[Acces] Database beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
eyy,

Ik zal direct maar zeggen dat ik niet veel tot geen verstand heb van Acces maar het is mij toch gelukt om in Acces een simpele database te maken, maar ik wil deze database graag beveiligen met een wachtwoord. Dot wachtwoord moet niet op de hele database zitten, iedereen mag toegang tot de database hebben en gegevens lezen, maar alleen personen met het ww mogen schrijven/bewerken/verwijderen maar dat spreekt voor zich.

Ik heb via in Acces via Extra>beveiliging het zo gemaakt dat Acces bij het opstarten om een Gebruikersnaam + ww vraagt, heb 2 accounts aangemaakt. 1 met alle rechten en 1 die alleen kan lezen. Maar (jullie zullen dit al wel weten) nu heb ik de database op een andere PC gezet maar nu zit er opeens geen ww meer op! Er zit dus blijkbaar alleen een ww op acces zelf! niet op de database:s

Nu is mijn vraag hoe ik de database zo kan beveiligen dat er op de database zelf een ww komt.

Het mooiste zou zijn als je in het (heb er maar 1) schakelbord kan kiezen voor de optie: "database wijzigen" en dat je zodra je die aanklikt een popup krijgt waar je word gevraagd een ww in te voeren.

Ik heb in het schakelbord al een knop "databse wijzigen", het mooiste zou dus zijn om op die knop een ww te kunnen zetten. En om ook zo'n knop te maken om gegevens te verwijderen.

Als iemand gewoon de database wil bekijken dan kan die daarvoor op een andere knop in het schakelbord kiezen en alle gegevens van de database zien (formulier en gegevensblad weergave).

Zoiets is vast wel mogelijk met Acces maar als complete n00b op het gebied van Acces/Visual Basics heb ik geen idee hoe.

Ik heb al gezocht op het forum maar heb daar niks bruikbaars kunnen vinden, behalve deze code:

----------------------------------------------------------------------
Private Sub Option2_Click()

Dim pw As String
Dim CorrectPassword As String

CorrectPassword = "super"

pw = InputBox("Please enter password:")

If pw <> CorrectPassword Then Exit Sub

HandleButtonClick (2)

End Sub
-----------------------------------------------------------

Ik weet alleen niet of deze code werkt (en waar ik die zou moeten plakken, maar dat lukt mischien nog wel), de code komt namelijk uit een topic waarin stond dat deze code niet werkte voor die persoon, maar die had meerdere schakelborden in zijn database en kreeg nu het probleem dat elke 2e knop van het schakelbord beveiligd was. Kan ik deze code wel zo gebruiken? Ik heb immers maar 1 schakelbord....

gr
Richard

P.S.
De database bestaat alleen uit simpele records, 1 geimporteerd excel-bestand en een schakelbord.

P.S.
Deze database maak ik in Acces 97...

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

offtopic:
I'm KingRichard, yes, I'm the real Richard
All you other KingRichards are just imitating
So won't the real KingRichard please stand up, please stand up, please stand up

Bij Extra -> Beveiliging kun je meer dan alleen de hele database beveiligen, kijk daar nog eens naar. Een programmatische oplossing is ook mogelijk. Maak dan een global variable die elke keer gecontroleerd wordt als er een schrijfopdracht moet plaatsvinden. Of zorg dat het schakelbord anders wordt opgebouwd als iemand het juiste wachtwoord intoetst.

[ Voor 3% gewijzigd door KingRichard op 11-02-2004 15:06 ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Dick
  • Niet online
Ik heb nog eens gekeken bij Extra>beveiliging maar kan hier niet vinden hoe ik alleen bepaalde knoppen van het schakelbord kan beveiligen.

Ik heb geen verstand van Visual Basics (programmeren e.d.) dus heb geen idee hoe ik daarmee een ww zou kunnen instellen of hoe ik moet instellen dat het schakelbord anders word opgebouwd na het invoeren van een ww.

Is het niet mogelijk om hiervoor een kant-en-klare code te posten???

Min dank ik groot....

P.S.
het zou eventueel ook een optie zijn om het bestand alleen lezen te maken en dan bij te werken via een replica die wel gewijzigd kan worden.

Ik heb al een replica gemaakt en die als alleen lezen ingesteld maar ieder gebruiker kan uiteraard zo dat vinkje weghalen, is er geen manier om dat te vergrendelen?

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

kingrichard47 schreef op 12 februari 2004 @ 13:47:
[...]
Is het niet mogelijk om hiervoor een kant-en-klare code te posten???
[...]
Dat is wel mogelijk, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. De bedoeling van GoT is om mensen op weg te helpen met een probleem en hun vragen te beantwoorden. Het is niet gathering.lazycoders.net. :)
Als je dit soort dingen echt wil leren zul je toch aan de slag moeten met Visual Basic. In Access zit een zeer uitgebreide online help voor VBA, daar zou je kunnen beginnen. Ik heb ook nog even voor je gezocht en een leuk voorbeeldje gevonden. Kijk op de site van Hans Bronkhorst.
Als je wat in elkaar geprutst hebt en je hebt nog vragen, dan kun je hier natuurlijk altijd terecht. Succes! :)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Dick
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.

Heb het probleem inmiddels opgelost door een nieuwe account te maken en die alle rechten te geven, de beheerder heb ik alle rechten (behalve lees rechten ontnomen), als iemand Acces gebruikt (op een andere computer) logt hij/zij automatisch in als beheerder (standaard in Acces, vandaar dat als je een beveiliging erop zet met verschillende gebruikers (en de gebruiker: Beheerder als beheerders account gebruikt) je op een andere pc niet hoeft in te loggen en altijd de rechten van beheerder hebt, Acces logt zichzelf standaaard in als beheerder, tenzij anders aangegeven.

Mijn probleem is iig opgelost (heb het uiteindelijk toch nog hier op het forum kunnen vinden...na het door bladeren van meer dan 30pagina's bij de search :P )

bedankt voor je reacties!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

Let erop dat je wel het juiste mdw bestand (meestal system.mdw) moet meegeven als je de database op andere computers wilt gebruiken. Met behulp van opstart-parameters kan je aangeven met welk mdw bestand je de database wilt openen, zodat je voor verschillende db's verschillende gebruikersgroepen kunt gebruiken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Dick
  • Niet online
Ik heb nu inderdaad het probleem dat je op een andere computer niet de mogelijkheid krijgt om in te loggen.

Ik heb het .mdw bestand gevonden (odd system.mdw). Ik weet alleen niet hoe je de opstart parameters aan kan passen.

Zoals ik al zij ben ik een complete n00b op het gebied van programmeren :$

Edit:
Het aanpassen van de opstart parameters was geen probleem, een snelkoppeling gemaakt met daarin een verwijzing naar system.mdw (C:\pad\naar\database.mdb /wrkgroup C:\pad\naar\system.mdw)

Alleen word er nog steeds niet om een ww gevraagd bij het opstarten. |:(

Moet je dan elke keer als je de databse op een andere computer wil uitvoeren (ook met beveiliging uiteraard) eerst de onbeveiligde database daarop zetten en dan de rechten opnieuw instellen? |:( Opzich is dit geen groot probleem maar het is wel onhandig!

[ Voor 47% gewijzigd door Dick op 13-02-2004 11:30 ]

Pagina: 1