Toon posts:

WD120GB 7200 8MB Traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik zit met een probleem, Ik heb in mijn pc een WD120GB 7200 8MB zitten en deze is heeeeeeeeeeeeel erg traag.

Ik heb in mijn pc zoals jullie in mijn sig kunnen zien 2 HDD's in mijn pc.

HDD1 IBM 60 GB 7200 2MB
HDD2 WD 120 GB 7200 8MB

Als ik o.a. bestanden uitpak duur dit heel lang veel langer dan in het begin toen ik mijn HDD had. Dus ik heb met Sysoft Sandra gekeken hoe snel hij liep en daar kwamen de volgende gegevens uit:

IBM 60 GB

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bijst211/60.JPG

WD 120 GB

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bijst211/120.JPG

Zoals jullie kunnen zien scheelt dit enorm veel dat verklaart waarschijnlijk ook waarom alles zo traag gaat.

Wat heb ik al allemaal gedaan:

- WD tool laten draaien of er fouten in de HDD => HDD helemaal goed geen fouten
- Nieuwe Windows XP install
- HDD ipv. Moederbord IDE naar PCI RAID kaart. op dit moment
(De IBM is op alle twee de mogelijkheden wel snel)
- Andere IDE kabel.

Wat ik nog niet heb gedaan is de WD geformateerd, dit komt omdat ik geen ruimte heb om ongeveer 80 GB te backuppen :(

Nog ter info op de IBM draaid Windows XP de WD is alleen voor Backup enz.

Als ik nog wat vergeten ben zeg het me maar volgens mij heb in nu redelijk alles wel verteld :)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-03 23:14

Nitai

Live the life you love.

Je moet ze in DMA mode zetten ipv PIO, heb je dat gechecked? Staat overigens in de FAQ van BalusC...

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-03 18:32
je vergelijkingsmateriaal is ook niet helemaal perfect, een single disk vergelijken met een RAID 0 setup is een beetje scheef

maar idd, probeer eens dma ipv pio

[ Voor 14% gewijzigd door drienties op 11-02-2004 21:42 ]

Verwijderd

drienties schreef op 11 februari 2004 @ 21:41:
je vergelijkingsmateriaal is ook niet helemaal perfect, een single disk vergelijken met een RAID 0 setup is een beetje scheef

maar idd, probeer eens dma ipv pio
Tsja, vergelijking maken met een raid-0 setup is ook behoorlijk scheef! Voor de rest eff checken van DMA en PIO! Tmoet dus DMA zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nitai schreef op 11 februari 2004 @ 21:36:
Je moet ze in DMA mode zetten ipv PIO, heb je dat gechecked? Staat overigens in de FAQ van BalusC...
Sorry was ik nog vergeten te melden jah de hdd staat gewoon netjes op UDMA

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 13:15
Mijn WD1200JB haalt ongeveer 50 megabyte p/s onder linux. Dus dat moet onder windows ook wel lukken zou ik zeggen. Kan goed met PIO te maken hebben. Is je cpu-load hoog?

Verwijderd

Topicstarter
Eastern schreef op 11 februari 2004 @ 21:52:
Mijn WD1200JB haalt ongeveer 50 megabyte p/s onder linux. Dus dat moet onder windows ook wel lukken zou ik zeggen. Kan goed met PIO te maken hebben. Is je cpu-load hoog?
Nee de CPU-load is hetzelfde als bij de IBM en niet hoog gewoon normaal

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand nog waar dit aan zou kunnen liggen ??

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 18:31

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je de SMART-status al eens uitgelezen van je schijf. Misschien issie een btje brak, je zou ook eens je chipsetdrivers van je mobo's chipset kunnen updaten. Wellicht datet iets helpt, maar aangezien je IBM-schijf het wel gewoon vlot doet...

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

heb je het ook al gecheckt in een andere pc?

mischien is je schijf gewoon brak.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 22:57 ]

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 16:59

Alternativ

4 8 15 16 23 42

En als je de Harde schijf in een andere bak neerhangt ivm conflicten ofzow :(

alternativ

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-03 11:25
ik heb sinds kort ook een 120gb maxtor 8mb en vond hem ook erg traag.

Nu even getest en ik haal 18698 kB/s

Okk niet erg goed kwa score :'(

Hij is ook steeds aan het swappen. Net of ik te weinig intern geheugen heb maar dat is niet zo.

[ Voor 28% gewijzigd door robbynaish op 11-02-2004 23:09 ]

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 13:15
Hangt die schijf niet met een andere (evt. ata33 device, cdrom / brander / dvd ) aan hetzelfde kanaal. De kabel is net zo snel als de langzaamste.

Verwijderd

Wat in zo'n geval nog eens wil helpen is niet formatteren maar fdisken en van de grond af opnieuw opzetten. Maar dan moet je hem dus leeghalen.

Verder de basics heb je vast al gecheckt: jumpers, juiste aansluiting op de juiste kabel?

Naar mijn mening moet de WD een vlotte schijf zijn.
Als je meerdere schijven hebt komt dat bijvoorbeeld tot zijn recht door een groot bestand te (un)-Rarren van de een naar de andere schijf. Heb je dat wel eens getest?

Als je alles geprobeerd hebt en hij blijft te langzaam terug naar de winkel ermee. Dan is er iets mee en komt het een keer tot een uitval.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 23:16 ]

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-03 16:13
Op welke udma mode wordt je schijf aangestuurd?

want die snelheid ziet er pio of multi-word uit, als je zegt dat het geen pio is schiet er maar 1 mogelijkheid meer over...

Transfer Rate (Buffer to Host)
· 100 MB/s (Mode 5 Ultra ATA)
· 66.6 MB/s (Mode 4 Ultra ATA)
· 33.3 MB/s (Mode 2 Ultra ATA)
· 16.6 MB/s (Mode 4 PIO)
· 16.6 MB/s (Mode 2 multi-word DMA)

Een oplossing wat wel eens kan helpen is in apparaatbeheer je primair of je secundair (waar de schijf aanhangt) ide kanaal eens te verwijderen, en dan bij een reboot automatisch terug laten installeren. Dan kan het zijn dat de snelheid terug juist staat...
Eens het proberen waard denk ik :)

edit:
ok ik zie dat je windows al geherinstalleerd had dus als dat al niet werkte...

[ Voor 7% gewijzigd door mylar op 11-02-2004 23:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eastern schreef op 11 februari 2004 @ 23:03:
Hangt die schijf niet met een andere (evt. ata33 device, cdrom / brander / dvd ) aan hetzelfde kanaal. De kabel is net zo snel als de langzaamste.
Nee de HDD zit op een ATA133 kabel als master zonder voor de rest er nog iets aan

Verwijderd

op m'n werk heb ik honderden schijven gezien maar nog nooit met een probleem als dit. dus waarschijnlijk zit het in je schijf probeer hem om te wisselen voor een andere

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het dan zo vreemd dat bij die tool van WD hij gewoon allemaal goed doorkomt want volgens die tool is er niks met de hdd aan de hand :(

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
je zou um ook kunnen defragmenteren, dat helpt toch? of is dit weer te simpel gedacht van mij :?

Verwijderd

Sandra lijkt me niet echt betrouwbaar als HD Benchmark. Je zou ook nog eens kunnen proberen te testen met HDTach ( http://www.simplisoftware.../index.php?request=HdTach ) of ATTO Disk Benchmark...

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:38
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 00:57:
Sandra lijkt me niet echt betrouwbaar als HD Benchmark. Je zou ook nog eens kunnen proberen te testen met HDTach ( http://www.simplisoftware.../index.php?request=HdTach ) of ATTO Disk Benchmark...
Sandra is prima als hd benchmark, omdat het in tegenstelling tot sommige andere programma's allerlei lees en schrijfmodussen checked en rekening houdt met je schrijfcache. Deze schijf is abnormaal traag, ik haal minstens het dubbele (meestal meer) met een WD 80g 8mb. Ik zou er gewoon mee terug gaan, misschien kan je een regeling treffen waardoor je een nieuwe koopt en dan de boel effe ghost naar de nieuwe en dan de oude terugbrengt en je geld terug krijgt.. (Dit is mij gelukt bij Norrod)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-03 11:25
zoals ik zei heb ik ook een zeer trage maxtor 120gb.

Dit is al de tweede want de eerste was na 1 week dood en heb ik een nieuwe gekregen maar die presteert niet goed.
Deze lijkt dus constant te swappen en dat had ik voorheen nooit. Zelfs met opstarten hoor je dat en als je programma's opstart. Alleen in idle mode is hij stil.

Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in de 120gb 8mb serie van maxtor.

Verwijderd

Topicstarter
JdeBruijn schreef op 12 februari 2004 @ 01:07:
[...]

Sandra is prima als hd benchmark, omdat het in tegenstelling tot sommige andere programma's allerlei lees en schrijfmodussen checked en rekening houdt met je schrijfcache. Deze schijf is abnormaal traag, ik haal minstens het dubbele (meestal meer) met een WD 80g 8mb. Ik zou er gewoon mee terug gaan, misschien kan je een regeling treffen waardoor je een nieuwe koopt en dan de boel effe ghost naar de nieuwe en dan de oude terugbrengt en je geld terug krijgt.. (Dit is mij gelukt bij Norrod)
Mijn HDD komt van de Mycom of ik geloof dat ik er toen iets van 170/180 euro voor betaald heb, alleen ik ben al als een gek aan't zoeken geweest maar kan nergens mijn bonnetje vinden :'( :'( iemand ervaring of ik er zo mee terug kan gaan ? of doen ze daar erg moeilijk, hij komt trouwens uit Mycom Apeldoorn.

Verwijderd

Topicstarter
Superstudent schreef op 12 februari 2004 @ 00:43:
je zou um ook kunnen defragmenteren, dat helpt toch? of is dit weer te simpel gedacht van mij :?
Dat heb ik ook gedaan maar dat gaf ook geen effect,

Net als dat swappen dat klopt wel zo ongeveer soms gaat hij als een gek bezig zonder dat ik wat doe 8)7 lekker is dat zeker als je een game aan't spelen bent.
Kan ik dat misschien niet ergens uitzetten ??
Pagina: 1