Toon posts:

Na installeren koeling start PC niet op :(

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste, ik heb dit (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter) als doorgelezen en een oplossing staat er niet :{

Ik heb nieuwe koeling geïnstalleerd in m'n comp, nu ben ik verder geen diehard ofzo maar ik wilde gewoon een stillere computer en de koeling er op zetten ging eigenlijk zonder problemen.

Nadat ik alles weer heb aangesloten en op de power knop duw, gaan keurig alle fans draaien, en hoor je de harddisk opstarten. Alleen het probleem is hier blijft het bij :{

maw het lampje van m'n monitor blijft oranje en weigert groen te worden en beeld te geven :?

Ik heb het volgende geïnstalleerd:

Zalman CNPS7000-Cu
Zalman ZM80C-HP + ZM-OP1
Zalman ZM300B-APS

Het systeem waar het op geïnstalleerd is:

AMD XP 2000+
Asus A7v266-EX
Geforce 3 ti200 Deluxe 64mb
2x Apacer 256mb DDR
Maxtor 80Gb UDMA 133/ 8mb
Asus DVD-Speler
Aopen 32x brander
Creative labs Audigy
3Com 10/100mbps
Floppydrive
op Win XP Pro

Zo zag het systeem eruit:

http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/koeler04.JPG

En dit zijn foto's hoe het er nu uitziet, misschien dat iemand er wijzer van wordt :{

http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/01.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/02.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/03.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/04.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/05.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/06.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/07.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/08.JPG
http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/09.JPG

kan het zijn dat ik met een mobo er op nieuw in monteren een kabel heb verwisseld?

ik heb verder dus niks aan de bios veranderd, want daar kom ik niet eens in :{ en ik heb het mobo ook al gereset dmv het batterijtje. De kabels heb ik nog niet allemaal netjes weggewerkt, dat komt wel als de comp het doet, maar ja, hoe?

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 13:34

UTM

Je beeldscherm reageert niet. Probeer eens een ander videokaart. Hangen en opstartproblemen heb je al doorgelezen, dus geheugen heb je ook al verwisseld? Ook kan het zijn dat een van de kabels verkeerd zit. Probeer eens zo kaal mogelijk te starten!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:37
mischien toch ff die agp kaart goed aandrukken.
je weet maar nooit.

succes

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de agp kaart al opnieuw erin en erui gehaald, en goed aangedrukt :{

geheugen doet het ook gewoon, dat heb ik toevallig gister nog getest :)

Verwijderd

Topicstarter
w03f schreef op 11 februari 2004 @ 10:00:
Ook kan het zijn dat een van de kabels verkeerd zit.
maar welke kabel zorgt ervoor dat m'n monitor op groen springt?

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

de kabel achter in je videokaart :x

krijg je verder ook geen andere meldingen?
piepjes of iets?

haal stroom er van af, plug kaarten er is uit en probeer um is op
te starten met minimaal (voeding,vga, eventueel hdd)

probeer ook nog even om alles een keer xtra aan te drukken

[ Voor 13% gewijzigd door Tpn op 11-02-2004 10:13 ]

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:09

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 98% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:28 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:59
henri8096 schreef op 11 februari 2004 @ 12:27:
Heb je de cpu koeler, op de cpu-fan ingang op je moederbord zitten???
Het maakt niet uit wat voor een, maar hier moet een fan op zitten.(beveiliging van asus)
Anders boot ie niet.
Dit had ik ook toen ik pas me waterkoeling had geinstalleerd met een msi 845e max2 mbord.. Je moet ff je oude cpu fannetje in de stekker doen op je mbord (dus je waterkoeling hoef je niet te demonteren) en dan opstarten..

Alsie het dan wel doet is het idd beveiliging (wat ervoor zorgt dat je pc automatisch uit gaat als je cpu te warm wordt werd mij verteld) en dat kan je uitzetten bij je bios.. Iets met security was het bij mijn bios..

Verwijderd

Zeker dat je niet te hard hebt gedrukt op je cpu?

Kan ook zijn dat je uw cpu hebt gecrushed....

• Tundreq
  • Laatst online: 23-09-2025
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 12:53:
Zeker dat je niet te hard hebt gedrukt op je cpu?

Kan ook zijn dat je uw cpu hebt gecrushed....
Dat is ook het eerste wat bij mij in me op kwam.

Want een amd koeler kan er op 2 manieren op waarvan 1 de verkeerde manier is.
Als je het op de verkeerde manier hebt gedaan dan is je cpu naar de kloten want dan zat de koeling er niet goed op.

Verder kan ik me alleen nog iets van statische elektriciteit bedenken maar dat komt ook niet zo vaak voor.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Er zijn maar een paar mogelijkheden die ik kan bedenken:

- De fan stekker van de CPU zit niet op dat aansluitpunt.. (je mobo kijkt of je fan draait anders gaat hij niet aan)
- Je CPU is dood doordat je koeling er verkeerd op zat
- Je hardware zit er niet allemaal goed in.. Haal alles nog eens los en stop dan alleen de videokaart, processor en geheugen op het mobo doet hij het dan wel?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Volgens mij heb je de stekkertjes verkeerd aangesloten kijk maar op:http://members.brabant.chello.nl/~g_bekkers/01.JPG

Je ziet duidelijk waar de kabels moeten worden aangesloten, maar jij hebt ze aangesloten op zoals het uitziet een printerpoort?? en de aasluiting van de hdled zit maar op een pin??? :+

het kan dus zijn dat je kortsluiting maakt?????

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om deze proc koeler:

http://www.zalman.co.kr/usa/product/cnps7000cu.htm

ik weet 100% zeker dat ie goed geïnstalleerd is, het waren slechts een paar onderdelen:

blauwe ijzer aan de voorkant, witte aan de achterkant, vastschroeven, koelpasta, koeler erop, koeler vastschroeven....

ik heb gewoon de koeler op de processor gezet zonder te drukken, die ijzertjes zijn ervoor om de koeler in vast te schroeven, en ze zorgen ervoor dat je de koeler niet te hard aandraait :)

misschien heb ik de vga-kaart dan te hard behandeld? maar dat is volgens mij ook niet, het installeren van die koeling was iets meer werk, maar nog steeds redelijk makkelijk als je het stap voor stap probeerd....

ik heb nu alleen voeding + mobo + processor + 2x256mb DDR + vga aan staan, en nog werkt het niet :{

even de ouwe koeler aansluiten werkte ook niet :{

op het mobo zitten 2 aansluiten naast elkaar voor fans, eentje voor de CPU en de ander voor de voeding. ik weet zeker dat ik het kabeltje van m'n proc op die van de cpu heb aangesloten iig :)

verder krijg ik ook geen piepjes te horen :?

de voeding doet het iig, hij is ook goed aangesloten op het mobo (een groen lampje brandt), en de videokaart fan (op 5V) en processor fan (met fan controller ertussen) draaien ook allebei, maar ja nog steeds start ie niet op :?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je ook geen foto nemen van je propere cpu? Misschien heb je de cpu gecrushed :?

Heb je die kabels tegoei gezet wat Angelicus zei?

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 11 februari 2004 @ 16:58:
Kan je ook geen foto nemen van je propere cpu? Misschien heb je de cpu gecrushed :?

Heb je die kabels tegoei gezet wat Angelicus zei?
ja die kabeltjes zitten inmiddels al goed, dat had ik al eerder gedaan...

dus ik kan het beste ff m'n complete mobo er weer uit halen en de koeler erafschroeven?

ik had hier overigens nog een riva tnt PCI 16mb stand-alone videokaart liggen, die heb ik der ook nog ff ingeprikt en de agp kaart eruit gehaald, maar toen deed ie ook niks :{

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
alles aandrukken, kijken of je niets stoms bent overgeslagen.... druk alle kaarten eens aan, wriemel met dat geheugen...
nog eens proberen...
lukt het niet? stroom van je pc halen, bios resetten, stroom er weer op, nog eens proberen...
lukt het dan nog niet???
haal je koeler er terug af, controleer je core, koeler er weer op..
nog eens proberen...
doet ie het dan niet... dan is er echt iets stuk :/

• Patrlck
Je kan beter ff je oude koeler erop zetten en kijken oftie dan wel beeld geeft.. Zo ja dan ga je naar de bios en zoek je de optie security ofzoiets dergelijks en zet je het uit.. Zodat je fan niet aangesloten hoeft te zijn..

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SchiedamLauw schreef op 12 februari 2004 @ 09:21:
Je kan beter ff je oude koeler erop zetten en kijken oftie dan wel beeld geeft.. Zo ja dan ga je naar de bios en zoek je de optie security ofzoiets dergelijks en zet je het uit.. Zodat je fan niet aangesloten hoeft te zijn..
oude koeler heeft ie al geprobeerd.

wat je kunt proberen is zo clear mogelijk te draaien, dus alle IDE apparaten er af, alleen mobo, mem, cpu+koeler en vga. ik heb ook wel eens gehad dat een slechte ide kabel mijn systeem liet hangen tijdens t opstarten

Verwijderd

je kunt ook het moederbord eruit halen,
het bord op een doos plaatsen, processor/geheugen/videokaart aansluiten

monitor en voeding aansluiten,
met een schroevendraaier de 2 contactpuntjes van de power switch(S/W Switch) aanraken.

dan heb je een zo kaal mogelijke configuratie.

succes :)

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb ook eens een Duron CPU van iemand gekregen die het niet meer deed.
Als je hem geinstalleerd had dan starte de computer gewoon op. Alles draaide (fans, lampjes e.d.) alleen geen beeld, geen piepjes e.d.
Na bestudering van de core met een vergrootglas bleek er een heel klein stukje afgebroken te zijn. Was met het blote oog bijna niet te zien.
Misschien is iets dergelijks met jouw CPU aan de hand?

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

Verwijderd

Topicstarter
ik vrees van wel :{

áls er iets kapot is... is het dan 100% zeker de processor?

der kan niks van het moederbord kapot zijn, dat de processor het nog wel doet?

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:21

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Heb je je PCI audio kaart er al eens uitgehaald?
Misschien toch maar alles strippen tot mobo/proc/mem/agp en dan kijken of je verder komt...
:?

en anders zou je proc dood kunnen zijn...zonde, zeker met zo'n mooie koeler

[ Voor 3% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 12-02-2004 10:54 . Reden: typo ]

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Topicstarter
SchiedamLauw schreef op 12 februari 2004 @ 09:21:
halleluja, had alleen de fan van de oude koeler aangesloten gehad, toen deed ie niks :{

nu net de complete oude koeler erop gezet en ineens deed ie 't :D

nu nog ff die optie in de bios zoeken :D

Verwijderd

Topicstarter
alleen nu is het probleem:

wélke optie moet ik veranderen in de BIOS? ik zie nml nergens ook optie staan met "security" oid, zoals een paar mensen hierboven beschreven hebben :{

k moet nu naar school, ben om 16.15 weer terug, dan gaak 't weer verder proberen...

overigens is het batterijtje van m'n mobo ook leeg (de tijd in WinXP klopte eerst al nooit), kan ik die gewoon in een elektronicazaak halen die dingen? en inmiddels is m'n BIOS ook gereset, alles staat op standaard instellingen en de tijd/datum op 01/01/2000 00:00:00

moet ik aan de BIOS nog veel verder veranderen wil m'n comp nu gaan werken? of zouden de standaard instellingen verder goed staan? muv die "security" optie?

• Patrlck
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 11:01:
[...]

halleluja, had alleen de fan van de oude koeler aangesloten gehad, toen deed ie niks :{

Dat had ik nou ook :P

Had eerst ook alleen de fan aangesloten en deed ie het nog steeds niet alleen als ik het geheel op de cpu zette deed ie het weer wel :?

Suc6 met het zoeken naar de optie ;)
Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 11:14:
alleen nu is het probleem:

wélke optie moet ik veranderen in de BIOS? ik zie nml nergens ook optie staan met "security" oid, zoals een paar mensen hierboven beschreven hebben :{

k moet nu naar school, ben om 16.15 weer terug, dan gaak 't weer verder proberen...

overigens is het batterijtje van m'n mobo ook leeg (de tijd in WinXP klopte eerst al nooit), kan ik die gewoon in een elektronicazaak halen die dingen? en inmiddels is m'n BIOS ook gereset, alles staat op standaard instellingen en de tijd/datum op 01/01/2000 00:00:00

moet ik aan de BIOS nog veel verder veranderen wil m'n comp nu gaan werken? of zouden de standaard instellingen verder goed staan? muv die "security" optie?
Euh zoek anders een beetje naar iets wat te maken heeft met cpu voor de rest kan ik ook nix verzinnen (bij mij was het met security) Misschien weet iemand anders het (???)

Denk dat een elektronicazaak die batterijtjes wel hebben..neem voor de zekerheid je oude mee om te laten zien welke je nodig hebt.. Denk dat je met de standaard instellingen wel kan compoeteren mits je die optie uitzet dat je je waterkoeling eraan kan hangen hehe

Ben benieuwd hoe die optie heet dus als je het heb gevonden post het ff :)

[ Voor 57% gewijzigd door Patrlck op 12-02-2004 12:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 11:01:
[...]

huh?. Dus als je de complete koeler er weer opzet doet ie het wel? ik wist niet dat mobo's tegenwoordig kunnen detecteren welk koelblok erop zit? ze kunnen alleen de rpm van de fan zien toch?

Verwijderd

Topicstarter
ja raar :?

ben nu thuis en ik ga maar es ff zoeken naar een optie in m'n bios :?

als iemand weet welke optie ik nu moet veranderen hoor ik 't wel :)

Verwijderd

Topicstarter
nu wordt ik écht gek :'(

vanochtend is ie nog automatisch 3x in de BIOS gekomen, druk ik net op de power knop, doet ie wééér niks anders dan de fans laten draaien :'(

en der is niemand aangekomen :?

Verwijderd

Topicstarter
In navolging van dit topic:

Na installeren koeling start PC niet op :(

Eventjes kort samengevat (alles betreft een minimale configuratie; mobo/proc/vga/geheugen/voeding):

1. Nieuwe voeding/ vga koeler/ proc koeler geïnstalleerd --> pc deed niks meer behalve dat de fans draaiden.
2. De oude proc koeler er weer op gezet --> pc kwam weer in de bios.
3. Ik kom 's middags thuis, en zonder ergens aangekomen te zijn doet de computer weer niks behalve dat de fans draaien.

Conclusie: er is écht iets kapot :{

Nu lijkt mij het meest waarschijnlijke dat óf de proc óf de mobo kapot is, maar ja, hoe kom ik erachter zonder extra systeempje welke van deze twee kapot is?

Iemand 'n oplossing?

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Hey op je 4de foto plaats je stroom van een molex naar de Fan connector op het moederbord?? Geeft dat geen sluiting? -- Zie edit

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/stekker.jpg

Het lijkt er wel op dat het naar het mobo gaat, doordat het boven de kabel van de fanmate loopt maar, van een andere hoek zag ik dat het de fanmate maar was.

[ Voor 53% gewijzigd door Willems op 13-02-2004 17:36 ]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Ergens laten testen... kost je wel wat , mja je hebt zelf niet de mogelijkheden om het zelf te doen, dus dan laten doen

[quote]

Hey op je 4de foto plaats je stroom van een molex naar de Fan connector op het moederbord?? Geeft dat geen sluiting?

[/qoute]

Ik zie daar niks naar het moederbord gaan hoor, hoogstens naar de videokaart :?

[ Voor 49% gewijzigd door De_Bastaard op 13-02-2004 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
foto's zijn oud, moet je niet meer naar kijken

was geloof ik toen ook nog geen minimale configuratie...

maarja kan ik het spul bij een gewone computerzaak gewoon laten testen? bv bij de mycom oid?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

doe ons een lol en ga gewoon verder in je oude topic....dit is niet handig snap je?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 17:27:
foto's zijn oud, moet je niet meer naar kijken

was geloof ik toen ook nog geen minimale configuratie...

maarja kan ik het spul bij een gewone computerzaak gewoon laten testen? bv bij de mycom oid?
Ok geen probleem.

Tja als ze je eventueel een mobo kunnen verkopen, zullen ze volgens mij graag testen denk ik! Of als je niets koopt kost het bij Mycom 1 service klik of zo?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je al een topic over dit probleem hebt is dat de plek om verder te gaan- ikheb de twee topics samengevoegd :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1