Hoe tv beeld op beamer? Videorecorder of tv kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 22:03
Ik ben m'n eigen bioscoopje aan het inrichten op zolder, incl een beamer.
Deze beamer heeft de volgende aansluitingen:
composite (geel tulpje)
svideo
component (voor progressivge scan)
vga

Mijn dvd speler wordt via de component aansluiting aangesloten. Dit gaat wel goed werken.
Nu wil ik ook tv kijken via de beamer (Formule 1 bijv.).
In de huiskamer heb ik dit al eens geprobeerd met de videorecorder. Helaas is het beeld niet echt goed. Via een scart blokje krijg ik via een svideo kabel alleen maar zwart-wit beeld. Via diverse topics ben ik erachter gekomen dat dit vaak ligt aan de videorecorder: deze kunnen vaak alleen maar composite en rgb aan.
Via een composite kabel krijg ik wel kleur, alleen is het beeld niet zo goed.

Aangezien ik op zolder nog nieuwe spullen moet aanschaffen, vraag ik me aaf wat ik nu het beste kan doen.
Zijn er videorecorders die een svideo uitgang hebben en niet al te duur zijn?
Is een tv kaart een betere oplossing (er komen diverse computers op zolder te staan)? Hoe sluit ik die tv kaart dan aan?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:59
Als je een goede tvkaart koopt, heb je volgens mij prima beeld. Je sluit dan je beamer aan op de vga van je pc

Nadeel hieraan vind ik dat je je pc aan moet hebben als je tv kijkt (als ie 24/7 aan staat ist natuurlijk geen prob).

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Ik zou het toch met een VCR proberen op te lossen, simpelweg omdat wanneer je je PC als tuner gaat gebruiken, er weer een conversieslag van het signaal gedaan wordt:

Analoog (signaal) -> digitaal (tvkaart tuner) -> analoog (Vga uitgang, wanneer je geen DVI gebruikt) -> digitaal (beamer, wanneer deze geen CRT is)

Wanneer je een VCR gebruikt gaat het signaal rechtstreeks naar je beamer en wordt er alleen in de beamer analoog -> digitaal conversie gedaan.

Zou toch even kijken of je geen svideo instellingen op je beamer hebt zitten, je hebt toch een kansje dat je VCR het wél goed naar svideo uitstuurt.

[ Voor 6% gewijzigd door dominic op 11-02-2004 09:30 ]

Download my music on SoundCloud

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Je kan ook een los TV boxje aansluiten. Heb ik ook ooit gebruikt. Dat is gewoon een klein kastje met TB Tuner en afstansbediening.

TV kaart kan ook, alleen zijn de standaard tv kaarten mono, en zonder AB.
Videorecorder lijkt me beter. En waarom sluit je m niet op composite aan?

Het gemiddelde cai signaal is al dermate brak, dat je dat verschil toch niet ziet ;)

ik zou eerder de dvd op svideo aansluiten, of, nog liever, rgb of op vga

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 11-02-2004 10:30 ]

• wezep
Verdicampo schreef op 11 februari 2004 @ 09:24:
Als je een goede tvkaart koopt, heb je volgens mij prima beeld. Je sluit dan je beamer aan op de vga van je pc

Nadeel hieraan vind ik dat je je pc aan moet hebben als je tv kijkt (als ie 24/7 aan staat ist natuurlijk geen prob).
Ik heb nu al een AIW 8500 van ATI: hiervan vind ik het tv beeld niet echt goed. Waar zou dat aan kunnen liggen? Is het beeld van een tv kaart beter?
dominic schreef op 11 februari 2004 @ 09:29:
Ik zou het toch met een VCR proberen op te lossen, simpelweg omdat wanneer je je PC als tuner gaat gebruiken, er weer een conversieslag van het signaal gedaan wordt:

Analoog (signaal) -> digitaal (tvkaart tuner) -> analoog (Vga uitgang, wanneer je geen DVI gebruikt) -> digitaal (beamer, wanneer deze geen CRT is)

Wanneer je een VCR gebruikt gaat het signaal rechtstreeks naar je beamer en wordt er alleen in de beamer analoog -> digitaal conversie gedaan.

Zou toch even kijken of je geen svideo instellingen op je beamer hebt zitten, je hebt toch een kansje dat je VCR het wél goed naar svideo uitstuurt.
Zoals ik in mijn beginpost heb aangegeven heeft mijn beamer wel een svideo aansluiting, deze werkt ook prima (bijv. met een svideo kabel en een dvd speler).
DJSmiley schreef op 11 februari 2004 @ 10:29:
Je kan ook een los TV boxje aansluiten. Heb ik ook ooit gebruikt. Dat is gewoon een klein kastje met TB Tuner en afstansbediening.

TV kaart kan ook, alleen zijn de standaard tv kaarten mono, en zonder AB.
Videorecorder lijkt me beter. En waarom sluit je m niet op composite aan?

Het gemiddelde cai signaal is al dermate brak, dat je dat verschil toch niet ziet ;)

ik zou eerder de dvd op svideo aansluiten, of, nog liever, rgb of op vga
Wat kost zo'n los tv boxje?
Via het scart blokje en svideo kabel is het beeld een stuk scherper als met de composite kabel, alleen geen kleur (is wel belangrijk). Vandaar dat ik liever de svideo aansluiting wil gebruiken. Het verschil (qua scherpte) is wel degelijk te zien.

• wh-vanderpost
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 11:22
wezep schreef op 12 februari 2004 @ 07:50:
[...]
Wat kost zo'n los tv boxje?
Via het scart blokje en svideo kabel is het beeld een stuk scherper als met de composite kabel, alleen geen kleur (is wel belangrijk). Vandaar dat ik liever de svideo aansluiting wil gebruiken. Het verschil (qua scherpte) is wel degelijk te zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.divxplayer.nl/Images/Produkten/tv_box3.jpg
http://www.divxplayer.nl/ProductenSpecs.php?Product=TvBox _/-\o_

All knowledge is written

• wezep
Zoiets zou wel ideaal zijn.
Nu ben ik een vergelijkbaar kastje tegengekomen bij Dynabyte: Acer ax120 voor maar 49 euro. Iemand daar ervaring mee?
Het liefst heb ik naast een vga uitgang ook een svideo uitgang (op die manier kan ik dat apparaatje wat makkelijker inzetten).

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik doe het gewoon via de tv hoor. Kabeltje van de tv naar de projector. Kan je tenminste ook nog fatsoenlijk zappen.

Nadeel is wel dat de tv dan aanstaat en extra licht geeft :(

Onze videorecorder is altijd gaar ingesteld en ik heb er nooit zin in om die aan te pakken dus daar sluit ik de projector niet op aan :)

• wh-vanderpost
Pixal schreef op 18 februari 2004 @ 13:38:
Ik doe het gewoon via de tv hoor. Kabeltje van de tv naar de projector. Kan je tenminste ook nog fatsoenlijk zappen.
[...]
Met die Aver kan je toch ook zappen... en hij geeft nog geeneens licht ook :7
't is dan natuurlijk ook gewoon een TV zonder scherm...

All knowledge is written

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

wh-vanderpost schreef op 18 februari 2004 @ 14:02:
[...]
Met die Aver kan je toch ook zappen... en hij geeft nog geeneens licht ook :7
't is dan natuurlijk ook gewoon een TV zonder scherm...
ja, maar hij kost wel weer centen..

met die lanparty in de huiskamer hier beneden elke vakantie vind ik dat weer een overbodige uitgave

staan dan toch altijd voldoende beeldschermen nog aan voor t licht :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou gewoon een pc met een tvkaart gebruiken en dan Dscaler om tv mee te kijken.
Dscaler heeft nogal wat deinterlace spul erin zitten wat ervoor zorgt dat je niet van die irritante lijntjes krijgt zoals normaal met een tvkaart.

Hauppauge heeft standaard al een deinterlacer in de drivers zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door bobo1on1 op 18-02-2004 15:57 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

bobo1on1 schreef op 18 februari 2004 @ 15:57:

Hauppauge heeft standaard al een deinterlacer in de drivers zitten.
Als je het weggooien van de helft van de beeldlijnen een deinterlacer wil noemen klopt dat idd :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07-2025
Ga voor een tvkaart, ik heb zelf ook deze combinaties geprobeerd en mijn conclusie is dat het beeld 10x scherper en helderder is met een vga kabel op je beamer ipv coax, tulp, svideo enz.

By the way, Pinnacle PCTVPRO icm Panasonic 1024x768 beamer. :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
deepspace schreef op 18 februari 2004 @ 15:59:
[...]

Als je het weggooien van de helft van de beeldlijnen een deinterlacer wil noemen klopt dat idd :+
Hauppauge uses parts of the Descaler technology in our latest WDM drivers to provide a better TV picture from our WinTV PCI boards. We are grateful to the DScaler team for providing us with their de-interlacing routines.
Lijkt me sterk dat ze dan de helft van de beeldlijnen weggooien, en zoiets zou ook duidelijk zichtbaar moeten zijn, wat het dus niet is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• wh-vanderpost
gijoe6666 schreef op 18 februari 2004 @ 16:01:
Ga voor een tvkaart, ik heb zelf ook deze combinaties geprobeerd en mijn conclusie is dat het beeld 10x scherper en helderder is met een vga kabel op je beamer ipv coax, tulp, svideo enz.

By the way, Pinnacle PCTVPRO icm Panasonic 1024x768 beamer. :)
10x scherper/helderder als wat?

All knowledge is written

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

bobo1on1 schreef op 18 februari 2004 @ 16:04:
[...]

[...]

Lijkt me sterk dat ze dan de helft van de beeldlijnen weggooien, en zoiets zou ook duidelijk zichtbaar moeten zijn, wat het dus niet is.
Ah, oke, dat is dan sinds kort. Ik heb echter al meer dan 5 jaar een TVkaart, en heb het dus al jaren zonder degelijke deinterlace filter moeten doen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Als je het helemaal goed wilt doen dan neem je een satelliet kaart en dan heb je vele malen scherper beeld, HD tv kan zelfs ook bij een paar zenders ;-).

Verwijderd

Het beste beeld krijg je via een videorecorder of een TV, nooit via een PC kaart oid.
Met PC zit je altijd met het interlace verhaal.

Verwacht trouwens geen superbeeld op je beamer van TV uitzendingen, de kwaliteit is gewoon niet super. Dat zie je niet op een TV in de huiskamer omdat die relatief klein is, op de beamer zie dat dus wel vanwege het grote beeld formaat, ga maar es vlak voor je TV zitten kijken is echt niet scherp hoor van dichtbij.

Ted, spreekt uit ervaring

Verwijderd

In mythearter heb je wel goede deiinterlace filters ;-). Lekker naar veel zenders zappen op groot beeld :).

Via de video recoder zou ook wel kunne alleen het singaal van die kabel boeren is in het algemeen erg zwak/slechte kwaliteit. Ten zij je toevlag vlakbij een verdeelstation woont.
Pagina: 1