Ik ben al een paar dagen bezig met een voorbereiding voor een VPN. Ik wil een VPN gaan opzetten tussen mij, en een klasgenoot. Samen met die klasgenoot doe ik regelmatig veel webdesign en wissel ik veel bestanden uit. Nu leek het mij makkelijk als mijn klasgenoot gewoon rechtstreeks verbinding met mij heeft, om zo gemakkelijk bestanden uit te kunnen wisselen. Op deze manier kunnen we gemakkelijk projectmatig werken.
Ik heb al het een en het ander uitgezocht over VPN en NAT bij het Alcatel modem. Zo weet ik dat ik in WinXp gemakkelijk een VPN kan configureren. Nu zit ik echter wel nog met een paar vragen:
-Als ik mijn alcatel modem verander met NAT settings, en ik zet 1 pc als default server, kan de rest van de pc's nog gewoon internetten, of moet dat dan gaan via die default server?
-Wat zou een goede beveiligingsmethode zijn: Het gebruik van een default server die alle poorten geforward krijgt, of enkele poorten(die nodig zijn voor vpn) forwarden naar een def_server.
-Hoe ziet een VPN eruit in netwerklocaties: Kan ik gewoon gemakkelijk bij iemand op zijn netwerk, of slechts op 1 pc.
De situatie is nu als volgt:
Bij mij:
-Alcatel Speedtouch Home(getweaked naar pro).
-6 pc's (WinXP(2), Win98(2), Win2kpro(2).
-def_server zou onder XP gaan draaien.
-ADSL van wanadoo, basic.
Bij mijn klasgenoot:
-3 pc's (WinXp(1), Win2k(1), Linux(1).
-def_server zou onder XP gaan draaien, of evt onder linux.
-ADSL van XS4ALL, basic.
Ik heb al een aantal dingen doorgelezen op GOT, zoals topics over NAT, portmapping, en VPN settings. Op Google heb ik ook al een aantal instellingen gevonden voor VPN's, maar niet zoals mijn situatie.
Ik hoop op een paar duidelijke antwoorden.
Ik heb al het een en het ander uitgezocht over VPN en NAT bij het Alcatel modem. Zo weet ik dat ik in WinXp gemakkelijk een VPN kan configureren. Nu zit ik echter wel nog met een paar vragen:
-Als ik mijn alcatel modem verander met NAT settings, en ik zet 1 pc als default server, kan de rest van de pc's nog gewoon internetten, of moet dat dan gaan via die default server?
-Wat zou een goede beveiligingsmethode zijn: Het gebruik van een default server die alle poorten geforward krijgt, of enkele poorten(die nodig zijn voor vpn) forwarden naar een def_server.
-Hoe ziet een VPN eruit in netwerklocaties: Kan ik gewoon gemakkelijk bij iemand op zijn netwerk, of slechts op 1 pc.
De situatie is nu als volgt:
Bij mij:
-6 pc's (WinXP(2), Win98(2), Win2kpro(2).
-def_server zou onder XP gaan draaien.
-ADSL van wanadoo, basic.
Bij mijn klasgenoot:
-3 pc's (WinXp(1), Win2k(1), Linux(1).
-def_server zou onder XP gaan draaien, of evt onder linux.
-ADSL van XS4ALL, basic.
Ik heb al een aantal dingen doorgelezen op GOT, zoals topics over NAT, portmapping, en VPN settings. Op Google heb ik ook al een aantal instellingen gevonden voor VPN's, maar niet zoals mijn situatie.
Ik hoop op een paar duidelijke antwoorden.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com