Toon posts:

opstellen wensen en eisen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een format voor het opstellen van wensen en eisen voor een nieuw te bouwen website op basis van een CMS.

Kan iemand me vertellen hoe ik deze moet opstellen, wat er precies moet instaan? Het liefst had ik natuurlijk een format of een voorbeeld gehad.

Bedankt alvast!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Wensen:
----
----

Eisen:
----
----

Zoiets? Want meer is het niet :P

Verwijderd

Topicstarter
Moet er dan niet een indeling bij?

Zo van technische eisen, functionele eisen, etc.???

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

als jij er een indeling bij wilt kom je op:

Indeling:
----
----

Wensen:
----
----

Eisen:
----
----

...... het ligt er helemaal aan wat je wilt maken natuurlijk ;)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 15:25:
Moet er dan niet een indeling bij?

Zo van technische eisen, functionele eisen, etc.???
Dat moet jezelf weten hoe je het indeelt. Kan duidelijker zijn dan een hele lange lijst ;)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Ik ga toch meer voor deze:

Indeling:
Wensen:
Eisen:

----
----
----

----
----
----

----
----
----

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wazig dat jullie Wensen een hogere prio geven dan Eisen...

Eisen worden bij versie 1.0 opgeleverd. Wensen bij 2.3 :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

zou zeggen vraag het aan je docent :+

maar wat betreft het opzetten van een contentmanagement systeem en het weergeven van wensen en eisen zijn er genoeg voorbeelden via google te vinden

maar eerlijk als je dat niet weet hoe je die moet opstellen ben je dan wel in staat om een cms te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een kleine MKB-er die op zoek is naar een bedrijf wat mij een CMS kan bouwen.

Nou wil ik graag zoveel mogelijk het proces zelf in de hand houden en zelf actief bezig zijn met het proces. Zodoende dat ik zelf heb besloten om een pakket van wensen en eisen op te stellen alleen wil ik natuurlijk niet afgaan met een papiertje waar ik me zelf mee voor schut zet, dus als iemand me kan helpen dan stel ik dat graag op prijs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 15:37:
Ik ben een kleine MKB-er die op zoek is naar een bedrijf wat mij een CMS kan bouwen.

Nou wil ik graag zoveel mogelijk het proces zelf in de hand houden en zelf actief bezig zijn met het proces. Zodoende dat ik zelf heb besloten om een pakket van wensen en eisen op te stellen alleen wil ik natuurlijk niet afgaan met een papiertje waar ik me zelf mee voor schut zet, dus als iemand me kan helpen dan stel ik dat graag op prijs.
hmmm zou handig zijn als je dat in je start post had gezet...

zal eens voor je zoeken tussen mijn boeken en aantekeningen als ik wat nuttigs voor je vind

wat je ook kunt doen is een hbo opbellen en vragen als ze een student voor je hebben jij blij en student ook blij want hij krijgt studie punten

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je iets nuttigs voor me zou vinden dan zul je me uitermate helpen.
:)
Bedankt alvast

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dit is gewoon wat in al mijn boeken staat dus ben benieuwd waar die mee gaat komen ;)

Uiteraard hebben wensen een lagere prioriteit dan eisen, maar zelfs in wensen en eisen kunnen onderling nog verschillende prioriteiten liggen. Je kunt eenvoudigweg zelf nog prioriteiten toekennen bijvoorbeeld met cijfers 1-5 oid.

Het boeit hier niet dat het om een of andere standaard opmaak gaat. Dat het duidelijk is is 10x belangrijker.

Zoals jij het noemt is al veel en veel meer dan we van de meeste klanten aangeleverd krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 11-02-2004 15:55 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 12:36
Lijst met eisen moet je helemaal niet hebben, dit zou je in samenwerking met het bedrijf moeten maken. Een kort verhaal met wat je ongeveer zou willen is veel makkelijker. Daarna ga je in gesprek en zal het bedrijf wel een MoSCoW lijst of iets opstellen waar alle eisen in geformuleerd worden. Het bedrijf heeft namelijk veel meer ervaring met CMS'en dan jij hebt en zal dus meer eisen kunnen verzinnen etc. Als het echt een groot systeem word wat ik me niet echt kan voorstellen maar dan zou ik via het DSDM (dynamic systems development method) systeem werken hierin heb je als gebruiker veel te vertellen, de prijs ligt vast en de basis functionaliteiten ook. Als er binnen zo'n project tijd over is worden de wensen vervuld.

[ Voor 29% gewijzigd door Eskimootje op 11-02-2004 16:06 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 16:08

Blauw

De Schreeuw

Wensen worden in 9/10 ICT projecten niet uitgevoerd wegens tijdgebrek, en volgens mij is het wel handig om een verschil te maken tussen functioneel en technisch ;)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Eskimootje schreef op 11 februari 2004 @ 16:01:
Lijst met eisen moet je helemaal niet hebben, dit zou je in samenwerking met het bedrijf moeten maken. Een kort verhaal met wat je ongeveer zou willen is veel makkelijker. Daarna ga je in gesprek en zal het bedrijf wel een MoSCoW lijst of iets opstellen waar alle eisen in geformuleerd worden. Het bedrijf heeft namelijk veel meer ervaring met CMS'en dan jij hebt en zal dus meer eisen kunnen verzinnen etc. Als het echt een groot systeem word wat ik me niet echt kan voorstellen maar dan zou ik via het DSDM (dynamic systems development method) systeem werken hierin heb je als gebruiker veel te vertellen, de prijs ligt vast en de basis functionaliteiten ook. Als er binnen zo'n project tijd over is worden de wensen vervuld.
Wat een onzin. Als klant heb je toch ook je eisen en wensen? Misschien zijn ze niet zo diep als een professional ze zou kunnen 'verzinnen' zoals jij zo mooi zegt, maar met alleen een 'verhaaltje' schiet je niet zoveel op.

Mensen maken er weer zoveel meer van dan het is (met je MoSCoW lijst enzo :/). Gewoon zijn wensen en eisen voor het systeem wat ie wil laten bouwen!

Dat deze later in een gesprek met de ontwikkelaar gespecificeerd worden in een functioneel en/of technisch ontwerp moge voor zich spreken. Maar het gaat erom dat de ontwikkelaar de originele wensen en eisen nooit uit het oog verliest.

[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 11-02-2004 16:26 ]

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

plone.org

website cms. Gratis. Open Source. Valide xhtml + css design.
Goed for grote websites.

wordpress.org

blog software. Gratis. Open Source. Valide xhtml + css design.
Goed for als je maar een paar pagina's hebt. Krachtig maar simpel.

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• Noork
  • Niet online
Wat tips voor je:

Kijk eens naar DSDM, en dan in het bijzonder naar de zogenaamde moscow,
must have, shoult have...blabla

En kijk eens naar de CM gids van Entopic. Hier staan van heel veel CM systemen de functionaliteiten opgesomd.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt. Heb de CM gids van Entopics besteld hopelijk dat deze me meer informatie kan geven.

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2025

MrBrown

Reservoir Dog

Een aardige partij whitepapers, oa over het uitkiezen van een CMS, zijn te vinden op http://www.steptwo.com.au.

Je schrijft overigens dat je een pakket wil laten bouwen. Overweeg ook eens om, als je je eisen en wensen op een rijtje hebt, deze te toetsen aan bestaande CMS pakketten. Nieuw ontwikkelen kan namelijk opnieuw het wiel uitvinden betekenen.