Unanttended Installatie met RIS bij een PCverkoopbedrijf

Pagina: 1
Acties:

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 18:24
Ik loop stage bij een bedrijf die PC's verkoopt. Nu mijn 2de stageweek al bijna voorbij is, ben ik er al over aan het denken om de installatie bij PC's te veranderen.

Het bedrijf werkt nu volgens deze procedure:

1. PC word gebouwd en aangesloten
2. Bedrijf heeft zogenaamde preloadcd's van Win9x/W2kpro en XP pro.
3. CD's booten en meteen gaat een ghostscript lopen.
4. De PC boot en hij installeerd alles zelf.
5. De PC is klaar.

Wat ik dus wil gaan doen is, uitzoeken of dit makkelijker/sneller kan.
Ik heb al veel gelezen over deze kwestie. Op dit ogenblik maakt het bedrijf gebruik van Aopen mobo's met een intregrated Realtek 8139 netwerkkaart.
Deze heeft (nog) geen PXE ondersteuning.

Mijn idee is dus om op de W2k3 server RIS te installeren, en dan alle nieuw gebouwde pc's van het netwerk te laten booten. En deze pc's :? * FireStarter weet er nog niet alles vanaf, zouden dan volledig automatisch geinstalleerd moeten worden. En eventuele drivers die Windows XP niet heeft (bv de up2date nVidia/ATi, PCI I/O kaart, TVkaart, mobo en nog andere drivers) zou deze dan zelf mee te kopieeren, en te installeren?

Zou dit kunnen ofniet? De enige stap bij een installatie zou dan zijn:
1. Netwerkkaartje erin (3com)
2. Pc aanzetten

Als dit zou kunnen zou dat natuurlijk zoveel tijd besparen. Alleen moet het nu goed uitgezocht worden. Iedere week moeten er zo'n 50 pc's geinstalleerd worden. Dus iedere 10 min die je per pc bespaard is winst.

Hopelijk staat dit topic op de goede plek, en is er intresse in dit onderwerp.

w00t

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sorry dat ik het vraag, maar, wat is het voordeel hier nou van?

Op dit moment zie ik 1 stap:
- Bootabl cd er in, en pc aan drukken.
- cd er uit

Straks worden het er wat meer:
- Pc open
- 3com kaart er in (of, ipv deze twee: bootdisk?)
- pc booten... installeerd
- pc open
- kaart er uit
- pc booten en 3com drivers weghalen uit windows
- (diskette er uit)

Bovendien is windows 2003 server vrij duur.. misschien kan je beter naar een ander os daarvoor kijken?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ANdrode schreef op 11 februari 2004 @ 18:17:
Sorry dat ik het vraag, maar, wat is het voordeel hier nou van?
Het is mij ook niet helemaal duidelijk waarom je dit wilt. Wat mankeert er aan de huidige methode? Zoals je het beschrijft lijkt dat perfect te voldoen.

Vooral als RIS inhoudt dat je in elke PC tijdelijk een andere NIC moet stappen lijkt het me vrij zinloos. Booten vanaf CD is veel handiger als elke PC toch sowieso al een CDROM drive heeft.

Overigens vind ik RIS een perfecte manier om Windows machines unattended te installeren, maar het kost behoorlijk veel tijd om het werkend te krijgen, en waarom zou je eraan beginnen als je al een goede manier hebt om die machines te installeren?
Bovendien is windows 2003 server vrij duur.. misschien kan je beter naar een ander os daarvoor kijken?
RIS kun je, zover ik weet, alleen maar op een Windows server met Active Directory doen. Ik heb tenminste gezocht naar manieren om dit onder Linux/BSD te doen maar heb niks bruikbaars gevonden.

[ Voor 14% gewijzigd door downtime op 11-02-2004 18:26 ]

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 20:30

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Kopieren via het netwerk gaat theoretisch wel iets sneller 9 MegaByte/s via netwerk en ongeveer 7,8 MegaByte via een 52 speed cd-rom, maar ik denk niet dat dat erg veel uit gaat maken. Je praat over zo'n 20 seconden per GigaByte die je overzet ofzo.

Are you following me, Are you following me?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

RIS werkt inderdaad alleen op een Windows 200X domain met Active Directory installed. Dit is in topicstarter zijn situatie niet wenselijk.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 14:35

SED

Is het dan niet gemakkelijker om van diskette te booten met netwerkondersteuning voor je Realtek 8139 kaart en dan een netwerk mapping aan te leggen vanwaaruit je het script en de install draait.
Je hebt dan the best of both worlds..

Ris lijkt me niet echt veel toevoegen en dat gerommel met vreemde netwerkkaartjes omdat je anders geen PXE kunt starten lijkt me ook zinloos.

Copyright and left by SED...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:56
Dit is waarschijnlijk een geval van push-ICT. Het heeft geen enkel voordeel voor het bedrijf (en zelfs niet voor jou!) en je wilt het toch gaan proberen.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

inderdaad, nu weet je gewoon dat als je die cd erin gooit dat je wat anders kan gaan doen en net na je pauze loop je ff de geinstalleerde pc's langs om te kijken welke klaar zijn. De enigste optimalisatie hier is dus genoeg CD's >:)

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
4VAlien schreef op 11 februari 2004 @ 23:12:
inderdaad, nu weet je gewoon dat als je die cd erin gooit dat je wat anders kan gaan doen en net na je pauze loop je ff de geinstalleerde pc's langs om te kijken welke klaar zijn. De enigste optimalisatie hier is dus genoeg CD's >:)
En die CD's kunnen ook in de lade, als je gewoon ergens een server neerzet met die images. Een goede networkbootflop (of USB stick desnoods, het gaat toch om nieuwe PC's die kunnen ook van USB booten) die een drivemap aanmaakt en de juiste image ophaalt is genoeg.

Heb je ook meteen je snelheidsprobleem opgelost; je images komen immers over een netwerk, dat de potentie heeft sneller te zijn dan CD-Rom spelers.

Verwijderd

Hoort dit onder PNS??

Maar goed...misschien zou je eens kunnen kijken op
http://unattended.msfn.org/

Ik heb een unattended versie gemaakt met de mainboards die wij verkopen, alle drivers worden automatisch geinstalleerd, vervolgens worden in stille modus Nero, Winzip en powerDVD geinstalleerd. Zelfs alle hotfixes kunnen erin, maar voordat ik daar aan begin is SP2 al weer uit denk ik zo..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:27

Predator

Suffers from split brain

PNS -> WOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1