Het voordeel van een merk als Nikon is dat er veel nieuwe appratuur van ze verschijnt, erg veel zaken dit merk verkopen en de documentatie, accesoires en objectieven tweedehands erg goed te vinden zijn. Merken als Pentax en Yassica maken erg goede camera's, maar het aanbod (2e hands is een stuk minder).
Je moet je afvragen wat je voor een camera nodig hebt. De basismodellen bezitten op dit moment vaak al zeer goede electronica, en de professionele modellen verschillen metname in de kleine opties (verder onder- overbelichten en in kleinere stapjes, flitsen op tweede gordijn, een (veel) sneller filmtransport, etc) en in robuustheid van de behuizing. Je moet jezelf afvragen wat voor fotograaf je bent voor wat betreft de snelheid van de camera. Voor wat betreft het type behuizing moet je je afvragen:
a Ga je de tropen in? Neem dan een zeer robuuste body mee!
b Ben je voorzichtig met je spullen of moeten ze tegen een stootje kunnen?
c Kun je meer gewicht meenemen op vakantie en wil je dit ook rondzeulen?
Als ik in jouw schoenen stond zou ik kiezen voor een robuuste body met hoge snelheid, maar als hobbyfotograaf heb je dat misschien niet nodig. Ik zou nu een robuustere body willen hebben, ivm mijn grotere objectieven en mijn eisen aan de snelheid van de body. Als je bijvoorbeeld een rennende groep leeuwen wilt fotograferen, moet je echt niet aankomen met 1.5 beelden per seconde. Dan moet je gewoon een rolletje voldouwen in een seconde of 8.
Daarnaast even over dat spiegelobjectief. Je weet neem ik aan dat de kwaliteit van een dergelijk objectief niet ideaal is? Hij is wel heel compact en licht, maar absoluut niet lichtsterk (f=8?) en veel belangrijker, je kunt je diafragma niet aanpassen! Je hebt dus helemaal geen invloed op de scherptediepte. Daarnaast mist de foto scherpte en heb je rare cirkels in beeld.
Voor wat betreft je objectievenpakket. Liefst een simpele 28-80 voor standaard werk. Vaste 50 mm voor uitzichten en een vaste groothoek voor mooie effecten (20 mm). Daarnaast nog een tele 75-300 volstaat prima. Mocht je geld over hebben dan moet je het maar zeggen, dan maak ik een veel mooier pakket voor je

Aan je eerdere reacties te lezen zal het helaas eerder alleen een 28-80 en een 75-300 worden. Ook prima uiteraard. Vergeet in ieder geval niet de volgende accesoires:
Flitser (voor het inflitsen van gezichten wanneer er keihard licht is (let op: dit is een SUPERtip).
Een polarisatiefilter voor het fotograferen van schitterende landschappen. Als ik een filter mocht over houden dan was het dit filter.
Statief, of een beanbag voor in een auto (gewoon een zak rijst die je kunt gebruiken als statief door hem op de rand van het autoraam te leggen).
Reserve batterijen (Gemiddeld gaat een camera 25 a 30 rolletjes mee op 2 batterijen).
Veeeeeel fotorolletjes in verschillende iso waarden, allemaal met 24 foto's zodat je niet lang hoeft te wachten/ veel foto's hoeft weg te gooien als je terugspoelt.
Ik vergeet nog heel veel te vermelden, maar vertel even wat je nu hebt (met welke vatting) en wat je te besteden hebt, dan kunnen wij een beetje passen en meten.