Toon posts:

Canon Ixus400 of Pentax 555

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ben nu al een tijdje mezelf aan het orienteren op een nieuwe digitale camera.
Heb veel reviews gelezen (op onder andere "dpreview") en ben uiteindelijk bij deze twee modellen uitgekomen:

De Canon Digital Ixus 400
http://www.dpreview.com/r...entax/pentax_optio555.asp

Pentax Optio 555
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s400.asp

Ik twijfel tussen deze 2, qua stats is de Pentax beter, een betere chip, grotere optische zoom etc. Maar dat vind ik niet zo belangrijk.

Het gaat er mij om dat ik goed in kunstlicht kan fotograferen (zonder rode zweem etc.) en dat ik ook een beetje actiefoto's kan nemen. Met actiefoto's bedoel ik een lopend persoon ofzo, dus geen hele snelle bewegingen.
Ook vind ik het belangrijk dat de reactietijd heel snel is, dus zodra ik op het knopje klik om een foto te maken, wil ik dat er op dat moment een foto wordt gemaakt.
Als laatste vind ik het belangrijk dat de foto snel wordt weggeschreven op het geheugen en dat ik snel weer verder kan gaan met fotograferen.
Wie heeft ervaring met 1 van deze camera's of misschien allebei en kan me meer vertellen hierover?

Alvast Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die een van deze camera's heeft of meer weet te vertellen?

Verwijderd

De Pentax heeft geen betere chip, maar een SLECHTERE, met name voor de jou genoemde omstandigheden is 5MP op een 1/1,8" chip af te raden,het is bijna onmogelijk de ISO tot meer dan 200 op te voeren.............

Verwijderd

Topicstarter
Als je de iso hoger zet dan wordt het dus korrelig en is de kleurechtheid een stuk slechter?

Hoe zit dat met de Canon dan?

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik heb zelf al een tijdje de S400 en ik kan zeggen dat tie erg goed is...
Vooral de grootte van het toestel is perfect! (lekker klein!)

Ik heb even de toestellen vergeleken en zie dat de Pentax wel ok is maar mijn voorkeur gaat vooral uit naar de S400... Met name de grootte en de kwaliteit van de fotoz gaven mij de voorkeur!

Qua prijs is de S400 ook goedkoper (Pentax 535euri <-> S400 376 euri (bron pricewatch...) Voor een S400 met bijvoorbeeld een 512mb snel CFkaartje en een 2e accu heb je een "kale" Pentax 555 (zo moet je het ook weer zien).

Het is ook puur waarvoor je hem wilt gebruiken, wil je echt meer proffi dingen ermee doen dan moet je voor de Pentax gaan (meer instelmogelijkheden) en als je echt voor fun / minder proffie dingen wil gaan fotograferen dan moet je echt de S400 nemen (HET voorbeeld van een Point-and-Shoot cam, vind ik)

Maar misschien ben ik deels partijdig, omdat ik een S400 al in bezit heb en niet echt ervaring heb met die Pentax...

• Cubix
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 11:01:
Als je de iso hoger zet dan wordt het dus korrelig en is de kleurechtheid een stuk slechter?

Hoe zit dat met de Canon dan?
Dat is gewoon een nadeel van een hoge iso-keuze. Heeft niets met merk te maken.

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Cubix schreef op 11 februari 2004 @ 13:20:
[...]

Dat is gewoon een nadeel van een hoge iso-keuze. Heeft niets met merk te maken.
Nou ik kan je wel zeggen dat sommige merken echt minder presteren op bijvoorbeeld een ISO200-mode dan andere merken.
Van Canon is algemeen bekend dat die goed presteren daarop (natuurlijk is het echt afhankelijk per toestel).

• Beyond
  • Laatst online: 22:07

Beyond

Dussssss.......

kijk eens op www.kieskeurig.nl daar staan reviews op van mensen die zo'n camera hebben.

Al het goeie.......

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:06
Ik heb zelf een Optio 450 en ben dus best bereid tegen de Canon-stroom in te zwemmen ;)

Ik heb de Optio genomen omwille van de veelzijdige lens en manuele mogelijkheden.

5x zoom lijkt misschien niet zo een belangrijk voordeel tot je eens de dierentuin bezoekt of een detailtje uit een kerktoren wil halen. De Optio-reeks is trouwens ook knap qua macro-mogelijkheden.

De volledige manuele controle bevat ook een manuele witbalans die handig kan zijn in kunstlicht.

De snelheid van de camera is OK, al helpt een snelle SD kaart (Panasonic dus) wel.

De Optio is gewoon een betere doorgroeicamera en toch klein genoeg om overal mee naar toe te nemen.

Verwijderd

Ik ben ook al een heel tijdje aan het zoeken naar een tweede pocketsize-achtig toestelletje. Mijn keuze is nu aan het overhellen naar de optio 555. Ik heb veel foto's bekeken op allerlei sites en vergeleken. De foto's van de S400 leken mij niet zo goed: niet echt scherp en wat wazig. De foto's van de 555 lijken wel goed. De 5x optische zoom is volgens mij zeker een pluspunt.
Met een hoog iso-getal foto's maken, is volgens mij het zwak punt van veel digitale fototoestelllen. De canon A40, die ik in het bezit gehad heb, was eigenlijk ook alleen maar ruisvrij te gebruiken tot iso 100.
Alleen de prijs van de optio 555 is me momenteel nog te hoog. Want ik ben in het bezit van CF-kaartjes en AA oplaadbare batterijen. Dit alles is niet te gebruiken bij dit toestel, waardoor er nog eens een extra 100 euro bijkomt.

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Dan moet je toch ook wel gauw kijken naar de prijs/kwaliteitsverhouding vind ik...
Tuurlijk moet je niet een crappy cam kopen omdat tie toevallig net goedkoper is, maar het prijsverschil tussen een gebruiksklare S400 en een gebruiksklare 555 is toch best wel groot.
En wat ik al eerder zie, je moet gewoon echt kijken WAT je ermee wil gaan doen (met je digi-cam).

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Ik heb sinds een tijdje de 555, en ben er op zich erg tevreden mee. Het nadeel is inderdaad de ruis die je bij de hogere 200-400 iso waarden krijgt, maar ik heb nog niet echt vergelijking met andere camera´s dus kan hier eigenlijk niet zo goed over oordelen. Ik vind vooral alle instelmogelijkheden een groot voordeel, en natuurlijk de 5x zoom (187,5 mm).
Ik heb ook zitten twijfelen tussen deze twee camera´s en die elementen gaven aan mij de doorslag. Maar heb je genoeg aan point and shoot en 3x zoom dan zou ik voor de s400 gaan.

Verwijderd

Het enige wat mij een beetje doet twijfelen bij zowel de pentax en de canon is het feit dat ze beide een eigen batterij gebruiken. De batterij van de pentax zou erg lang meegaan, dat kan ik uit de commentaren op de forums afleiden. Alleen vraag ik mij af of het op lange termijn lonend is. Meestal is het zo dat een nieuwe digicam dikwijls gebruikt wordt en de batterij ook contstant opgeladen wordt. Na een tijdje wordt de tussentijd van gebruik meestal langer. Zoals bij een vroeger gekochte videocamera is de batterij dan meestal leeg of ontladen wanneer men het toestel wil gebruiken. Want meestal net niet aan gedacht om de batterij op tijd terug op te laden, wel aan gedacht maar de tijd tussen vaststellen dat de batterij plat is en vertrek is tekort, enz... Waarom haal ik dit aan? Omdat ik ook twijfelde tussen de 555 en de S400. Maar met deze bedenking in mijn achterhoofd sloop de canon A80 ook binnen in het keuzepakket. Alleen is deze dan weer te groot om gewoon in een vestzak mee te nemen. Dus moest de lithium-ion batterij van de pentax goed zijn, weining last hebben van zelfontlading, geen last hebben van het bekende geheugeneffect op lange termijn dan wordt het toch de pentax optio 555.
Pagina: 1