Toon posts:

[TV Sony Trinitron] Blauwe lijnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een andere tv neergezet op mijn kamertje, een Sony Trinitron 72 cm van ongeveer 6 jaar oud (in prima staat).
Blijkt nu dat er diagonaal (bijna horizontaal) blauwe lijnen op het beeld komen... Je ziet ze niet echt als je gewoon een zender aan het bekijken bent, maar als het beeld zwart is zijn ze duidelijk aanwezig. Ik neem aan dat dit niet hoort....

Ik heb al getest of er misschien invloed was van andere apparaten in de buurt, maar zelfs als de tv vrij staat en geen enkel apparaat op hetzelfde stopcontact is aangesloten zijn ze aanwezig.
Een laatste idee is dat het misschien te maken heeft met het feit dat de stopcontacten hier in huis niet geaard zijn. Kan het daardoor komen? of kan het nog ergens anders aan liggen?

Verwijderd

Kijk eens op:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_tvfaq7.html#TVFAQ_018
En lees eens over retrace lines.
Jouw klacht " terugslaglijnen" kan veroorzaakt worden door een defect in de rgb eindtrap (beeldbuis print) of een te hoge G2 afregeling op de hoogspannings transformator of zelfs een defecte beeldbuis.
Check vooral ook op losse contacten en lekkende elco's op de beeldbuis print.

Verwijderd

Heb ik ook gehad. Precies hetzelfde zoals jij het omschrijft. Dan staat je G2 te hoog.
Kan teruggedraaid worden door een monteur. Doe dit bij voorkeur wel bij zo min mogelijk omgevingslicht.