[windowsupdate] SUS (a-like) draaien op GNU/Linux of BSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13
Voor Windows 2000 heb je SUS (Software Update Server) die automatisch de updates bij Microsoft ophaald en in de queue zet te deployen naar de werkstations. Ik heb echter een Linux Server (Slackware 9.1) en daar werkt dat niet op. Verder heb ik weinig trek om alle pc's hier thuis de updates bij Microsoft te laten binnen halen. Ik wil namelijk alleen de security updates installeren en niet al die Media Spelers, IE toestanden e.d.

Is er een pakket (liefst simpel of uitgebreid) wat dat kan. Ik ben al op sf.net aan het zoeken geweest, maar kon niets vinden. Google heeft het alleen maar over augustus 2003 toen windowsupdate.com geproxyd werdt door Linux machines.

Voor de duidelijkheid: het gaat dus om windowsupdate op linux te installeren zodat mijn windows werkstations daar kunnen kijken welke patches er beschikbaar zijn en dus niet op de echte windowsupdate.microsoft.com.

(geen linux werkstations dus (die heb ik ook wel 8-), maar die hebben niet zo'n urgente update nodig))

Ik verwacht nog wel meer mensen met dit probleem. NOS lijkt mij de juiste plaats omdat in WOS en SA er naar verwachting minder mensen zijn die serieus een Linux server gebruiken (no-move please)

[ Voor 17% gewijzigd door Eastern op 11-02-2004 15:53 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Wat jij zoekt heet Red Carpet van Novell/Ximian. www.ximian.com
Er is ook een open source implementatie:
http://open-carpet.org/

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Nee, Red Carpet verzorgt alleen Linux updates. Lijkt me sterk dat er een 'Windows update'-cache/proxy voor Linux is.
Werkt dat SUS niet onder Wine? Of beter: heeft MS geen Linux versie :*).

Trouwens: 'liefst simpel of uitgebreid'. Welke wil je nou? Simpel én uitgebreid lijkt me ;).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Wauw, soms lezen mensen gewoon niet...

Niet wat je wilt, maar kan je geen logon script draaien waar mensen dan automagisch de nieuwe fixes draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Laatst online: 16-09 17:09
Eastern schreef op 11 februari 2004 @ 14:54:
Ik verwacht nog wel meer mensen met dit probleem
Ik zie je uitdaging wel, maar je probleem eigenlijk niet zo: SUS is bedoeld om op 1 machine binnen je bedrijf(!) alle (instelbaar) windows updates van 2000 en xp (en binnenkort ook office!) te hebben, en van daaruit je windows bakken te updaten. Waarom zou je dat nou in hemelsnaam op een linux machine willen draaien? En sterker nog: waarom zou Microsoft meewerken aan een dergelijke implementatie? :?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
Niet wat je wilt, maar kan je geen logon script draaien waar mensen dan automagisch de nieuwe fixes draaien?
Dat wil ik wel, maar dan moet ik zelf iedere keer alle Q-nummertjes van windowsupdate gaan opzoeken, downloaden in een mapje zetten, activeren enz. Veel werk dus.

Nu update ik eigenlijk niet 8)7 , ik weet het |:( . Iets automatisch, simpel, veel opties en makkelijk te installen en onderhouden.
Een MS-versie bestaat niet gok ik 8-), maar er wordt van veel software een kloon gemaakt dus waarom ook niet hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 20:32
Waarom zou je dat nou in hemelsnaam op een linux machine willen draaien? En sterker nog: waarom zou Microsoft meewerken aan een dergelijke implementatie?
Hij wil het draaien op zijn linux server, iets wat opzich heel handig is als dat enige server met een externe aansluiting zou zijn (en er meerdere windows workstations achter zitte), die linux server downgraden naar een windows server lijkt me een beetje onnodig voor dergelijke simpele tools

Ik weet niet exact wat SUS precies doet (in de zin van update informatie verwerken), maar zolang het systeem niet meer moet doen dan downloads que-en en ter installatie aanbieden op t lan lijkt me dat het iig moet kunnen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 21:15
Misschien dat als je SUS op een tijdelijke windows machine laat draaien, een update sessie start en een sniffer mee laat lopen, dat je erachter kan komen hoe SUS werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mja, als het mogelijk is om op afstand (via telnet oid) die windows bak te benaderen en patches te installen, is het natuurlijk met wat scriptwerk wel voor mekaar te krijgen. Een kant en klare oplossing is er iig niet. Tevens sluit ik me bij je aan dat dit best intri kan zijn. Als het alleen al niet op z'n minst een windows server license scheelt, is het alsnog een leuk projectje om in mekaar te hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om een lang verhaal kort te maken, nee dat is er niet. (maar wat let je om met de tips van mijn onderbuurman zelf iets te proberen?)

Wat misschien wel een optie is, om je Linux machine als caching proxyserver in te gaan zetten, dan heb je de updates als het goed is voor de tweede en elke andere volgende machine die wil updaten al in de cache van je proxyserver staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hmm het lijkt erop dat SUS netjes van het HTTP protocol gebruik maakt; dus ik zie niet in waarom een goede Apache instance met een-of-andere scripttaal dat niet zou kunnen emuleren :)

Leesvoer: http://www.microsoft.com/...s/SUS_Deployguide_sp1.doc

Goedemorgen; je zou toch verwachten dat Microsoft zijn webfrontend wel een beetje netjes hield (lettertypen door elkaar enzo) :X
Software Update Services has three main components:
• A new synchronization service called Windows Update Synchronization Service, which downloads content to your server running SUS.
• An Internet Information Services (IIS) Web site that services update requests from Automatic Updates clients.
• A SUS administration Web page.

[ Voor 76% gewijzigd door Spider.007 op 11-02-2004 19:53 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Opzich is het best te doen om zelf zoiets in elkaar te draaien.
Om te beginnen queried de updateservice client https://v4.windowsupdate.microsoft.com/ of de SUS server voor /autoupdate/getmanifest.asp (vast met nog een lading POST var's )

Verder draait SUS gewoon op IIS (minimaal versie 5) en https (waarvoor je dus een licence moet hebben... :()

Kortom, zoals vaker gezegd, dit kan prima met Apache. Leuk PHP systeempje er om heen et voilà!

In het bestand c:\program files\windowsupdate\iuident.cab kun je een textfile vinden met daarin urls naar diverse XML schema's die MS gebruikt.

SUS zelf is trouwens geheel in ASP, XML en text-databases zover ik kan zien, dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn om naar PHP/MySQL om te zetten.

[update]
Hmm, SUS 2.0 gaat behoorlijk uitgebreid worden met security zaken (verification) en misschien wel meest opmerkelijk: MSSQL!

[ Voor 52% gewijzigd door Jelmer op 12-02-2004 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25

Niek

f.k.a. The_Surfer

Na wat googelen kwam ik hierop: http://www.garandnet.net/prog.php (zie onderaan)
README @ http://www.garandnet.net/downloads/autoup/README

Volgens mij is dit precies wat je zoekt :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
The_Surfer schreef op 11 februari 2004 @ 21:24:
Na wat googelen kwam ik hierop: http://www.garandnet.net/prog.php (zie onderaan)
README @ http://www.garandnet.net/downloads/autoup/README

Volgens mij is dit precies wat je zoekt :)
Die is lang niet af, dan kan ik beter zelf iets gaan maken denk ik. En je moet cygwin hebben om het te kunnen gebruiken.
Pagina: 1