Toon posts:

vreemde club 3d 5900 xt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe pc aangeschaft,

amd 2600+ @ 3200,
512mb pc3200
asus a7n8x-e mobo
club 3d FX5900xt
chieftec kast met 360 watt voeding.
160 GB S-ATA HD

Lekker aan het oc-en, processor loopt perfect (zalman koeler cnps7000a). goeie 3dmark03 scores (5312 zonder oc-en video). Alleen nu wilde ik de 5900 oc-en, dus ook zalman koelertje (zm80c-hp + van), dacht dat dat wel genoeg zou moeten zijn. Met originele koeler ging kaart tot 446/725 MHz (3d instellingen) met een score van 5726. Maar nu met zalman koeler problemen. De kaart wordt niet echt warm (max 45 graden) maar oc-en gaat maar tot 426/723 MHz (score 5609) bij hogere frequenties gaat het bij het testen van de instellingen, bij bureaublad, al fout. Met riva tuner gaat ie wel verder, alleen heel snel fouten of 3dmark stopt er voor het einde mee. Als ik dan een beetje met de 2d instellingen rommel, gaat het iets beter, maar nog steeds niet de score van oude koeler!!!

Nu vraag ik mij af wat nu precies die 2d en 3d instellingen betekenen, roept ie ze appart aan (dus alleen 3d in benchmark of ook 2d??) Moet ik misschien de extra koelers op het geheugen weghalen of zit de zalman niet goed? (lijkt me wel, wordt warm aan allebei de kanten en heat pipe ook, bovendien wordt processor niet heel warm)
Wat zijn de resultaten van andere met dezelfde kaart?

Nog iets vreemds, als ik via het bureaublad de frequenties verhoog en 3dmark run haal ik een goeie score. Maar als ik nu in riva tuner iets verander en dan weer op de normale frequenties zel, draai ik ineens een veel lagere score??!?!?! hoe kan dit? Misschien andere tuner gebruiken??

Ik baal in ieder geval als een stekker, koeler voor 30 euro's maar een betere score ho maar.....

Diegene die me kan helpen, alvast bedankt.... 8)7

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De koeler is er niet voor de zeer goede koelprestaties, maar vooral vanwege de stilte. Als je wilt overclocken kan je beter een andere VGA-koeler gebruiken.

Wat ook kan zijn in dat de koeling ergens niet helemaal goed contact maakt, op het geheugen bijvoorbeeld. Check dat ook even dus :)

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

je kunt ook een fan op die zalman laten blazen.

Verwijderd

Gezien je klacht omschrijving lijkt het mij dat je het geheugen te hoog opklokt. Geheugen is hier veel gevoeliger voor dan de gpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die fan van zalman op de hoogste stand (12 Volt). Maar als ik alleen de GPU oc dan heb ik hetzelfde probleem. Op het geheugen zitten grote koelribben, dus die zouden ook redelijk goed moeten koelen. Ik heb ook ergens gelezen dat sommige kaarten van club 3d op 450/750 MHz draaien, ik kom daar niet eens in de buurt! Hoe kan dit?? Die scores moeten toch wel iets hoger kunnen!?!? :'(

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, heb nu extra fan op de kaart gericht, frequenties zijn 464/734 MHz. Geen artifacts in 3dmark en een score van 5865 :) . Gaat vooruit, maar nog niet wat ik zou verwachten....

Verder nog iets vreemds, heb de computer een uurtje uitgezet en vervolgens weer gaan benchmarken. Bij dezelfde instellingen ineens wel artifacts en niks veranderd!?!?! Weet iemand waaraan dat kan liggen? Moet de zalmankoeler misschien eerst iets opwarmen ofzow??

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 16:17:
Hmmm, heb nu extra fan op de kaart gericht, frequenties zijn 464/734 MHz. Geen artifacts in 3dmark en een score van 5865 :) . Gaat vooruit, maar nog niet wat ik zou verwachten....

Verder nog iets vreemds, heb de computer een uurtje uitgezet en vervolgens weer gaan benchmarken. Bij dezelfde instellingen ineens wel artifacts en niks veranderd!?!?! Weet iemand waaraan dat kan liggen? Moet de zalmankoeler misschien eerst iets opwarmen ofzow??
opwarmen? als hij koud is lijkt me denk ik beter he :+

lijkt me wel vaag, lijkt me eerder als je kaart paar uurtjes draait en dan artifacts krijgt, en niet bij een koude start terwijl hij geen artifacs vertoonde toen het systeem al een tijdje aanstond :)
Pagina: 1