Toon posts:

60 - 80 mm fan adapter probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hee,

ik ben van plan mijn computer een beetje stiller te maken. De grootste herrie kwam van mijn cpu koeler. Dat is een coolermaster dp5 - 6J31C socket A XP 1,9

http://www.coolermaster.c...ial=AAC-001&other_title=0

Aangezien die 60 mm fan die herrie maakt, dacht ik even een fan adapter te kopen. Mijn 60mm fan eraf te halen een een 80mm Fan Papst 8412 N/2GML erop te zetten:

http://www.silentmodz.de/...pst_8412_N2GML_80x80.html

Airflow papst: 26,5 CFM
Airflow CM: 24.95 ~ 27.72 CFM

Mooi gezegd, mooi gedaan... niet dus! :?
Mijn computer:
MSI k7t266 pro2
AMD Athlon XP 1700+ socket A (niet overgeclocked)

Als ik mn pc aandoe begint hij te piepen dat de cpu oververhit raakt (hij blies btw in de heatsink, hij zoog niet :)). Ik heb gekeken op andere topics en ben daar tegengekomen dat zo'n adapter de airflow verzwakt. Ik heb toen de fan direct op de heatsink gehouden. Dit maakte geen verschil. Voordat ik opgeef en een zalman koop, is er misschien nog een alternatieve oplossing met het huidige spul dat ik heb. Wie weet raad? :'(

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Heb je de heatsink los gehad??

Zo ja:
- Zit de heatsink goedom?
- Zit er precies de juiste hoeveelheid koelpasta tussen
- Zit de heatsink goed vast? Niet los ofzo door een verbogen veertje?

Hoe warm wordt je heatsink precies?

Wat ik ook zie is dat de airflow van de papst een beetje onder de airflow van de CM ligt...

Begint hij gelijk te piepen?? Zo ja, dan moet het een metertje zijn ofzo.. Heb je de CPU fan stekker gebruikt op je mobo?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 18:10
Is de RPM -draadje wel aangesloten, misschien dat ie nu geen RPM meer kan lezen dat ie denkt dat de fan stilstaat.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Of de fan draait te langzaam dat de bios het niet ziet.
Heb je casefans? Sluit een van die er op aan?
Of sluit je cpu fan op een andere aansluiting op je mobo en maak een weerstandje of iets dergerlijk op de plek waar je normaal je cpu fan op aan sluit.
Dan denkt je bios namelijk wel dat er een fan op aan gesloten zit.

Verwijderd

Topicstarter
hij begint na zo'n 10 a 20 sec te piepen.
Ik heb de cpu fan op me mobo gebruikt.
Heatsink is niet los geweest. Zit goed vast.
Volgens mijn MSI-boekje begint het mobo te piepen bij 70 graden >

RPM-draadje zit toch in dat stekkertje inbegrepen: rood 12 v. zwart aarde en (bij mij) blauw RPM?
Mister I schreef op 11 februari 2004 @ 16:28:
Of de fan draait te langzaam dat de bios het niet ziet.
Heb je casefans? Sluit een van die er op aan?
Of sluit je cpu fan op een andere aansluiting op je mobo en maak een weerstandje of iets dergerlijk op de plek waar je normaal je cpu fan op aan sluit.
Dan denkt je bios namelijk wel dat er een fan op aan gesloten zit.
OKay, dan denkt hij dat er een fan opzit en dan..? Die cpu fan op een casefan output op je mobo zetten en dan het risico lopen dat mn processor doorbrand? Of zit er bij mijn processor een thermostaat? Gaat hij piepen vanwege de temperatuur of vanwege het feit dat hij geen fan vindt? In dat boekje zegt hij dat hij afgaat op temperatuur.

Verwijderd

Ik heb ook eens een papst willen aansluiten. Dit was een 120mm. Alleen waren de draadjes op het stekkertje, wat overigens precies hetzelfde stekkertje was als van de originele cpufan, in een andere volgorde in het stekkertje geplaatst. Dit zorgde idd ook voor een gepiep en een dood mobo :( . K weet et, eigen schuld had k eerst moeten controleren.

Verwijderd

Topicstarter
mmm ok,
dus even die blauwe en die zwarte proberen te switchen en ff testen.

misschien staat het antwoord hiet...:

http://www.pc-tests.com/F...opic.php?t=3507&view=next

kweet niet of hier een fransman aanwezig is....

le probleme c'est que je ni comprend rien dans le bios et je trouve rien qui ressemble a un reglage dans le bios , j'ai les voltages en dessous il y a des vitesse fan mais je ny ai pas acces.
dans le partie hardware monitor set up, toutes les parties cpu fan speed system fan speed et power fan speeed sont a zero la temp du cpu =65 et la temp du systeme 40 °, je ne sais pas en fait dans quelle parametre aller !!!
merci a tous pour vos reponses

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
mm
dit kan het zijn. ik kom er wel :P

http://www.msi.com.tw/pro..._detail.php?UID=28&kind=1

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 19:24 ]

Pagina: 1