Toon posts:

[acad 2000] schaal tekening/printer niet gelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezers,

Autocad 2000 houdt tussen de buitenmaat van de modelruimte, en het raster met de limits , een kleine tussenruimte .
Dit heeft als gevolg dat het kader v/d modelruimte 1 op 1 geprint wordt, maar de tekening zelf net iets kleiner is.
Autocad 14 heeft dit probleem helemaal niet.
Weet iemand hoe ik dit op kan lossen.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:33
Teken je met paperspace/modelspace of plot je vanuit modelspace?
Als je met paperspace werkt moet je gewoon even zorgen dat je mview gewoon binnen de paperlimits blijft.
Ik heb er zelf nog nooit last van gehad. Maar misschien komt dat omdat ik vanaf acad 14 met ps/ms ben gaan tekenen tot nu acad 2004.

Verwijderd

Topicstarter
LS

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Ik probeer het anders , omdat dit de eerste keer is dat ik tweakers gebruik, en dus geen ervaring heb in problemen op schrift te zetten.

Ik tekende altijd in acad14 met MS/PS.
Aanmaken ging als volgt.

In PS bepaalde ik de limits, ( de papierruimte waar mijn printer nog kon printen).
Ongeveer 1 cm binnen deze limits maakte ik een mvieuw.
Met de opdracht list heb ik de maat van de vieuwport opgemeten.
In MS maakte ik limits die gelijk waren aan de maat van de vieuwport.
Het resultaat was dat het nulpunt van het raster op het nulpunt van de vieuwport lag.
Dit alles overgenomen uit het boek autocad 14 van Ir. Boeklagen.
Printen op scaal 1/1 altijd goed

Autocad 2000, en 2004 leggen dit zogenaamde nulpunt niet op elkaar.
Zodat de vensterlijn van de vieuwport wel 1op1 geprint wordt, maar de objecten ietsje kleiner.

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 17:07
waarom regel je de schaal in je viewport niet met zoom-scale? en dan 1/100xp, dan heb je schaal 1:100, en 1/1xp dus voor schaal 1/1

[ Voor 14% gewijzigd door Holgster op 11-02-2004 20:08 ]

Br(36) Ba(56)

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:33
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 19:15:
LS

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Ik probeer het anders , omdat dit de eerste keer is dat ik tweakers gebruik, en dus geen ervaring heb in problemen op schrift te zetten.

Ik tekende altijd in acad14 met MS/PS.
Aanmaken ging als volgt.

In PS bepaalde ik de limits, ( de papierruimte waar mijn printer nog kon printen).
Ongeveer 1 cm binnen deze limits maakte ik een mvieuw.
Met de opdracht list heb ik de maat van de vieuwport opgemeten.
In MS maakte ik limits die gelijk waren aan de maat van de vieuwport.
Het resultaat was dat het nulpunt van het raster op het nulpunt van de vieuwport lag.
Dit alles overgenomen uit het boek autocad 14 van Ir. Boeklagen.
Printen op scaal 1/1 altijd goed

Autocad 2000, en 2004 leggen dit zogenaamde nulpunt niet op elkaar.
Zodat de vensterlijn van de vieuwport wel 1op1 geprint wordt, maar de objecten ietsje kleiner.
Zoals de post hier boven aangeeft doe is verschalen naar 1/1.
Volgens mij hoef je vanaf acad 2000 ook je mview niet meer over te tekenen maar kan acad dat zelf doen.
Ik weet alleen niet meer of het een lisproutine van me stagebedrijf was of standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Tito

Of ik de vieuwport zelf teken of het autocad automatisch laat doen maakt niets uit.
altijd zit er een tussenruimte tussen de limits en de vieuwportrand.
Of ik met de zoomfactor werk of niet, en of ik ga verschalen voor het printen of niet altijd is de ( schaal ) te klein.
B.V. schaal 1/1 in autocad een circel getekend van 100 mm, op paier staat dan een circel van 99 mm.
Ik denk zelf dat het probleem bij allle tekenaars zit, maar dat het niet ondekt wordt omdat de maten meestal niet worden nagekeken, en bij een scaal van 1/100xp is het verschil miniem.
Omdat ik aan modelbouw doe ( ik maak heteluchtmotortjes ) teken ik 1 op 1 op een a4 papier de onderdelen, die ik vervolgens uitknip en op metaal plak, en vandaaruit ga ik boren en zagen.
Dus voor mij zijn deze maten van wezenlijk belang.
Zou je eens uit kunnen proberen of dit effect bij jou optreed, of dit heb je misschien al gedaan.
Pagina: 1