Toon posts:

AGP8x kaart op P2B-DS

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dames,

Ik weet dat het al vaak besproken is hier, maar ik kan het hier niet duidelijk vinden (de een zegt dat het wel kan, de ander niet).

Ik heb een 3.3v (denk ik) AGP moederbord (P2B-DS). Deze machine heeft altijd headless gedraaid, maar omdat er nu de behoefte is om een display aan te sluiten, wil ik een videokaartje bestellen (het liefst eentje die later ook nog in een desktop te gebruiken is, dus redelijke performance).

Het probleem is dat ik gebonden ben aan een leverancier (acesdirect.nl), en dat de enige fatsoenlijke kaartenbakker daar hercules is. Alle kaarten van Hercules zijn AGP8x.

Dus dan komen we tot de vraag: Past een Hercules Radeon 9600 (AGP 8x) op een P2B-DS moederbord?

Bij voorbaat dank,
Robin

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:50

Pubbert

random gestoord

Alle 8x AGP kaarten werken ook in 2x AGP sloten zoals jouw mobo :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik was in de tussentijd nog even aan het bladeren. Volgens mij gaat de Radeon 9600 niet passen omdat de key aan de andere kant zit? (Key is het gleufje in de kaart en bultje in het AGP slot). Of word ik nou gek?

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:50

Pubbert

random gestoord

uhm?

Wat bedoel je nu precies.

Heb maar 1x mee gemaakt dat een AGP kaart niet paste, dat was vanwege de "klem" om de AGP poort zodat de VGA kaart beter bleef zitten, het betrof hier een AGP Pro kaart, die is net wat groter. Maar de 9600 is er niet in Pro uitvoering. Dus nergens om je zorgen om te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.datacrunch.net/Articles/P2B-DS.jpg

Hier jouw mobo, daar zit dus en 100% normale AGP gleuf op hoor :)

Afbeeldingslocatie: http://www.nix.ru/autocatalog/svga_ati/128ddr_RADEON_9600_dvi_tv.jpg

Hier een Radeon 9600, niet op dat meeste rechte lipje letten langs de connector, die word niet gebruikt, alleen in de meeste nieuwe mobo's word die gebruikt om de AGP kaart stabieler in de AGP gleuf te houden :)

[ Voor 46% gewijzigd door Pubbert op 11-02-2004 12:19 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

kijk hier eens: FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02) (op een kwart van de pagina staat een verhaal over agp sloten en kaarten)
een mooi overzichtje wat wel kan en wat niet.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 11-02-2004 12:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je goed kijkt naar het moederbord, dan zie je dat op ongeveer 1/3e (vanuit de 'connectorkant'/bovenkant), een key in het AGP slot zit.

Als ik naar de videokaart kijk, dan zie ik dat de key (sleufje) op 2/3e zit (vanuit de 'connectorkant'/linkerkant).

Dat is dus de reden dat ik twijfel of het allemaal wel werkt, hij lijkt fysiek niet eens te passen?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 21:12

FlyEragon

Alien Monkeys

Dat is inderdaag zo, ik denk dat het heel misschien wel werkt;
maar dan zit je video kaart andersom in de pc.
Maar er zal vast wel een goede reden zijn dat ze dat zo
hebben gedaan, dus misschien werkt het helemaal niet.

Verwijderd

Dat gaat niet werken, de voltage van AGP 2x is hoger dan die op de nieuwere borden met AGP 8x, dus als je die kaart erop prikt ga je hem op blasen.

Signaling Level AGP 1x Mode AGP 2x Mode AGP 4x Mode
3.3 volts Yes Yes No
1.5 volts Yes Yes Yes

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:40
Erkandude schreef op 11 februari 2004 @ 13:03:
maar dan zit je video kaart andersom in de pc.
Ik zou dat niet proberen, AGP 1x en 2x gebruiken 3.3V, terwijl AGP 4x en 8x 1.5v nodig hebben, ze hebben juist die verschillende poorten gemaakt zodat je je kaart niet sloopt door er 3.3v doorheen te jagen. Ik ben het dan ook niet met Thund3r eens en het ironische is dat hijzelf het bewijs aandraagt.

Zoals in de link die Damster aandraagt al staat: AGP 8x (3.0) is meestal backwards compatible met AGP 4x (2.0) en AGP 4.0 kaarten zijn meestal backwards compatible met AGP 2x en 1x (1.0). Maar de meeste AGP 3.0 kaarten zijn niet backwards compatible met AGP 1.0.

Hoe zit dit? De AGP 4x kaarten zijn vaak universeel (hebben 2 uitsparingen) en kunnen dus werken op zowel 3.3v als 1.5v. De nieuwe AGP 8x kaarten hebben de nieuwe aansluiting en kunnen alleen maar 1.5v aankan, maar aangezien de AGP 4x standaard dat óók heeft (naast 3.3v) kan een AGP 8x kaart ook 4x aan.

Om terug te komen op je probleem: Je kunt óf een 2x kaart kopen of een AGP 4x kaart met een universele aansluiting (uitsparing op zowel 1/3e als 2/3e van de kaart).

[ Voor 8% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-02-2004 13:26 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit staat idd in de FAQ- FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)

De snelheid van de interface is altijd backwards compatible- een 8x kaart kun je rustig op 1x laten draaien. Maar dat is absoluut niet van toepassing voor de voltage- een 1.5V AGP 3.0 kaart gaat niet op een 3.3V AGP 1.0 slot (zoals op de BX plank aanwezig)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.