Vage strepen na installeren Zalman

Pagina: 1
Acties:

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb vorige week een Zalman passieve koeler gekocht en deze op mijn 9800SE @ Pro gemonteerd. Het ging allemaal goed ik had gewoon goed beeld, maar toen ik ging gamen kreeg ik vage strepen op me beeld, als ik met bijvoorbeeld battlefield een raket afschiet. Heel weinig heb ik het. Counter Strike doet het bijvoorbeeld perfect. Call of Duty doet het deels goed, ook dezelfde strepen als met battlefield. Het lijkt me stug dat het een hitte probleem is, omdat het al na een minuut gebeurd en het verergert niet, want ik kan uren gamen zonder problemen. Op dit moment kan ik niet voelen hoe heet die wordt, want kan nu ff niet bij videokaart, omdat hij in een home made case zit. Die helemaal dicht is en ik moet best wel wat schroeven los maken om te checken. volgende week moet hij wel open, om waterkoeling in te bouwen, dus dan kan ik de temps kijken. Ik weet niet precies wat het kan zijn, omdat hij het maar bij heel weinig dingen doet. Volgens mij heb ik hem er goed op gemonteerd. Maar misschien heb ik wat koelpasta wat er standaard bij zit geknoeid op de kaart, dat ie dat misschien doet. Heb weinig zin om het hele zalman blok er af te halen en er opnieuw op te zetten, ben blij dat hij er op zit nu :P. In de search kon ik niks vinden over dit probleem.
Wel ander soort strepen, maar dat was eigenlijk altijd dat de videokaart te heet werd. Of dat er korstluiting was. Dat kortslutiting zou het bij mij kunnen zijn, vanwege de koelpasta, maar ik weet niet of de koelpasta die er bij zit stroom geleid. Heeft iemand dit dus al eerder gehad, of weet iemand wat het is?

Hier nog wat plaatjes ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.mpsoft.myadsl.nl/computer/ScreenShot1klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mpsoft.myadsl.nl/computer/ScreenShot2klein.jpg

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Ik zie het niet echt, maar dat kan aan mij liggen :+
Toch lijkt het er wel heel erg op dat je kaart te warm wordt. Heb je m ook overgeclockt?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 11:20
Welke driver gebruik je, ik had hier ook last van in Halo, America's Army en de Gargoyle screensaver. Met 4.1 geen last van, dus het is IMO driver afhankelijk.

Je bedoelt toch die grijze strepen in de lucht :X

Ik had zelf last van uitgerekte polygonen tot helemaal in de verte van m'n scherm, alsof ze oneindig doorliepen. Dacht een overclock prob, maar toch driver gerelateerd vandaar.

[ Voor 48% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 11-02-2004 17:31 ]

Verwijderd

Probeer inderdaad eens (de)nieuw(st)e drivers. En als je hem overclocked hebt effe terugclocken :)

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Ik kan eerlijk gezegd ook geen strepen ontdekken. :?
Kan je ze mss ff aanduiden? :P

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 10:54
euh die strepen worden toch zo ie zo neit meegenomen in een screenshot of is dat nou mijn idee en die grijze strepen zien er niet echt abnormaal uit ik heb het spel neit dus ik weet ook niet of het hoort. zet anders de oude cooler er weer eens op en dan kijken of het weg is. Hoort er trouwens geen pasta tussen misschien dat er ergens een gat zit waar de koeler niet zit

• Rctworld
die strepen horen er volgens mij gewoon die inde lucht, want ze lopen niet door in het menu en zo

• Mister I
  • Niet online
Het zijn dus de strepen die achter een rakket aan lopen. Normaal zijn dit kleine rookwolken. Dit hoor dus absoluut niet. Ik probeer nog wel een screenshot te maken dalijk waar het wat duidelijker is. Bijvoorbeeld bij schoorstenen van een fabriek zie je ook groten strepen. En soms als je vuurt met wapen krijg je strepen van je kogels :? . De kaart draaide eerst op pro met lichte overclock. Hij draait nu weer helemaal op stock speed. Als het een hitte probleem is, waarom is het dan al binnen de minuut en alleen met schieten zo? Bij cs totaal geen problemen.
ik ga zo wel ff proberen te voelen aan de kaart, maar er blazen van links en rechts 12 cm fans op van enermax. Koelpasta zit lichte hoeveelheid op alle plaatsen waar nodig is. Ik weet wel wat voldoende is qua koelpasta, dus dat is het niet. Hij stoot wel warmte af, want me cpu is van 32 graden idle naar 35 graden gegaan.

edit
Draai al sinds de nieuwste drivers 4.1 een uurtje uit waren met ze.
Ik zal wel ff kijken of ik terug ga naar 3.7 en of ik het dan nog steeds heb.
Het lijkt op de screenshots niet irritant, maar het is het wel. Vrienden van mij die het spel ook zwaar veel spelen viel het meteen op.

[ Voor 15% gewijzigd door Mister I op 11-02-2004 17:40 ]

• Rctworld
misschien instellingen van de spellen aanpassen naar betere instellingen

• Mister I
  • Niet online
Rctworld schreef op 11 februari 2004 @ 17:48:
misschien instellingen van de spellen aanpassen naar betere instellingen
Nee, want daar is niks aan veranderd en alles draait al op max resoluties

Heb net aan de heatsink gevoeld van de kaart en die voelen heerlijk warm aan. Ik gok zo'n 40 graden. Dit is dus een mooie temp, dus de hitte overdracht gaat prima. En als er 12 cm fan over een blaast wat er nu gebeurt voel ik ook dat ie al snel wat koeler wordt. Dus qua is het prima.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik neem aan dat je koelpasta heb gezet tussen de zalmann en je GPU?
heb je dan ook koelpasta gezet op basis van zilverdeeltjes? want als ik het me goed herinnert, zijn er redelijk wat ati9700's (oudere kaart maargoed) gesneuveld doordat er wat koelpasta (en altijd artic silver of variant daarop) op de componentjes terecht was gekomen. (van die kleine electrocomponentjes vlak bij de gpu)

• Mister I
  • Niet online
pokeran schreef op 11 februari 2004 @ 17:55:
ik neem aan dat je koelpasta heb gezet tussen de zalmann en je GPU?
heb je dan ook koelpasta gezet op basis van zilverdeeltjes? want als ik het me goed herinnert, zijn er redelijk wat ati9700's (oudere kaart maargoed) gesneuveld doordat er wat koelpasta (en altijd artic silver of variant daarop) op de componentjes terecht was gekomen. (van die kleine electrocomponentjes vlak bij de gpu)
Als je me ts hebt gelezen dan zie je dat ik gewoon de standaard koelpasta er op gedaan heb die erbij geleverd is. Dit heb ik in de juiste hoeveelheid gedaan, ik doe dit namelijk wekelijks bij cpu's van klanten. Alleen ik weet wel, dat ik wat geknoeid er mee had, en dus is er misschien wat rondom de gpu gebleven. Maar weet iemand dus of het standaard geleverde koelpasta stroom geleid :?
Ik haal desnoods op z'n vroegst volgende week uit elkaar, omdat ik dan toch in me case moet zijn voor waterkoeling.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39

Shunt

Boe

gewoon even goed schoon maken met een wattenstaafje.
en iets van alcehol ofzo. en dan goed laten drogen en waarschijnlijk is het dan weg. zo niet maakt je cooler waarschijnlijk geen goed contact met je gpu

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Mister I
  • Niet online
Shunt schreef op 11 februari 2004 @ 19:23:
gewoon even goed schoon maken met een wattenstaafje.
en iets van alcehol ofzo. en dan goed laten drogen en waarschijnlijk is het dan weg. zo niet maakt je cooler waarschijnlijk geen goed contact met je gpu
Die koeler zal wel goed contact maken, want na een hele tijd gegamed te hebben net, was hij best wel heet, maar niet te heet hoor.

Verwijderd

Hebben we het hier misschien over een Zalman ZM80C-HP VGA Heatpipe cooler?
Ik zie nergens in dit topic een type cooler staan namelijk.

Als dat zo is dan raad Zalman het gebruik van de bijbehorende ZM-OP1 aan voor jou videokaart.
Een 9800 wordt gewoon te warm om passief te koelen.
Temps met de standaard fancooler lopen al gauw boven de 50° als ie intensief moet werken, laat staan zonder fan ;)

• Mister I
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 19:35:
Hebben we het hier misschien over een Zalman ZM80C-HP VGA Heatpipe cooler?
Ik zie nergens in dit topic een type cooler staan namelijk.

Als dat zo is dan raad Zalman het gebruik van de bijbehorende ZM-OP1 aan voor jou videokaart.
Een 9800 wordt gewoon te warm om passief te koelen.
Temps met de standaard fancooler lopen al gauw boven de 50° als ie intensief moet werken, laat staan zonder fan ;)
Ja daar hebben we het over.
Maar... Ik heb er van 10 cm afstand van links en rechts een 12 cm fan op staan, dus hij blijft wel koel genoeg, ik zal volgende week ff proberen hem schoon te maken en hem met volop fans bewaaien kijken of de kuur het zelfde blijft

• Mister I
  • Niet online
Ik heb even wat duidelijkere screenshots gemaakt, dan zien jullie precies wat ik bedoel :P

Afbeeldingslocatie: http://www.mpsoft.myadsl.nl/computer/ScreenShot21klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mpsoft.myadsl.nl/computer/ScreenShot24klein.jpg

Zoals je bij plaatje 1 ziet, waar de helicopter in brand staat, dat het vuurtje een lange streep krijgt.

Bij plaatje 2 zie je bij de raketten alleemaal strepen er onder.

Ik heb deze shots genomen toen me pc net 5 minuten aan stond vanmorgen en de videokaart mooi koel was. Hij is nu wel wat warmer al.

[ Voor 30% gewijzigd door Mister I op 12-02-2004 08:16 ]

• Rctworld
ja nu zie ik het. misschien iets beschadigt?

• Mister I
  • Niet online
Rctworld schreef op 12 februari 2004 @ 08:23:
ja nu zie ik het. misschien iets beschadigt?
Ja zo ver was ik ook al dat er misschien iets beschadigd is, maar wat :?
Is het misschien kortsluiting ergens of zoiets, of is het toch een hitte probleem. Maar het is alleen met dit soort dingen bij ontploffingen en zo.

• Rctworld
koelpasta ergens tussen gekomen? Probeer als je je pc weer open gaat maken gewoon weer met originele koeler en zo te draaien en dan kijken of het nog steeds zo is.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39

Shunt

Boe

je zegt zelf dat je pasta gemorst hebt.
dan lijkt het me dat je dat eerst eens HELEMAAL schoon moet gaan maken ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Mister I
  • Niet online
Shunt schreef op 12 februari 2004 @ 09:45:
je zegt zelf dat je pasta gemorst hebt.
dan lijkt het me dat je dat eerst eens HELEMAAL schoon moet gaan maken ;).
Ok ;) zal ik doen. Maar het kan toch geen kwaad als deze pasta stroom geleid?
Dus weet iemand of hij stroom geleid of niet

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 03:08

Nobby

Nuts!

Test zelf of het geleid met een multimeter op een uitgesmeert druppeltje (als je nog wat over hebt gehouden) :?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Mister I
  • Niet online
DAlchemist schreef op 12 februari 2004 @ 15:27:
Test zelf of het geleid met een multimeter op een uitgesmeert druppeltje (als je nog wat over hebt gehouden) :?
Heb wel over, maar heb helaas geen multimeter bij de hand :'(

• Nobby

Nobby

Nuts!

Mister I schreef op 12 februari 2004 @ 15:50:
[...]

Heb wel over, maar heb helaas geen multimeter bij de hand :'(
een batterijtje en een ledje dan?

Gewoon die uitgesmeerde druppel deel laten uitmaken van de stroomkring.
En als dat ledje wat doet dan geleid het dus B)

[ Voor 10% gewijzigd door Nobby op 12-02-2004 15:54 ]

Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Mister I
  • Niet online
DAlchemist schreef op 12 februari 2004 @ 15:53:
[...]

een batterijtje en een ledje dan?

Gewoon die uitgesmeerde druppel deel laten uitmaken van de stroomkring.
En als dat ledje wat doet dan geleid het dus B)
Zal eens kijken of dat vanavond lukt :p

Update
Heb catalyst 3.9 geinstalleerd maar dat heerft ook niet geholpen :'(

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Uhh, koelpast zou onder normale druk toch niet elektrisch geleidend mogen zijn?

• Nobby

Nobby

Nuts!

bbbrumbrum schreef op 12 februari 2004 @ 16:37:
Uhh, koelpasta zou onder normale druk toch niet elektrisch geleidend mogen zijn?
Waarom niet? Als het door die geleidende deeltjes de warmte beter overbrengt :?

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
misschien dat je de heatsink te strak op je GPU hebt vastgezet?
heb ik wel eens eerder gezien, dat mensen de heatsink zo strak hadden vastgedraaid, dat er fouten ontstonden..

• Mister I
  • Niet online
NewbieNeo schreef op 12 februari 2004 @ 16:52:
misschien dat je de heatsink te strak op je GPU hebt vastgezet?
heb ik wel eens eerder gezien, dat mensen de heatsink zo strak hadden vastgedraaid, dat er fouten ontstonden..
ik heb hem handvast vast gedraaid.

• Mister I
  • Niet online
Mister I schreef op 12 februari 2004 @ 17:04:
[...]

ik heb hem handvast vast gedraaid.
Morgen ga ik naar de electroclub. (club hier in huizen waar we met ze allen solderen en zo doen) en daar kan ik wel even testen of me koelpasta stroom geleid.

verkeerde knop |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Mister I op 13-02-2004 20:11 ]

• Mister I
  • Niet online
*kick

Ik heb gemeten of de koelpasta stroom geleid, maar hij geleid geen stroom, dus ik denk dat het wat anders is. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

edit

Met catalyst 4.2 werkt het ook niet :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Mister I op 15-02-2004 12:13 ]

• Mister I
  • Niet online
Schop
Ik heb net me zalmann koeler er weer afgehaald. Al het koelpasta verwijderd en de zalman er weer opnieuw opgezet en ik heb nog steeds de strepen.
Dus weet iemand wat ik nog kan proberen?

Verwijderd

Mister I schreef op 28 februari 2004 @ 16:00:
Schop
Ik heb net me zalmann koeler er weer afgehaald. Al het koelpasta verwijderd en de zalman er weer opnieuw opgezet en ik heb nog steeds de strepen.
Dus weet iemand wat ik nog kan proberen?
En als je je ouwe koeler er weer terug opzet heeft die dan nog steeds last van die streepen?
En als het er dan nog is kijk je ff of je geheugen te warm wordt (ff het geheugen nog wat lager clocken En de core kan je ook ff lager clocken)
Als het probleem dan weg is dan weet je dat de temp te hoog was.
En als het niet weg gaat vrees ik het ergste voor je kaart :|
Veel sucses

• Mister I
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 16:07:
[...]

En als je je ouwe koeler er weer terug opzet heeft die dan nog steeds last van die streepen?
En als het er dan nog is kijk je ff of je geheugen te warm wordt (ff het geheugen nog wat lager clocken En de core kan je ook ff lager clocken)
Als het probleem dan weg is dan weet je dat de temp te hoog was.
En als het niet weg gaat vrees ik het ergste voor je kaart :|
Veel sucses
Heb nu net me originele koeler er weer opgezet. En ik krijg nog steeds de artifacts.
De kaart voelt goed aan qua warmte, dus dat is het niet denk ik.
Het rare is, dat 3dmark03 het prima doet. Alle spellen werken ook prima behalve battlefield 1942 + mods en 3dmark 01. volgens mij is het als er rakketten worden gevuurd dat hij dan raar doet. Want met racespellen doet ie het prima. Maar in call of duty doet ie het als er een raket wordt gevuurd ook goed.
Je ziet ook voor de rest ook helemaal niks aan de kaart. Geen krassen op de kaart of zwarte puntjes.
Enig idee wat ik nog kan proberen? Of is me kaartje rip :'(

Verwijderd

Probeer eens de laatste update van BF1942 te downloaden (als ie werkt met mods), misschien dat je dan van die rare texturen afbent?

Verwijderd

Mister I schreef op 28 februari 2004 @ 16:13:
[...]

Heb nu net me originele koeler er weer opgezet. En ik krijg nog steeds de artifacts.
De kaart voelt goed aan qua warmte, dus dat is het niet denk ik.
Het rare is, dat 3dmark03 het prima doet. Alle spellen werken ook prima behalve battlefield 1942 + mods en 3dmark 01. volgens mij is het als er rakketten worden gevuurd dat hij dan raar doet. Want met racespellen doet ie het prima. Maar in call of duty doet ie het als er een raket wordt gevuurd ook goed.
Je ziet ook voor de rest ook helemaal niks aan de kaart. Geen krassen op de kaart of zwarte puntjes.
Enig idee wat ik nog kan proberen? Of is me kaartje rip :'(
Heb je al een keer een clean windows install gedaan?
Want als die andere dingen wel goed doen is je kaart niet kapot :)
Ik verdenk zelf dat er iets niet goed zit met de drivers.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dat ligt er aan welke pasta het is, volgens mij geleid artic silver namelijk wel

• Mister I
  • Niet online
De pasta die er in zit geleid geen stroom! Heb getest namelijk met multimeter
Ik heb gisteren een nieuw upgradesetje gehaald (zie sig). En dus ook windows opnieuw geinstalleerd. En heb nog steeds de fouten. Op me vorige setje had ik die rare strepen met battlefield. En nu heb ik niet echt rare strepen maar punt daken met battlefield. Dus je kan zien of er iemand in het huisje zitten :P. En in 3dmark01 zie je bij die auto de eerste scene hele erge puntbanden. En bij dat matrix poppetje wat schiet is z'n wapen heel erg uitgerekt. Met battlefield heb ik de oudste versie en de nieuwste versie geprobeerd.
En heb ook meerder driver versies van me videokaart geprobeerd.

Verwijderd

Mister I schreef op 28 februari 2004 @ 20:35:
De pasta die er in zit geleid geen stroom! Heb getest namelijk met multimeter
Ik heb gisteren een nieuw upgradesetje gehaald (zie sig). En dus ook windows opnieuw geinstalleerd. En heb nog steeds de fouten. Op me vorige setje had ik die rare strepen met battlefield. En nu heb ik niet echt rare strepen maar punt daken met battlefield. Dus je kan zien of er iemand in het huisje zitten :P. En in 3dmark01 zie je bij die auto de eerste scene hele erge puntbanden. En bij dat matrix poppetje wat schiet is z'n wapen heel erg uitgerekt. Met battlefield heb ik de oudste versie en de nieuwste versie geprobeerd.
En heb ook meerder driver versies van me videokaart geprobeerd.
Had je je kaart al wat onderclockt?
En doet hij dan nog steeds vaag?
Als dat zo is dan ben ik bang dat je kaar RIP is :| :/

• Mister I
  • Niet online
Jullie zullen het niet geloven. Maar kaart doet het weer bijna 100% O-)
Ik heb nu alleen wat rare artifacts in 3dmark01se. Maar dat boeit me niet zoveel. Want ik draai het tenslotte niet elke dag he ;).
Battlefield doet het weer helemaal goed. Ik denk dat me kaartje ff een nachtje wou slapen met zijn originele koeler :P.
Ik ga mayb vanmiddag maar weer proberen om de zalman er op te zetten.
Maar alles werkt weer goed.

Nu ik er over denk doe ik de zalman maar eind van de week, want ik heb overmorgen een lanparty van een paar dagen en dan moet mijn kaartje het wel goed doen.
Toch bedankt voor de reacties. Jullie horen nog wel van me als me zalman er op zit en of die dan nog raar doet.
Thnx everybody _/-\o_
Pagina: 1