Toon posts:

[RH9] server boot niet voorbij de filecheck na reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn server reboot via een APC dan komt hij niet meer online en als je dan bij de terminal gaat kijken dan blijkt dat hij hangt op de filecheck. Die moet dan eerst gedaan worden en pas daarna wil hij weer online komen. Nu is dat natuurlijk uiterst ongemakkelijk als ik dat ding weg wil gaan hangen in een colo of wat dan ook.

Op de server draait linux RH 9. Is er een manier om ervoor te zorgen dat de server no matter what online komt? Dat ik alles remote kan doen?

Ik heb al gekeken naar http://www.realweasel.com, en als er echt geen andere oplossing is dan moet ik hier maar eens naar gaan kijken, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat de filecheck van linux niet uitgezet kan worden. Ik wil gewoon dat hij zich aanmeld op het net zodat ik remote kan inloggen. Het boeit me niet of er clusters niet goed gaan, vernietig oude kapoote files maar.

Hij moet online komen.

Verwijderd

Lijkt me meer een aangelegenheid voor onze vrienden in Non-Windows Operating Systems :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 18:20:
Als ik mijn server reboot via een APC dan komt hij niet meer online en als je dan bij de terminal gaat kijken dan blijkt dat hij hangt op de filecheck. Die moet dan eerst gedaan worden en pas daarna wil hij weer online komen. Nu is dat natuurlijk uiterst ongemakkelijk als ik dat ding weg wil gaan hangen in een colo of wat dan ook.

Op de server draait linux RH 9. Is er een manier om ervoor te zorgen dat de server no matter what online komt? Dat ik alles remote kan doen?
Ja, is dat verstandig ? Nee!

Je kunt het beste reiserfs of ext3 gaan draaien op deze machine, die zijn een stuk minder gevoelig voor crashes, en dan nog zijn er gevallen waarop je daadwerkelijk naar je machine toe moet (of dure compaq-spullen moet hebben, om via de hardware een machine over te kunnen nemen).
Een systeem gaan draaien waarvan het filesysteem gegarandeerd naar de klote is lijkt mij nou niet de meest ideale situatie, dan kun je wel gaan roepen dat 'ie online moet komen, maar de prijs lijkt me dan te hoog (als in: hd naar de klote, inodes die niet kloppen , etc.)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Uit man fstab:
The sixth field, (fs_passno), is used by the fsck(8) program to determine the order in which
filesystem checks are done at reboot time. The root filesystem should be specified with a
fs_passno of 1, and other filesystems should have a fs_passno of 2. Filesystems within a drive
will be checked sequentially, but filesystems on different drives will be checked at the same
time to utilize parallelism available in the hardware. If the sixth field is not present or
zero, a value of zero is returned and fsck will assume that the filesystem does not need to be
checked.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:09
Dit staat dus inderdaad in de manpage; maar je kunt zonder extra hardware nooit garanderen dat een systeem 'no matter what' online komt. Als er echt iets mis is, kan dat soms gewoon niet.

Gebruikmaken van reiserfs of ext3 is sowieso een goed idee, dat scheelt een heleboel ellende.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als het filesystem echt compleet naar de sodemieter is dan snap ik dat zelf ook wel, maar neem bijvoorbeeld XP, die komt gewoon op, die controleert gewoon lekker zelf het filesystem en gaat daarna door met booten. Zoiets wil ik dus ook voor linux.

Dat er dan wat file inconsistenties zitten heb ik liever als dat ik iemand moet gaan laten rijden naar de colo en dan à raison de veel te veel euro's een paar knopjes in moet drukken. Dat moet anders en beter kunnen.

Als ik hem namelijk met de APC reboot dan krijgt ie die filechecks al iedere keer, en het hele nut van een APC lijkt me nu juist dat ie de zaak reboot :S

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

als je 2 servers hebt daar kan je via de serial port nog het een en ander controleren!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dan moet je dus voor een ander fs kiezen, zoals de heren mods ook al gezegt hebben. En als jij echt iemand nodig hebt @ colo om knopjes in te drukken dan is je hdd/fs al gaar. Want normaal duurt het wel ff als je als fs ext2 hebt, maar hij boot uiteindelijk wel. Met andere woorden, rammel die ext2 partities om naar ext3 (tunefs al eens bekeken?), want dat kan afaik nu nog, anders zul je die bak ff opnieuw moeten installen met reiserfs oid als fs.

[edit]imsdos? waar heb jij het over?

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerver op 10-02-2004 23:08 . Reden: zucht ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem zelf niet geinstalleerd, maar hoe kom ik er achter welk FS ik draai? Welk commando moet ik daarvoor hebben?

nevermind, ik heb hem al.

code:
1
2
3
4
5
6
7
LABEL=/                 /                       ext3    defaults,usrquota,grpquota      1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
none                    /proc                   proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
/dev/hda3               swap                    swap    defaults        0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy             auto    noauto,owner,kudzu 0 0

Hmm, dat is dus wel maf, hij draait zo te zien al ext3 dus. Hoe kan het dan zijn dat ie nog steeds niet op komt? Zelfs als ik hem uren laat draaien komt ie nog niet op.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 23:24 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
argh redhat :( Hoe zat dat ook alweer met de label's.... iig als die niet opkomt, dan lijkt het er toch echt op dat die schrijf of je fs dood is. Wat geeft die voor melding als je hem reboot? Dan gaat die filechecken, maar vraagt die dan om een root pass? Of dat je hem manual moet checken oid?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
imdos schreef op 10 februari 2004 @ 23:02:
als je 2 servers hebt daar kan je via de serial port nog het een en ander controleren!
zoiets of terminalserver (device waar je naar toe kan telnetten en dat serial (rs232) uitgangen heeft. Als je je OS zover kan krijgen dattie de com poort gebruikt voor IO tijdens het booten dan kun je dus remote de console gebruiken.
Bij redhat kun je dat d8 ik via inittab regelen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... dus het kan echt niet.

Is eventueel http://www.realweasel.com/ dan een oplossing?
Pagina: 1