperatuur, dus voor airco en warmtepomptoepassingen.

Deze compressoren zijn bij vriestoepassingen wat minder efficient, en ze kunnen te warm worden omdat ze het zuiggas gebruiken voor koeling. Een lagere ingangsdruk betekent minder zuiggas om de motor mee koel te houden.

Overigens viel dat bij mijn aircocompressor wel mee, dat te warm worden.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Haeg schreef op 21 februari 2004 @ 15:31:
[...]

Nee ,en het is ook geen anderhalf pk .
Het is een 1pk met 32.7 cc
Dit is toch ook een R12 compressor

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Haeg schreef op 21 februari 2004 @ 18:28:
[...]

Dit is toch ook een R12 compressor
klopt, dan zal ik toch maar een andere compressor regelen 32 cc is wat weinig lijkt me

Verwijderd

Weinig? Mijn high-stage compressor is ook zoiets geloof ik.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 22 februari 2004 @ 13:04:
[...]

klopt, dan zal ik toch maar een andere compressor regelen 32 cc is wat weinig lijkt me
Een prom heeft maar een 11CC compressor dus ik denk dat je best wat koud kan krijgen.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
het idee van twynn vind ik eigenlijk ideaal voor mij, alleen mijn pa is niet blij als ik en die 1 pk en een sc15 laat draaien..

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 22 februari 2004 @ 13:56:
het idee van twynn vind ik eigenlijk ideaal voor mij, alleen mijn pa is niet blij als ik en die 1 pk en een sc15 laat draaien..
Wat wil je nu eigenlijk ?

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
een zo koud mogelijke cpu, een koude gpu, en matige gekoelde northbridge met niet al te veel stroom verbruik

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

ut kan allemaal, alleen die laatste toevoeging lijkt me de moeilijkste. (hoewel, dat ligt eraan hoeveel je onder "niet al te veel" verstaat.)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
AMD 64 schreef op 22 februari 2004 @ 13:56:
Misschien is je vader wat meer voor, als je je wat meer zou inlezen op het onderwerp, en er dus even aan gaat studeren.

Als je dan zelf met een plan, en spullen komt, wil hij vast wel solderen & vullen.

offtopic:
Ook voor ons is het handiger als je ff studeerd, dan komen die 'ik gok dat hij deze specs heeft maar kben te lui om in een datasheet te kijken' vraagjes niet meer

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
haha daar hebbe jullie gelijk in, ik zal goed studeren en een goed systeem bedenken :*) en twynn suc6 met je project, hiervan kan ik ook nog wat van opsteken

offtopic:
mijn pa stond al versteld dat ik zoveel afwist van koelingen, binnen een paar weken wist ik al vrij veel, terwijl ik daarvoor er nog niks vanaf wist

[ Voor 36% gewijzigd door AMD 64 op 22-02-2004 14:36 ]

Pagina: 1