Ik heb het rare probleem dat met elke linux-distro die ik installeer (op meerdere computers btw) de commando paden niet goed staan. De commando's ls, mount, rm etc doen het wel allemaal, maar zodra ik een commando als ifconfig oid geef hij het commando niet kent. Ik moet dan naar /sbin gaan en het commando daar dmv een ./ uitvoeren. Mijn paden staan in /etc/profile volgens mij gewoon goed. Weten jullie wat ik hier NU aan kan doen EN in de toekomst bij een nieuwe installatie?
heel simpel, de commando's die het wel doen mag je als gewone gebruiker uitvoeren. Als je als root inlogt, dan kan je die andere commando's wel gewoon uitvoeren. Zoek op Internet maar eens naar de linux file hyrachie..... dan snap je waarom je als gewone user geen /sbin progjes mag starten
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Het path staat prima, je moet alleen inloggen als root (als je al root bent, met su - ipv su), dit lijkt me met wat eigen lees/zoek-werk ook wel uit te vinden geweest, daarom gaat deze dicht.
Dit topic is gesloten.
![]()