Toon posts:

[Debian] Audigy driver onder kernel 2.6.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

Ik krijg de emu10k driver die is ontwikkeld voor de audigy niet aan de praat onder kernel 2.6.2 in debian. Onder kernel 2.4.24 werkt het wel perfect.

De eersta make werkt goed, alles wordt geconfigd voor de 2.6.2 kernel:
code:
1
2
3
** Compilation configured for KERNEL_VERSION := 2.6.2, now compile it with:
**   make
**

als ik dan make doe: ( laatste paar regels)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
In file included from passthrough.c:43:
hwaccess.h:43: emu_wrapper.h: No such file or directory
In file included from /usr/include/linux/irq.h:20,
                 from /usr/include/asm/hardirq.h:6,
                 from /usr/include/linux/interrupt.h:11,
                 from timer.h:31,
                 from cardwo.h:38,
                 from passthrough.c:44:
/usr/include/asm/irq.h:16: irq_vectors.h: No such file or directory
make: *** [.depend] Error 1

doe ik dan nog een keer make:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/usr/include/asm/hw_irq.h:31: `NR_IRQS' undeclared here (not in a function)
audio.c: In function `emu10k1_audio_read':
audio.c:65: warning: implicit declaration of function `GET_INODE_STRUCT'
audio.c:91: warning: implicit declaration of function `UP_INODE_SEM'
audio.c:91: `inode' undeclared (first use in this function)
audio.c:91: (Each undeclared identifier is reported only once
audio.c:91: for each function it appears in.)
audio.c:93: warning: implicit declaration of function `DOWN_INODE_SEM'
audio.c: In function `emu10k1_audio_write':
audio.c:197: `inode' undeclared (first use in this function)
audio.c: In function `emu10k1_audio_mmap':
audio.c:1169: warning: implicit declaration of function `vma_get_pgoff'
make: *** [audio.o] Error 1

Iemand een idee?

Ik draai debian woody stable.
Systeem: AMD Athlon 2000+
mobo : MSI K7T266 pro 2 RU
512 MB Ram DDR

De kernel werkt voor de rest zonder problemen..
In de README van emu10k staat dat ik in het bios de optie IRQ by OS (ofzo) uit moet zetten, deze staat ook uit... Zo werkt het onder kernel 2.4.24 ook goed! Of regelt de 2.6.* kernel dit zelf?

Alvast bedankt! :)

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:24

Ryceck

Constants and Variables

Er zijn wel wat problemen met alsa in de 2.6.2 kernel misschien dat deze hierbij horen?
Das iig wel de reden dat de rc2 van 2.6.3 ineens in mijn Gentoo portage staat (welke nooit de rc's bevat op gentoo-dev-sources). Ik ben er te lam voor maar je kan dat iig ff uitzoeken :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Ik heb net mandrake 10 beta 2 geinstalleerd, met kernel 2.6.2rc3 en mijn audigy2 doet het prima met emu10k1 alsa driver.
PNPOS=no (in bios)
Geen irq's specifiek toegewezen.

Dus het kan wel zonder problemen werken.

Verwijderd

Jij probeert een OSS driver voor je Audigy te compileren met Linux 2.6. Maar zoals hierboven al gezegd moet je met Linux 2.6 overstappen op Alsa voor Audigy ondersteuning.

Voor Linux 2.4 moet je alleen die driver nog apart compileren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 21:25 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik heb gisteren toevallig met een vriend van mij debian sarge geïnstalleerd op een pc met een audigy kaart. De alsa emu10k1 drivers (die automatisch geladen werden) werkten prima en werden bij het booten vanzelf (?via hotplug?) in het geheugen geladen.

(het was mijn eerste ervaring van zowel linux 2.6 als van debian)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Ja ik ben erachter dat je ze gewoon kan selecteren bij PCI devices inderdaad....

emu10k1 ( sbline, Audigy, nogwat)

De kernel compile ik dan... ik laad de module, dan hoor ik ook een geluidje uit de boxen komen (als ik de module laad) maar dan werkt het nog steeds niet..

Deze module is toch die ALSA of moet ik weer een andere selecteren? Kan Alsa niet vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen... ik heb het nog steeds niet aan de gang :(

De ALSA module laadt gewoon goed, maar geen geluid...

Steeds de melding: no such device... ( terwijl die er wel is)

Heb net die 2.6.3 kernel gecompiled... maar weer niet werken he... :(

"lspci" geeft dit aan voor die audigy: " 00:06.0 Multimedia audio controller: Creative Labs: Unknown device 0004 (rev 03)"

Misschien heeft het ermee te maken dat er staat Unknown Device??

help :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:25:
Misschien heeft het ermee te maken dat er staat Unknown Device??

help :'(
Nee, lspci staat los van wat de kernel ondersteund aan hardware. Welke alsa programma's heb je onder debian geinstalleerd. Hoe heb je ervoor gezorg dat de modules worden geladen?

Ik heb zowel mijn audigy onder woody als sarge geprobeerd en onder sarge is het echte een stuk makkellijker aan de praat te krijgen. Ik heb onder Woody echter niet met 2.6 geprobeerd maar 2.4 + alsa patch

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 23:45 . Reden: woody vs sarg toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:42:
[...]

Nee, lspci staat los van wat de kernel ondersteund aan hardware. Welke alsa programma's heb je onder debian geinstalleerd. Hoe heb je ervoor gezorg dat de modules worden geladen?

Ik heb zowel mijn audigy onder woody als sarge geprobeerd en onder sarge is het echte een stuk makkellijker aan de praat te krijgen. Ik heb onder Woody echter niet met 2.6 geprobeerd maar 2.4 + alsa patch
- Ik heb alsaconf / alsabase / mixer etc. geinstalleerd... maar als ik deze run, dan is de audigy nergens te bekennen in die lijst..
- Verder laad ik de module met modconf ...

//edit
Als ik KDE opstart dan krijg ik een melding: device /dev/dsp can't be opened ( no such device ).

Ik heb de user waarmee ik inlog in KDE toegevoegd aan de groep audio... met root inloggen werkt het ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 00:10 . Reden: alsabase + alsa mixer toegevoegd ]

Verwijderd

Hoe test of je geluid hebt? Wat ik heb gedaan is de source driver www.alsa-project.org downloaden en dan in de diretory ./snddevices uitvoeren.

Ik had onder kde ook geen geluid. Nadat ik heb zitten rommelen met kmix werkte het wel.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 00:03 . Reden: post compleet veranderd ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:59:
Hoe test of je geluid hebt? Wat ik heb gedaan is de source driver www.alsa-project.org downloaden en dan in de diretory ./snddevices uitvoeren.

Ik had onder kde ook geen geluid. Nadat ik heb zitten rommelen met kmix werkte het wel.
Tja... als ik normaal KDE opstart dan hoor ik een geluid............ nu dus niet, maar gelijk die foutmelding...

Wat die snddevices doet, doet ook MAKEDEV.snd in de dir scripts van de linuxkernel..
net ff Kmix geinstalleerd........... en als ik " Audigy analog" aanvink, gaat mn centerspeaker ruisen...........

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net die alsa source gecompiled en geinstalleerd............. geluid werkt nu wel......... alleen KDE is rete traag geworden.......

ALs ik de module uitzet, dan gaat alles weer snel........ naja weird...... Misschien moet ik de kernel compilen zonder die emu10k1 module, en dan die ALSA driver compileren en installeren...........
Weet het anders ook niet :(

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 00:34:
Ik heb net die alsa source gecompiled en geinstalleerd............. geluid werkt nu wel......... alleen KDE is rete traag geworden.......

ALs ik de module uitzet, dan gaat alles weer snel........ naja weird...... Misschien moet ik de kernel compilen zonder die emu10k1 module, en dan die ALSA driver compileren en installeren...........
Weet het anders ook niet :(
doe artsd eens killen. Arts daemon is niet de beste sounddaemon die er is, maar dat zullen kde-gebruikers waarschijnlijk heel anders zien. Artsd lockt je sounddevice, nu schijn je dat wel uit te kunnen zetten in je configuratie, misschien dat dat helpt. Of heb je wel oss emulatie aanstaan of alsa support in je artsd?

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 24 februari 2004 @ 12:11:
[...]

doe artsd eens killen. Arts daemon is niet de beste sounddaemon die er is, maar dat zullen kde-gebruikers waarschijnlijk heel anders zien. Artsd lockt je sounddevice, nu schijn je dat wel uit te kunnen zetten in je configuratie, misschien dat dat helpt. Of heb je wel oss emulatie aanstaan of alsa support in je artsd?
Als ik artsd kill, dan loopt KDE idd weer normaal.. maar dan heb ik dus geen geluid..

Bedoel je oss emulatie in de kernel? Dat staat aan... geluid werkt nu maar KDE loopt dus heel traag... ik probeer uit te zoeken of ik dat lock sounddevice kan uitzetten in artsd...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 13:12 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
De OSS driver die in de kernel zit (dus niet ALSA), is dezelfde als de OSS van sourceforge. Deze compileert wel tegen kernel 2.6. Je kan ook gewoon de tools van emu10k1-project gebruiken :)
Pagina: 1