netwerk kaart onboard of pci?

Pagina: 1
Acties:

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik wil graag een nieuw moederbord
ik zit te twijfelen of ik onboard lan wil gaan gebruiken of pci kaartje

ik heb nu een pci kaartje met een intel 21143 chipset voor lan

ik wil 1 van deze moederborden:

865PE Neo2-PS
[Standard Version, Serial ATA]
865PE Neo2-PLS
[10/100 LAN, Serial ATA]

wat geeft nu beter prestaties onboard of pci?
welke ontlast het meeste je systeem (cpu e.d.)??
preformance over lan heb ik niet nodig het is gewoon voor internet naar een router

Verwijderd

Onboard is minstens zogoed als pci kaart, het hangt er gewoon vanaf wat voor chipset er op zit.

zolang het geen realtec is (en zelfs die zijn nog gewoon aardig), gebruikt ik liever de onboard NIC, scheelt je weer een pci slot :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het maakt kwa snelheid volgens mij helemaal niets uit

• megaleo
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

Onboard LAN is opzich prima te doen ja.
Het wil nog weleens problemen geven met WOL. Tenminste bij mij. :'(
Maar verder zou ik niet weten waarom je een aparte nic erin zou zetten. Realtek zit volgens mij weinig ingebakken op moederborden met LAN.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 16:56
tenzij je een 3com o.i.d. neemt (die hebben een eigen processor) maakt het in performance niks uit. zowel PCI als onboard gebruiken dan de processor.

Misschien zou je zelfs beter onboard kunnen gebruiken als de PCI-bus bezet is door bijvoorbeeld een RAID-setje

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

megaleo schreef op 10 februari 2004 @ 17:01:
Maar verder zou ik niet weten waarom je een aparte nic erin zou zetten. Realtek zit volgens mij weinig ingebakken op moederborden met LAN.
dan ken je weinig moederborden met LAN gok ik :)

Maar niets mis met realtec, zeker niet voor thuissituaties ;)

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
lan onboard:

• Realtek® 8100C / 8110S
- Integrated Fast Ethernet MAC and PHY in one chip.
- Supports 10Mb/s, 100Mb/s and 1000Mb/s (1000Mb/s for 8100S only).
- Compliance with PCI 2.2.
- Supports ACPI Power Management.

wel een realtec dus ;)

• megaleo
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

Erkens schreef op 10 februari 2004 @ 17:03:
[...]

dan ken je weinig moederborden met LAN gok ik :)

Maar niets mis met realtec, zeker niet voor thuissituaties ;)
Waarschijnlijk wel. Ik ben alleen bekend met wat Asus, MSI en Intel. En ik ben daar nog geen Realtek tegen gekomen.
Waar zitten ze dan wel op?

Verwijderd

Nou, dat is dus kiezen tussen een Intel-kaartje en een Realtek :) Lijkt me een nogal simpele keuze? Ik weet zeker dat die Intel-kaart je systeem minder belast, zeker bij grote netwerkbelasting.
Daarnaast hoor je relatief veel over onboard kaartjes die weigeren, ik zou dus zeker kiezen voor de Intel.

Overigens bevat een zeer groot deel van de moederborden Realtek-chips. Meestal is het Realtek of Broadcom, beide maken zeer goedkope en kwalitatief "redelijk goede" chips :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is natuurlijk erg kort door de bocht om onboard met los te vergelijken. Het gaat gewoon om de gebruikte chips- er zijn zat mobo's met Intel en 3Com chips die identiek presteren aan kaarten met dezelfde chips erop. En binnen een merk maakt het ook nogal uit- een RTL 8139 is een rampenchip met hoge CPU usage en lage throughput (zie de linux driver comments voor kleurrijke uitleg :P ), terwijl de 8100 idd een prima chip is, al is CPU usage nog steeds hoger dan de meeset nVidia, Intel en 3Com oplossingen.

Oslik blyat! Oslik!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:55
Enige voordeel wat je per definitie hebt bij een onboard nic is een extra pci-slotje dat je kunt gebruiken. Voor de rest ligt het gewoon aan de gebruikte chipset en boeit het niet zo veel, je zult met bijde (met gelijke specs) de zelfde snelheid halen.

Zoek dus gewoon een mobo uit dat aan je eisen voldoet en laat het minder afhangen van de onboard nic (tenzij je veel pci gebruikt).

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1