Toon posts:

[Win2k3] Dynamic Disk's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Windows 2003 standard edition geinstalleerd op een HP Proliant DL 380 G3. Als schijf configuratie zitten er drie schijven in van ieder 36 gigabytes. Deze staan in een RAID-5 configuration.

Nu willen we gebruik gaan maken van dynamic disks. info: http://computerperformance.co.uk/Litmus/disk_dynamic.htm

We hebben van onze schijven partities gemaakt, maar kunnen nergens de optie vinden om er dynamic disks van te maken.

Hoe kan ik van mijn schijven dynamic disks maken?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je in diskmgmt.msc eens rechtsclickt op de fysieke disk zelf - kan je dan niet "Convert To Dynamic Disk" kiezen? :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je RAID-5 afbouwen, backuppen, formatteren en opnieuw opbouwen is de manier die in het boek voorgeschreven staat :)

edit : Kan toch wel, alleen moet je ze allen tegelijk converteren.Dus alle 3 selecteren, dan rechtermuisklik :)

[ Voor 73% gewijzigd door sanfranjake op 11-02-2004 14:50 . Reden: add ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Waarom zou je dynamic disks gebruiken?

er zijn echt geen overtuigende redenen om het te gebruiken bij een raidsetje van 72Gb, je deelt ze waarschijnlijk toch op in 2 partities (een voor systeem en een voor data) dan heeft het geen zin om het gevaar te lopen dat je bij een flinke software crash je data op die disken niet meer kan benaderen.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:26
Ik berijp even niet dat je op de "schijven" partities heb gemaakt.

als jij 3 schijven in raid 5 hebt zie je onder windows maar 1 schijf. namelijk de logical disk die je hebt aangemaakt op de raid controller.

Daarna is het een koud kunstje om onder disk managment "convert to dynamic disk" te kiezen. gewoon op het vlakje van Disk 0 rechtsklikken, dan zie je de optie staan.

[ Voor 4% gewijzigd door AteZ op 11-02-2004 14:49 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• AteZ
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 14:47:
Waarom zou je dynamic disks gebruiken?

er zijn echt geen overtuigende redenen om het te gebruiken bij een raidsetje van 72Gb, je deelt ze waarschijnlijk toch op in 2 partities (een voor systeem en een voor data) dan heeft het geen zin om het gevaar te lopen dat je bij een flinke software crash je data op die disken niet meer kan benaderen.
Bijvoorbeeld omdat je dan "dynamic" je schijfruimte kan uitbreiden zonder produktie verstoring?

Verwijderd

AteZ schreef op 11 februari 2004 @ 14:50:
[...]

Bijvoorbeeld omdat je dan "dynamic" je schijfruimte kan uitbreiden zonder produktie verstoring?
Ja en elke systeembeheerder met common sense zal je vertellen dat je dat zowiezo buiten productie uren moet doen en naar alle waarschijnlijkheid gebruik je alle diskruimte al in een keer. Zeker bij slechts 72 Gb. Verder kan je je raidset niet zonder gevaar online uitbreiden, windows kan daar zeker al niet tegen.

Dus geen argument, probeer het nog eens...

Verwijderd

Topicstarter
AteZ schreef op 11 februari 2004 @ 14:48:
Ik berijp even niet dat je op de "schijven" partities heb gemaakt.

als jij 3 schijven in raid 5 hebt zie je onder windows maar 1 schijf. namelijk de logical disk die je hebt aangemaakt op de raid controller.

Daarna is het een koud kunstje om onder disk managment "convert to dynamic disk" te kiezen. gewoon op het vlakje van Disk 0 rechtsklikken, dan zie je de optie staan.
Ja dat klopt maar wij zaten bij de partities te zoeken die we al hadden aangemaakt. Heb nu inderdaad via de fyieke schijf (die windows dus als 1 ding ziet) geconverteerd naar Dynamic Disk.

De reden dat wij gebruik willen maken van Dynamic Disk's is dat we fault tolerancy bij de drives aan willen zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 14:56 ]

Verwijderd

Fault tolerancy doe je op hardware niveau. Dus met een Raid 5 set.

Verder kies je dan voor een journaling fs, ntfs (geen goed voorbeeld maar a la)

de verdere verkrachting van MS om zoiets te verzinnen als dynamic disks is niet aan te raden.

Ik zou de veiligheid van hardware aan hardware overlaten en niet aan ms. Die moet de hardware gebruiken, thats all.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok,

Maar we kunnen nu wel heel makkelijk schijfruimte toevoegen aan een partitie

Verwijderd

Nee, dat is niet makkelijk, sluit jezelf niet aan bij die massa mensen die de fout maken "Oh, het is heel makkelijk dus het zal ook wel veilig zijn"

Makkelijk is niet hetzelfde als goed, sterker nog, als het mis gaat ben je veel verder van huis.

Doe dit soort acties altijd pas na een goede planning, backup, controle van je backup, nog eens een controle van je backup en als je veel tijd omhanden hebt (weekends) Als het goed gaat ben je zo klaar, maar helaas leert de ervaring dat het bijna nooit goed gaat.

Zorg er altijd voor dat je data ergens veilig staat (vergeet je rechten niet mee te copieren)

Het resizen van data volumes is nooit veilig, geen enkel bedrijf/leverancier zal je garantie geven op zo'n actie.

• AteZ
Backup zou ik ook belangrijker vinden als Raid ja, een restore is snel gedaan over het algemeen.

Ik snap de redenen om niet voor dynamic disks te kiezen, maar ik heb er goede ervaringen mee.
Het uitbreiden van een disk na het toevoegen van een schijf aan een hardware raidset gaat echt wel goed. ( dat kunstje heb ik meerder malen met succes uitgevoerd)

maar gebruik alleen Software matige raid als je goed weet wat je doet. d.w.z. dat je weet wat je moet doen als een schijf kapot gaat. en test dit ook.
Dus het is prima voor een klein bedrijf.

software matige raid is nog altijd beter als helemaal niets.
het mag alleen nooit een vervanger zijn voor een tape backup

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 15:06:
Hmm ok,

Maar we kunnen nu wel heel makkelijk schijfruimte toevoegen aan een partitie
Heb je alleen wel eens een Array vergroot en daarna je logical drive vergroot, kost tijd heel veel tijd en rekenperformance. Daarna heb je wel ik logical drive, het 36Gb vrije harddisk ruimte.
Het alternatief is je dat je een 2de logical drive aanmaakt, maar dit is iet minder stabiel, en kan wat lastiger zjin als het mis gaat. Maar dit kost ook veel rekenkracht en tijd. Dit wil je dus nooit doen tijdens kantoor uren.

PS welke BIOS versies gebruik je? Er zaten namelijk een paar lullige foutjes in de Array Controller firmware.

ProLiant DL380 G3 (2.4GHz+), Microsoft Windows Server 2003
Pagina: 1