[p-c]Waar kopen jullie (goedkoop) je p-c stuff

Pagina: 1
Acties:

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:17
Beste medetweakers,

Ik wil mijn eigen Phase Change koeler gaan bouwen (direct die, dus geen chiller) en nu moet ik wat spullen hebben, compressor, condensor, cap. leiding. Dus nu mijn vraag: Waar halen jullie je Phase Change stuff, zo goedkoop mogelijk (want ik ben en blijf een nederlander :P )

Verwijderd

wat dacht je van de sloop.
oude koelkasten en degelijke

Verwijderd

hehe, ik weet niet hoe je dat wilt gaan maken ofzo? Heb je al een plannetje? Misschien een tekening hoe je het gaat opkoppelen op elkaar?

Lijkt me handig dat je of: Waterkoeling maakt van de sloop, of origineel koopt, of zo'n phase zooitje los koopt, dank niet dat je plannetje gaat lukken.

Succes, post eventueel een plannetje :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 16:51 ]

• dj_dysaster
Mijn idee was om gewoon heel simpel dit te bouwen. Een verdamper heb ik al (een hard gesoldeerd waterblok). Dus nu gaat het nog om een compressor (eventueel een tweede om het systeem vacuum te trekken) condersor, fliter/droger en cap. leiding.
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 16:49:
Lijkt me handig dat je of: Waterkoeling maakt van de sloop, of origineel koopt, of zo'n phase zooitje los koopt, dank niet dat je plannetje gaat lukken.
waterkoeling heb ik allang zelf gebouwd ;)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Misschien is een waterchiller een mooie tussenstap?

Zoals we bij DaBit kunnen zien is een direct-die systeem moeilijker. Misschien is een waterchiller dus wel een mooi opstapje

Verwijderd

Tsja, bij mij komt zo'n beetje alles van de sloop en via-via. Ik heb nog nooit iets nieuws gekocht. Zie een oude inbouwvriezer op de kop te tikken, zo eentje die een fan op de condenser heeft zitten.

• dj_dysaster
ANdrode schreef op 11 februari 2004 @ 18:21:
Misschien is een waterchiller een mooie tussenstap?

Zoals we bij DaBit kunnen zien is een direct-die systeem moeilijker. Misschien is een waterchiller dus wel een mooi opstapje
Mag ik dan eens vragen wat er moeilijker is aan direct die?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik denk het koelblok, en de leidingen die ernaartoe moeten. al zou ik dat zelf niet echt een probleem vinden. Of ik moet iets over het hoofd zien.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 16:29
vooral dat je goede slangen moet vinden tegen de druk en goed geissoleerd, aangezien je het gas (wat dan dus vloeistof is omdat het onder druk staat, als ik het me goed herriner) verdampt op de processor zelf.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
M1lamb3r schreef op 11 februari 2004 @ 21:37:
vooral dat je goede slangen moet vinden tegen de druk en goed geissoleerd, aangezien je het gas (wat dan dus vloeistof is omdat het onder druk staat, als ik het me goed herriner) verdampt op de processor zelf.
Het gas verdampt niet op de processor zelf, maar in het verdamperblok wat je op de processor zet.
Zelfde principe als waterkoeling dus :)
Verder zul je inderdaad een goede slang moeten hebben (rvs), de goede capilaire leiding (die is belangrijk voor je afstelling, en dus de load + temperatuur die de verdamper aan kan).
Ook zul je een erkende koelmonteur moeten zoeken die je systeem vacuum kan zuigen en vervolgens kan afvullen met het gewenste gas.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dj_dysaster schreef op 11 februari 2004 @ 19:30:
[...]
Mag ik dan eens vragen wat er moeilijker is aan direct die?
Leidingwerk, afstelling, bouw.

En het is gevaarlijker en duurder.

Bovendien: veel spullen uit je waterchiller kan je recyclen in een direct-die systeem.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 16:29
Twynn schreef op 11 februari 2004 @ 21:47:
[...]

Het gas verdampt niet op de processor zelf, maar in het verdamperblok wat je op de processor zet.
Zelfde principe als waterkoeling dus :)
Verder zul je inderdaad een goede slang moeten hebben (rvs), de goede capilaire leiding (die is belangrijk voor je afstelling, en dus de load + temperatuur die de verdamper aan kan).
Ook zul je een erkende koelmonteur moeten zoeken die je systeem vacuum kan zuigen en vervolgens kan afvullen met het gewenste gas.
had ik het toch bijna goed, zat te twijfelen omdat het net boven mij direct die genoemd werdt :P

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Mjah, moeilijker...

De verbinding tussen compressor&co en de verdamper is iets lastiger. Haeg heeft goede ervaringen met 1/4" koperen pijp. Ik gebruik RVS slang (DN10).
Ook de verdamper zelf is lastiger te maken dan een paar meter opgerolde koperpijp in een bad met vloeistof mikken.

Voor de rest maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit.

Wat betreft het kopen van onderdelen: zie het draadje dat Twynn gestart heeft.

• dj_dysaster
Even over het gas, ik las in het draadje van twynn (post van unkown_road) dat propaan met alle olieen te gebruiken is. Het zou dus wel interresant zijn om dit te gebruiken (ook geen stek nodig). Als ik nu BBQ grade propaan gebruik moet ik dan nog extra maatregelen treffen ivm vochtigheid en andere ongewenste dingen die hier bijin zitten.

Verwijderd

flink grote filter/droger erin zetten om alle onzuiverheden eruit te halen.

Verwijderd

:)

Opzich is Perfect-systems.nl erg goedkoop.
Het leek mij dus wel wat om de boel hierbij te bestelling.

Maar ik raad het sterk af om hier te kopen !! |:(

Ik heb er zelf dingen besteld van Waterkoeling. (reservoir etc etc)
Ik had het geld overgemaakt en het duurde nogal voordat de bestelling kwam.
na een tijdje had ik ze gemailt en zijden ze dat de bestelling Verstuurd/verzonden was. weer een paar dagen later mailde ik terug met de vraag van waar het bleef.
Ze zijden dat ze de bestelling kwijt waren geraakt en vroegen als ik even opnieuw het wou bestelling. Dus dat heb ik gedaan ik krijg een mail terug dat het goed is gegaan etc etc. Ik mail later wanneer ik het kan verwachten en Verdomme ze zeggen van wij wachten nog op betaling gebelt geen gehoor gemailt betaling bewijs opgestuurd vanalles gedaan maar ze blijven ontkennen :(

Kortom KUT bedrijf

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Ik geloof dat jij ff niet helemaal doorhebt waar het hier over gaat ;) .

Het gaat om Phase-Change onderdelen, oftewel, compressors, drogers en andere onderdelen uit 'koelkasten'.
Pagina: 1