Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rijtje leds voor de Fansnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej hallo
Ik ben bezig met het maken van een standaartje met een fan erin. Als het dan warm is hier, heb ik ook wat koeling. De snelheid van de fan is te regelen met een potmeter. Nu wil ik een rijtje leds onder de fan zetten die de snelheid van de fan weergeven. Hoe noem je zo'n rijtje leds? en hoe kan je het maken? Heeft iemand hier een schema voor?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een goede pic speeltje hiervoor was dacht ik de LM3914, die kon 10 LEDS aansturen, waarbij hij 10 aanstuurde bij een maximale input.

Dat heet een Led bar, ook als je zoekt op Led vu meter vind je ook van alles.

Die pic heetft een pin voor de referentie spanning (in geval van een fan 12V)
In dit geval ga ik uit van de spanning en eigenlijk niet van de RPM meting.

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 10-02-2004 21:00 . Reden: Speciaal voor Sine... :P ]

{signature}

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
een ledbar met een 3914 idd ...

maar da's geen pic hoor Voutloos :P

zoek de datasheet van de 3914 eens op en je hebt de helft van je schakeling al

Repareren doe je zo.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17
Idd een LM3914 is een erg makkelijke oplossing.
Is ook omschakelbaar tussen bar of dot display.
Simpelweg de fanspanning via een spanningsdelertje aan de
ingang hangen, Ref out met Rhi verbinden, Rlo aan massa, Ctje als onstoring aan de ingang en je bent er al bijna.
Datasteet staat bij National op de site
http://www.national.com/pf/LM/LM3914.html#Datasheet

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Je kan ook je fan RPM draad gebruiken of de PWM als je de fan daarmee stuurt.

In het eerste geval zet je er een monostabiele multivibrator (nee, die vind je niet op een nachtkastje) voor (bijvoorbeeld met een 7414) met daarachter een integrator (weerstandje + condensator). In het geval van PWM sturing voldoet de integrator opzich al. Het signaal wat je dan hebt stop je in de LM3914. Makkelijk toch? :)

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 16:54

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

nou heb ik er niet zo heel veel verstand van, maar wat is die bar/dot voor ding in de schakeling (helemaal rechts)

We've got that ring of confidence

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nou, hij kan in bar mode werken, dwz alle leds t/m het huidige signaal. (zoals een vu meter) of als dot mode waarbij alleen de huidige brand.

{signature}

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
kijk eens op Homepage van Lodio

daar staan een paars schema's zoals jij die wilt, ik heb de hd vu-meter nagebouwd en hij werkt perfect :)
Pagina: 1