[PHP & .NET] Is het te verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 22:23
Ik ben zelf erg onder de indruk van de functionaliteit van het .NET framework. Ik zou erg graag hier applicaties voor schijven. Zelf ben ik erg fan van PHP en moet ik niks (echt niks) van ASP hebben.

Tja, en dat is dan dus jammer.
Volgens Microsoft is het .NET framework niet gebonden aan een bebaalde taal of script-language. Het zou dus technisch mogelijk moeten zijn om een PHP.NET implementatie te krijgen. Nu vraag ik me dus af of dit, binnen enige tijd, te verwachten is en of dit dan serieus genomen zou moeten worden. (wordt het net zo krachtig?)

Ik heb al her en der gezocht maar nergens valt een echt duidelijk antwoord buiten geruchten te vinden.
Is er een tweaker die meer info heeft over deze combinatie of is het stom om hier ook alleen maar aan te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me niet aangezien PHP (evt in combinatie met MySQL) opensource is en daar doet Microsoft niet aan.

Ik weet eigenlijk niet of je als Microsoft zijnde .NET functionaliteit aan PHP zou mogen toevoegen aangezien het eigenlijk opensource en iedereen mag het, meen ik gewoon bewerken. Dus kan volgens mij MS er gewoon wel dingen aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:06

OMX2000

By any means necessary...

Het was op windows in php al mogelijk om com componenten aan te roepen. Maar om een php.net te maken zou php gecompileerd dienen te worden naar de IL. Het is op zich goed mogelijk, want er zijn al legio talen waarvoor dat al mogelijk is.
Maar ik denk dat je eerst goed moet weten wat .Net nu allemaal inhoudt. Want php verhoudt zich niet hetzelfde tot asp.net als het deed tot asp.
In asp.net is er een scheiding tussen de aspx en de code behind. Op die manier kun je een scheiding maken tussen html/xhtml en de logica. Die scheiding is in php niet aanwezig, dus zit daar al een "mismatch".

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Maxonic schreef op 11 februari 2004 @ 20:24:
Ik ben zelf erg onder de indruk van de functionaliteit van het .NET framework. Ik zou erg graag hier applicaties voor schijven. Zelf ben ik erg fan van PHP en moet ik niks (echt niks) van ASP hebben.
offtopic:
Waarom moet je niks hebben van asp(x)? Omdat het onbekend terrein is?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxonic
Maar ik denk dat je eerst goed moet weten wat .Net nu allemaal inhoudt. Want php verhoudt zich niet hetzelfde tot asp.net als het deed tot asp.
Ik zie .net een beetje als een mogelijkheid om een programma achter een internetpagina te hangen. Een beetje een kruising tussen een Java applet en een compileerbare ServerSide scripting language.
Als ik de presentaties van Microsoft mag geloven zal het een nieuwe, zoniet de eerste, generatie internettoepassingen voortbrengen.
Waarom moet je niks hebben van asp(x)? Omdat het onbekend terrein is?
Ja misschien wel ja. Zou het ook wel fijn vinden om mijn PHP kennis te recyclen, maargoed, als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:31

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik zie .net een beetje als een mogelijkheid om een programma achter een internetpagina te hangen. Een beetje een kruising tussen een Java applet en een compileerbare ServerSide scripting language.
Dan moet je je toch eens beter in het .Net framework gaan verdiepen, wil je zo een oordeel gaan geven. Hoe verklaar je anders bijvoorbeeld het bestaan Winforms? Webforms zijn maar een klein onderdeel van het .Net framework.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 11-02-2004 23:03 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokki
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
http://www.zend.com/php/ask_experts.php
Q: Will there be a PHP 5.NET language (like VB.NET C#.NET) for Microsoft .NET Platform in the nearby future ?

A: Dynamic scripting languages such as PHP don't map well into Microsoft's IL. While it may be possible to come up with such an implementation, it will most probably not include all of the features of PHP, and will be very inefficient. It all boils down to a simple answer - 'no'.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maxonic schreef op 11 februari 2004 @ 20:24:
Als je niks met ASP te maken wil hebben wat heeft dat dan met ASP.NET te maken behalve de gelijkenis wan de naam?

Dat is namelijk de enige gelijkenig met ASP dat ASP.net heeft. Het is totaal anders op gezet en ik vind het dus ook een zeer vreemde reden om er niks mee te maken te hebben. Juist het ASP.NET framework bied ontzettend veel nieuwe technieken om met web-applicaties overweg te gaan. Het ASP.NET framework is zo ontwikkeld dat het zo veel mogelijk op WinForms lijkt als mogelijk.

Ik zie ook niet de reden voor een PHP.NET. Een taal als C# of VB.NET bieden al alle functionaliteit die het .NET platform te bieden heeft. En volgens mij lijkt de C# syntax al redelijk op die van PHP behalve dat je dan niet gebruik maakt van het '$' teken en dat je niet een of andere eval functie hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• gorgi_19

gorgi_19

En volgens mij lijkt de C# syntax al redelijk op die van PHP behalve dat je dan niet gebruik maakt van het '$' teken en dat je niet een of andere eval functie hebt.
Volgens mij zit deze functie ergens verstopt in CodeDom namespace, alleen snappen weinig mensen deze namespace echt.. :P

• .oisyn
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 20:30:
Het lijkt me niet aangezien PHP (evt in combinatie met MySQL) opensource is en daar doet Microsoft niet aan.
gelukkig hoeft MS zelf ook niet met een implementatie te komen en staat het iedereen vrij om er een te maken (.net is een open platform)
rwb schreef op 12 februari 2004 @ 00:12:
En volgens mij lijkt de C# syntax al redelijk op die van PHP behalve dat je dan niet gebruik maakt van het '$' teken en dat je niet een of andere eval functie hebt.
:X

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Maxonic
OK, goed.

Ik wil graag beginnen met een nieuw projectje waar ik zo'n 2 jaar mee bezig zal zijn. (in php)
Met het oog op de toekomst denk ik toch dat ik me in ASP.NET icm C# moet gaan verdiepen.
Ik denk dat php het wel een tijd overleefd maar ik wil onderhand ook wat meer functionaliteit in mijn brouwsels zien. :)
Vooral het feit dat het event driven is geeft grote voordelen t.o.v. php.

Ik ga dus aan de slag :)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is toch een beetje zo. Dat de taal voor de rest compleet anders is haalt niet uit maar als je bijvoorbeeld het volgende stukje code uit de P&W faq neemt lijkt dat redelijk op C, C++, C# of Java vindt ik
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
session_start (); 
session_register ( 'blaat' ); 

if ( !session_registered ( 'blaat' ) ) { 
   $blaat = "Blaat"; 
} else { 
   echo 'Blaat was reeds gedefinieerd: ' . $blaat; 
}

of dan in C# als je ervan uit gaat dat er dezelfde functies bestaan natuurlijk
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

session_start (); 
session_register ( "blaat" ); 

if ( !session_registered ( "blaat" ) ) { 
   blaat = "Blaat"; 
} else { 
   echo( "Blaat was reeds gedefinieerd:" + blaat ); 
}

Ik vindt het wel redelijk op elkaar lijken. Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen het Type systeem en in C# zitten nog veel meer functionaliteiten en OO mogenlijkheden maar ik had het alleen over de globale syntax van de taal.

Laat ik het zo zeggen. PHP lijkt ieder geval meer op C# of J# dan op VB.NET

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

rwb schreef op 12 februari 2004 @ 09:26:
[...]

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
session_start (); 
session_register ( 'blaat' ); 

if ( !session_registered ( 'blaat' ) ) { 
   $blaat = "Blaat"; 
} else { 
   echo 'Blaat was reeds gedefinieerd: ' . $blaat; 
}
Als dat zo in de FAQ staat wordt het tijd dat ie eens geupdate wordt ;)

Verwijderd

$_SESSION['blaat'] = "blaat";

Zo registreer je tegenwoordig een sessie.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bosmonster schreef op 12 februari 2004 @ 09:34:
[...]

Als dat zo in de FAQ staat wordt het tijd dat ie eens geupdate wordt ;)
:) ik zou niet weten wat er fout aan is maar het staat er toch echt in
Mijn sessie-variabelen worden niet opgeslagen

• Maxonic
Maargoed.. Behalve de syntax kan er nog veel verschillen.
Als de opzet van een programma gewoon compleet anders is dan is dat lastiger om te leren dan een nieuwe syntax.

Maar wat heb ik zoals nodig om te beginnen. De FAQ is in het .NET gedeelte nl. nogal mager.
Microsoft Visual Studio.net, .NET module voor Apache en een goed boek? Of mis ik dan iets?

[ Voor 36% gewijzigd door Maxonic op 12-02-2004 13:57 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is toch een beetje zo. Dat de taal voor de rest compleet anders is haalt niet uit maar als je bijvoorbeeld het volgende stukje code uit de P&W faq neemt lijkt dat redelijk op C, C++, C# of Java vindt ik
Taal bestaat niet alleen uit syntax. In C# moet je bijvoorbeeld je variabelen van tevoren declareren en hebben ze een vast type, en bovendien is PHP allesbehalve OO (hoe wil je bijvoorbeeld een losse functie gaan declareren in .net? Daar staat alles in classes)

Een taal kun je niet gebruiken als je alleen maar de syntax kent, en dat is eigenlijk wel wat je hier beweert :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op 12 februari 2004 @ 13:58:
[...]

Taal bestaat niet alleen uit syntax. In C# moet je bijvoorbeeld je variabelen van tevoren declareren en hebben ze een vast type, en bovendien is PHP allesbehalve OO (hoe wil je bijvoorbeeld een losse functie gaan declareren in .net? Daar staat alles in classes)

Een taal kun je niet gebruiken als je alleen maar de syntax kent, en dat is eigenlijk wel wat je hier beweert :)
Nee hoor dat probeer ik totaal niet te beweren, in tegendeel zelfs.
Ik vindt het wel redelijk op elkaar lijken. Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen het Type systeem en in C# zitten nog veel meer functionaliteiten en OO mogenlijkheden maar ik had het alleen over de globale syntax van de taal.
En waarom ik dat zei is omdat de topic starter op een of andere manier blijkbaar wat tegen ASP heeft
Zelf ben ik erg fan van PHP en moet ik niks (echt niks) van ASP hebben.
En omdat de meeste mensen ASP meteen met VB verbinden wou ik even uitleggen dat ASP.NET totaal anders is als ASP en dat je dus ook echt niet in VB.NET hoeft te programmeren ( Natuurlijk hoeft dat in ASP ook niet maar dat even terzijde ).

Daarnaast vraagt de TS of er ooit een PHP.NET komt. Als dat het geval zou zijn zou dat nog steeds met hetzelfde type systeem opgebouwd moeten worden omdat dat nou eenmaal de basis van de IL is. Dus wat er uiteindelijk op neer zou komen dat als er PHP.NET zou komen er een taal zou komen die wel wat op C# zou lijken, J# lijkt immers ook zeer veel op C#. Het enige grote verschil tussen VB.NET, J# en C# ligt dus ook in de syntax.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

rwb schreef op 12 februari 2004 @ 14:05:
Nee hoor dat probeer ik totaal niet te beweren, in tegendeel zelfs.
wel :P :
Maar ik snap nu wat je bedoelt :) Je bedoelt dat de TS de syntax van VB misschien ranzig vindt, en daarom geen ASP.Net wil gebruiken. En wat jij aangeeft is dat vb.net niet de enige taal is die je kunt gebruiken, en dat de syntax van C# een stuk minder ranzig is (je keek dus meer vanuit het oogpunt van de TS dan dat je gewoon PHP en C# met elkaar vergeleek, wat imho niet kan, vandaar mijn :X eerder in deze draad ;)). Zit ik zo goed? :)
Als dat het geval zou zijn zou dat nog steeds met hetzelfde type systeem opgebouwd moeten worden omdat dat nou eenmaal de basis van de IL is.
mwoa, het zou op zich nog kunnen met wat syntactische suiker die gewoon de IL genereert die op type checkt, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een struct die alle types kan bevatten. In vb.net kun je trouwens wel nog steeds gebruiken van veel van de voorgedefinieerde functies die je in VB6 ook had, het is in dat geval dus niet alleen de syntax. Het zou me niet verbazen dat dat voor J# ook zo is, anders zie ik echt totaal niet het nut van een aparte taal als J# die qua syntax al enorm lijkt op C#. Maar goed, dat weet ik verder niet

• gorgi_19

gorgi_19

In vb.net kun je trouwens wel nog steeds gebruiken van veel van de voorgedefinieerde functies die je in VB6 ook had, het is in dat geval dus niet alleen de syntax
Volgens komen deze netjes uit Microsoft.VisualBasic; ik geloof dat je ook in C# een aantal van deze voorgedefinieerde functies kan gebruiken :)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
offtopic:
niettes
[...]
Maar ik snap nu wat je bedoelt :) Je bedoelt dat de TS de syntax van VB misschien ranzig vindt, en daarom geen ASP.Net wil gebruiken. En wat jij aangeeft is dat vb.net niet de enige taal is die je kunt gebruiken, en dat de syntax van C# een stuk minder ranzig is (je keek dus meer vanuit het oogpunt van de TS dan dat je gewoon PHP en C# met elkaar vergeleek, wat imho niet kan, vandaar mijn :X eerder in deze draad ;)). Zit ik zo goed? :)
yep
mwoa, het zou op zich nog kunnen met wat syntactische suiker die gewoon de IL genereert die op type checkt, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een struct die alle types kan bevatten. In vb.net kun je trouwens wel nog steeds gebruiken van veel van de voorgedefinieerde functies die je in VB6 ook had, het is in dat geval dus niet alleen de syntax. Het zou me niet verbazen dat dat voor J# ook zo is, anders zie ik echt totaal niet het nut van een aparte taal als J# die qua syntax al enorm lijkt op C#. Maar goed, dat weet ik verder niet
Je hebt in VB.NET inderdaad wat oude methodes die je nog kunt gebruiken maar volgens mij is dat niets meer als syntactische suiker die meteen op een of andere class uit het framework wordt gemapped. Maar hoe dat precies weet ik niet.

Alle VB.NET code die ik heb gezien kan je ieder geval bijna allemaal per regel 1 op 1 naar C# vertalen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh ja natuurlijk worden ze gemapped naar een andere klasse, of staan ze in een eigen namespace. Maar wat ik bedoelde was dat een taal als vb.net wel met die functionalteit komt, en ik het dus niet raar vindt als J# dat ook doet voor een aantal typische java/J classes

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op 12 februari 2004 @ 14:25:
Oh ja natuurlijk worden ze gemapped naar een andere klasse, of staan ze in een eigen namespace. Maar wat ik bedoelde was dat een taal als vb.net wel met die functionalteit komt, en ik het dus niet raar vindt als J# dat ook doet voor een aantal typische java/J classes
ja dat vindt ik ook niet zo vreemd inderdaad, zelfs C# zit helemaal vol met aliassen.

Zo bestaat er in .NET helemaal geen int, long en float maar zijn dat Int32, Int64 en Single en C# heeft daar gewoon een alias voor. Maar dat doet niks af aan het feit dat het in princiepe gewoon hetzelfde is op de syntax na.

• Maxonic
Maar mag ik even tussen deze discussie komen met mijn bovenstaande vraagje ? :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je het .NET framework geinstalleerd hebt en je hebt IIS op je computer heb je in princiepe genoeg om te beginnen.
Visual Studio.NET is natuurlijk altijd handig om te hebben en het bespaart je zeker een hoop werk.
Voor de rest is het mischien handig om de QuickStart tutorials op o.a. www.asp.net eens door te bladeren.

Pagina: 1