Toon posts:

problemen met harde schijf na oc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn ding,

na een aantal keren mijn fsb omhoog gezet te hebben in langzame stappen is het iedere keer het zelfde verhaal. Mijn harde schijf vind het allemaal niet leuk. Hierdoor heb ik al een aantal keren xp opnieuw moeten installeren.
Ik snap niet hoe de rest dat doet. Ik heb menig faq doorgelezen maar word er niet veel wijzer van. Het enige wat ik iedere ker tegenkom zijn tweakers die vrolijk op een fsb van 200 en hoger draaien.

Dit is wat ik heb:

abit nf-s
asus fx 5600 ultra
2 x 512 mb pc3200 twinmos
maxtor 80g 7200 2mb
q tec 550 dual fan voeding
2500 xp

mp staat op 11.5
fsb op 180
v 1.75
dit draait allemaal stabiel
Er staat in de faq wel iets over de freq van de agp en ide sloten. Maar hoe halen jullie dan die fsb van over de 200.
Als ik verder ga dan 186 ongeveer slaat ie op tilt.
Ik heb al diverse voltages verhoogt en verlaagt maar het lijkt allemaal niet te werken.

Als iemand ideeen heeft hoor ik het graag.
Ik hoop dat dit een beetje een goede openingspost is.

thijs

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:59
Wat gebeurt er precies met je hd dan? Foutmeldingen? Geef daarover eens wat meer info..

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou je voeding eens nakijken. Controleren of de voltages niet te laag worden door je OC, want die Q-Tec voedingen schijnen ook niet alles te zijn...
Als je trouwens makkelijk 200mhz FSB wil halen moet je gewoon de multiplier van je proc omlaag doen zodat je makkelijker aan de 200mhz komt. Maar dan moet je wel een unlocked proc. hebben, en aangezien je een 2500+ hebt die waarschijnlijk net nieuw is (?) kan het zijn dat ie gelocked is en je de mutliplier niet kunt veranderen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Jah, ik ken het probleem. Heb een keer een nieuwe pc uit de doos (Laser P4 1.6GHz) overgeclockt. Eerst fsb op 110, toen 120, toen 130, toen geboot op 140 en toen deed de HD het opeens niet meer. Nadat ik de HD over had gezet in zo'n zelfde nieuwe pc, werkt hij ook niet echt meer. :) Oftewel HD opgeblazen. Kweet niet hoe dit precies kan, maar het is wel gebeurd. :) Wel geil dat die P4 uit de box al zo hard overgeclockt kon worden. Alleen mijn baas was er niet zo blij mee. =]

Tegenwoordig zit er zo'n optie om je PCI freq. gewoon op 33MHz te laten lopen, ondanks dat je fsb richting de 150Mhz gaat.. Normaal zou het 33/100 of 33/133 zijn. Maargoed, ik zou dan gewoon zo' n PCI IDE controller kopen, daar je zut op aanknopen en dan gewoon de PCI bus op 33MHz laten draaien, terwijl je fsb wel hard gaat. Misschien het proberen waard?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 13:33 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik weet niet of je mobo een 200MHz FSB ondersteund, maar als dat zo is moet je ff een pinmod doen (zie http://www.ocinside.de/ht.../pinmod/amd_pinmod_d.html )
je kan er zo dus voor zorgen dat je mobo je proc herkent als een 200MHz variant (dus een amd altholn xp 3200+)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 13:30:
Jah, ik ken het probleem. Heb een keer een nieuwe pc uit de doos (Laser P4 1.6GHz) overgeclockt. Eerst fsb op 110, toen 120, toen 130, toen geboot op 140 en toen deed de HD het opeens niet meer. Nadat ik de HD over had gezet in zo'n zelfde nieuwe pc, werkt hij ook niet echt meer. :) Oftewel HD opgeblazen. Kweet niet hoe dit precies kan, maar het is wel gebeurd. :) Wel geil dat die P4 uit de box al zo hard overgeclockt kon worden. Alleen mijn baas was er niet zo blij mee. =]

Tegenwoordig zit er zo'n optie om je PCI freq. gewoon op 33MHz te laten lopen, ondanks dat je fsb richting de 150Mhz gaat.. Normaal zou het 33/100 of 33/133 zijn. Maargoed, ik zou dan gewoon zo' n PCI IDE controller kopen, daar je zut op aanknopen en dan gewoon de PCI bus op 33MHz laten draaien, terwijl je fsb wel hard gaat. Misschien het proberen waard?
FF in het kort, kijk of je je PCI/AGP kunt "locken"(staat in faq).

Kijk ook goed naar de divider voor je memory (staat ook in faq).

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als die een Abit N7F-S is, (Rev 2.0 mag ook nog wel ;)), dan kan je prima overcloken.
Alleen ff PCI lock aan zetten denk ik.

Verwijderd

Yo

Ik heb een Abit kD7 en ik kan mijn XP 2400+ op 200 x 10 zetten, maar dan heb ik ook plots probs met mijn HD.... Een corruptie in de config files van xp

c:\windows\system32\config\system

Hoe kan een filesysteem corrupt geraken bij een overclock ?

Tips om dit tegen te gaan ?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je hebt een kt400 en deze heeft niet een geschikte divider voor een fsb van 200, dus dan loopt je pci-snelheid veel te hoog en krijg je corruptie.

Verwijderd

Topicstarter
ANdrode schreef op 11 februari 2004 @ 13:53:
[...]

Als die een Abit N7F-S is, (Rev 2.0 mag ook nog wel ;)), dan kan je prima overcloken.
Alleen ff PCI lock aan zetten denk ik.
ja rev 2. dat klopt maar de pci lock ben ik nog niet tegengekomen.

Verwijderd

Topicstarter
sorry heb ik even niet aan gedacht maar ik heb al geen kd 7 meer. daar had ik het zelfde probleem mee maar ik dacht na aanschaf van een nf7-s dat ik dan van het probleem af zou zijn.

• pisart
  • Niet online
Je moet kijken achter agp-lock. Het doet hetzelfde, het locked de agp op 66.66 en daardoor de pci ook op 33.33. Kijk eens in het menu waar je oc't. Ik heb het bordje al ff niet meer, dus ben het al vergeten waar het zich bevindt.

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 11 februari 2004 @ 17:36:
Je moet kijken achter agp-lock. Het doet hetzelfde, het locked de agp op 66.66 en daardoor de pci ook op 33.33. Kijk eens in het menu waar je oc't. Ik heb het bordje al ff niet meer, dus ben het al vergeten waar het zich bevindt.
jammer dat je dat niet meer weet. Agp lock weet ik wel maar er staat geen optie voor pci.
--MeAngry-- schreef op 11 februari 2004 @ 13:27:
Ik zou je voeding eens nakijken. Controleren of de voltages niet te laag worden door je OC, want die Q-Tec voedingen schijnen ook niet alles te zijn...
Als je trouwens makkelijk 200mhz FSB wil halen moet je gewoon de multiplier van je proc omlaag doen zodat je makkelijker aan de 200mhz komt. Maar dan moet je wel een unlocked proc. hebben, en aangezien je een 2500+ hebt die waarschijnlijk net nieuw is (?) kan het zijn dat ie gelocked is en je de mutliplier niet kunt veranderen.
het is een unlockte 2500+.
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 13:59:
Yo

Ik heb een Abit kD7 en ik kan mijn XP 2400+ op 200 x 10 zetten, maar dan heb ik ook plots probs met mijn HD.... Een corruptie in de config files van xp

c:\windows\system32\config\system

Hoe kan een filesysteem corrupt geraken bij een overclock ?

Tips om dit tegen te gaan ?
@ JdeBruijn
dit is de melding die ik ook krijg.

@g m c

als het goed is kan dat met een nf7-s

m'n geheugendivider staat op 6/6

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
het staat hier al half boven, maar: zet even de AGP lock, PCI lock en dingen die iets locken wat met megahertzen te maken heeft aan?

Heb je trouwens je harde schijf via SATA aangesloten? Ik zie het niet staan, maar dat kan volgens mij ook de oorzaak zijn. (SATA data corruptie op hoge FSB's bij de vroegere N7F-S biossen als ik het me goed herinner)

Verwijderd

Topicstarter
daar heb ik dus overal al naar gezocht .In het boekje een keer of tien en in het bios een keer of 20. Ook in de faq's.

De nf7-s is vrij populair er zal toch vast wel iemand zijn met dat bordje,en die het antwoord zo klaar heeft liggen.

Geef me anders het bladzijde nummer uit het mobo boekje !!

Verwijderd

Topicstarter
nee mijn schijf is niet via sata aangesloten trouwens.

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 18:39:
daar heb ik dus overal al naar gezocht .In het boekje een keer of tien en in het bios een keer of 20. Ook in de faq's.

De nf7-s is vrij populair er zal toch vast wel iemand zijn met dat bordje,en die het antwoord zo klaar heeft liggen.

Geef me anders het bladzijde nummer uit het mobo boekje !!
Hehe, boekje heb ik nog :p Kijk op p 4-3. Daar staat in dat screenshot 'AGP Frequency' zet deze op 66 en dan is je agp en pci gelockt op de juiste snelheid. Het menu is dus 'Soft menu' daar stel je ook vanalles in om overteklokken.

[ Voor 8% gewijzigd door pisart op 11-02-2004 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke dan heb ik het dus toch allemaal goed gedaan. dank je wel.

nu heb ik alleen het probleem nog dat ik nu dus niet verder kom dan een fsb van 186 met de mp op 11.5 en de divider op 6/6.

mijn harde schijf gaat dan dus gewoon raar doen. zie mijn eerdere post hierboven.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Op een nForce2 staat de PCI standaard gelockt op 33MHz, daar kan je zelf helemaal niks aan veranderen, 't enige dat je kan veranderen is AGP-speed, die zou ik sowieso ff locken op 66MHz.
Verder is het hier bij mij ook al voorgekomen dat't opeens misgaat met een corrupte Windows installatie als ik te hoog ga (FSB225 gebeurde't hier op mijn Asus A7N8X-X)
Hoe dit precies komt, ik heb geen idee en voor mij was't ook niet zo'n probleem omdat mijn mem de 225MHz toch niet trekt, maar als ik hier de FSB onder de 220 houd heb ik nergens last van... Probeer eens 200*11 en kijk of't dan wel werkt? Dat bord zou toch wel behoorlijk hoog moeten komen zonder probs...

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
200 x 11 start ie 2 van de 4 x wel op en kom ik ook in windows maar daar houd het toch wel mee op.
Nu weer even teruggezet naar 190 x 11 en dat draait alleen nog geen benchmark gedraait.
Misschien toch een andere voeding?

Verwijderd

heh, hijz wel oud maar je zou hier wel tips uit kunnen halen denk ik :)

Initial Power-Up Typically, if you get the machine to boot, count its memory, and give you a close or correct megahertz indicator for your CPU, you're on your way to success. (Note: The new core speed, expressed in megahertz (MHz), often will not be correctly indicated in the boot-up screen if it's a nonstandard number, such as 372 MHz.) If the machine refuses to boot up at all, there are two possible problems: there isn't enough voltage going to your CPU, or your CPU has simply failed to run at the speed you've set it to run.

When you increase the megahertz level request, the CPU sometimes needs to draw more power to achieve that new setting. If your motherboard supports it increase the voltage in small units.

So, for instance, you might want to run a 300-MHz Pentium II at 3.0v, rather than the default 2.8v, when overclocked to 350 MHz. However, you'll need to experiment a lot, as 3.0v may be more or less than you need, depending upon your specific CPU. Fortunately, the latest motherboards will not let you go too far on a "more power" binge--when it comes to voltage settings, you can do only a little tweaking either way. Increasing the voltage going to your CPU is quite dangerous and should only be attempted with extreme caution.

If you have changed the only Bus speed in Bios and delightfully saved the changes and exited to get blank screen without showing any sign of life. Wait !! Don’t Panic !! Put the power off and then on. Still no signs of booting. Now it’s time to get screw driver. Open your cabinet. On the motherboard you will find a small battery (bigger in size compared to what used in clocks). Take the battery out from it’s place. Wait for ten or twenty minutes or short circuit both the circuits holding the batttery with your screw driver. BUT JUST FOR ONCE. This will clear the CMOS. Place the battery in it’s place. Screw up the cabinet. Now boot up. Relax. You have done it. (My first overclocking experience. I tried on my friend’s Computer. HI HI HI !! Actually what I did in hurry was I set FSB spped of P-II@266 MHZ directly to 83 MHz. )

Windows Boot-Up Several problems can occur during the loading of Windows 95 or 98. Remember Windows 95/98 is much more picky about overclocking. Therefore it might be that you can't run Windows 95 properly with your overclocked CPU though it was working just fine with DOS and Windows 3.11. You'll either have to improve the cooling or you'll have to forget about overclocking your CPU with Windows 95. This is also where the problem of overheating comes into play. If your machine has booted up, displays the correct or near-correct megahertz level for your overclocked CPU, and then proceeds into the Windows load screen only to freeze, you can try two corrective measures.

First, go into the system BIOS and lower the hard drive's PIO level one notch below its previous setting. (This is only for people using a higher-than-100-MHz FSB speed in their overclocking efforts.)

Second, reduce the CPU's heat by taking the cover off the case and removing all nonessential PCI components.

These two steps might not seem like much, but aside from increasing the voltage of the CPU, they're most likely all you've got left. In many cases, it's possible to realize as much as a 15-degree Fahrenheit reduction in internal system temperature simply by taking the cover off the case. For maximum stability, many die-hard overclockers run their machines full-time with no cover on the case. As long as you take time each month to clean the system of dust, you should have no problem running your machine topless. However, be aware that some cases are designed to take advantage of the airflow created by a closed case.

After taking these steps, if the machine still refuses to boot into Windows, it's more than likely that you've set your CPU to a speed beyond its limits. Cooling usually solves some of the problems, but if you are able to boot into Windows only to suffer from crashing and system instability, you've clocked your CPU too high. Either try a more conservative overclocked setting, or return to your CPU's default settings.

One other instance where the machine boots properly into Windows but then proceeds to develop strange errors could be caused by the quality of the SDRAM in the machine. If you're clocking your FSB to 100 MHz or 112 MHz, make sure you are using 100-MHz SDRAM. Even in the PC-100 SDRAM subcategory, however, you must choose between a maximum CAS latency timing of "3" or "2". Memory that supports a CAS latency timing of 2 can sustain the 133-MHz FSB overclocking option of the Intel 440BX chipset. CAS 3 SDRAM, however, can't handle any bus speed beyond 112 MHz

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 00:09 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kan je dat ding even tussen quote tags zetten ofzo?
dit is niet leesbaar :X

edit:
al aangepast :P

[ Voor 18% gewijzigd door Wolfboy op 12-02-2004 00:10 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1