Mailboxen zonder MTA?

Pagina: 1
Acties:

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Al een tijdje wil ik op mijn Linuxbak ook al mijn mail opslaan. Momenteel gebeurd dat door een PST file op mijn samba share; maar ik wilde toch een ietswat universelere oplossing gaan implementeren :)

Nu ben ik al bezig geweet met qMail; maar eigenlijk vindt ik dat maar een irritant ding; voornamelijk omdat de TCPserver drie lelijke directories aanmaakt in mijn root (namelijk service, command en package). Hiernaast draai ik momenteel ook nog eens VPOPMail enzo... Daarom wilde ik eigenlijk proberen om mijn mail op te slaan zonder MTA. Ik zat te denken aan een combinatie van FetchMail en IMAPD; mijn vraag is dus; kan ik FetchMail en IMAPD draaien om mail van een drietal POP3 servers te halen; en via IMAP beschikbaar te maken aan mijn workstation? Het versturen van mail gaat gewoon via de SMTP server van mijn provider :) Of _moet_ er een progsel draaien dat de mail in mijn ~/Maildir zet?

Het gaat dus om 1 mailacccount die ook een systeemaccount heeft. VPopMail heb ik ook al draaien; maar is een beetje overkill.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Naar mijn weten gaat dit niet...
Volgens mij heb je altijd een MTA nodig ook om het lokaal af te leveren.
Maar wat is er zo verschikkelijk aan sendmail of postfix dan?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Wilke
  • Laatst online: 20:09
Ja, dit doe ik ook al tijden en het werkt prima. Gaat het om meerdere gebruikers of is dit alleen voor jezelf?
Justin_Time schreef op 11 februari 2004 @ 16:23:
Nee hoor, via fetchmail in combinatie met procmail (of vergelijkbaar prog) kun je ook de mail meteen in je inbox schrijven en zelfs uitsorteren in meerdere mappen e.d.

[ Voor 62% gewijzigd door Wilke op 11-02-2004 16:27 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Wilke schreef op 11 februari 2004 @ 16:26:
Ja, dit doe ik ook al tijden en het werkt prima. Gaat het om meerdere gebruikers of is dit alleen voor jezelf?

[...]

Nee hoor, via fetchmail in combinatie met procmail (of vergelijkbaar prog) kun je ook de mail meteen in je inbox schrijven en zelfs uitsorteren in meerdere mappen e.d.
Het gaat om 1 gebruiker; dat is ook de reden dat ik niet voor een 'grotere' oplossing ben gegaan :) In ieder geval bedankt voor je reactie; ik ga het binnenkort dan ook eens proberen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44
IMAP server met maildir support nemen, zoals courier-imap, vervolgens met getmail rechtstreeks in de maildir afleveren. Heb je helemaal geen MTA meer nodig.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Justin_Time schreef op 11 februari 2004 @ 16:23:
in zekere zin wel ja, bij een MTA draait er een server die continu luistert naar de SMTP port om mail te accepteren die via smtp naar je toe wordt gestuurd (en dat daarna evt weer lokaal af te leveren). Maar je kunt mail idd ook zelf ophalen (get, fetchen :) ) met iets als fetchmail.
Pagina: 1