Ik heb sinds enkele weken een PocketPC met TomTom Navigator, versie 2.24. Op zich een prima systeem, duidelijk, supersnel en makkelijk in gebruik. Alleen zet ik af en toe vraagtekens bij de route die het programma mij voorschrijft.
Zo zat ik bijvoorbeeld afgelopen week op de snelweg, waar ik 8 km verderop de afslag zou nemen naar de plaats van bestemming. TomTom wilde mij echter al direct van de snelweg af sturen, om vervolgens de hele afstand binnendoor af te leggen. Dwars door een paar dorpjes heen. Het is duidelijk dat je zo veel meer tijd kwijt bent dan wanneer je gewoon de snelweg afrijdt. Ik rij dus gewoon verder over de snelweg, en bij iedere afslag begon het programma weer te roepen dat ik er af moest. Wanneer ik dan uiteindelijk de afslag neem die IK wil, herberekent het programma wel gewoon razendsnel de route en kan ik binnen de stad de aanwijzingen weer opvolgen.
Ik heb al een paar keer vergelijkbare gevallen meegemaakt.
Ik plan mijn routes altijd door in het Navigator-scherm gewoon te tikken op 'Navigeer naar adres'. Daar heb je nergens de keuze tussen snelste of kortste route. Voor zover ik weet neemt TomTom in dat geval altijd de snelste route. Dat blijkt ook wel van deze pagina. Maar uitgaande van mijn bovenstaande ervaringen lijkt wel alsof TomTom de kortste route kiest in plaats van de snelste.
Als je via het kaartscherm handmatig een route ingeeft ('route bepalen'), heb je wél de keuze tussen snel en kort. Maar dat is een erg omslachtige manier om de route in te geven, en eigenlijk alleen bedoeld om van te voren (thuis) je route helemaal te plannen.
Zie ik nou een optie over het hoofd, of plant TomTom de routes gewoon wat vreemd?
In een review op ZDNET las ik het volgende stukje. Dit beschrijft precies het probleem.
Zo zat ik bijvoorbeeld afgelopen week op de snelweg, waar ik 8 km verderop de afslag zou nemen naar de plaats van bestemming. TomTom wilde mij echter al direct van de snelweg af sturen, om vervolgens de hele afstand binnendoor af te leggen. Dwars door een paar dorpjes heen. Het is duidelijk dat je zo veel meer tijd kwijt bent dan wanneer je gewoon de snelweg afrijdt. Ik rij dus gewoon verder over de snelweg, en bij iedere afslag begon het programma weer te roepen dat ik er af moest. Wanneer ik dan uiteindelijk de afslag neem die IK wil, herberekent het programma wel gewoon razendsnel de route en kan ik binnen de stad de aanwijzingen weer opvolgen.
Ik heb al een paar keer vergelijkbare gevallen meegemaakt.
Ik plan mijn routes altijd door in het Navigator-scherm gewoon te tikken op 'Navigeer naar adres'. Daar heb je nergens de keuze tussen snelste of kortste route. Voor zover ik weet neemt TomTom in dat geval altijd de snelste route. Dat blijkt ook wel van deze pagina. Maar uitgaande van mijn bovenstaande ervaringen lijkt wel alsof TomTom de kortste route kiest in plaats van de snelste.
Als je via het kaartscherm handmatig een route ingeeft ('route bepalen'), heb je wél de keuze tussen snel en kort. Maar dat is een erg omslachtige manier om de route in te geven, en eigenlijk alleen bedoeld om van te voren (thuis) je route helemaal te plannen.
Zie ik nou een optie over het hoofd, of plant TomTom de routes gewoon wat vreemd?
In een review op ZDNET las ik het volgende stukje. Dit beschrijft precies het probleem.
Nou is dit een review van de originele TomTom Navigator (versie 1), dus ik hoopte dat dat in TT2 wel verbeterd zou zijn.On long trips, major problems with TomTom's navigation abilities arise because it only allows you to set start and end points for the journey. You can specify that the quickest or shortest route is to be calculated, but, in practice, TomTom can be pretty bone-headed about the routes it gives you. Even when told to take the fastest route, TomTom can insist that you follow sections on major roads that you know will be slow and congested in preference to motorway routes that you know will be faster. When you deviate onto your preferred route, the problem can be further compounded by TomTom stubbornly persisting in finding ways to take you back to its original route rather than accommodating your deviation. TomTom's designers should provide the ability to specify a couple of intermediate points as well as start and end points. This would let you use your knowledge to shape a sensible route. Without this ability, the result is that on long trips TomTom can easily lead you a merry dance in which you waste a lot of precious time and fuel.
[ Voor 4% gewijzigd door Maniakje op 11-02-2004 00:23 ]
The sentence below is true.
The sentence above is false.