Linux op Commodore 64 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
Vorige week vond ik tijdens een opruimsessie mijn oude C-64 terug. Hij had al wat jaartjes stof liggen verzamelen onderin de gangkast.
Omdat we sinds een aantal weken een netwerktje thuis hadden leek het me handig dat ding om te bouwen tot een netwerkserver of iets dergelijks....

Een huisgenoot wist mij te vertellen dat je tegenwoordig bijna overal Linux op kunt draaien. Dat leek me wel een goed idee voor dat oude ding.

Omdat ik niet zo heel veel van computers af weet ben ik maar begonnen met Knoppix.

Nu is het zo dat een C-64 niet met cd's kan werken. Zo'n ding werkt nog met bandjes. Dus ik op mijn stereo die cd overgetaped op een bandje... Dat ging op zich nog wel goed.

Mijn vraag is nu alleen: Hoe kun in je een C-64 van een bandje laten booten ? En als dat werkt, waar moet ik dan de netwerkkabels in pluggen. Of zou het nu hebben te werken met floppies ?

Load "Linux" ,8,1
RUN

}:O

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
hehehe van cd naar bandje ? :D :D

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Laad jij maar fijn een OS in 64kb geheugen >:) Suc6 ermee :P

Ey!! Macarena \o/

• odysseus
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik vrees dat de C64 niet beschikt over zaken als een MMU, die voor Knoppix wel noodzakelijk zijn. Daar valt nog wel omheen te werken (er is een Linux-versie die zonder MMU kan werken), maar dan zit je nog met de CPU. Dat is een Motorola 6510 en die ondersteunt geen x86-instructies :). Het gaat dan ook niet zonder meer lukken, tenzij er iemand genoeg tijd heeft gehad om Linux te porten naar die Motorola-processor :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Load "Linux" ,8,1
RUN

prachtig!
dit ga ik in m'n sig zetten.

Effe serieus.
De C64 is een 8bit 'putertje. Linux heeft een 32bit CPU nodig. (spijtig, maar waar)

Er zijn wel een paar linux-achtige clones die werken op de 6502 of de 8502 (C128), maar dit is bijna niet te doen.

Als je echter multitasking wilt hebben op een C64 + internet, is dit wel mogelijk, maar niet door linux erop te zetten.

Ga eens kijken bij het Contiki Operating System voor 8bit CPUs (waaronder de C64):
http://dunkels.com/adam/contiki/index.html

Veel plezier ermee.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
haha grapjas.. overtapen op bandje :P

Ik dacht wel dat er (een soort van) Linux voor de MSX is, maar dan heel erg beperkt. En ook al is dat er ook voor de c64, zonder netwerkaansluiting kom je sowieso niet ver als je hem in wilt zetten als netwerkserver }:O

Verwijderd

Ehm Ruben314...

Meen je 't serieus?

Mocht je 't serieus menen, dan hier een serieus antwoord: Nee, dat gaat niet.

De C=64 heeft zijn besturingssysteem, BASIC, reeds in een ROM-chip aan boord. Deze is niet zonder meer te vervangen.

Al zou de C=64 over de benodigde processorkracht beschikken en zou er een linux versie van 64kb zijn, dan zou je nog een ROM chip moeten proggen en de oude vervangen.

Of je zou Linux als virtueel OS moeten runnen, maar daarvoor moet je dus weer een soort emulator gaan proggen :P

Mocht je 't toch niet serieus bedoelen, en zit je nu hard te gniffelen achter je pc, dan wens ik je bij deze een haperende stoelgang toe.

Verwijderd

Wat geluid maakt dat bandje als je hem afspeelt?

• M4RTiN
Afbeeldingslocatie: http://lng.sourceforge.net/lunix/c64_start.png
Preemptive multitasking (up to 32 tasks, 7 priorities)
Dynamic memory management (in chunks of 256 or 32 bytes)
Runtime code relocation
IPC (inter process communication) through pipes
IPC through signals
(minimal) REU support
SCPU compatible
Hardware stack swapping (C128 only)
256K RAM C128 compatible
>30 standard applications available
Support for standard RS232 userport interface
Support for swiftlink RS232 interface
Virtual consoles
Hardware accelerated 80 columns console on C128 in C64 mode
Native C128 version available
(simple) command shell (with history function)
Support for CBM (IEC bus) devices (e.g. 1541)
Open source, comes with all needed (cross-) development tools
Widely configurable for your needs
LNG can be terminal and terminal server (RS232)
Support for SLIP packet encapsulation over serial links
Support for PPP (packet encapsulation) over serial links
Loop back packet driver for off-line client-server trials
TCP/IP stack (and clients for telnet, ftp and pop3
A simple web server (experimental)
Support for the DFC77 receiver (radio-transmitted time signal in europe/germany)
Support for the Smart Watch Chip (another real time clock)
Support for IDE64 RTC
Support for IEC bus via 64net/2
Support for o65 object format (experimental)
Online help system

http://lng.sourceforge.net/

Verwijderd

Met Linux kan veel, maar ik denk dat die commandore toch wel wat tè oud is. :P
Bovendien, een cdrom "overtapen" via je cd-speler werkt volgens mij al helemaal niet, omdat een cd-speler geen computerdata kan verwerken.

anyway, suc6 met je netwerk :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

_/-\o_ Ok, dat linux veel kan, wist ik, maar op een C=64 ? eens graven in mijn doos meuk >:)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Ik vind het geweldig grappig dit topic :D

• M4RTiN
core-0.19-c64.puc - LNG kernel for standard Commodore64 (PU-Crunched)
core-0.19-c64.zip - LNG kernel for standard Commodore64 (ZIPed)
core-0.19-c128.puc - LNG kernel for standard Commodore128, VDC 80 char (PU-Crunched)
core-0.19-c128.zip - LNG kernel for standard Commodore128, VDC 80 char (ZIPed)
core-reu-0.19-c64.puc - LNG kernel for Commodore64 with REU (PU Crunched)
core-reu-0.19-c64.zip - LNG kernel for Commodore64 with REU (ZIPed)
core-vic80-0.19-c64.puc - LNG kernel for Commodore64, split screen 80 char (PU Chrunched)
core-vic80-0.19-c64.zip - LNG kernel for Commodore64, split screen 80 char (ZIPed)

ik zou zeggen down ze @ http://lng.sourceforge.net/lunix/lngsrc/binary/ en probeer es wat uit...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De grap heeft nu lang genoeg geduurd denk ik, google kan je vast helpen met uitvinden waar linux op draait, en welke leuke dingen je allemaal met je C64 uit kunt spoken, ik vermoed trouwens sterk dat een cdrom op bandje zetten daar niet een van is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.