Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Verwijderd
http://java.com/en/download/manual.jspspaceboy schreef op 10 februari 2004 @ 18:38:
... maar WAT heb ik van Java (Sun) nodig?
... Heb ik niet "alleen" een Java VM nodig? If so: waar haal ik die?
Wat bedoel je met een 'hele server'?
Who is John Galt?
Puntje 2 lijkt me duidelijk.na 2x klikken op java.sun.com las ik:
7. What should I download?
What you need depends on what you plan to do. Here are two common starting points.
1. If you want to enjoy the benefits of Java technology while you travel the Internet, or if another website instructed you to download the Java virtual machine, please visit our consumer website, java.com. You'll find automated help in determining what you need to download. Whether you need the Java Plug-in for Windows XP, the latest version of the Java Runtime Environment (JRE) for your OS, installation hints or technical assistance, this website will help you along.
2. If you are planning to write code in the Java programming language, you'll need the full Java 2 Software Development Kit, Standard Edition (J2SE SDK), formerly known as the Java Development Kit (JDK). This download also includes the JRE.
If these two areas aren't what you're looking for, please check the java.sun.com Technologies page for a list of the available products, technologies and APIs.
J2EE is ook niet verkeerd, maar is bedoeld voor grotere Enterprise applicaties. Overigens als je zoek en leesvaardigheid zo beroerd is als ie nu even lijkt wordt Java nog een hele opgave voor je, succes ermee!
|_____vakje______|
Als ik die SDK installeer (is dat echt 122 mb?? heb wel iets gedownload dat SDK heet en zo groot is)justmental schreef op 10 februari 2004 @ 18:44:
Buiten een teksteditor heb je niet meer nodig als die SDK.
Wat bedoel je met een 'hele server'?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
download (je moet bij "Download J2SE v 1.4.2_03" zijn).
[ Voor 40% gewijzigd door Robtimus op 10-02-2004 18:57 ]
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Download JBuilder 9 Personal van Borland.
Dan heb je een volledige Java IDE inclusief de laatste JDK versie.
Verder heb je niets nodig
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.
Right
JB9P bevalt mij echt prima. Je hebt een volwaardige IDE, je hoeft je niet druk te maken over het downloaden van andere zooi en het progsel is volledig gratis!
Verwijderd
iets met classpad en path. Van google word ik niet echt wijzer. iemand die het uit kan leggen?
Je path moet naar de bin map van de JDK verwijzen.Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 19:18:
Ik heb nu textpad en JDK 1.4.2 SE maar ik kan niet eens compileren.
iets met classpad en path. Van google word ik niet echt wijzer. iemand die het uit kan leggen?
Je classpath verwijst naar klassen die geen deel uit maken van het standaard Java platform en dat is volgens mij alleen van belang als je een IDE gebruikt die zijn eigen packages gebruikt.
Je kan zowel het path als het classpath wijzigen in het configuratiescherm van Windows, onder systeem - Geavanceerd - Omgevingsvariabelen.
Daarna moet je "x:\hetpadnaardejava\bin" aan je path toevoegen, set path="hierhetpad";%path% in een batch file / autoexec.bat of via je configuratiescherm.
Compilen met "javac bestand.java" en executen met "java bestand".
eclipse al eens geprobeert? zoniet zou ik dat toch eens proberen, want het bevalt echt _veel_ beter dan jbuilderFallenAngel666 schreef op 11 februari 2004 @ 19:12:
[...]
Right
JB9P bevalt mij echt prima. Je hebt een volwaardige IDE, je hoeft je niet druk te maken over het downloaden van andere zooi en het progsel is volledig gratis!
Persoonlijk ben ik meer fan van IntelliJ IDEA, hoewel die niet gratis is. En ja, ik heb JB7, JB9 en Eclipse geprobeerd.Scorpion schreef op 11 februari 2004 @ 20:54:
[...]
eclipse al eens geprobeert? zoniet zou ik dat toch eens proberen, want het bevalt echt _veel_ beter dan jbuilder
JBuilder vind ik gewoon niets, voor je het weet heb je per ongeluk een Borland library gebruikt (XYLayout bv, toen ik die ging gebruiken had ik niet eens door dat ie van Borland is). Verder heeft het alleen voor GUI programmeren wat voordelen tov Eclipse en IntelliJ. Eclipse vond ik wel ok, maar IntelliJ vind ik toch fijner.
* Robtimus werkt trouwens wel meestal in textpad
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
De standaard UML modelling tool en integratie vind ik een ERG groot voordeel van JBuilder. Dat je snel Borland specifieke libraries gebruikt vind ik geen goed argument, want dan zit je zelf toch echt niet helemaal op te letten hoor!IceManX schreef op 11 februari 2004 @ 21:08:
[...]
Persoonlijk ben ik meer fan van IntelliJ IDEA, hoewel die niet gratis is. En ja, ik heb JB7, JB9 en Eclipse geprobeerd.
JBuilder vind ik gewoon niets, voor je het weet heb je per ongeluk een Borland library gebruikt (XYLayout bv, toen ik die ging gebruiken had ik niet eens door dat ie van Borland is). Verder heeft het alleen voor GUI programmeren wat voordelen tov Eclipse en IntelliJ. Eclipse vond ik wel ok, maar IntelliJ vind ik toch fijner.
* Kwistnix werkt trouwens wel meestal in textpad
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.
HOE installeer ik plugins in Eclipse?
https://fgheysels.github.io/
Ja CVS zit er wel standaard in. Maar HOE installeer ik dus die andere plugins? Ik heb EMF 2.0 gedownload. En ik heb Eclipse 3.0 geinstalleerd staan. Plugins en Features directories gekopieerd, maar iets herkennen, ho maar...whoami schreef op 12 februari 2004 @ 21:57:
Naast een editor, kan een source-control systeem ook altijd handig zijn.
Ik heb Windows opnieuw geinstalled. Vervolgens Java SDK SE (j2sdk-1_4_2_03-windows-i586-p.exe) geinstalleerd. Ik krijg dan een icoontje van Java WebStart op m'n desktop, maar bij m'n vorige WinXP installatie kreeg ik die ook in m'n taskbar.
Affijn, na de path-setting te hebben veranderd kan ik vanaf een prompt overal javac aanroepen, dus dat is geen probleem.
Vervolgens start ik Eclipse, maar daar kan ik dus niet een Java project starten o.i.d. Ik heb in Eclipse dus geprobeerd een "New Perspective" te maken, met dan een Java-achtige omgeving (wat eerst dus WEL lukte). Maar dat staat er gewoon niet bij. Moet ik iets importeren/doen met die JavaSDK???
1
2
3
4
5
| public class helloworld { public static void main(String args[]) { System.out.println("Hello World!"); } } |
Ga dan in de command prompt naar de dir toe waar je het hebt opgeslagen en tik in:
1
| javac helloworld.java |
Als je niks krijgt is de compilatie gelukt. Probeer dan het programma te runnen met:
1
| java helloworld |
Als dat lukt (d.w.z. je krijgt "Hello World!" op je scherm), dan weet je iig dat er niks mis is met je Java SDK.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Thnx, dat werkt. Maar goed, hoe krijg ik Eclipse nu aan 't werk? Een idee daarover?mcDaedalus schreef op 13 februari 2004 @ 21:37:
Doet de Java SDK het nu wel? Het lijkt me het handigst om dat eerst te controleren. Zoiets als Eclipse is alleen maar een aanvulling om in te programmeren en niet strikt noodzakelijk. Een goed werkende compiler daarentegen wel. Als je nu de volgende code kopieert in notepad en opslaat als helloworld.java.
Java:Zorg er in notepad wel voor dat "Save as type" op "All Files" staat, niet op "Text Documents (*.txt)".
1 2 3 4 5 public class helloworld { public static void main(String args[]) { System.out.println("Hello World!"); } }
Ga dan in de command prompt naar de dir toe waar je het hebt opgeslagen en tik in:
code:Als je nu iets krijgt van kan javac niet vinden, dan er wat mis met je path variabele. Als je nu iest krijgt van kan klasse niet vinden, dan is er wat mis met je classpath variabele.
1 javac helloworld.java
Als je niks krijgt is de compilatie gelukt. Probeer dan het programma te runnen met:
code:
1 java helloworld
Als dat lukt (d.w.z. je krijgt "Hello World!" op je scherm), dan weet je iig dat er niks mis is met je Java SDK.

Als ik Java weer uninstall gaat het wel goed (dan pakt hij de standaard VM van Windows XP (service pack 1)??)
Mooi, dan weten we dat iig ook. Maar Macros heeft inderdaad gelijk dat je in principe alleen de JRE nodig had, maar de SDK kan geen kwaad. Heb je al in de Eclipse FAQ gekeken?spaceboy schreef op 13 februari 2004 @ 23:22:
[...]
Thnx, dat werkt. Maar goed, hoe krijg ik Eclipse nu aan 't werk? Een idee daarover?
Eventueel kun je Eclipse opnieuw 'installeren'. Gooi gewoon de dir van Eclipse weg en pak 'm opnieuw uit. Als het goed is zijn er geen instellingen weggeschreven in de registry of de "Documents and Settings" map.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
He het werkt weer! Het probleem was -zeer waarschijnlijk- dat ik twee versies van Eclipse had gedownload:mcDaedalus schreef op 13 februari 2004 @ 23:30:
[...]
Mooi, dan weten we dat iig ook. Maar Macros heeft inderdaad gelijk dat je in principe alleen de JRE nodig had, maar de SDK kan geen kwaad. Heb je al in de Eclipse FAQ gekeken?
Eventueel kun je Eclipse opnieuw 'installeren'. Gooi gewoon de dir van Eclipse weg en pak 'm opnieuw uit. Als het goed is zijn er geen instellingen weggeschreven in de registry of de "Documents and Settings" map.
eclipse-platform-3.0M5-win32.zip (22mb)
eclipse-SDK-3.0M6-win32.zip (80mb)
Ik had steeds (zonder bij na te denken) getest met die eerste. Nu die tweede geprobeerd en daar kan ik Java projectjes aanmaken enzo. Da's klasse! In elk geval bedankt voor de hulp!
Nog een idee over die plug-in? (VM probleem bij Java-website zoals hierboven in dat plaatje te zien)
Euhm, een aantal dingen kan ik bedenken.spaceboy schreef op 13 februari 2004 @ 23:36:
[...]
Nog een idee over die plug-in? (VM probleem bij Java-website zoals hierboven in dat plaatje te zien)
Ervan uitgaande dat je IE gebruikt kun je kijken onder Tools -> Internet Options -> Advanced zowel de Sun VM als de Microsoft VM aanstaat (dus alle drie de vinkjes weg bij de Microsoft VM en een vinkje bij de Sun VM).
Je kunt ook kijken onder Start -> Control Panel -> Java Plug-In en dan dingen als Advanced -> Java Runtime Enviroment of Browser.
Een derde ding wat je kunt proberen is om alle JRE te deinstalleren en de directory .java weg te halen in C:\Documents and Settings\userName\. Download dan de nieuwste JRE en installeer deze.
Geweldig! Het was de eerste optie! Thanks again! Mijn avond is weer goed!mcDaedalus schreef op 14 februari 2004 @ 00:00:
[...]
Euhm, een aantal dingen kan ik bedenken.
Ervan uitgaande dat je IE gebruikt kun je kijken onder Tools -> Internet Options -> Advanced zowel de Sun VM als de Microsoft VM aanstaat (dus alle drie de vinkjes weg bij de Microsoft VM en een vinkje bij de Sun VM).
Je kunt ook kijken onder Start -> Control Panel -> Java Plug-In en dan dingen als Advanced -> Java Runtime Enviroment of Browser.
Een derde ding wat je kunt proberen is om alle JRE te deinstalleren en de directory .java weg te halen in C:\Documents and Settings\userName\. Download dan de nieuwste JRE en installeer deze.