Toon posts:

[IIS SMTP] Mail wordt niet in de queue gezet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een Windows 2000 server de IIS SMTP server draaien die als mailgateway fungeert.

D.w.z, de interne mailserver stuurt de mail naar de SMTP gateway. De verbinding naar internet gebeurt via een ISDN modem die op gezette tijden inbelt bij XS4ALL. De smtp.xs4all.nl is dan de smart host.

Nu gaat het ontvangen van mail goed, maar het verzenden niet.

In mijn test omgeving werden de mails keurig opgeslagen in de queue directory en pas wanneer er een verbinding was via de modem stroomde de queue gewoon leeg. Ik heb daarvoor de retry-time op 2 minuten staan en een non-delivery report pas na 12 uur.

Maar op de productie server vertikt de SMTP server het om de mail in de queue te zetten/houden.

Als je met Telnet op 25 een mail klopt zie je wel twee files in de queue directory komen te staan. Als je quit opgeeft zie je dat ze afgesloten worden en drie seconden later zijn ze verdwenen en krijgt de afzender een non-delivery report.
Op de test server zie ik een 3e file ontstaan wanneer de mail niet direct afleverbaar is. Zo heb je dan 3 files per eMail in de queue.

Het is mij een raadsel waarom deze server niks in de queue zet.

Ik heb alle relay beperkingen er even uit gesloopt maar ik denk niet dat dat het probleem is, er worden geen relay messages gegeven.

Enig idee?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:34

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Gebruik je een SMTP connector?

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Zou je een kopietje van een NDR hier kunnen posten? Dan zien we ook wat fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier even geen voorbeeld van een NDR (zit nu niet bij de klant), maar ik kan je verzekeren dat er geen nuttige informatie in staat. Ook niet in de SMTP headers.

Wat bedoel je met een SMTP connector? De server luistert op poort 25 en alles wat niet in z'n domein lijst voorkomt moet hij bij de smarthost afleveren. En als die niet bereikbaar is omdat de modem verbinding niet open staat moet hij de mail in de queue plaatsen totdat er een verbinding is.

Maar het vreemde is juist dat hij het al voor de eerste retry poging opgeeft.

Voor die machine is geen DNS en default gateway beschikbaar. Dat de DG ontbreekt moet juist zorgen dat de queue wordt opgebouwd. Maar ik weet nog niet wat het ontbreken van een DNS tot geveolgen heeft. Het zou niks uit mogen maken omdat hij toch alles naar een [IP] van de smarthost stuurt.

Baai,

M.

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Heb je wel meldingen van de eventlog en/of logfiles van de SMTP service?
Ik zou toch graag weten welke reden de service opgeeft voor het niet versturen.

Ik neem aan dat je de smarthost ip tussen [] hebt gezet. (waarschijnlijk wel, omdat je ook [IP] schrijft, maar omdat het een veel voorkomende fout is, wil ik het even zeker weten :P )

Verwijderd

Topicstarter
Nee, vanwege de stress niet de eventviewer doorzocht. Dat ga ik morgen dus wel even proberen.

En inderdaad, het IP nummer staat tussen rechte haken. Dit werkt op de test server probleemloos.

Het is het ontbreken van een DNS waar ik mij zorgen om maak. Dit is materie waar ik niet zo in thuis ben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gebeld wat er in de eventviewer staat. En die staat inderdaad vol met medingen.

Virtual Server: The drop directory , for * could not be created.

Dat sterretje schijnt er echt te staan.

Ik krijg nu het vermoeden dat de SMTP server probeert de mail lokaal af te leveren (drop) i.p.v. doorsturen maar de smarthost.

Het is te lang geleden dat ik de test server heb opgezet om nog te weten of ik de server in relay mode heb moeten zetten en zo ja hoe dat dan ging.

Maar in ieder geval heb ik een aanknopingspunt.

Mochten jullie nog wat weten, gaarne.

Thanx,

M.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een kwestie van een omgevallen bitje.

Nieuwe virtual server aangemaakt met dezelfde instelling en dat werkte direct.

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

haha bitjes vallen niet om. :lol

maar waarom smarthost?
mijn domeintje werkt als volgt: MX verwijzing naar mailserver (van de provider) met ESMTP kost geloof ik€4,50 plus de domeinregistratie.
interne MX record.
server staat geconfigureerd voor smtp alleen voor het lokale subnet. (RFC 1918)
de servers die geconfigureerd staan om naar mijn domein te mogen relayen zijn de servers vanmijn providers(die van mijn domeinregistratie, en die van mijn ADSL provider)>>> no spam>>>no open relay.
Zo heb je in ieder geval reverse DNS aan staan (je provider host jouw DNS) en dus word je al veel minder snel als SPAMMER gezien, omdat alles terug te vinden is in de header.(mocht het toevallig open staan) De rest wordt gewoon gebounced.

DNS rulez

Verwijderd

Topicstarter
Heel simpel, omdat het nog een modem/inbel verbinding is. Dan is het veel efficienter om de mail op 1 doorgeefluikje af te leveren.

Overigens heb ik op de KB van MS een artikel hierover gevonden. Geen oorzaak maar gewoon SMTP de-installeren en dan weer opnieuw installeren.

Hier staat de oplossing: http://support.microsoft.com/?kbid=288538

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Ik snap 'em :9
Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat je al zo'n onwijze internet ADSL pijp hebt als ik 8)
dank, dat geeft mensen weer even te denken over hoe ruim er moet worden gekeken ;)

jouw manier scheelt zeelfs inderdaad meer kosten!
Pagina: 1