Radeon 9500 detecteert ten onrechte TV-out

Pagina: 1
Acties:

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Sinds kort detecteert mijn Radeon 9500 (Gigabyte Maya II) ten onrechte een TV op de TV-out.
Direct vanuit de BIOS (dus nog voor het OS boot) start de computer al op in een mode met lage refreshrate. In Windows kan ik ook gewoon de TV-out aan- en uitzetten. Deze dingen gebeurden eerder alleen als de TV-out kabel er daadwerkelijk in zat. De TV-out werkte tot voor kort gewoon goed met de default instellingen. De TV-out doet het nu op zich nog wel, maar ziet er nu een stuk lelijker uit dan eerder (rood is te fel, blauw te zwak).

* ik heb de search gebruikt en de FAQ gelezen (en niets relevants gevonden)
* ik heb recent geen wijzigingen in hardware aangebracht.
* ik voel een lichte tinteling tussen tv-kabel en pc-kast. De PC is niet geaard (geen geaarde stopcontacten aanwezig)
* ik heb overwogen de BIOS opnieuw te flashen, maar de flashtool geeft aan dat de firmware van de website niet overeenkomt met de hardwareversie, dus van flashen heb ik toch maar afgezien.

Zeker omdat de video BIOS direct na boot al een TV lijkt te detecteren, lijkt het me dat er toch iets stuk is aan de TV-out (misschien door gebrek aan aarding?).
Iemand nog een ander idee?

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb vreemde probleempjes met m'n Sapphire ATI Radeon 9600 256MB DDR... Nu en dan kan ik opeens een 2e monitor aanzetten die ik niet op m'n DVI heb aangesloten. :? (Heb wel een TV op m'n TV-out...)

Je hebt toch niet force detection of my TV aangevinkt bij troubleshoot? :)

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Nee, 'force detection' staat uit.