Een nieuwe stereo.... welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Mijn stereoset begint een beetje op zijn laatste benen te lopen. Daarom ben ik op zoek naar iets nieuws.

Het probleem is echter dat ik niet echt verstand heb van HIFI-appratuur (compu's zijn interessanter :)), maar ik wil wel een beetje redelijk geluid hebben.

Nou is mijn vraag of er hier iemand is die me een goede suggestie kan doen (met betrekking tbt merk of zaak)....

Oh ja, ik wil er maximaal 1500 piek aan uitgeven en de set moet bestaan uit CD-speler, versterker en boxen. Mijn muziekvoorkeur is alt. rock en soms wat club.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Mark levinson versterker.... B&W luidsprekers, accuphase cd-speler... >:)

Verwijderd

1500,- -NOSFERATU-!!!

naar mijn mening zijn de luidsprekers het belangrijkst, in de buurt van Rotterdam is dacht ik RAF wel interressant, neem wat van je favoriete muziek mee en luister een aantal zaken af, neem rustig de tijd!, zijn ze niet behulpzaam dan de volgende, neem zo simpel mogelijk al die gimmicks heb je niet nodig(ehh) en kost alleen maar exstra, goede merken zijn oa. NAD, Rotel en de meeste japanse merken, maar geef het meeste uit aan de speakers en verkijk je niet aan de Wattages, is niet echt van belang voor goed geluid.

Verwijderd

Waar gaat dit over?
Heeft dit iets met computers te maken? Dacht het niet..
NAD?, Rotel?, japanse merken?
Gaat dit over auto's of zo? :)

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Yep neem rotel en een stel goede boxen. Zelf heb ik een Rotel versterker (koste 900 piek) Maar ze hebben ook wel goedkopere. Ga niet voor die Sony, bla bla troep. Ga naar een goede hifi zaak en neem een simpele, maar goede versterker.

Succes met je keuze.

P.S. bezuinig niet te veel, want met een goed setje (versterker, luidsprekers) kun je een tiental jaren verder.

Verwijderd

Kenwood en JVC sets zijn voor je 1500 piek ook zeker geen miskooppiez :P

• FatalError
  • Laatst online: 30-08 09:27
Sinds we thuis een dikke NAD installatie hebben ben ik helemaal gek van NAD :P

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• ChUcKiE
  • Laatst online: 23:06

ChUcKiE

Dus........

Kom ik weer, met een nieuw bod.....

Afbeeldingslocatie: http://home.wish.net/~chuckie/Pictures/Kenwood.jpg

Zonder boxen, zonder equalizer (derde component), te koop voor maximaal 400,--

Is Kenwood setje, M47, 36 cm breed, alles drop en draan, losse componenten, 2*45watt, was plusminus 3 jaar geleden een 2100,-- waard d8 ik.

Koop je er voor 1100,-- een leuk setje BOSE speakers bij (of die van mij van Sony voor 600,--, + subwoofertje van 500,--) en klaar is ie!!

ICQ 21411547
chuckie@chello.nl

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Mark_V
Iedereen bedankt voor de reacties!

ff reageren......

Allereerst de opmerking dat dit niet in Hardware thuishoort. Ik vind van wel. Waar moet je het anders zetten? In general chat? Op dit forum zitten toch wat meer techneuten en die hebben hier nu eenmaal verstand van. Ik vind het zelf nog wel redelijk wat met compu's te maken hebben.... ik sluit mijn computer er immers op aan :). Maar inderdaad, dit is wel een randgeval.

Zoals je inderdaad in mijn profile kan lezen woon ik in R'dam (Kop van Zuid). Zelf was ik van plan om de set bij Correct te gaan kopen, waar is dat RAF eigenlijk? Een vriend van me heeft daar B&W-boxen (200 Watt, 600 piek per twee), een kenwood tuner-versterker (450) en Kenwood cd-speler (450) gekocht. Dat leek mij ook wel wat. Ik heb zelf nog nooit van Nad of Rotel gehoord, die dingen klinken een beetje buiten mijn budget.

Nog even wat losse vraagjes:
1. Dolby Prologic versterker...doen? (ik ben niet van plan films te kijken, maar misschien in de toekomst)
2. Versterker of tunerversterker? Ik kan op het moment in mijn flat geen radio ontvangen ivm. de debiele bouwvorm.
3. Is een CD-speler van 200 piek bijna even goed als een hele dure? Ik heb zelf namelijk de neiging om JA te zeggen, ivm. digitaal enzo. Geld dat vrijkomt kan je dan misschien beter in goede boxen steken.
4. Bose..... is het wat?
5. Die enorme nieuwe zaak in Rotterdam (Mediomarkt heet het geloof ik), is dat wat? Ivm. prijzen en service.
6. Sony..... is het echt niks?
7. En wat moet ik nou weer met die aanbieding van Chuckie? Ziet er wel extreem bruut uit....

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Geen dolby prologic gedoe, is alleen leuk voor films, niet voor muziek luisteren

Kun je zelf niet speakers bouwen??/ Heb ik ook gedaan, voor weinig geld topkwaliteit.
Ik zoek alleen nieuwe woofers, iemand een suggestie? 20 cm, 8 ohm.

een heel goed merk speakerboxen (niet zelfbouw) is KEF.

Verwijderd

Sorry, maar ik dacht dat er ook een RAF in Rotterdam zat, dus niet!, Amsterdam excuse, http://www.raf.nl/rafbereik.html .

1.als je voorlopig geen films gaat kijken niet doen, je kan altijd een losse decoder kopen.
2.tunerversterker(receiver) is meestal voordeliger dan beide los, kwaliteit doet er niet voor onder.
3.meestal zitten de kosten in beter loopwerk, betere componenten, naam, of ze anders klinken?, niet in die prijsklasse wel de veel duurdere.(boven de 2000,- ondanks dat het digitaal is, maar dan wordt ook alles veel duurder!)
4.Bose is wel wat, maar je zou het naast de B&W en zeer zeker de KEF's (is ook goed zelf te bouwen)moeten zetten.
5.geen idee, woon in het noorden.
6.reken maar dat Sony wel wat is!
7.je kan je geld maar één keer uitgeven!:>

• Flox
  • Laatst online: 14-04 20:57
Ga naar een audiospeciaal zaak neem de tijd.
Ga luisteren naar speakers en kies degene die mooi klinken. Vraag of ze niet speakers van hetzelfde merk hebben maar dan van de collectie van vorig jaar ofzo (is goedkoper en klink (bij mij ongeveer hetzelfde.))
Een dure cd speler heeft ggen nut alleen als je een hjeel goed gehoor hebt. Iedere normale cd speler is 1bit, een hele dure 32bit maar het verschil kun je alleen horen als je echt een geluidsfreak bent (schijnt het).... Neem vooral de tijd.

Earth is nice, heaven is better...

• Auke
  • Niet online
1 Niet doen
2 Net wat je wilt.
3 Ik heb een oud cdspelertje van 300 piek. Wou wat beters. Dus een cdspeler van 1500 piek en 1700 piek thuis gehad om te beluisteren. Is natuurlijk beter. Maar echt niet 1200 gulden meer waard. Na 5 minuten luisteren naar mijn eigen cdspeler was ik daar ook weer tevreden over.
Inversteer in luidsprekers (zelfbouw: http://www.speakerland.com/index.htm http://www.remo.nl/main.htm )en een goede versterker. Zet de luidsprekers verder goed neer. Zodat jij en die luidsprekers in een driehoek zitten. Zet ze op oorhoogte. Zonder een goede plaatsing van luidsprekers is geen enkele investering in een audioset de moeite waard!!!! Experimenteer met de plaatsing van die luidsprekers. Het geluid kan erg veel beter of slechter worden.

4 Mwaaa, niet echt
5 ???
6 Sony heeft erg goed spul (in de duurdere types 1000+ Maar voor dat geld heb je nog beter spul van een ander merk) Maar ga niet voor die leuk uitziende toeters en bellen en die versterkers voor 200 gulden of zoiets.
7 toeters en bellen.

Ga toch echt een goede zaak binnen die luister kamers hebben en trek er een middag of zoals ik veel middagen voor uit. Ga luisteren en geniet. Val niet voor mooi uitziende apparaten of een oorverdovende bas. Die dure audiozaken hebben spul tussen de 400 en 40.000 of nog meer staan. Dus dat spul zoals Rotel (vanaf 400 piek) zit echt wel in je budget. Verder hebben die goede audiozaken geregeld prima inruil staan. Kun je voor een fractie van de prijs een top set krijgen.

Succes met je keuze.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 00:08

Jag

Lucas,
ik sluit me grotendeels bij de mening van Auke aan, afgezien over sony dan, met die verschrikkelijke zooi van ze.
Ik vind 1500,- erg weinig, maar het is wel mogelijk. Ik heb zelf een audio systeem van 5000,- (Speakers: B&W Dm604 2x1000,-, Sub: Yamaha yst-sw300: 1000,-, Amp: Pioneer a504: 700,-, cd: Pioneer PD-S505: 400,-, Minidisc Pioneer MJ-D707: 600,-, Tuner Pioneer F204RDS: 300,-). Ik zou in ieder geval het meest steken in de speakers en het minst in de cd speler (je kan zelfs overwegen die weg te laten en je comp gebruiken, kan je er altijd later nog bijkopen).
Als speakermerk zou ik B&W sterk willen aanraden, maar het is zeer moeilijk om dan bij 1500,- te blijven. JBL is een stuk goedkoper (en minder goed), en heeft zuiltjes van af 300,- per stuk. Versterkers en cd spelers zijn alleen interessant om veel geld aan uit te geven als je echt top spul wilt kopen. Pioneer is een goed en goedkoop merk hiervoor, maar ook yamaha is erg goed, alleen weer een stuk duurder.
Wat je voorstelde over dolby prologic, is echt onmogelijk met 1500,-, omdat je een duurdere versterker nodig hebt en veel meer speakers. Bovendien wil je geen prologic, maar dolby digital, en dat is nog duurder.

Je kan ook een combinatie van speakers/subwoofer overwegn, met bijvoorbeeld de Yamaha yst-sw45. Ik zou in ieder geval in goede audio zaken gaan kijken met luisterzalen waarin je zelf versterker/speakers kan wisselen, en waarin gewoon stereo spul staat. En ook je eigen cd's meenemen. En dan alle instelling op neutraal zetten (bass, treble en loudness en evt subsonic).
Audio systemen zijn dan wel heel erg duur, maar ze gaan een stuk langer mee dan computers!
Hinke de Lau

Verwijderd

1. dolby prologic is eigenlijk al weer verouderd
ga dan voor de dolby digital
2. hebbie geen kabel aansluiting dan ??
3. ...
4. bose is zeker niet slecht..
5. ...
6. niet slecht.. maar er is beter
7. beter koop je gewoon nieuwe.. hebbie garantie en aankoopbewijs :P ;)

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Jaq, JBL Slechter? ik ben best veel speakers afgegaan in de prijsklasse die ik wilde, en ik vond JBL toch echt de beste all-round speakers, ik zou mijn TI600's best eens tegenover die B&W Dm604's willen zetten, ik weet niet of die B&W's er dan beter uit zouden komen. (JBL TI600 = ook 1000,-- p/s)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Mark_V
Iedereen bedankt voor zijn reacties!

Ik denk dat ik inderdaad maar eens even goed ga kijken.

Ik las vanochtend een advertentie van Foka in de Metro (het gratis krantje) met naar mijn idee leuke aanbiedinen. En ach, Foka is toch 5 minuten fietsen, dus ik ga daar straks maar even kijken.

In dat krantje stond een Harman Kardon HK3170 100W versterker voor 500 piek. Die zag er op papier wel gaaf uit. Nou ken ik HK niet echt goed, dus ik ga wel even luisteren. Weet iemand of het een beetje een aardig versterkertje is?

Of heeft iemand die advertentie ook gelezen en kan mij een andere goede suggestie doen?

• Obi
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Harman & kardon is prima in die klasse, bose is kut (neem zeker geen sattelietspeakers+woofer). Prologic is wel nog best cool, 'k heb zelf Dolby Digital, maar prologic is ook voor muziek prima aan te horen, neem 2 extra speakers (surround) en vergeet de center tot je fillems gaat kijken. Verder is Kef errug lekker, demk 's even na of je niet nog wat extra geld kan vrijmaken, en upgrade je cd-speler naar een low budget DVD-speler, errug de moeite waard.
PS dat setje hierboven weergegeven = kut.

• Jag

Jag

Zion,
ik vind JBL geen slecht merk of zo, en de meeste van hun duurdere speakers ken ik niet, alleen ik heb echt lang in luisterzalen doorgebracht en ook vaak vrienden meegenomen, en we kwamen allemaal tot dezelfde conclusie, we vonden 603's en 604's overal met kop en schouder uitsteken, maar jouw speakers stonden er niet bij. De 600-II serie is trouwens nog weer beter dan degene die ik nu heb. Alleen deze speakers passen niet echt in een budget van 1500,-, helaas,
Jag

• Mark_V
Iedereen heel erg bedankt voor zijn reacties.

Ik heb vandaag een setje gekocht, bestaande uit:
- Magnat concept 1200 speakers (220W), klonken echt veel mooier dan alle andere die ze hadden (fl.400/stuk)
- Harman/Kardon HK3270 RDS Tuner/Versterker 100W (fl.500)
- Harman/Kardon FL8350 5CD-wisselaar (fl.400), leest GEEN CD-RW :(

Dus alles bij elkaar 1700 piek.

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

• Auke
  • Niet online
Goede keuze. Harman Kardon is goed spul. Dat allemaal bijelkaar voor 1700 piek is een koopje. Je kunt trouwens wel erg snel je keuze maken ;)

• Mark_V
Ja, ik heb op het moment een week vrij, dus ik heb de hele dag vrij weinig te doen.

Maar ik ben nu alweer aan het huilen, want de versterker DOET HET NIET MEER! Eerst gaf hij heel mooi geluid en toen ik hem vanavond aanzette begonnen de boxen te tikken en te brommen (50Hz brom?). Toen heb ik de snoertjes uit de boxen gehaald om te checken of ze goed waren en toen kapte meteen de hele versterker ermee. Als je hem nu aanzet, gaat hij wel gewoon aan, maar na ongeveer 5 seconden schiet hij weer op standbye.

Ach, heb ik morgen nog wat te doen, lekker klagen. Was wel de laatste die ze hadden, dus ik ben beniewd hoe het afloopt.

Oh ja, ik ben nog genaaid ook, in de winkel zeiden ze dat het een 100W versterker was en in een andere zelfs dat het een 150W versterker was (daar was hij 700 dus daar lekker niet gekocht :)). En nu lees ik in de handleiding dat hij bij 8ohm maar 65Watt is en bij 4ohm 95 Watt

Verwijderd

Een leuke set van de rond de 1500 gulden is de DENON F88 set. Niet al te groot en een leuk geluid. :D
Deze set is bij de meeste stereozaken verkrijgbaar. Bijv. inclusief JBL of bose speakers. Zie bijv, advertenties RAF en Polectro in Amsterdam.
Ik heb zelf deze set, alleen is zit er wel een cassette speler bij, en daar heb je alleen wat aan als je nog veel bandjes hebt. Er zijn vast ook wel leuke setjes te krijgen met Minidisc.
Zoals hiervoor al gezegd is, Harmon Kardon heeft ook leuke setjes. :9

Verwijderd

tannoy of kef speakers, harman kardon amp, marantz cd-spelertje, technics platenspeler en natuurlijk wat platen van ween.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
he roodhaar hoe je iemand Bose speakers aan kan raden is mij niet helemaal duidelijk, ver bij uit de buurt blijven is mijn motto

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Sony zuigt want ze hebben een vrij plat geluid.
Tip. als je een versterker neemt, neem er dan een ZONDER ingebouwde equalizer, die dingen klinken vaak echt heel erg bagger.
Geef mijn maar een Bass en een Trebble knopje en dan evt. een losse equaliser.
Bose klinkt heel erg plat en geeft een verstoord stereobeeld.
Om maar te zwijgen van de range (subwoofer kan niet echt sublaag en de tweeter kan niet "kat wordt er gestoord van" hoog.
Neem ook geen torentje maar losse componenten, ok is wel iets duurder maar het is ook heel erg goed te horen in de kwaliteit.

maar goed ik zie dat je al iets gekocht hebt...Harman is zeer goed en magnat kan ik ook niet echt over klagen.
veel plezier ermee in elk geval

Niet?
[Specs]

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

SIGne neemt me de woorden uit de mond....

Verwijderd

Lucas-> er is een verschil tussen opgenomen en afgegeven wattage. Vaak hebben winkels en folders het over opgenomen wattage.

• Jag

Jag

Het IS toch een 100 Watt versterker. Als je het over het vermogen hebt van een versterker, dan heb je het meestal over het vermogen dat de versterker continu (dus geen piek, alhoewel dat ook belangrijk is) levert, met een 4 Ohm speaker, op 20-20K Hz, en met een max THD van 0.05%. Maar fabrikanten hebben er nogal eens een handje van om wat te overdrijven met vermogens, vooral fabrikanten van computerspeakers. Maar als je echt hoge volumes wilt halen zijn andere factoren veel belangrijker zoals gevoeligheid van speaker, grote van ruimte en materiaal van vloer/muur/plafond.
Maar wel een mooie set hoor.
Jag
PS: je hebt toch niet, toen je speaker kables eruit trok de kabels tegen elkaar laten komen terwijl de amp aanstond?

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

vergeet ook niet de dikte van het speaker snoer.
neem iets van 2,5 mm komt je geluid ook al flink ten goede

Niet?
[Specs]

• Mark_V
Nope, ik heb ze echt super uit elkaar gehouden, daar heb ik nog op gelet!

Maar ik heb die versterker omgeruild en ik heb zonder problemen een nieuwe gekregen. Ze checkten zelfs niet eens of hij het echt niet deed.

Mijn speakersnoer is 2mm, dat was nl. 15 piek voor 10 meter, 2.5mm was 7.50!!!! per meter.

Oh ja, en nog even over het feit dat ik geen radio kan ontvangen... Ik heb uiteraard kabel maar de splitter van die kl*te-Eneco splitst internet, tv en radio af. Het weer bij elkaar voegen van tv en radio kost zoals je weet 3dB en dan hebben we nog een versterker nodig. We hebben ook geen zin om twee kabels voor tv en radio door het hele huis te leggen, vandaar!
Pagina: 1