Toon posts:

Lan binnen lan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is zo:
@home komt binnen op mijn win2k server, daar wordt het met een 2e geroutteerd naar een switch waar 3 pc's aan hangen.
Nu heb ik aan 1 van die 3 pc's een bleutooth apparaatje hangen wat de pc ziet als een nic, nu heb ik op mijn laptop ook zon bleutooth ding, en wil ik zo kunnen internetten.
Wat moet ik op die ene pc instellen? En belangrijker, een ander of hetzelfde netwerk als wat ik al gebruik voor mijn bestaande LAN?
Ik krijg internet namelijk niet gedeeld (in XP Pro), als ik dat probeer dan verwijst hij naar mijn bestaande DHCP server.

Ip addressen: @Home ---> win2k,192.168.0.1 ---> switch

swiitch ---> pc1 192.168.0.5
pc2 192.168.0.6 nu heb ik hier dat bleutooth ding aanhangen.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk dat het voldoende is om 'Internet Delen' aan te zetten op deze machine.. Maar ik weet het niet zeker; want je post is niet erg helder...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 07:45
als op die computer waar je bleutooth adapter inzit XP staat kan je een netwerk brug maken tussen de normale nic en de bleutooth adapter, hierdoor word het 1 netwerk

dan hoef je veder ook geen internet sharing op die machine aan te zetten, alleen een brug is voldoende

[ Voor 25% gewijzigd door eXcyle op 11-02-2004 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
eXcyle schreef op 11 februari 2004 @ 20:35:
als op die computer waar je bleutooth adapter inzit XP staat kan je een netwerk brug maken tussen de normale nic en de bleutooth adapter, hierdoor word het 1 netwerk

dan hoef je veder ook geen internet sharing op die machine aan te zetten, alleen een brug is voldoende
Heb ik gerobeerd, de brug word goed gemaakt maar verder geen respons.
De 1e nic is de gewone nic, dhcp toegekend adres van mijn server: 192.168.0.5 normaliter, en de 2e nic, heb bleutooth apparaat wat moet ik daar mee doen?
En hoe maak ik die brug dan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bridge nu aan de gang, maar de verbinding is zooo traag, en als ik die brug niet heb dan heb ik een goede verbinding.
Internet werkt trouwens niet, hij zegt wel bezig met openen van pagina, maar verder komt ie niet. Ik kan trouwens niet pingen maar ik krijg wel een dns respons van dbsch.home.nl

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Internet ---> win2k server ---> switch --->
pc1 (bleutooth doggle) ---> laptop
pc2
pc3

Ff nog een keer uitgelegd, want niet iedereen snapte het.

Internet komt dus binnen op de 2k server, wordt verdeeld over een aantal pc's.
Een van die pc's hangt een bleutooth doggle aan en op mijn laptop ook.
bestaande lan: 192.168.0.x
bleutooth doggle: 192.168.1.x
Ik kan beide bridgen, dan krijgt mijn laptop netjes een ip adres met dns achtervoegsen van dbsch.home.nl, maar pingen werkt niet en internetten ook niet. Heel vaag allemaal.
De server heeft geen usb poort anders zou het wel makkelijker zijn.
Kan iemand me helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 09:21 ]

Verwijderd

Waarom geef je dat bluetooth verhaal een andere IP-range? Het zou de ellende wel eens kunnen veroorzaken. Probeer gewoon op dat bluetooth verhaal ook eens 192.168.0.x te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 11:08:
Waarom geef je dat bluetooth verhaal een andere IP-range? Het zou de ellende wel eens kunnen veroorzaken. Probeer gewoon op dat bluetooth verhaal ook eens 192.168.0.x te zetten.
Dat werkt niet omdat het in hetzelfde subnet,
de xp machine is nu een soort router dus ik moet wel een ipadres uit een ander subnet pakken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40

lier

MikroTik nerd

Als je de XP machine als brug instelt is het dus geen router maar een bridge.

Probeer in ieder geval even in dezelfde range (draait er nog firewall software e.d. op de XP bak ?)

Waarom eigenlijk Lan binnen lan als titel ?

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 12-02-2004 11:42 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op 12 februari 2004 @ 11:40:
Als je de XP machine als brug instelt is het dus geen router maar een bridge.

Probeer in ieder geval even in dezelfde range (draait er nog firewall software e.d. op de XP bak ?)

Waarom eigenlijk Lan binnen lan als titel ?
Bridge werkt niet.
Ik heb geen firewall draaien.
Lan binnen lan omdat ik een lan probeer te creeren binnen mijn bestaande lan.

Verwijderd

de xp machine is nu een soort router dus ik moet wel een ipadres uit een ander subnet pakken.
Dat is dus niet waar, zelfs is het onwenselijk. De eerste drie posities van je IP-range moeten gewoon hetzelfde zijn, die worden door subnetmask ook afgeschermd van de buitenwereld. Als je dat dan toch anders wilt maak je het subnetmask tot 255.255.0.0, maar dan ben je wel vreemd bezig, dat is het niveau van externe routers, die dingen die dus in de KPN-centrale staan. Idealiter houd je voor de installatie binnenshuis gewoon 1 IP-range aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 16:43:
[...]

Dat is dus niet waar, zelfs is het onwenselijk. De eerste drie posities van je IP-range moeten gewoon hetzelfde zijn, die worden door subnetmask ook afgeschermd van de buitenwereld. Als je dat dan toch anders wilt maak je het subnetmask tot 255.255.0.0, maar dan ben je wel vreemd bezig, dat is het niveau van externe routers, die dingen die dus in de KPN-centrale staan. Idealiter houd je voor de installatie binnenshuis gewoon 1 IP-range aan.
alsje even goed leest zal je zien dat hij een LAN binnen in een bestaande LAN wil hebben. Deze MOET je dus op ander subnet draaien. dus niet allebei de verbindingen op bijv 255.255.255.0 maar 2 verschillende.

dan werkt het gegarandeerd.

Verwijderd

Om het even te verduidelijken, subnetmask schermt met dat nummer 255 de positie af. Probeer dat voor de grap bij je zelf maar eens op een ander getalletje te zetten dan 0 of 255, dan krijg je een foutmelding. Je kunt dus inderdaad binnen 1 LAN ongeving die derde positie niet verschillend maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 19:05:
Om het even te verduidelijken, subnetmask schermt met dat nummer 255 de positie af. Probeer dat voor de grap bij je zelf maar eens op een ander getalletje te zetten dan 0 of 255, dan krijg je een foutmelding. Je kunt dus inderdaad binnen 1 LAN ongeving die derde positie niet verschillend maken.
lees nou zelf eens goed. het gaat hier niet om 1 LAN maar dus eigenlijk 2, waar 1 computer van uitmaakt.

TS doe gewoon het volgende:

1e verbinding: IP met subnet 255.255.255.0
2e verbinding IP met subnet 255.255.0.0

werkt het allemaal naar behoren, en ja ik heb dat hier ingesteld.(niet voor de grap)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu aan de gang. thx

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 19:05:
probeer maar eens 240 of 224.

subnetmask is niet alleen een scheiding van 0 en 255 maar geeft het punt aan wanneer een deel van een adres een network ID is of een adres binnen dat netwerk.

je geeft een range aan van 0 tot 32 bits breedte van het network ID, het overgebleven gebied wordt je device ID.

De standaard is klasse C, 240 (255) logische adressen. Zo veel PC's krijg jij niet in 1 huis gepropt :)
Pagina: 1