Toon posts:

[DIY] Supertweeter

Pagina: 1
Acties:
  • 622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdje geleden heb ik een nieuwe center aangeschaft: Jamo concert center. Mooie center qua looks en qua geluid.

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/Copy%20of%20HTset21.jpg

Alleen valt het hoog een beetje tegen in volume tov mijn Elipsons. Ik wil onder geen voorwaarde de behuizing openmaken ivm met eventuele toekomstige verkoop. Nu zat ik met de supertweeters van Tannoy in m'n achterhoofd eens te denken aan een leuk knutsel projectje: DIY supertweeter.

Eerst een paar plaatjes van de SuperTweeter reeks van Tannoy waarop het design gebaseerd zal worden:

ST-50 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hilberink.nl/codehans/stweet5.jpg

ST-100 >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.hilberink.nl/codehans/stweet6.jpg

ST-200 _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.hilberink.nl/codehans/stweet7.gif

Het project bestaat uit 3 delen nl:

- Behuizingen ontwerpen en bouwen

- Driver selecteren:

Kandidaten:

* Visaton G25ND 50 euro.
[25mm dome, tot 20kHz vanaf 3kHz in te zetten.]

- Filter ontwerpen en bouwen

De behuizing wil ik van een massief stuk hout maken. Ik moet even kijken waar ik hier in de buurt aan een stuk kan komen.

De driver ben ik nog niet uit. Als jullie een goed idee hebben, please tell me.

Filters maken heb ik nog nooit gedaan maar daar zal ik mij eens in gaan verdiepen. Ik wil graag een filter maken dat waar ik naar eigen smaak de cutt-off kan instellen en het volume.

Het budget voor het project ligt op 50 - 100 euro en is eventueel een beetje rekbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 19:41 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat dacht je van deze: http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_644.htm

Is lekker smal, kun je dus prima in een massief houten blok monteren en is ook nog eens afgeschermd. Daviesprijs is rond de 50 euro.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wel een grappig idee.. :) st-200 ziet er gelikt uit

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Ja die G25 ND ziet er goed uit. Die ovale plaat kan goed van pas komen. Wel jammer dat er ferrofluid gebruikt is.

cad:

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/g25nd.jpg

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Zo heel erg slecht is dat ferrofluid nou toch ook weer niet?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

offtopic:
Wtf is DiY :? Zie het overal staan maar weet de betekenis nie :X

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• HielkeJ
  • Niet online
GGS_VR6 schreef op 11 februari 2004 @ 19:44:
offtopic:
Wtf is DiY :? Zie het overal staan maar weet de betekenis nie :X
Do it Yourself :) (toch? 8)7)

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-10 17:29

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Do It Yourself?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ja het is momenteel wel een beetje een hot item met de huidige economische situatie ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

m.m schreef op 11 februari 2004 @ 19:43:
Zo heel erg slecht is dat ferrofluid nou toch ook weer niet?
Ferro is naar het schijnt slecht bij budget tweeters en goed bij dure tweeters. Meen ik ergens gelezen te hebben , don't shoot me when I'm wrong :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

HielkeJ schreef op 11 februari 2004 @ 19:49:
[...]

Do it Yourself :) (toch? 8)7)
offtopic:

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

http://www.visaton.com/english/artikel/art_643.htm

Die ga ik gebruiken voor een 3-way. Leuke aan deze is dat hij een fs heeft van 1200hz en dat ik hem erg goedkoop kon krijgen :D

Mischien is het een goed idee om voor de behuizing een extreem dikke MDF plaat te gebruiken (25mm+) zodat je die in een mooie vorm kan freezen. Je kan het ook proberen te buigen zoals iemand anders al heeft gedaan hier op GoT (zal strks topic zoeken) maar dat zal wel moeilijk zijn met een relatief kleine plaat. Tenminste als je die ronde vorm wilt.

[ Voor 50% gewijzigd door Twisted op 11-02-2004 20:12 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

TomSwinnen schreef op 11 februari 2004 @ 19:55:
[...]

Ferro is naar het schijnt slecht bij budget tweeters en goed bij dure tweeters. Meen ik ergens gelezen te hebben , don't shoot me when I'm wrong :)
Ferrofluid betekend vrij vertaald, metaalvloeistof. Dit is dus een dikke geleidende vloeistof welke in de luchtspleet van de magneet is gespoten. De spreekspoel van de dome moet hier doorheen bewegen en dat kan bij een dikkere vloeistof een mindere geluidskwaliteit betekenen.

Het voordeel van die vloeistof is dat de warmte een stuk beter afgevoerd kan worden, daardoor levert het een hogere termische belasting op. Maarja zoveel vermogen gaat er ook weer niet door een tweeter.

Aan de andere kant gebruikt met tegenwoordig dunne varianten als ferrofluid dus het gaat ook niet zo erg meer ten koste van de geluidskwaliteit. Dit heeft verder niet te maken met de prijs van de tweeter, er zijn hele goede tweeters zonder (Seas NoFerro) maar ook weeer hele goede modellen met Fluid. :)

Walter, heb je al een idee hoe je het gaat filteren? Is een Eq op je center geen doeltreffendere oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 20:10 ]

Verwijderd

wat is er zo mis met het openschroeven van een speaker dat je hem niet meer kan verkopen?
jamo gebruikt vaak Seas chassis, dus zal (als je 'm wel even uit elkaar haalt) er waarschijnlijk wel te zien zijn welke unit is gebruikt en kun je een exemplaar kopen met een beter geluid of rendement.
of wie weet is het nog gemakkelijker: een simpele aanpassing van een weerstand in het scheidingsfilter.

Verwijderd

Dat laastste is natuurlijk de oplossing, waarschijnlijk is de tweeter een paar decibel gedempt, als dat zo is, vervang je de weerstanden en zal de tweeter een hogere gevoeligheid krijgen, zonder dus de harmonie te verstoren met een toegevoegde tweeter.

Het Tannoy supertweeter idee is ook alleen als een aanvulling (speelt hoger dan je normale tweeter), als je in hetzelfde frequentie gebied van je huidige tweeter, er een ander model bijplaatst krijg je gegarandeerd last van pieken en dalen in het frequentie gebied.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is misschien wel een oplossing maar ik durf er niet aan te beginnen. Ik kan er niet achterkomen hoe die kast in elkaar zit zonder dat schuim aan de achterkant weg te halen.

Even een ontwerpje:

De gerevolvede elipse heeft dezelfde breedte hoogte verhouding als de tweeter zodat er als het goed is een gelijkvormige rand ontstaat aan de rand rond de tweeter. De tweeter zit +/- 46 uit het midden De diameter is nu 150 en de hoogte 75.

Grenen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/supertweeter2.jpg

Teak:
Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/supertweeter3.jpg

Die tannoy tweeters beginnen niet bij 20kHz hoor. Die kun je ook lager instellen. Buiten dat houd het me weer van de straat ;)

Maar idd ik zou het liefst bv eenzelfde tweeter als m'n fronts inbouwen in de center maar daar is helaas geen plek voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 20:57 ]

Verwijderd

Mooie tekeningen. :)

Als je nou die dopjes waar je grill pootjes in moeten eruit haalt, zitten daar geen schroeven achter?

Verwijderd

Topicstarter
Thanx. Ik krijg ze er niet makkelijk uit. Misschien kan ik een woofer los halen en zo bij het filter.

Als ik met m'n oren bij de tweeter zit klinkt het hoog best mooi. Het benadred qua klank best wel een beetje de tweeters uit m'n elipsons maar zodra ik verder van de kast vandaan kom gaat de middeltoner eroverheen lijkt het wel. Ik zou dan natuurlijk ook de middeltoner wat zachter kunnen laten spelen.

Volgens JT zat er in die concert serie een dure tweeter. Duurder als de G24ND. Toch nog maar eens goed over nadenken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 22:20 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hier nog een lijstje met tweeters die wat hoger komen in frequentie bereik

http://www.clofis.nl/nl/seas/SACD_DVD-Audio.htm

Vifa ringradiator komt ook tot circa 40-50khz en is niet zo duur. Als je de afgeschermde neemt heeft die een kleinere magneet. Volgens mij kun je de frontplaat wel verkleinen maar dat is wel een secuur klusje.

Ziet er wel mooi uit trouwens die ovalen behuizingen, Al enig idee hoe je dat gaat maken want dat is volgens mij niet zo eenvoudig.

Een stuk mooi (uitgewerkt) hout kun je waarschijnlijk nog wel krijgen bij de meubelmakers die nog echt zelf meubels maken (zoals de Stoof in leidschendam)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je denk dat er iets mis is met ferofluid, kom dan maar eens luisteren zou ik zeggen. Ik gebruik zelf 2x Visaton G25 FFL, en dat geeft prima geluid!

Coole 3D pics BTW :) Denk echter niet dat je naar iets moet kijken wat persee boven de 20 kHz uit moet komen. Een normale tweeter zal prima voldoen!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:39

mr_petit

opperprutser

kan je die center bi wiren?
het is namelijk beter om drivers die in hetzelfde freq gebied heel dicht bij elkaar te plaatsen (1/2 golflengte ofzo, er zijn meerdere theorieen).
wat je namelijk krijgt met 2 drivers in hetzelfde frequentiegebied is: interferentie.
(je kent het wel, dat proefje met die 2 speakers, het verhaal met de buiken en knopen).

en bij een tweeter lukt het natuurlijk absoluut nooit om ze beide binnen 1/2 golflengte te plaatsen. (daarom heb ik ook nooit gelooft in het 'supertweeterverhaal').
Hier heb je natuurlijk geen last van als je je bestaande tweeter niet aansluit (bi wire plaatjes weghalen).

Overigens hoeft ferrofluide helemaal niet slecht te zijn: naast een hogere belastbaarheid wordt de resonantiefrequentie ook nog eens verlaagd (kan je 'm vanaf een lagere frequentie inzetten). Veel tweeters hebben om deze reden ook nog eens een extra gekopeld luchtvolume (kamer).

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Gewoon bestaande tweeter wat aggresiever filteren, dat is je probleem imho. Elke tweeter haalt wel 20kHz. En daarboven is het effect zo klein dat een supertweeter niets toevoegd.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

TdV

Erg interessant dit, ik heb er opzich ook wel interesse in. Heb je eigenlijk veel aan dat hoge frequentiegebied zonder SACD?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 10:04:
Gewoon bestaande tweeter wat aggresiever filteren, dat is je probleem imho. Elke tweeter haalt wel 20kHz. En daarboven is het effect zo klein dat een supertweeter niets toevoegd.
Niet elke tweeter haalt 20 Khz!Als je de gafrieken van veel dometweeters bekijkt zitten ze meestal al op - 12 db op 20 Khz,en echt dat hoor je dan niet meer!(Als je het kan horen!)
Andere tweeters hebben daar geen moeite mee,zoals magnetostat tweeters of bandje tweeters.Die gaan gemakkelijk door tot 30 Khz bij - 3 Db!
En goede magnetostat tweeters van Philips zijn niet zo duur....Hebben ook eigenlijk geen echte kast nodig....Zijn echter wel een stuk groter dan die hier genoemde dometweeter,maar elke magnetostat of bandje tweeter is daar aan superieur!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 10:37:
[...]

Niet elke tweeter haalt 20 Khz!Als je de gafrieken van veel dometweeters bekijkt zitten ze meestal al op - 12 db op 20 Khz,en echt dat hoor je dan niet meer!(Als je het kan horen!)
Andere tweeters hebben daar geen moeite mee,zoals magnetostat tweeters of bandje tweeters.Die gaan gemakkelijk door tot 30 Khz bij - 3 Db!
En goede magnetostat tweeters van Philips zijn niet zo duur....Hebben ook eigenlijk geen echte kast nodig....Zijn echter wel een stuk groter dan die hier genoemde dometweeter,maar elke magnetostat of bandje tweeter is daar aan superieur!
Dan moet je echt extreem slechte tweeter hebben, veel budget tweeters halen gewoon, on axis weliswaar, de 20kHz wel. Ik heb meerdere dome's gebruikt en heb er nooit problemen mee gehad in vergelijking met mijn huidige tweeter die 40 kHz haalt (-3db).

• devastate
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-01 13:15
:)

[ Voor 102% gewijzigd door devastate op 12-02-2004 14:44 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

TdV schreef op 12 februari 2004 @ 10:12:
Erg interessant dit, ik heb er opzich ook wel interesse in. Heb je eigenlijk veel aan dat hoge frequentiegebied zonder SACD?
Correctie: Heb je veel aan dat hoge frequentiegebied met SACD. Volgens mij zijn daar de meningen ook nog sterk over verdeeld.
Pagina: 1